„A börtön szétszed mindent. Olyan, mintha meghaltunk volna”
Az Ember a rács mögött című kiállítást ajánljuk
Támogatott tartalom
Az Ember a rács mögött című veszprémi kiállítás nem könnyed tárlat, viszont nagyon fontos. Olyan világba kalauzol, amelynek létéről szeretünk nem tudomást venni. Megindító élettörténeteket, érzéseket ismerhetünk meg, és kicsit talán jobban megértjük, mit tesz a börtön egy ember lelkével. Dián Dóri ajánlja figyelmetekbe a megrendítő kiállítást.
–
Bűn a múltban
„Ne ijedjetek majd meg, az a csattanó hang, amit hallani fogtok, nem azt jelenti, hogy elromlott a lift, hanem érzékeltetni akartuk, milyen, amikor az emberre rácsapják a zárka vas ajtaját” – mondja Márkusné Vörös Hajnalka történész, a kiállítás szakmai lektora, ahogy a Ruttner-házból lifttel haladunk felfelé a kiállításnak helyet adó várbörtönbe.
A várbörtön jelenlegi formáját az 1848-as szabadságharc után egy nagy osztrák beruházás után nyerte el. A várfalra felhúzott épületet 1858-ban adták át, de a várbörtön mindig is működött itt. „Úgy kell elképzelni, hogy a várhegynek voltak természetes üregei, és abban alakítottak ki 10-15 tömlöcöt. Háromszintes a börtön, –1., –2., és –3. szintnek nevezzük ezeket, ugyanis a vár járószintje alatt vannak. Fölötte pedig jelenleg is a törvényszék irodái vannak.
Mostani formájában 2003-ig működött börtönként, és azért zárták be, mert nem tudott korszerű feltételeket biztosítani a rabok számára.”
Ahogy kilépünk a liftből, jobbra és balra is egy-egy folyosót látunk. Két korszakot mutat be a kiállítás. A bal oldali folyosó a felvilágosodás előtti büntetésformákat, illetve a bűn megítélésének változását mutatja be, amit a várbörtönben raboskodók történetei egészítenek ki. A jobb oldali folyosón pedig a jelen börtönviszonyokat és az elítéltek mindennapjait, szabadulásuk utáni lehetőségeit ismertetik a látogatókkal.
A bal oldali folyosóval kezdünk, a koncepció világos: egyik oldalon a zárkákban egyedi történeteket ismerhetünk meg, a tömlöcökkel szemben a falakon pedig az ezekhez kapcsolódó izgalmas információkat olvashatunk.
Bűnhődés a jelenben
„A felvilágosodás előtt egyáltalán nem volt cél, hogy börtönöket építsenek. A büntetés-végrehajtás modern intézményei Európa-szerte a XVIII–XIX. században alakultak ki. Ugyan itt Veszprémben volt börtön, de, ahogy már említettük, csak a várhegy üregeiben voltak szó szerint sötét zárkák, ahol szellőzőrendszer híján nem járt a levegő, rettenetes állapotok uralkodtak, és csak 10-15 ember fért el. Korábban az ítélethozatal és a büntetés is egy forgalmas téren történt, a büntetés pedig szinte bármi lehetett a botozástól a nyilvános kivégzésig.
Ez azt jelentette, hogy nagyon sokan tisztában voltak azzal, hogy minek mi a következménye, nem nagyon kellett magyarázni az embereknek, hogy mivel jár, ha bűnt követnek el”
– magyarázza a történész, majd hozzáteszi, hogy nagyon sokat változott az évszázadok során, hogy mit tekintünk bűnnek, és hogy milyen megtorlást kapnak a bűnösök. Jól szemlélteti ezt az első cella, ahol hatalmas mérlegeken mutatják, mekkora vétségnek számított pár száz évvel ezelőtt az istenkáromlás.
A további cellákban interaktív eszközökkel ismerhetjük meg egy volt várbörtönbeli rab életét, kipróbálhatjuk, milyen érzés lehetett, amikor egy bűnöst a nép előtt vontak felelősségre, bemutatják, milyen büntetési formák léteztek akkoriban, és azt is, hogy a szabályozott kínzásokat milyen eszközökkel végezték Mária Terézia idejében. Mesélnek a helyi betyárokról, a hóhér szerepéről és híres-hírhedt veszprémi rabokról.
Az átfogó történelmi bemutató után a talán még érdekesebb, jobb oldali folyosóra megyünk át, ami a mai viszonyokról mesél lényegre törőn és olykor húsba vágón.
„A felvilágosodás hozott egy egészen más koncepciót: hogy ne a testet büntessék, és ne nyilvános megszégyenítés formájában bűnhődjön a tettes, inkább különítsék el az elkövetőket a társadalomtól – ekkor kezdődött a tömeges börtönépítés.
Ám ennek az a következménye, hogy ma egy átlagembernek fogalma sincs arról, hogy egyes bűnökért milyen büntetés jár, arról meg végképp nem tudnak semmit, hogy a bűnözőkkel mi lesz, miután bezárták őket.
Emiatt a társadalom hárítja is a kérdést, úgy vagyunk vele, hogy mi nem tartozunk a bűnösök közé, nem érdekel minket, hogy mi lesz velük” – meséli a történész.
„Jól sikerült” – mormolom, és érzem, ahogy szorul össze a gyomrom. Mert míg a régmúltat bemutató bal oldali folyosó az időbeli távolság miatt inkább érdekes volt, a jobb oldali, mai börtönviszonyokat bemutató résztől nehéz érzelmileg távol tartanunk magunkat. A kiállítás címe ugyanis nem csak egy hangzatos szlogen. Az egyén szempontjából vezetnek végig azon, mi történik a börtönbe kerülőkkel, hogyan élnek, mivel telnek a napjaik, és hogyan viszonyulnak az időhöz egy olyan helyen, ahol a naptár az egyik legrosszabb „kínzóeszköz”. Az emberi sorsok mellett pedig érdekes információkkal lazítják a tömény valóságot.
