A csajos matek sajátos logikával igazolja a pénzügyi döntéseinket

Az olyan pénzügyi döntések racionalizálása teszi népszerűvé a #girlmath-videókat és mémeket, mint például, hogy azzal spórolsz, ha leárazott dolgokat veszel, vagy hogyha készpénzzel vásárolsz, akkor az áru tulajdonképpen ingyen volt. Ha meghív valaki vacsorázni, akkor másnap többet költhetsz, hiszen egy étkezés árát megspóroltad, és ha nagyon vágysz valamire, de mégsem veszed meg, azzal gyakorlatilag pénzt keresel.

@danyaghass girl math explain #greenscreen #girlmath #girlmaths #moneytok #savingmoney #trend #trending ♬ original sound - Danya

Ennek a jelenségnek azonban semmi köze a nemünkhöz. Ez egy kognitív torzítás, ami a mentális könyvelés nevet kapta. Azt a jelenséget írja le, amikor a szubjektív értékelésünk alapján különböző értékeket tulajdonítunk egyébként teljesen egyenlő pénzösszegnek –, csakhogy a #girlmath mindezt extrém szintre emeli.

A csajos matek annyira népszerű, hogy már egyes márkák is felfigyeltek a trendre, és magasról tesznek arra, hogy mindezzel egy lekezelő sztereotípiát állandósítanak.

A #girlmath-példák némelyike valóban elég vicces, de ez azért van, mert emberi jelenségeket írnak le, nem pedig azért, mert lányokkal kapcsolatosak. Azokon a mémeken és videókon, amelyek a valós élet hétköznapi helyzeteit képesek megragadni, valóban jól lehet szórakozni.

Az olyan dolgok pedig, amelyek megnevettetnek vagy mosolyra késztetnek, jótékony hatásúak, hiszen köztudott, hogy a humor javítja a hangulatunkat és az általános egészségünket. Már Freud is úgy gondolta, hogy a humor és a nevetés pozitív adaptív válasz a negatív érzelmekre. Egy jó mém pozitív érzelmi lökést adhat, és normalizálhatja a kínos tapasztalatokat, kiváltva a „hála az égnek, hogy nem én vagyok az egyetlen” érzését.

@jenn_nniffer So 2 sporrs bras, a cardigan and a pair if pants were free. An added ✨ bonus ✨ #girlmath ♬ original sound - Nniffer

Mindannyian élünk a mentális könyvelés torzításával

A csajmatek-videók gyakran hamis magyarázatot kínálnak arra, hogy mi értelme van egy valójában szükségtelen vásárlásnak, hogyan teszi „ingyenessé” a kávét az előre feltöltött Starbucks-kártya, és miért nem olyan a hitelkártyával való fizetés, mintha valódi pénzt használnánk. Azonban érdemes a trend mögé nézni, és elgondolkodni azon az implicit üzeneten, amit a #girlmath közvetít. Hiszen az, ha valami humoros, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy ártalmatlan. Valójában az önleértékelő viccek használata gyakran negatív önképet tükröz, ami végső soron a közérzetünket is ronthatja.

A #girlmath a szubjektív mentális könyvelés egy kiforgatott változatát írja le.

A mentális könyvelés elmélete a viselkedési közgazdaságtan egyik úttörőjétől, a Nobel-díjas Richard Thaler amerikai közgazdásztól származik, és alaptétele, hogy az emberek nem racionálisak.

Az elmélet leírja, hogy a kognitív torzítások hogyan járulnak hozzá az irracionális pénzügyi döntéshozatalhoz, a pénz különböző képzeletbeli kategorizálása valóban egyszerűbbé teheti az életünket – hiszen alátámaszthatja a döntéseinket.

Az adóvisszatérítés, a születésnapi pénz és a számlafizetésre szánt összeg a legtöbb ember számára különböző kategóriába tartozik. Még ha kényelmesen élünk is, ha találunk egy húszezrest a járdán, az boldoggá tesz bennünket, mert nincs kijelölve a célja, és nagyobb valószínűséggel kerül a szabadon felhasználható kategóriába, mint abba, amelyből a villanyszámlát fizetjük.

Az ingyen pénz a #girlmath egyik alappillére – az ingyen pénz ugyanis nem igazán számít, és arra költheted, amire csak akarod.

Amikor a humoros trendek felelőtlen viselkedést támogatnak

A gyakran hallott és érzelmeket kiváltó üzenetek nagyon meggyőzőek lehetnek, különösen akkor, ha egy csodált influenszertől származnak. Az influenszerek többet nyújtanak a szórakoztatásnál, utánzásra ösztönözhetik azokat, akik érzelmi kötődésre vágynak. A TikTok-felhasználók több mint 80 százaléka 16 és 34 év közötti, és több mint 30 százalékuk 20 év alatti.

