UVIS (Németország)

Ország: Németország
Terület: higiénia
Alapítás éve: 2016.

Katharina Obladen (b) és Tanja Nickel (j) az UV-fertőtlenítő eszközzel (fotó: UVIS)

A kölni székhelyű UVIS két alapítója, Katharina Obladen és Tanja Nickel még az főiskola padjait koptatták, amikor 2010-ben kitört a sertésinfluenza-járvány. Mint oly sokakban, bennük is akkor tudatosult, hogy a különböző közösségi terekben milyen sok felülethez érünk hozzá jártunkban-keltünkben. Ezek közül a legtöbbet nem tudjuk kikerülni; például a kapaszkodókat, kilincseket, korlátokat… Ekkor kezdtek el gondolkodni azon, vajon miként lehetne megoldani a felületek rendszeres és hatékony fertőtlenítését úgy, hogy közben nem növeljük a környezetbe kerülő káros vegyszerek mennyiségét. Végül megtalálták a megoldást: egy UV-fénnyel működő eszközben, amely hatásos nagyon sok gomba, baktérium és vírus ellen. Egy mérnök barátjuk segítségével megépítették a prototípust, amellyel 2016-ban megnyertek egy ötletversenyt, és UV-Innovative Solutions (azaz: UVIS) néven elindították startup-vállalkozásukat.

Az UVIS mára számos szabadalmaztatott termékével van jelen Európában és Ausztráliában. Több mozgólépcsőgyártó például már beépíti az új modelljeibe az UV-eszközt, így a kapaszkodók fertőtlenítése folyamatos és automatikus. Hogy mit hozott a német startup számára a koronavírus-járvány? Nos, a megrendelések egészen elképesztő növekedését: az év első négy hónapjában a vállalkozás megugrotta az egész 2020-as évre várt bevételét. Az első szállítmányuk hamarosan indul Szingapúrba… 

Vollie (Ausztrália)

Ország: Ausztrália
Terület: civil szféra
Alapítás éve: 2016.

„Változtasd meg a világot az otthonodból. Azzal a tudással, aminek a birtokában vagy.” Jó, hát ezzel a szlogennel csak nyerni lehetett 2020. első negyedévében – legalábbis ez volt az első reakcióm, amikor elkezdtem körülnézni az ausztrál Vollie honlapján. A három és fél évvel ezelőtt alapított charity startup (ahogy az a legjobb ötletekkel lenni szokott) valami nagyon kézenfekvőt tesz, innovatív módon: összekapcsolja azokat, akiknek segítségre van szükségük azokkal, akik segíteni tudnak. Méghozzá mindezt online. Mert, ahogy a forprofit világ, úgy a civil szféra is digitalizálódik világszerte. Persze, persze, egy terápiás élelmiszercsomagot vagy egy oltást nem lehet virtuálisan beadni… de el sem tudjátok képzelni, hogy egy segélyszervezetnél milyen mennyiségű háttérmunka van, amit szintén valakinek el kell végezni, a szövegírástól az adminisztráción át az online adománygyűjtésig. És ha valami most aranykorát éri az emberiség jobbik felének lelkében, az épp a segíteni akarás. Nem véletlen tehát, hogy a Covid-19 világszintű megjelenése után szinte azonnal elkezdtek özönleni az önkéntesek és segítségkérő szervezetek a stratuphoz, Melbourne-től Hong Kongon át Londonig. Matthew Boyd alapító beszámolója szerint a segíteni akarók száma 300, míg a bejelentkező szervezeteké 500 százalékkal ugrott meg tavaly év vége óta. A kisvállalkozásnál nem volt tanulságok nélküli az elmúlt időszak; kénytelenek voltak villámgyors technológiai fejlesztésekbe fogni, és fölvenni több új munkatársat, hogy a Vollie bírja a terhelést.

Thriva

Ország: Nagy Britannia
Terület: egészségügy
Alapítás éve: 2016.

„Nem létezik olyan egyszerű és kényelmes módszer, amely megmondaná, pontosan milyen folyamatok zajlanak épp a testünkben, ezért a legtöbben arra kényszerülünk, hogy megvárjuk, amíg valami elromlik, és csak akkor cselekszünk. Ezen akarunk változtatni.” Ezzel a rendkívül logikus misszióval indult négy éve a londoni székhelyű Thriva, amely igen ambiciózusan „a világ első megelőzés-alapú egészségügyi szolgáltatásaként” definiálja magát. A Thriva-csapat célja, hogy az emberek akarjanak többet tudni saját testük működéséről és állapotáról, és ne csak akkor, ha már betegek, hanem panaszmentesen is. És ezért tegyenek is.

