„Ássa el magát, aki a Stranger Thingsből tudta meg, ki az a Kate Bush!” – Harminchét éves szám a slágerlista élén
Harminchét évvel megjelenése után ugrott a brit kislemezlista élére Kate Bush Running Up That Hill című dala, az amerikai slágerlistán pedig karrierje során először sikerült top 10-be kerülnie a brit énekesnőnek. Mindez amiatt történt, mert a Stranger Things legújabb évadának egyik epizódjában elhangzik a szám, amely egyébként zenerajongók és zenészek körében mindig is kultdalnak számított. Bushnak tavaly TikTokon is volt egy hasonló felfutása – és nem ő az egyetlen. De vajon minek köszönhető, hogy több évtizedes dalok ennyire felkapottá válnak manapság? És miért idegesít ez annyira egy csomó embert? Csepelyi Adrienn írása.
–
Ha valaki szokta olvasgatni a Netflixen a címkéket az egyes sorozatok adatainál, tudja, hogy bizonyos megjelenéseknél a szerkesztők kifejezetten jelölik, hogy zeneileg is érdemes odafigyelni rá. A Peaky Blinders esetében nem csupán a markáns Nick Cave-főcímdal vált emblematikussá, de az egész zenei válogatás egészen remek. Ugyanígy a The End of the F***ing World című brit sorozatnál, amelynek főcímdalát Graham Coxon (Blur) jegyzi – ahogyan az egészen lenyűgöző zenei válogatást is.
Tudjuk tehát, hogy az erre szemfülesek számára mindig is fontos volt egy-egy sorozat zenéje – olykor azonban azokat is megérinti pár dal, akiket amúgy hidegen hagy az ilyesmi. (Biztos vagyok benne, hogy a The Who sokak számára nem az ikonikus brit zenekar, hanem a Helyszínelők-sorozat főcímzenéje például…)
A Bridgerton komolyzenei hangszerelésben nyúlt például a Stay Away című Nirvana-klasszikushoz, ami miatt sokan rákerestek az eredetire, a Mad Men pedig Beatles-dalokkal operált. A hatás azonnali, hiszen a dramaturgiailag indokolt pillanatban megszólaló odaillő dal sokszoros hatást képest kiváltani.
Én például itt írtam arról, hogy zokogtam szó szerint a Pose végén felcsendülő Whitney Houston-dal miatt – és hogyan nem tudtam kivakarni aztán napokig a lejátszómból azt.
Teljesen mindegy tehát, milyen régi dalról van szó, ha a kontextus tökéletes, az is azonnal magáénak érzi, aki életében nem hallott még az előadóról.
Pár másodpercnyi világhírmorzsák
Nagyjából ezen az elven működik bizonyos szempontból a TikTok is, csak már egy-egy kiragadott dalrészlettel, amely vagy a hangulatával, vagy néhány sorával illik a videóban szereplők tevékenységhez – vagy épp ők maguk igazítják a videó tartalmát kifejezetten a dalhoz.
Nem véletlen, hogy a zenei kiadók egyre szigorúbban kötelezik a művészeiket arra, hogy jelen legyenek ezen a felületen is – nemrég lázadt fel több világsztár is ez ellen FKA Twigstől Charli XCX-en át egészen Halsey-ig, akinek menedzsmentje odáig ment, hogy nem engedik megjelenni egyik dalát, amíg az énekesnő nem lesz aktív TikTokon.
Könnyen belátható, hogy ez sokaknak tényleg úgy hiányzik, mint egy púp a hátukra – ugyanakkor a TikTok nagyon fontos bevételi forrássá vált a zeneiparban (a felhasznált zenei részletekért jogdíjat fizet a TikTok), így a presszió is érthető (az eszközök kevésbé…).
Olyan előadó is akad, aki eleve lubickol a TikTok-trendekben: Stefflon Don imádja tiktokkerek táncos videóit megosztani a saját felületein is, Lizzo maga is lelkesen száll be a trendekbe – vagy indít újat, mint például nemrégiben az a videója, amiben állati viccesen elmagyarázta, hogyan kell helyesen táncolni az egyik dalára.
@lizzo 🤗 DC: @collindeestallion ♬ GRRRLS - lizzo
Hogy azok számára is érthető legyen, akik nem ismerik a TikTokot, a legegyszerűbb, ha megmutatom egyik nagy kedvencem, Qveen Herby egyik legnépszerűbb dalrészletét, ami szabad fordításban kábé annyit tesz: de most komolyan, látjátok ezt a sziluettet? Magas labda: tele a net csini ruhában erre pózoló emberekkel – vagy épp olyanokkal, akik ironikusan nyúlnak a témához, esetleg házi kedvencük pufi testén nevetnek. Herby maga is sok verziót készít a saját videóiból.
