Imádták és gyűlölték Farinellit, a kasztrált énekest, aki úgy énekelt, mint az angyalok
A kutatók szerint az operatörténet egyik legnagyobb tehetségű férfi énekese az olasz származású Farinelli volt, aki művésznevét egyik mecénása tiszteletére vette fel. Hangtartománya három és fél oktávot ölelt fel, tökéletesen intonált, mindamellett igen szép férfi is volt. Charles Burney, a korszak vezető zenetörténésze szerint Farinelli olyan sokáig tudta kitartani a hangokat, hogy voltak, akik csalással vádolták. Azt a valótlanságot terjesztették róla, hogy titokban egy elrejtett, különleges hangszert használ, ami a levegővételei alatt pótolja a hangját. A csodás képességért az énekes nagy árat fizetett. Miklya Luzsányi Mónika írása.
–
Farinelli 1705-ben Carlo Maria Michelangelo Nicola Broschi néven, zenész családban született az olaszországi Andriában (ma Apulia). A kisfiúról korán kiderült, hogy tehetséges énekes, gyerekként csodás szoprán hangja volt. Hogy ezt az angyali hangot megőrizze, a gyereket kasztrálták. A döntést valószínűleg nem a művészetekért való rajongás motiválta, hanem az anyagi szükségszerűség. A korszakban a zenészek nehezen éltek meg, ám a kasztrált énekesek iránt nagy volt a kereslet, és egy tehetséges castratónak élete végéig busás megélhetést biztosított különleges hangja.
Egy kegyetlen szokás
A kisfiúk és a férfiak kasztrálásának gyakorlata szinte az emberiség történetével egyidős.
A kegyetlen beavatkozásnak többféle oka, illetve célja lehetett: például a legyőzött ellenség megalázása, a férfi erejének elvétele. A rabszolgákat is gyakran megcsonkították. Emellett vallási túlbuzgóság is állhatott a háttérben, vagy valamilyen, az uralkodói udvarban betöltött pozíció feltétele. Vagy, mint Farinelli esetében, a magas hang megtartása is lehetett a célja.
Az egyik legrégebbi írásos forrás az időszámításunk előtti huszonegyedik századból, a sumér városból, Lagasból maradt fenn, amikor is bizonyos udvari tisztségeket kasztráláshoz kötöttek. Ez a „szokás” azután számos kultúrára áthagyományozódott, gondoljunk csak a kasztrált háremőrökre, az eunuchokra.
Az egyiptológusok vitatkoznak azon, hogy szolgáltak-e kasztrált férfiak a fáraók palotájában, az azonban bizonyos, hogy a kasztrálást a legyőzött ellenség megszégyenítésére használták, illetve egyfajta durva kivégzési mód is volt ez, mivel a herék levágása után az áldozat elvérzett.
Az önkasztráció jelen volt több vallásban is. A túlbuzgó szerzetesek így akarták elérni, hogy figyelmüket ne vonják el a szexuális kísértések, és az örökkévaló dolgokra tudjanak koncentrálni.
A pubertás előtti fiúgyermekek kasztrálásnak az volt az elsődleges célja, hogy a hangjuk megőrizze angyali tisztaságát, mennyei csengését, amit „fehér hangnak” neveztek.
A tizenhatodik században néhány főúri udvarban és a Vatikánban már bizonyíthatóan szokás volt castratik foglalkoztatása. A Sixtus-kápolna fiúénekeseinek ilyen fajta megcsonkítása elég gyakorinak volt mondható. Az utolsó ismert kasztrált énekes, Alessandro Moreschi (1858–1922), haláláig a Vatikánban szolgált. Bár kezdetben a kasztrált énekesek jobbára franciák és spanyolok voltak, később elsősorban olasz fiúkon végezték el ezt a kegyetlen beavatkozást.
A castratik magasan képzett énekesek voltak, akikről az egyház halálukig gondoskodott.
A castratikat sokan isteni lényeknek, mások szörnyeknek látták
A castratik, a kasztrált férfi énekesek „aranykora” a tizenhetedik–tizennyolcadik századra tehető, amikor az egyházi és főúri szolgálat mellett az operákban is felléphettek.
A kasztrált énekesi pozíció elképesztő karrierlehetőséget kínálhatott akár egy szegény családból származó fiúnak is, nem beszélve a sikerről és a rajongásról, amely sokszor körülvette az éteri hangú énekeseket.
Azonban bármennyire csodálták is a castratik mennyei hangját, az egyházi és a világi megítélésük sokszor negatív volt. Ehhez nyilvánvalóan hozzájárult V. Sixtus pápa 1587-es bullája is. Ebben az iratban megtiltja a kasztráltak házasodását, és állást foglal arról, hogy alsóbb rendű lények, mint a „teljes értékű” férfiak.