Alapszolgáltatásként olyan otthon levehető vérminta alapján végzett teszteket ajánl, amelyek a májfunkciótól a stressz-szinten át bizonyos genetikai betegségek markereinek kimutatására is alkalmasak, és a felhasználó maga választja meg, hogy milyen csomagban kívánja tesztelni magát. A teszthez szükséges felszerelést megkapja az otthonában, amit aztán begyűjtenek tőle, majd 48 órán belül egy orvostól személyre szabott információk érkeznek hozzá az eredményekről – és természetesen itt még nem ért véget az utánkövetés. Azon az úton, ahol a telemedicina és az orvos-beteg kapcsolatok digitalizációjának fontosságát hirdető tudományos szakemberek, orvosi jövőkutatók és biotech-evangelisták évek óta csak nagyon apránként, nehézkesen tudtak haladni, a koronavírus-járvány most szuperszonikus gyorsítósávot épített. A digitális egészségügyi megoldások piaca az elmúlt hónapokban soha nem látott növekedésnek indult. A mára több mint százezer ügyféllel rendelkező Thriva pedig bekerült azon vállalkozások közé, amelyek a brit kormány jóváhagyásával hivatalos Covid-19 tesztet végezhetnek.

Kry (Svédország)

Ország: Svédország
Terület: egészségügy
Alapítás éve: 2015.

És akkor folytassuk is gyorsan még egy healthtech céggel, ha már ez az egyik legnagyobb növekedést produkáló ágazat az elmúlt hónapok járvány-időszakában. A svéd egészségügyi applikáció pontosan azt kínálja, amire az embereknek jelen pillanatban szüksége van: biztonságos, érintkezésmentes, de mégis személyes orvos-beteg kapcsolatot. A felhasználói felület egyszerű, gyors és átlátható, az ember bepötyögi az adatait és tüneteit, az app pedig összekapcsolja a számára legmegfelelőbb szakemberrel, aki már a probléma ismeretében, felkészülve videócseten hívja a pácienst. Egy orvosi „vizit” 15 perces, egy pszichológusi konzultáció pedig félórás, és noha személyes találkozás nincs, de szemkontaktus, beszélgetés, valódi, célzott figyelem van. A virtuális látogatás után az orvos dönt a továbbiakról; ha kell, digitális receptet ír, ha kell, további vizsgálatokat rendel el, ha kell, újabb konzultációt javasol – ha tényleg szükséges, akkor immár személyes találkozással, valamelyik saját klinikájukon. A Kry nem véletlenül lett az egyik leggyakrabban letöltött digitális egészségügyi alkalmazása Európában (az elmúlt év azonos időszakához képest idén tavasszal 61 százalékkal nőtt a leöltéseik és 80 százalékkal a vírusfertőzéses tünetekkel rajtuk keresztül orvoshoz fordulók száma). 

Skills4school

Ország: Németország
Terület: digitális oktatás
Alapítás éve: 2017.

2020 minden bizonnyal a digitális iskola Nagy Éveként vonul be a történelemkönyvekbe. Mint egy dobbantó, olyan volt a home schooling appok és platformok világa számára az új koronavírus-járvány, amely idén tavasszal cirka négy és félmilliárd felnőttet és gyereket zárt a négy fal közé. Ez a hirtelen előállt helyzet pedig még azokban az országokban is kihívás elé állította a tanárokat, szülőket és diákokat (az oktatási rendszerekről nem is beszélve), ahol már a „békeidőben” lezajlott a digitális átalakulás. 

