A TikTok hatására robbanásszerűen megugrott a könyvek és az olvasás népszerűsége
Egyre több fiatal második otthona a könyvtár
A TikTokot számtalanszor érte már vád, hogy nem több haszontalan időrablásnál, a fiatalok csak értelmetlen videókat pörgetnek megállás nélkül. Létezik azonban több olyan szubkultúra is, amelyek a közösségi platform hatására hódítottak teret, és amelyek a legkevésbé sem értelmetlenek. Ki gondolta volna például, hogy éppen a TikToknak köszönhetően vesznek ismét tömegével könyvet a kezükbe a legfiatalabb generáció tagjai, és térnek vissza a könyvtárakba? Pedig így van. Krajnyik Cintia írása.
–
A BookTok újra divatba hozta az olvasást
A BookTok közösség felhasználói olyan rövid formátumú videókat osztanak meg, amelyekben a kedvenc olvasmányaikról számolnak be, és könyveket ajánlanak a követőiknek, de azoknak a BookTok-felhasználóknak a száma is rendkívül magas, akik nem hoznak létre tartalmat, csupán új olvasmányok felfedezésére használják a felületet. A brit Publishers Association új kutatása szerint a BookTok fiatalokra gyakorolt befolyása mára teljesen átalakította az olvasási szokásokat – írja a Country and Town House. Viszonyításképpen, e cikk megírásának pillanatában
a #BookTook jelenleg 224,4 milliárd (!) megtekintésnél jár.
@emmalouisebooks i was *so* excited to see #rachellynnsolomon ‘s book hit this table #popularbooks #booktok #bookrecommendations #popularbooktokbooks ♬ Sunshine - WIRA
Az említett kutatás arról is beszámolt, hogy a BookTook különösen a Z generáció tagjai (jellemzően az 1997 és 2012 között születetteket értjük ide) között hódít, és
a hatására a 16 és 25 év közöttiek 59 százaléka fedezi fel az olvasás iránti szenvedélyét.
Ezeknek a fiataloknak az 55 százaléka a BookTokhoz fordul ajánlásokért, háromból két ember azt mondja, hogy a BookTok inspirálta őket egy olyan könyv elolvasására, amelyet egyébként soha nem vettek volna a kezükbe, és minden harmadik fiatal a platfromon keresztül fedezte fel különböző kultúrájú szerzők könyveit. A trend a fizikai könyvesboltokra is jelentős hatással van, hiszen a válaszadók csaknem fele (49 százalék) könyvesboltba látogat, ha szeretne egy könyvet megvásárolni. Ennek nyomán a legtöbb könyvesbolt gyorsan reagált a növekvő tendenciára, és a BookTok által vezérelt trendeknek köszönhetően a készletek már egyre szélesebb demográfiai réteget szolgálnak ki. Ne gondoljuk, hogy a jelenség csupán külföldön figyelhető meg, egy magyar könyváruház oldalán is megtalálható a BookTook aloldal, amelyen kifejezetten olyan könyveket ajánlanak, amelyek a TikTokon aktuálisan népszerűek. „Könyvek a TikTokról, amik épp meghódítják a világot” – írják.
@edenvictorria #booktok #bookrecs #bookrecommendations #bookish #reader ♬ original sound - Eden Victoria
„Nagyszerű látni, hogy a BookTok-jelenség lángra lobbantja a fiatalokban az olvasás szeretetét. Az olvasás jótékony hatással lehet a mentális egészségre és a jóllétre, miközben minden korosztály számára lehetővé teszi, hogy közös érdeklődési körök révén kerüljenek kapcsolatba egymással.
A kiadók teljes mértékben követik ezt a trendet, és igazán érdekes, hogy egy digitális jelenség ennyire a fősodorba került” – mondta Dan Conway, a Publishers Association vezérigazgatója.
A trenden belüli trend
Az egyik legkülönlegesebb módja annak, hogy a felhasználók kedvenc könyveiket ajánlják, a „storytime” trend. Ez alatt a hashtag alatt a tartalomgyártók egyes szám első személyben mesélnek valós, drámai történeteket, osztanak meg titkokat magukról, a booktokerek esetében azonban az elmesélt élmények, dilemmák, valójában egy általuk kedvelt könyv fő cselekményei. Ez egy új, kreatív módja a közönség bevonzásának.
@lauryns_library Should I tell my best friend??? #storytime #booktok #books #bookrecommendations #starcrossedlovers #friendstolovers ♬ original sound - Lauryn✨🦋📖
Inspirációs forrás
A BookTok nemcsak az olvasóknak, hanem
a szerzőknek is remek felület lehet, ha ihletet, tanácsot, ötleteket szeretnének szerezni másoktól, sőt a rajongói kör kiépítésére is kiváló terep.