Bemutatják például, hogyan néz ki egy mai cella: az emeletes ágy, ágynemű, asztal, kisszék, szekrény, lavór, láda, szemetes, tükör és takarítóeszközök, mosdókagyló és egy függönnyel elválasztott vécé.
A sarokban elhelyezett „mellékhelyiségen” kívül egészen hasonlít egy cudarabb kollégiumi szobára, gondolom magamban, ám a történész felhívja rá a figyelmem, hogy van valami, amit itt nem tudtak bemutatni: a szagok és a mocsok, illetve a zsúfoltság, ugyanis egy rabnak egy többszemélyes cellában a törvény szerint négy négyzetméter jut.
Ha lekapcsoljuk a villanyt ebben a helyiségben, a hangszórón azt hallhatjuk, mi jár a rabok fejében éjszaka, amikor nem tudnak aludni, ha pedig ég a villany, egy valódi börtön zajai hallatszanak. Fullasztó élmény.
Viszont meglepő számomra, hogy mi mindent vihetnek magukkal a rabok a börtönbe: bögrét, vízforralót, szappant, fogkefét és fogkrémet, nem elektromos dohánytermékeket, fényképeket, könyveket, írószereket a tanuláshoz és a levelezéshez, órát, kártyát, társasjátékokat, de még hangszereket is.
Kiderül az is, mivel foglalkozhatnak a börtönben: nappal tanulhatnak, szakkörökön vehetnek részt, érettségizhetnek, és munkájuk is lehet. Magyarországon a dolgozó, terápiás foglalkoztatásban és az oktatásban részt vevő fogvatartottak létszáma közel 11 ezer.
A napirendjük természetesen függ attól, hogy mennyire szigorú intézményben raboskodnak, de a magatartásuk és az együttműködő készségük is nagyban meghatározza, milyen lehetőségeik vannak arra, hogy elfoglalják magukat.
Azok például, akik erőszakosak és balhéznak, csak nagyon kevés időt tölthetnek a cellájukon kívül, és akkor is szigorú felügyelet mellett.
Az idő a legnagyobb ellenség
Az egyik legmegrázóbb cella az, aminek falán elítéltek gondolatait olvashatjuk arról, mit jelent számukra az idő a börtönben:
„Olyan, mint régen a strandon, amikor a víz alatt akartam átúszni a medencét. Az ítélet két végpontja jelentik a medence széleit, és az idő a víz. Félek, hogy ha kidugom a fejem a vízből levegőt venni – vagyis gondolkozni az időn, az elmúláson és az ítéleten –, megáll az idő, nem tudom majd feldolgozni a börtönt, és valamennyire belebolondulok.”
„Óramániás voltam már kint is. A börtönben meg kellett szoknom, hogy ne nézzek rá állandóan. Nincs szükségem arra, hogy folyamatosan tisztában legyek vele, mennyi az idő.”
„A telet szeretem bent, mert hamar besötétedik, és gyorsabban eltelnek a napok, hetek. A nyarat egyenesen gyűlölöm bent.”
„December 24., 25., 26.: sokszor egy külön ítéletnek látszik.”
Ám a szabadulás sem jelent sok esetben valódi szabadulást
„A rabok pszichés jólléte szempontjából a külvilággal való kapcsolattartás rendkívül fontos, hiszen ez ad nekik reményt, segít elviselni a bezártságot. Azonban a tapasztalatok szerint 10 év bent töltött idő után a rabok minden külvilági kapcsolata eltűnik – mondja a történész, majd hozzáteszi, hogy így a társadalomba való reintegrációjuk is sokkal nehezebb. – Az esetek jelentős részében nem sikerül nekik, sajnos. Hiszen támogatás nélkül nagyon nehezen illeszkednek vissza a hétköznapi életbe, a börtönviseltség stigmája pedig csak további nehézségeket okoz.
És létezik ugyan reintegrációs program, de messze nem elég hatékony ahhoz, hogy segítsék az egykori rabok újrakezdését. Így sokan a kilátástalan helyzetben újra a bűnözés felé fordulnak.”
Azt, hogy mit jelent ez a rabok számára, jól illusztrálja az egyik táblán olvasható idézet: „A börtön szétszed mindent. Olyan, mintha meghaltunk volna.”
„Az elkövetett bűnökért felelni kell, ez egyértelmű. Azonban szerintem azon érdemes elgondolkodni, hogy valóban ennyi embert kell-e börtönbe zárni. 18 ezer fogvatartott nagyon sok. És tisztán látszik, hogy a mai rendszer nem készíti fel a rabokat arra, hogy visszatérjenek a társadalomba és hasznos tagjai legyenek a közösségnek, miközben ez lenne a legfontosabb feladat. Éppen ezért hívjuk itt, a kiállítás végén a látogatókat közös gondolkodásra arról, hogy a látottak után vajon helyes büntetési elgondolás-e a »szemet szemért, fogat fogért« elv, és hogy kapjon-e támogatást, aki letöltötte a büntetését” – mondja Márkusné Vörös Hajnalka.
Az Ember a rács mögött című kiállítás nem könnyed tárlat, de annál fontosabb. Rengeteg érdekes információt és megindító történetet ismerhetünk meg, és kicsit talán jobban megértjük, mit tesz a börtön egy ember lelkével. A kiállítás egyes részei érzékeny jeleneteket mutatnak be, ezért 12 évesnél idősebbeknek ajánlott a megtekintése.
Képek: Kerepeczki Anna / WMN