Az idilli gyerekkor képe hamar összetört

A családjában négyen voltak gyerekek, közülük a legfiatalabb, és az egyetlen lány Mena volt. A kora gyerekkora boldogan telt, a családjával egy nagy házban éltek Rhode Islanden, ahol a pszichiáter apja – aki nem mellesleg már hatvanéves volt, amikor Mena megszületett – a betegeit is fogadta. A szülők közötti kapcsolat azonban az idők folyamán kihűlt, a család többször költözött – volt, hogy az anya csak Menát és az egyik bátyját vitte magával.

Az addig tökéletes védőburok repedezni kezdett a kislány életében, akinek egyre többször kellett megküzdenie a figyelemért, az elfogadásért és a szeretetért a családjában. Ennek ellenére a Guardian interjújában azt mondta, mégsem érezte magát elveszettnek – egészen addig, mígnem 12 éves korában megerőszakolták.

Az elkövető az egyik bátyjának a barátja volt, aki kezdetben a figyelmével ostromolta és szerelmes levelekkel bombázta a kislányt, majd miután többször megerőszakolta a család otthonában, az iskolatársai körében azt terjesztette el róla, hogy kurva. „Ez kiszívta az életet is belőlem, és megerősített abban, hogy senki sem fog megmenteni, senki sem fog megtenni értem semmit” – mondta a Guardian interjújában.

A felnőttek cserben hagyták

Nem véletlenül kerítették hatalmába ezek az érzések, a körülötte lévő felnőttek ugyanis teljesen magára hagyták a traumában,

még az orvostól sem kapott segítséget, aki a húgyúti fertőzéssel kezelte, amit a nemi erőszak következtében elkapott. Ahelyett, hogy a doktor megkérdezte volna, mi történt, fogamzásgátlót írt fel a kislánynak. Mintha felnőtt lenne, mintha konszenzusos együttlétről lett volna szó, és nem erőszakról.

A szüleivel sosem beszélt az esetről. „Egy részem meghalt akkor” – írja a könyvében.

szexuális erőszak nemi erőszak párkapcsolati erőszak Mena Suvari amerikai szépség amerikai pite

Nem sokkal később modellkedni kezdett, ennek hatására nemcsak azt a téves üzenetet tette magáévá, hogy a szépségénél és szexiségénél nincs nagyobb értéke, hanem azt is, hogy mivel úgy néz ki, mint egy felnőtt nő, ezért úgy is viselkedhet.

„Mindenki azon áradozott, hogy tizennyolcnak nézek ki. De tizenkét éves voltam” – mesélte.

Ekkor jelentek meg azok az idősebb férfiak is körülötte, akik kihasználták szexuálisan: a huszonéves fotós, aki meztelen képeket készített a lakásán az akkor 15 éves Suvariról, vagy a harmincas éveiben járó üzleti tanácsadója, aki minden alkalommal, miután szexelt a 16. évében járó lánnyal, emlékeztette, hogy készüljön fel lelkiismeretesen a soron következő meghallgatásra. „Senki sem mondta nekem, hogy ez nem helyes, ennek az embernek nem lenne szabad ilyet tennie velem.” A környezete nem gyanakodott semmire, tekintve, hogy az iskolában és a meghallgatásokon is jól teljesített.

Elnyomta a saját akaratát és szükségleteit, hogy megfeleljen a férfiaknak

Addigra a szülei kapcsolata annyira megromlott, hogy az anyja elhagyta Suvari idős apját, akiről ez után a lány gondoskodott. A traumái és az apja ápolása miatt ránehezedő nyomást azonban egyre nehezebben bírta, így a drogokban keresett vigaszt.

Rászokott a metamfetaminra, és tizenhét évesen összejött egy huszonhat éves férfival, akivel három évig voltak együtt, és akit a könyvében úgy aposztrofált: „az ördög maga”. Nem véletlenül, a férfi ugyanis verbálisan és szexuálisan is bántalmazta, kizsákmányolta.

A könyvében brutális részletességgel ír arról, ahogyan fájdalmas szexuális segédeszközök használatára, erőszakos anális közösülésre, és édeshármasokra kényszerítette más nőkkel, akiket a lánynak kellett felszednie.

„Nem voltam szeretve, csak egy test voltam, amelyen a vágyait kiélhette” – írta a könyvben.

Amit Hollywood vett el tőle

Suvari a munkába menekült, a modellkedés mellett pedig már tévéműsorokban is elkezdett szerepelni, majd Gregg Araki kultikus, 1998-as, Út a pokolba című, független filmjében megkapta Zoe szerepét.

szexuális erőszak nemi erőszak párkapcsolati erőszak Mena Suvari amerikai szépség amerikai pite
Jelenet az Út a pokolba című filmből – Forrás: Mokép

Ezt követték az olyan alkotások, mint az Amerikai pite és az Amerikai szépség, amely öt Oscar-díjat nyert, és amelyek világhírt hoztak a színésznőnek. És ezzel együtt valami mást is: ő lett a vágy tárgya a filmvásznon is.