Bár talán nem meglepő, hogy a tizenévesek 74 százaléka nem bízik a saját pénzügyi tudatosságában,

több mint 30 százalékuk nem érti a különbséget a bankkártya és a hitelkártya között, ami megint csak nyugtalanító, ha a csajmatek által népszerűsített üzenetekre gondolunk.

Nem számít, hogy hány mentális kategória létezik, vagy hány kifogást találsz ki, a pénz nagyon is valóságos, amikor a bérleti díj vagy a jelzáloghitel esedékessé válik. Azok az „alapvetően ingyenes”, alacsony összegű kiadások, mint például egy kávézóban elfogyasztott ital, összeadódnak. Az az előre kifizetett egyenleg a Starbucks alkalmazásban lehet, hogy elsüllyedt költség, de attól még valódi pénz. A legtöbbünk számára a pénzügyi források korlátozottak, nem végtelenek. A pénzzel kapcsolatos stressz megviseli a mentális egészséget, és nem meglepő módon a Z generáció közel 70 százaléka számára a pénzügyek jelentik a stressz egyik fő forrását. A torzítás és/vagy a tagadás nem jó megközelítés, ha a pénzügyi egészség vagy a stresszmentes élet a cél.

Költs úgy, mint egy lány

Ami pedig engem a legjobban zavar az egész #girlmath-trendben, az a „lány” jelző használata. Az Always egy olyan reklámkampánnyal került nemrég a köztudatba, amely arról szólt, hogy mit jelent úgy futni, dobni vagy harcolni, „mint egy lány”. A reklámban szereplők közül sokan úgy gondolták, hogy

„lányosan” sportolni azt jelenti: ügyetlenül és rosszul teljesítünk.

A „lány” szót sokféleképpen használják a kommunikációban. Jelenthet intimitást, mint a „csajos beszélgetés” esetében, de a kontextus rengeteget számít. A „lány” lehet lekicsinylő is, ami az érettség és a kompetencia hiányára utal, ráadásul a „lányok” kifejezést jellemzően másképp használjuk, mint a „fiúkat”.

Rengeteg kutatás bizonyítja, hogy a nyelv befolyásolja, hogyan érzik magukat a lányok és a nők. Azok a nők, akiket a munkahelyükön „lányoknak”, nem pedig „nőknek” neveztek, kevésbé érezték a magabiztosságot. Úgy vélték, hogy kevesebb vezetői tulajdonsággal rendelkeznek, a környezetük pedig nem tartja őket elég felkészültnek a vezetői pozíciókra. A #girlmath pedig, legyen bármennyire is humoros, infantilizálja a nőket, és olyan lányokká változtatja őket, akiknek nincs pénzügyi érzékük. 

  

A #girlmath csak egy vicc – kivéve, hogy nem az

Igen, tudom, hogy elvileg viccesnek kell lennie, és a hashtagek (legtöbbje) mögött nem rosszindulatú a szándék, nem a sztereotípiák állandósítására vagy a nők lealacsonyítására irányul. Mielőtt azonban leírnátok kommentben, hogy „csak egy vicc”, gondoljatok arra, hogy a humor növeli a figyelmünket és pozitív érzelmeket generál, a fokozott figyelem és a pozitív érzelmek pedig növelik egy üzenet meggyőző erejét. Hajlamosak vagyunk elhinni azokat a dolgokat, amelyeket gyakran hallunk, különösen olyan emberektől, akiket kedvelünk (helló, influenszerek!).

A csajos matek trendje azt az elképzelést erősíti, hogy a nők éretlenek és kevésbé kompetensek a pénzügyek terén, a mögöttes üzenetek internalizálódhatnak, ami aláássa az önbecsülést.

A #girlmath erősíti a racionalizálás mechanizmusát a költekező magatartás mentségére, ez pedig könnyen átfordulhat tagadásba, és elterelheti a figyelmet a valódi problémákról, növelve a stresszt és a szorongást. 

Bár rengeteg káros hatása van, ezek a videók valójában nagyszerű lehetőséget biztosítanak arra, hogy szülőként beszélgetést kezdeményezzünk a humor mögött rejlő üzenetekről, gyakoroljuk a gyerekekkel a kritikus gondolkodást vagy a kognitív előítéletek felismerését. 


Források: ITT, ITT, ITT, ITT, ITT és ITT

Kiemelt képek forrása: TikTok

Mózes Zsófi