Érdekesség: a streamingszolgáltatókra és egyéb online felületekre úgynevezett disztribútorcégek juttatják el a dalokat (a mi podcastjainket is egyébként), csak úgy nem töltögethetsz fel bármit magadtól. Ezeknél a cégeknél
a feltöltőfelületen azt is javasolják már jelölni, hogy a TikTokra hányadik másodperctől kerüljön fel a dalrészlet – nem mindegy ugyanis, hogy egy random részletet hall valaki, vagy egy könnyen virálissá válható refrént például.
No de vissza a nagyon régi dalok revivaljához!
Kaptak már fel az internet millenial gyermekei David Bowie-dalt és ezredfordulós hiphop-slágereket is a TikTok miatt. Minél régebbi a dal, annál nagyobb a kontraszt, ami olykor vicces helyzeteket okoz. Bush egy másik dala, az enigmatikus Babooshka a TikTok boszorkányközösségében (az úgynevezett WitchTokon, haha) lett óriási trend tavaly – igaz, nem akkora, mint most a Running Up That Hill.
Tavaly volt egy, Bushéhoz nagyon hasonló sikersztorija Stevie Nicksnek, a Fleetwood Mac dalszerző-énekesnőjének. Egy longboarddal suhanó férfi videója nyomán ugyanis annyira felkapták a TikTokon a legendás együttes 1977-es, Dreams című dalát, hogy napokon belül háromszázezernél (!) is több videót töltöttek fel ezzel a háttérzenével.
Az más kérdés, hogy a közösségi médiában aktív Nicks gyorsan reagált is a trendre – sokan azonban csodálkozásuknak adtak hangot, mondván, mi olyan nagy szám abban, hogy „ez az idős nő” is felvett egy videót a dallal…
Mindig is ikon volt
Miközben a Z generáció most fedezi fel magának, a maga generációjában pedig nem sikerült globális mainstream popsztárrá válnia, zenészkörökben Kate Bush mindig is fontos hivatkozási alapnak számított. Az utóbbi három évtizedben kevés olyan jelentős női előadót találni, aki ne említené inspirációs forrásként, vagy akár példaképként az 1958-ban született brit dalszerző-énekesnőt.
Bush zenei világa egyszerre „elvont” (értsd: nem a popslágerek sztenderdje szerint áll össze) és varázslatos, dallamai úgy másznak az ember fülébe, hogy közben meg is dolgoztatják a befogadót.
Ő az előképe Tori Amostól Florence Welchig egy sor egészen kiváló női előadónak, de – még mielőtt bárki tipikus „csajos” zeneként utalna Bush életművére – számtalan férfizenész is rajong érte.
Épp ezért sokan nemhogy örülnek a váratlan népszerűségnek, de egyenesen dühösek miatta. Tele a Twitter felháborodott Bush-rajongókkal, akik leszedik a keresztvizet azokról, akik a TikTok-trend vagy a sorozat miatt ismerték meg a számukra alapvetésnek számító énekesnőt.
Mindig nagyon szórakoztató látni, amikor a különböző generációk egymásnak feszülnek az online térben. Ez az eset kicsit arra is emlékeztet, amikor a Kanye West és Paul McCartney 2015-ös kollaborációja idején a Z generációs zenehallgatók szintén Twitteren dühöngtek amiatt, hogy „ki ez a Paul nevű vén fószer, aki Kanye vállán akar felkapaszkodni”. Amire persze megjelentek a Beatles-fanok, és a közösségi médiában kitört a palotaforradalom.
Bush egyébként közleményben köszönte meg a Stranger Things alkotóinak, hogy ilyen kiemelt szerepet szántak a Running Up That Hillnek. Úgy fogalmazott, rendkívül meghatotta, hogy a női főszereplő talizmánja lett ez a dal egy olyan sorozatban, amely különleges módon érintette meg az embereket.
@timeless80s love #strangerthings #strangerthings4 #st4 #katebush #runningupthathill #fypシ #steveharrington #music #80s #strangerthings3 #eddiemunson ♬ Running Up That Hill (A Deal With God) - Kate Bush
Mondhatni: pont úgy, ahogyan a rajongókat Bush zenéje – eddig is. És milyen jó, hogy most még többeket érinthetnek meg ezek a nagyszerű dalok!
Csepelyi Adrienn
Kiemelt kép: Getty Images/RB/Redferns