Számos olyan ismert szerzővel lehet találkozni, akik az oldalukon trükköket és gyakorlati tippeket osztanak meg arról, hogyan zajlik az alkotás folyamata, milyen lépések szükségesek a publikáláshoz, és szívesen nyújtanak útmutatást a kezdők számára, hogy azok eligazodhassanak ebben a rendkívül zártnak tűnő iparágban. A rajongók kérdezhetnek, érdeklődhetnek arról, hogy a karakterek hogyan fejlődtek, a cselekményszálak miért épp úgy alakultak. A BookTok ebből a szempontból is ideális közeg a kezdő szerzők számára, hiszen lehetőségük nyílik, hogy az általuk megálmodott és létrehozott univerzumot részletesebben megismertethessék az olvasóikkal.
Az sem mindegy, hol olvasunk
Ha mindez nem lenne elég,
a BookTok nemcsak az olvasást, a könyvvásárlást, de még a könyvtárba járást is újra divatba hozta.
A fiatalok már nem pusztán olvasni járnak a világ különböző pontjain a népszerű és patinás könyvtárakba, hanem ismerkedési helyszínként is értelmezik, és utazásaik során úti céljuk híres könyvtáraiba is ellátogatnak. Az Amerikai Könyvtári Szövetség (American Library Association; ALA) novemberi jelentése szerint a Z és az Y generáció tagjai sokkal nagyobb arányban látogatnak el a nyilvános könyvtárakba, és használják a könyvtárak online felületét, mint az idősebb generációk. A felmérésben részt vevő 2075 ember több mint fele nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt 12 hónapban személyesen is ellátogatott egy könyvtárba. Ehhez még csak nem is kell könyvmolynak lenni, ugyanis a jelentés szerint a korosztály 43 százaléka egyáltalán nem vallja magát rendszeres olvasónak. Ennek az oka az lehet, hogy a generáció körében elterjedtté vált, különösen a járvány utáni időszakban, hogy könyvtárakban találkozzanak a barátaikkal, vagy akár itt ismerkedjenek, a kávézókkal ellentétben a könyvtárakban ugyanis nincs kötelező fogyasztás, a legtöbb ingyenes, akár órákon keresztül is üldögélhetnek, olvashatnak, szóba elegyedhetnek másokkal.
A harmadik hely
A könyvtárba járás trendje kapcsán egy újabb kifejezés is, az úgynevezett „third place”, azaz harmadik hely is köztudatba került írja a Guardian. A kifejezést 1989-es, The Great Good Place című könyvében Ray Oldenburg szociológus vezette be, és a terminus – csakúgy mint az utóbbi években a kötődési stílusok vagy az imposztorszindróma – a közösségi médiában zajló diskurzus középpontjába került, ezáltal elterjedtté vált a hétköznapi szóhasználatban is.
A harmadik hely egy olyan teret jelent, ami nem kapcsolódik sem az otthonunkhoz, sem a munkahelyünkhöz, de lehetőséget kínál a kapcsolatteremtésre, a közösségépítésre,
akár baráti összejövetelekhez, úgy összességében a szocializációhoz. Ez lehet egy kávézó, étterem, de akár könyvtár vagy templom is. Ahogy a Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar hivatalos magazinjának oldalán, a Media Iurison olvasható, Oldenburg szerint az alábbi feltételeknek kell megfelelnie az ideális harmadik helynek:
- A harmadik hely semleges övezet, az ott tartózkodóknak nem kötelességük jelen lenni, nincsenek jogilag, pénzügyileg vagy politikailag az adott helyhez kötve, szabadon mozoghatnak.
- A harmadik helyen nem számít a társadalomban elfoglalt státusz vagy vagyoni helyzet. Nincs előre megfogalmazott követelmény, amelynek meg kellene felelni a belépéshez.
- A fő, de nem feltétlenül az egyetlen tevékenység, ami a helyszínen folyik: a beszélgetés.
- A harmadik helynek mindenki számára hozzáférhetőnek kell lennie.
- A törzsvendégeknek kiemelt jelentőségük van, ők adják meg a hely, valamint a környék alapvető hangulatát, jellemét.
- Ne legyen grandiózus, extravagáns, sznob vagy követelőző, minden személyiség és életmód elfogadott.
- A hangulat könnyed, valamint otthonos, a helyet az ott tartózkodók sajátjuknak, akár a második otthonuknak is érezhetik.
Úgy tűnik, egyre több fiatal találja meg ezt a bizonyos harmadik helyet a könyvtárakban, és építenek barátságokat, alakítanak ki új, akár romantikus kapcsolatokat is ezen a találkozási ponton, miközben az olvasás és a könyvek népszerűsége rég látott magasságokban szárnyal.
Kiemelt kép: TikTok