Hollywood úgyszintén használta a testét, és bizonyos értelemben kizsákmányolta, akárcsak a férfiak az életében. A róla készült felvételek, amelyeken a meztelen Suvarit rózsaszirmok borítják, bejárták a világot, tovább erősítve benne, hogy az egyetlen értéke a szexualitása.

A tinédzserkorában tapasztaltak miatt nem csoda, hogy eleve valódi sorsközösséget érzett Amerikai szépség-beli karakterével, Angelával, a szűz iskolás lánnyal, aki után a legjobb barátnője apja (Kevin Spacey) vágyakozik. „Tudtam, hogyan játsszam el a szerepét, már volt tapasztalatom benne. Ó, azt akarjátok, hogy szexuálisan vonzó legyek? Elintézve” – mesélte a Guardiannek.

szexuális erőszak nemi erőszak párkapcsolati erőszak Mena Suvari amerikai szépség amerikai pite
Jelenet az Amerikai szépség című filmből – Forrás: HBO

Az Amerikai szépség után elkészítette a Bankrabló csajok című tinivígjátékot, amit egy másik államban forgattak – ez pedig lehetőséget teremtett neki arra, hogy elszökjön a bántalmazó kapcsolatából. 

Csakhogy csöbörből vödörbe került, összejött ugyanis a film operatőrével, Robert Brinkmann-nal, aki 16 évvel volt idősebb nála. A kapcsolatból gyorsan frigy lett, erről Suvari így beszélt a Guardiannek: „Talán családot kerestem.”

A házasság válással végződött, ahogyan a második férjével, Simone Sestito koncertszervezővel való frigye is, aki amellett, hogy anyagilag kizsákmányolta, testileg is bántalmazta. 

Amikor ezeket az eseteket nyilvánosságra hozta a könyvében, a férfi hátborzongató cinizmussal reagált rá: „Nagyon szomorú és elkeserítő, hogy Menának hazugságokat kell kitalálnia rólam, hogy megpróbálja eladni a történetét; ezzel rossz szolgálatot tesz magának és a bántalmazás valódi áldozatainak.”

Traumatizálták, szexuálisan kizsákmányolták, testileg és lelkileg abuzálták – de felállt

Suvarival kiskamasz korától kezdve elhitették, hogy az egyetlen értéke a szépsége, illetve még ezen is túl, a szexualitása. Azt hitte, ez az egyetlen dolog, amit a kapcsolataiban is nyújthat – sokszor úgy élte meg, hogy a teste eleve nem is hozzá tartozik, hanem köztulajdon.

Évekig kereste a biztonságot a férfiak mellett, sok esetben még a saját szükségleteit is elnyomta, hogy kedvezzen azoknak, akik végül csak kihasználták, bántalmazták, súlyosan traumatizálták. Beleértve a filmipart is.

A színésznő a történtek után évekig volt terápiában, de azt mondja, így is napi küzdelmet jelent együtt élni a traumáival. „Úgy érzem, a dolgok soha nem múlnak el, annyit tehetsz csupán, hogy új perspektívából szemléled őket, több türelemmel és együttérzéssel.”

Persze a vászonról nem tűnt el, olyan sorozatokban szerepelt többek közt, mint a Sírhant művek, az Amerikai Horror Story, de játszott a Breakwater című indie-thrillerben, és számos független alkotásban is.

2018-ban hozzáment Michael Hope kellékmesterhez, akivel egy forgatáson ismerkedtek meg, és 2021 áprilisában kisfiuk született. Nem sokkal később, ugyanazon év nyarán jelent meg The Great Peace című önéletrajzi kötete, amiben először írt a vele történtekről. A könyvet úgy aposztrofálta, mint egy terápiát az egész világgal, hatására egyébként rengeteg nemi erőszak és párkapcsolati erőszak áldozata vette fel vele a kapcsolatot, hogy megköszönje kiállását. 

„Csaknem egész életemben undort éreztem, szégyelltem és tagadtam azt, ami történt velem, és azt, amit másoknak engedtem, hogy megtegyenek velem […] Aztán egy napon abbahagytam a menekülést, és magamba néztem. Belenéztem a fájdalomba, és azt láttam, hogy készen állok magam mögött hagyni és meggyógyulni.”

Forrás: ITT, ITT, ITT, ITT, ITT és ITT

Kiemelt kép: Getty Images / Axelle / Bauer-Griffin / Contributor

Filákovity Radojka