Egyáltalán mi az, hogy család? – Ma van a család nemzetközi napja
Az ENSZ huszonnyolc évvel ezelőtt nyilvánította május 15-ét a család nemzetközi napjává. Gyakorlatilag az egész életünket meghatározzák a családtagjaink, tőlük függ, hogyan birkózunk/nem birkózunk meg azokkal a kihívásokkal, amelyekkel előbb vagy utóbb, de mindenképp találkozunk az életünk során. Both Gabi annak próbált utánajárni, hogyan változott meg a család fogalma az elmúlt évtizedekben Magyarországon.
–
Változó családfogalom
A digitalizáció rengeteg változást hozott a családok életébe. Miközben az egymástól távolabb élő rokonokkal megkönnyítette a kommunikációt, addig az egy lakásban élő családtagokat olykor szinte elszigetelte egymástól.
Sokan élnek egy légtérben a saját digitális börtönükben úgy, hogy – a legszükségesebb alkalmak kivételével – szinte nem is találkoznak egymással.
Különösen kiskamaszkortól kezdődik ez a digitális szeparáció, de a hetven és nyolcvan év közötti digitális eszközöket használó idősebbek között is megfigyelhető ez a tendencia.
Ez nagyon éles ellentétben áll az alig száz évvel ezelőtti hagyományos paraszti kultúrában szokásos családmodellel, amelyben a lakhatási nehézségek, a gazdaságosság és a tradíció miatt több generáció élt egy fedél alatt. Így mindig akadt olyan családtag, aki a gyerekekre vigyázott, és a munkát is könnyebb volt megosztani. Viszont azzal járt, hogy mindenki részt vett mindenben, és ez nem kevés feszültséghez vezetett, hiszen senkinek nem jutott saját intim tér.
Egy korábbi időszakból származik a brutális, és sajnos gondolatiságában is meggyökeresedett: „Pénz számolva, asszony verve jó” közmondás, aminek nyomait azóta is rengeteg nő viseli. (A szó szoros értelmében a testén is.)
Akkoriban a válást még csak a felsőbb társadalmi osztályokban élők engedhették meg maguknak
A legtöbb nőnek nem volt saját egzisztenciája, hisz nem járhattak iskolába, és emiatt olyan munkát sem kaptak, amiből eltarthatták volna magukat, tehát minden szempontból kiszolgáltatottként éltek – férjük kénye és kedve szerint.
A tehetősebb férfiak nyíltan vagy titokban kitartottak egy vagy több szeretőt is, az asszonyok pedig elnézték nekik ezt, hisz nem tehettek mást. Esetleg a bátrabbaknak volt egy „házibarátjuk”, akivel időnként vigasztalódtak.
Az első és a második világháború, valamint a holokauszt számtalan magyar család életét megváltoztatta, hiszen a férfiak jelentős része megsebesült, meghalt a fronton vagy a koncentrációs táborokban.
Egyáltalán nem számított ritkaságnak, hogy ilyenkor az életben maradt férfitestvérek vették feleségül az özvegyet, és együtt nevelték a korábbi házasságból született, valamint a későbbi közös gyerekeket. De ugyanígy előfordult, hogy ha az anya halt bele a szülésbe vagy valamilyen betegségbe, akkor a még férjezetlen, esetleg szintén özvegy fiatalabb/idősebb lány lépett a testvére helyére a házasságban.
Rugalmas volt tehát ez a családi háló, és mindenekelőtt az összetartozás számított.
A hatvanas évek azonban változást hozott…
Óriási szakadék tátongott a nyugati és a keleti családmodellekben ebben az időszakban, hiszen a szexuális forradalom megteremtette a kommunákat, amelyekben sokszor az sem derült ki, hogy melyik gyereknek ki az apja. Itthon eközben meredeken elkezdett emelkedni a válások száma, bár a vidéki településeken egy „elvált asszony” nem sok jóra számíthatott. Hamar szájára vette a falu, és ha véletlenül két mondattal többet váltott egy férfival, azonnal rásütötték, hogy „kurva”. A gyerekek pedig rendre megkapták társaiktól a „zabigyerek” jelzőt.
A kilencvenes években szerencsére abszolút megváltozott ez a helyzet, de a családtámogatási rendszerekben az egyedülállók még mindig sokkal rosszabbul jártak, mint a teljes családok vagy pláne a többgyerekes párok.
