Bár arra a kérdésre, hogy mikor legyen telefonja egy gyereknek, nincs egységesen jó válasz, és sokszor nem is csak családonként, de gyerekenként is változik az ideális életkor, azt nyugodtan kijelenthetjük, hogy a különféle okoseszközök akár már kicsi koruktól kezdve, hétköznapi szereplői a gyerekek életének. Vannak, akik az iskolai ingázás vagy a sok különórával járó logisztika miatt kapnak korán telefont, esetleg azért, hogy ne maradjanak le a kortársaiktól, ne közösítsék ki őket. A Covid alatt pedig a kisiskolás, de akár óvodás gyerekek életében is központi szerepet kapott az online tér, hiszen csak így tudtak részt venni az oktatásban.

Mivel a gyerekem a Covid időszaka alatt kezdte az iskolát, már első osztályos kora óta szokja, tanulja a Teams használatát” – meséli egyik interjúalanyom, egy kilencéves gyerek anyukája. „Most már elég nagyok, a harmadik osztályt kezdték nemrég, ezért egymással is ott tartják a kapcsolatot, úgyhogy mi egy használaton kívüli mobilt adtunk neki oda. SIM kártya nincs benne, csak a netes alkalmazásokat tudja használni rajta, emellett nemrég kapott egy okosórát is, amiben van GPS.”

A kezébe adjuk a fél világot

Az okoseszközök biztonságos használata azonban felelős viselkedést kíván meg a gyerekek részéről, és ez a szülőknél kezdődik. Hiszen – mint sok más téren –, az otthon látott szülői minták az online térben való jelenlétük szempontjából is meghatározók. Úgyhogy a nulladik lépés, ha a gyerekünket biztonságban akarjuk tudni az interneten, hogy saját magunkat is felkészítjük a biztonságos internetezés alapjaiból, jó példával járunk elöl a telefon használatának szabályaival.  

Ha te magad a telefonoddal alszol, minden apró értesítésre ugrasz, vacsora közben is nyomkodod és felveszed” – írja Tóth Flóra egy korábbi cikkében – „akkor tutira baszhatod, hogy a gyereked majd csodásan meghúzza a határokat az online és az offline élet között.”

2016 óta folyamatosan emelkedik a visszaélések száma

Ez derül ki az Internet Hotline jelentéséből (Erről Széles-Horváth Anna írt bővebben ITT), valamint az is, hogy ezek akár már a hét-tíz éves korosztályt is érinthetik, szociális háttértől függetlenül. „A legkisebb falutól az elit budai negyedig eshetnek áldozatul kiskorúak, akik mindenféle kapaszkodó és figyelem nélkül barangolnak az online térben” – mondja Csalár Dorina, az Internet Hotline vezetője. „Ugyanúgy, ahogy biciklizésnél ráadjuk a sisakot a fejére, a neten való barangolásnál is óvintézkedéseket kell hoznunk.”

Bár a rosszindulatú embereket nehéz elkerülni, felvértezhetjük magunkat, így a visszaélések nagy százaléka elkerülhető.  „Szerintem az internet veszélyei többnyire a tudáshiányból fakadnak” – véli az egyik megkérdezett szülő.

Számtalan posztot látok felnőttektől is, hogy az adott üzenet, helyzet vajon átverés-e, miközben ordít róla, hogy az. A bullying, a grooming, a privát adatok megszerzése mind-mind olyan veszély, ami érintheti bármelyik korosztályt.”

Mit tehet a szülő?

A szakértő szerint az áldozattá válás megakadályozásának legfontosabb lépése a szülői figyelem. Ez megnyilvánulhat abban, hogy gyakran beszélgetünk róla, mi foglalkoztatja éppen a gyereket, mivel tölti szívesen az idejét online, beszélgetünk vele a barátairól, emellett jó taktika lehet, ha online játék közben időnként megjelenik a háttérben a szülő – és feltesz egy ártatlan kérdést, például, hogy kér-e vacsorát – így az esetleges elkövetőt elriaszthatja, ha meghallja, hogy potenciális áldozatára figyelnek. 

A biztonsághoz az is hozzátartozik, hogy a gyerekeket is tájékoztassuk a lehetséges kockázatokról, anélkül, hogy ijesztgetnénk őket. „Szerintem az életkori sajátosságok miatt másképpen éli meg és kezeli azokat a veszélyeket, amikkel mi is szembesülünk” – mondja egyik interjúalanyom, akinek gyereke 12 éves. „Okostelefon előtt átbeszéltük a használatot, például mi történik, ha ismeretlen számról érkezik hívás vagy üzenet.

Alap, hogy minden, amit nem érez kényelmesnek, vagy furcsának, szokatlannak, rémisztőnek talál, azzal kapcsolatban jelez, és onnan mi, szülők vesszük át a kommunikációt az illetővel.”

A bizalmi helyzet megteremtéséhez nagyon fontos, hogy a gyerek úgy érezze, nyugodtan fordulhat ilyen témában is a szülőhöz. „Sokat beszélgettünk a veszélyekről. Úgy érzem, hogy bár betartja a szabályokat, azt gondolja, hogy egyből kiszúrná, ha valami gond lenne” – mondja egy másik szülő. „Én ebben azért nem vagyok biztos.”

