Hol a terhelhetőség határa?

Gyakori témája a terápiás beszélgetéseknek az olyan testi tünet, melynek okait orvosilag nem lehet megszüntetni, megmagyarázni. Az orvos ezeket általában pszichoszomatikus eredetű betegségnek diagnosztizálja.

Ám azt is kiderül, főleg a hosszú terápiás kapcsolatokban, hogy az érzelmi, pszichés vagy szellemi fáradtságra sokan és gyakran reagálunk valamilyen betegséggel.

Ilyenkor hamarabb alakulnak ki fertőzések, felső-légúti megbetegedések, különböző gyulladások, bőrreakciók, és az emésztőrendszer is hamarabb okoz kellemetlenségeket.

Figyelj magadra!

Mindenkinek megvan a saját testére, lelkére jellemző tünetegyüttese, mely jelzőrendszerként működik, ha lemerülőben vannak a telepek. Ismerned kell magadat annyira, hogy értsd a jelzéseket és azokat megfelelően értelmezhesd. Nem szabad figyelmen kívül hagyni őket. A fizikai tüneteket biológiai felépítésünk, öröklött testi gyengeségeink, stresszreakcióink sajátosságai határozzák meg. Itt az önismeret azt jelenti, hogy figyelemmel kísérem a testem válaszait, és az ismétlődő, a pihenés után elmúló tüneteket felteszem a listára. Amelyek rendszeresen jelentkeznek, azok az én tüneteim. Ezek közül vannak olyanok, amelyek az idő múltával változnak, de olyanok is, amelyek egész életedben elkísérnek. Előfordulhat például, hogy nehezen és későn alszol el, mégis korán ébredsz, pedig nagyon fáradt vagy. Azután jöhetnek a hétköznapi figyelmetlenségek – elhagyod a kulcsod, nem sózod meg a levest, lemaradnak a dolgok a bevásárló listáról – ezek még nem fontosak, könnyen korrigálhatók. Ezek után következnek a fontosabb dolgok: elfelejtesz megbeszéléseket, a gyerek iskolai ünnepélyét... ezek már komoly jelzések, sokkal nehezebben lehet őket helyrehozni, igen erős fáradtságot jeleznek.

Öröm

Minden terápia azzal kezdődik, hogy felmérjük az erőforrásokat, mit tud tenni a kliens, ha fogytán az ereje. Ez nemcsak a terápiában, hanem a mindennapokban is fontos. Tudnunk kell, melyek azok a kapcsolatok és tevékenységek, amelyekből erőt tudunk meríteni, feltöltenek bennünket. Ezek állíthatják helyre a kibillent energia-háztartást.

Ha nem figyelsz a fáradtság tüneteire, vagy túl későn veszed észre, hogy az energiáid lemerülőben vannak, belekerülhetsz egy olyan sávba, ahol már mozgósítanod kell a tartalékaidat, hiszen csak pár nap van a szabadságig, viszont annak megérkeztével leeresztesz, és az immunrendszered is ugyanezt teszi. Így könnyen kialakulhat valamilyen fertőzés. Erre még több esély van, ha külföldi nyaralást szerveztél, mivel ez eleve fokozott terhelést jelent az immunrendszerre az ismeretlen kórokozók miatt.

Ha figyelmet szentelsz annak, hogy csak annyira terheld magad, amennyire a tervezhető pihenéseid során fel tudsz töltődni, akkor elkerülhető az ágyban töltött szabadság, és sokkal aktívabban, hatékonyabban telik majd ez az idő.

A fáradtság egyik legfontosabb gyógyszere: a pihenés. De meg kell tanulnod, mikor válassz aktív, mikor passzív pihenést.

Nem mindegy, hogyan pihensz

Ha nagyon lemerültél, előfordulhat, hogy az aktív pihenésre sincs már energiád, ilyenkor adj időt magadnak az elegendő alvásra, pár nap után már jól esik a tevékeny pihenés is. Sok pihenési formát ki kell próbálni, míg ráakadsz a számodra leghatékonyabb töltődésre.

A másik ellenszere a fáradtságnak a feladatok kigyomlálása. Sokszor nehézséget okoz vállalásainkat csökkenteni, hiszen ezekért felelősséggel tartozunk. Az is előfordul, hogy a főnököd figyelmetlen, esetleg rosszindulatú, és folyton olyan munkákat sóz rád, amelyek meghaladják az erődet. Ha már felismerted, hogy ezek túllépik a határaidat, akkor muszáj nemet mondanod, ami szintén sokszor nehézséget okoz. Ez mindig konfrontációval jár, aminek a hatékonysága feltételezi az agresszió megfelelő kezelését, a magunkét és a másét egyaránt. Ez a képesség az egyik legfontosabb tudásunk, ennek kibontása viszont már egy másik írásra marad.

Szőke András

pszichológus