Az vagyok, aki vagyok
Szintén az elmúlt húsz–harminc évben vált tendenciává, hogy már nem feltétlenül titkolják nemi identitásukat azok az emberek, akik nem a heteroszexualitás norma szerint élnek. Egy ideig úgy tűnt, mi is betagozódunk a nyílt társadalmakba, de sajnos az elmúlt tizenkét évben egyre durvábban támadja a társadalmi sokszínűséget a regnáló kormány.
Az egynemű pároknak nincs lehetőségük arra, hogy hivatalosan házasságra lépjenek és örökbe fogadhassanak, de ugyanígy nehéz helyzetben van az is, aki egyedülállóként szeretne örökbefogadó szülővé válni. Ráadásul a születési nemüktől eltérő identitású emberek számára is ellehetetlenítette a kormány – egy jól irányzott törvénnyel –, hogy a saját identitásuknak megfelelő néven élhessék az életüket.
Kevesen vállalják még föl a poliamóriás kapcsolatukat, amelyben több család vagy pár él együtt úgy, hogy ott sem feltétlenül derül ki az apa személye, hiszen egyszerre több jelölt is lehet. A legfontosabb ezekben a kívülről talán bonyolultnak tűnő poliamor kapcsolatokban és összefonódásokban mégis egymás tisztelete, és a teljes nyíltság.
Mit jelent ma a család?
Miután rendszerszinten semmilyen erőfeszítés nem történik, hogy a családon belüli erőszakot megfékezze az igazságszolgáltatás, ezért a család ahelyett, hogy biztonságot és támogató közeget jelentene, mind több ember számára csak néma a szenvedéssé vált a benne való jelenlét. Egy kutatás szerint minden ötödik nő úgy nőtt föl, hogy az apja verte az anyját.
A kiszolgáltatott gyerekek, a megalázott nők és a hatalmaskodó, személyiségzavaros, vagy több generáció óta alkoholfüggő férfiak aztán újrateremtik ezt a mindenki számára áldatlan állapotot.
Amióta Orvos-Tóth Noémi hiánypótló könyveivel a szélesebb köztudatba is eljuttatta a transzgenerációs sérülések lehetséges következeményeit, azóta bizonyos társadalmi közegekben megfigyelhető a tudatosabb gondolkodás és a törekvés arra, hogy megállítsák ezeket a nehéz és fájdalmas folyamatokat. (ITT nézhetitek meg Orvos-Tóth Noémit DTK Elviszlek magammal című műsorában, amelyben főként az Örökölt sorsról beszélgettek, ITT pedig én írtam a Szabad akarat című második kötetéről.)
Az elmúlt tíz–tizenöt évben kialakult tendencia, hogy mind később költöznek el a fiatalok a szülőktől, mert egyszerűen nem tudják megteremteni az önálló egzisztencia feltételeit, épp ezért a családalapítás is egyre későbbre tolódott. Furcsa módon tér vissza a kétezres években az, hogy több generáció él együtt tartósan… csakúgy, mint egykor a paraszti társadalmakban.
A mai családszerkezetben mind megszokottabb, hogy az apák is teret kapnak a gyereknevelésben, és nagy számban élnek is a lehetőséggel. 2015 óta pótszabadság illeti meg minden újszülött apját, amit úgy tűnik, hamarosan tíz napra emelnek. Ez nem túl sok, de sokkal jobb, mint a semmi, ami tíz évvel ezelőtt volt.
Amennyiben létezik ideális család, az mindenképp biztonságot és szabadságot ad minden tagjának – még akkor is, ha a béklyóink is velünk maradnak, amit kapunk tőlük. (Olvassátok el Steiner Kristóf megindító írását erről a témáról ITT.)
Szerintem az ideális család a kétezres években mindenekelőtt nyitott, toleráns és segítőkész – lazább vagy akár szorosabb – közösség, függetlenül attól, hogy milyen neműek a társak, és saját vagy örökbe fogadott gyerekeket nevelnek-e.
Rugalmasság nélkül nem megy az élet, és nem elsősorban a vérségi kötelék az, ami összetart egy családot, hanem egész egyszerűen a szeretet határozza meg és teszi valamelyest élhetővé az egyre nehezebben viselhető úgynevezett valóságot ebben az országban.
Both Gabi
Olvassátok el ITT, hogyan éltem harmincöt évvel ezelőtt egy igazi mozaikcsaládban, amikor még azt sem tudtam, hogy létezik ez a kifejezés
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/10'000 Hours