Univerzális jó gyakorlat nem létezik, hasznos, jól kitalált és remekül megvalósított példákkal viszont tele van a startupok világa. Én erre a listára most egy német edukációs alkalmazást tettem rá, de (ha nem hét külföldi példát ígérnénk már a címben is) természetesen megemlíthettem volna akár a magyar BOOKR Kidset is, amely Európa legnagyobb könyvkiadóival és telekommunikációs vállalataival dolgozik együtt és nyeri sorra a hazai, régiós és nemzetközi versenyeket. Visszatérve Hamm városába, azért esett végül a választásom a Skills4schoolra, mert ez egy fiatal startup, amelyet fiatalok alapítottak fiataloknak. (Az alapító-ügyvezető, Rubin Lind mindössze 21 éves, és a tartalomigazgató Alex Koschel is még egyetemre jár.) Azaz pontosan tudják, mire van szüksége a célközönségnek. Testre szabott, felhasználóbarát, releváns és játékos az egész app, amelyet ráadásul nemcsak egyetemisták, hanem tanárok is előszeretettel letöltenek… immár több mint százezren. És ez a szám a járvány nyomán meredeken emelkedik.

Stitch & Story

Ország: Nagy Britannia
Terület: kézművesipar és dizájn
Alapítás éve: 2012.

A két alapító, Jennifer és Jen (fotó: Stitch & Story)

Róluk és a sorban következő pontban bemutatott testépítő alkalmazásról a BBC egy összeállításában hallottam, ahol az újságíró „igazi konyhaasztal startupnak” nevezte a Stitch & Story-t. És ebben az égvilágon semmi pejoratív nem volt, ugyanis tényleg ez a helyzet. Az egyik alapító, Jennifer Lam igazi, vérbeli millenialként (azaz nálunk körülbelül Y generációsként) a 2010-es évek elején a fiatalok között ébredező kézművestrendet lovagolta meg, amikor otthon a konyhaasztalnál kitalálta a S & S-t. Abból indult ki, hogy kötni és hímezni jó dolog, nyugtat, kikapcsol, ráadásul mennyire menő már rámutatni egy jól sikerült darabra és büszkén kijelenteni, hogy „én készítettem!” Aztán persze lefotózni és kiposztolni, jó millenialhoz illően.

Jennifer üzlettársával, a lapkiadásból érkező Jen Hoanggal tökéletes terméket alkotott az Instagram-generáció számára: egy csodásan dizájnolt, remekül használható platformot, amely egyszerre modern és vintage, inspiráló és andalító, megmozgatja a kezet és a képzeletet. A Londonban indult „workshop in a bag” sorozatból aztán kinőtt egy sikeres merchandising üzletág kötés-mintákkal, ötletekkel, oktatóvideókkal, segédeszközökkel és persze alapanyagokkal. A startupnak a járvány indulásakor 11 alkalmazottja volt, de az elmúlt hetek olyan szintű (800, azaz nyolcszáz százalékos) növekedést produkáltak, hogy bővülniük kell. Mert mit csinál az ember, ha be van zárva a négy fal közé? Hát, kötöget. És a gyerekeit is befogja.

Tone and Sculpt

Ország: Nagy Britannia
Terület: otthoni testedzés
Alapítás éve: 2019.

A Tone & Sculpt kitalálója Krissy Cela, otthoni edzés közben (Fotó: Krissy Cela Youtube csatornája)

Olyan terület ez, mint a digitális oktatás. Egyértelmű keresletnövekedés, tengernyi platform és alkalmazás. Én most egy alig több mint egy éves startupot választottam erre a listára, de biztos vagyok benne, hogy a kommentszekcióban folytatjátok majd a saját kedvenceitekkel (ugye?). Az alapító, Krissy Cela albán származású angol edző, aki kétmillió Instagram-követő és félmillió YouTube-feliratkozó után elindította saját applikációját, amelyen nemcsak a kötelező edzésterv-étkezési tanács-fogyókúra szentháromságot kínálja, hanem egy olyan női közösséget is létrehozott, akiknek fontos a testi- és pszichés egészség. Vagyis: ha belevágsz, van, aki tartsa benned a lelket. Mivel a kőkemény brit járványhelyzetben (érthető módon) nem maradhattak nyitva az edzőtermek, a Tone & Sculpt iránti érdeklődés márciusban és áprilisban meredeken ívelt fölfelé – szerintem nem kis részben Krissy szerethetőségének és természetességének, valamint az edzésprogramok emberközeliségének köszönhetően. Az alkalmazás letöltéseinek száma egy hónap alatt 88 százalékkal, míg a bevétel 300 százalékkal nőtt. Az alapító pedig már le is vonta a maga tanulságát: „ez az egész azt mutatja, hogy nincs szükséged menő felszerelésre, ami sokszor csak elriaszt. Abból főzünk, amink van, bőven elég, amit magad körül találsz a szobában.”

D. Tóth Kriszta