Az érzékeny korszakban lévő fiatalok esetén nagyon fontos, hogy tiszteletben tartsuk a határaikat, az egyre erősebben megjelenő önállóságra való igényüket. „Nem szeretném elriasztani és „bezzeg az én időmben”-ezni sem, mert ezt én is nagyon utáltam” – mondja az egyik anyuka, aki azt tapasztalta, ha a veszélyre való figyelemfelhívás mellett engedik az adott platform használatát, sokkal kevésbé lesz vonzó, mintha megtiltanák.

Állítsunk fel egyértelmű szabályokat!

Nagyobb gyerekeknél már szélesebb teret adhatunk nekik, ahogy azt másik interjúalanyom is tette 15 éves lányánál. „Nincsenek szigorú szabályok. Elég érettnek tartjuk ahhoz, hogy dönthessen, milyen információt fogyaszt. Az édesapja beszélt vele a veszélyekről, és ki szokta kérni a véleményünket, mielőtt letölt egy új appot, aminek utána szoktunk nézni, ha nem ismerjük.”

Ahhoz viszont, hogy megadhassuk ezt a szabadságot, először közösen kell tudnunk kialakítani korlátokat. „Napi egy órája van, hétvégén kicsit több. Még gyakran előfordul, hogy nem nézi az órát, de ha szólunk, hogy lejárt az ideje, egyből abbahagyja. Közösen egyeztünk meg a szabályokban, aminek fontos része, hogy a képernyőzés a közös térben történik” – mondja az egyik szülő. „Így, ha nem is ülünk aktívan mellette, azért halljuk, mi a helyzet.”

Az új felület náluk is átmegy a szülői szűrőn:

„Utánanézek, más szülők hogyan értékelik, való-e kilencéves gyereknek, és ha megfelelőnek találom, néhány alkalommal odaülök én is, miközben használja.”

„Mi átbeszéltük vele a közösségi média használatát (bár a storyzás még finomításra szorul), és van olyan platform, ahol megbeszéltük, hogy követni szeretném. De természetesen ezen a legkevésbé aktív…” – mondja az egyik interjúalanyom.

„Én is szeretem átnézni, mielőtt regisztrálna egy új platformra, hogy kik vannak ott, milyen típusú tartalmak jellemzik a felületet. Azután közösen átbeszéljük, hogy milyen elemeket miért használnak, hogyan szeretnék őt folyamatosan ott tartani (a munkám miatt ezekbe azért elég jól belelátok), mivel manipulálnak, mi lehet valóságos, és mi az, ami nem, bár ez utóbbinál sok nehézséget okoz az AI.”

Segítség a szülőknek

Ahogy egyre fiatalabb gyerekek jelennek meg az online térben, úgy válnak elérhetővé különféle biztonsági szűrők, beállítások, amik az ő védelmüket szolgálják a kéretlen tartalmakkal szemben. Új appok letöltésénél szükséges szülői kód, korlátozott YouTube-tartalmak, időkorlát, helymegosztás; a lehetőségek tárháza végtelen.

„Korábban nálunk is voltak szűrők, tudott is róla, és ő kérte, hogy szintet léphessen, ami nagy szabadság. Nem vagyok mindig nyugodt ettől” – mondja egy anyuka, aki 12 éves gyerekével gyakran beszélget arról, miket néz, mi érdekli. „A telefonjába még nem néztem bele, bár megadta a kódját. Vannak közösségi médiás platformok, ahol vagy én, vagy a barátnők anyukái követik a lányokat. Én a szolid verzió vagyok, nem kommentelek.” 

Egyre több cég partner

Nemcsak a biztonsági funkciók kialakításánál van szükség a szolgáltatók együttműködésére, de a veszélyesnek bizonyult appok eltávolításánál vagy kijavításánál is. „A tavalyi év három új platformot is hozott a bejelentések terén, 2022-ben már a Redditet, a TikTokot és a Discordot érintő jelzés is érkezett” – mondta el az Internet Hotline vezetője.Egyelőre a TikTok kapcsán még nem kaptunk nagyobb mennyiségű bejelentést, de valószínűleg a jövőben ezek száma is nőni fog, azonban úgy tapasztaljuk, hogy ez a felület nagyon együttműködő, és igyekszik alaposan korlátozni a kiskorúak számára hozzáférhető tartalmakat.” 

Amerikai kutatók az Apple és Google által forgalmazott 550 alkalmazást vizsgáltak meg, a felhasználói értékelések alapján pedig úgy találták, az appok egyötödénél két vagy több, 81 esetén pedig hét, vagy annál több jelzés érkezett gyerekek szexuális zaklatásával kapcsolatban. Ezeket a panaszokat egyre több szolgáltató igyekszik komolyan venni, és minél hamarabb kijavíttatni a biztonsági hibákat, vagy eltávolítani az áruházból az alkalmazást – igaz, még van hova fejlődniük. A mesterséges intelligencia széles körű felhasználásával pedig azt remélik, ez az ellenőrzés még pontosabb lehet, így nagyobb hatékonysággal szűrhetik ki a veszélyes felhasználókat, és azonosíthatják a biztonsági hibákat az oldalakon.

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/ Westend61

Pichler Zsófi