Egyébként épp a castratik körül alakult ki az első „gendervita” a római katolikus egyházban, mert a püspökök nem igazán tudták eldönteni, hogy a kasztráltak férfiak vagy nők. Abban azonban teljes volt az egyetértés, hogy nem házasodhatnak, mivel nem tudják betölteni az utódnemzés feladatát, ami az egyház szerint a korban a házasság egyetlen céljának számított.
A tizennyolcadik században már sokan megcsonkított, szerencsétlen sorsú embereknek látták őket – mások meg szörnyetegeknek, akik veszélyt jelentenek a társadalomra. A francia forradalom idején a régi rezsim elfajzott, élvhajhász életmódjának jelképét látták bennük. Balzac például egy művében kifejezetten szörnynek nevezi kasztrált főszereplőjét, akinek nincs helye a „teremtés rendjében”.
A castratikat erkölcsi értelemben is veszélyesnek tartották, mivel sokan úgy vélték, hogy természetellenesen magas hangjuk szexuálisan ingerli mindkét nemet. A nők számára ráadásul tiltott testi gyönyöröket nyújtanak, ráadásul a fogamzás veszélye nélkül. E vádak alapján a castratikat egyszerűen „pederasztának” bélyegezték, kicsit sem törődve azzal, hogy valójában milyen szexuális és szerelmi életet éltek.
A gyógyító hangú énekes
Farinellit a legsikeresebb castratik egyikeként tartják számon, saját korának elismert operaénekeseként. A korszak egyik legnevesebb operaszerzője, Nicola Porpora tanítványa volt, ő indította el énekesi karrierjét Olaszországban, ám a legnagyobb sikereit Angliában és Spanyolországban érte el.
1734-ben Londonba hívták énekelni, ahol háború dúlt a Händel vezetése alatt álló királyi operatársulat, valamint Frigyes walesi herceg operatársulata között. Farinelli három évig énekelt a walesi herceg operájában, átütő sikerrel, ám az áskálódások és kritikák mélyen megrendítették. Farinellit ugyanis nem szakmai oldalról támadták, hanem a nemét, nemi identitását kérdőjelezték meg.
A pamfletekben és szatírákban nőként ábrázolták, az utcai színjátékokban terhes asszonyként szerepeltették, és egy 1736-os röplapon úgy beszéltek róla, mintha nem is emberi lény lenne, hanem csak valami „furcsa dolog”.
A kortársak visszaemlékezéseiből egy különleges, androgün szépség képe bontakozik ki. Hangjának legendáját csak növelte, hogy Londont elhagyva V. Fülöp spanyol király udvari énekese lett. A király depressziótól szenvedett, ám azt vallotta, hogy Farinelli hangja gyógyír a betegségére. A legenda szerint már az első fellépése után jelentkeztek a királyon a gyógyulás jelei: megengedte, hogy megfürdessék és megborotválják, amit előtte hosszú ideig nem hagyott.
Azonnal udvarába fogadta az énekest, aki éjszakánként 7-8 órán át (!) énekelt a királynak és a feleségének. Ámde másutt nem léphetett fel, mert a király nemcsak énekesként tartott igényt rá, hanem udvari zenésszé is kinevezte, ami azt jelentette, hogy gyakran együtt muzsikált a királyi párral.
A királlyal, majd utódjával, VI. Ferdinánddal is kifejezetten baráti viszonyt ápolt, és az új uralkodó Farinelli kérésére alapította meg a madridi operaházat. Az énekes már Londonban is jelentős vagyont szerzett, ami csak növekedett Spanyolországban, ráadásul a királytól nemesi rangot is kapott. Így amikor Ferdinánd halála után ellenségessé vált vele szemben a spanyol udvar, visszavonult, és Bolognában, a magánbirtokán töltötte utolsó éveit.
Barátai többször kérték, hogy írjon könyvet az életéről, de ő nem volt hajlandó rá. Bár a hangját már nem hallhatjuk, a legendája a mai napig eleven.
Minden idők legnagyobb hatású operaénekesének tartják.
Bolognában egy zenei intézet hoztak létre az emlékére: a Centro Studi Farinellit.
Több operát, színdarabot és számos könyvet írtak róla. 1994-ben egy filmet is forgattak az életéről, amely Golden Globe-díjat kapott, és Oscarra is nevezték. Nem találtak olyan énekest, aki vissza tudta volna adni Farinelli énekhangját, ezért a filmben egy szoprán énekesnő és egy férfi kontratenor hangját keverték össze, hogy létrehozzák a mára (szerencsére) utánozhatatlan „fehér hangot”.
Források: usrf.org; www.ijuh.org; prae.hu; artlark.org; papageno.hu; prae.hu; taminoautographs.com
Kiemelt kép: Wikipedia / Didier Descouens