Így rajzolja át a Z generáció az ismerkedési szokásokat
Míg a szüleink generációjára jellemző volt, hogy legszorosabb barátságaik a munkahelyükön szövődtek, hiszen ott töltötték az idejük nagy részét, mára ez radikálisan megváltozott. A Covid óta ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy a dolgozóknak van alkalmuk személyesen is találkozniuk egymással. Mindez alaposan átrajzolta azoknak a fiataloknak az ismerkedési szokásait, akiknek most, ezekben az években kellene kialakítaniuk a legmeghatározóbb kapcsolataikat. Krajnyik Cintia szemléje.
Képernyőn kereszül barátkozni?
Én rögtön a pandémia kitörésekor vesztettem el az akkori munkahelyem, és az élet úgy hozta, hogy a karantén kellős közepén, két héttel később már egy ügynökségnél dolgoztam. A felvételi interjúm telefonon zajlott, és a kongó irodaházba is csak néhány percre szaladtam be a belépő papírokat aláírni és egy céges laptopot hazavinni, ezután pedig körülbelül három hónapig csak Zoom-meetingeken láttam azokat a kollégáimat, akikkel napi több órát töltöttem együtt a virtuális térben.
Egy évvel később, 2021 tavaszán, amikor elkezdtem a WMN-nél dolgozni, szintén épp karanténidőszak volt, és hónapok teltek el, mire személyesen is részt vehettem az első szerkesztőségi értekezleten. Aki átélt már hasonlót, tudja, hogy rendhagyó, amikor egy közösségbe úgy kellene valahogy beilleszkednie, hogy nem is találkozik a munkatársaival, nincs lehetőség egymáshoz szólni a nap folyamán, együtt kávézni vagy ebédelni, vagy akár csak azt megbeszélni, kinek milyen volt a hétvégéje. Az ilyen interakciók nélkül meglehetősen nehéz baráti kapcsolatokat kialakítani.
Ez a fiataloknak sokkal több gondot okozott, mint az idősebb generációnak
Sok vállalat viszont annyira hatékonyan tudott működni távmunkában is a járvány intenzívebb időszakai alatt, hogy vissza sem tértek a normál működéshez, és teljes home office-ra, vagy hibrid rendszerre álltak át. Ez viszont óriási gondot okoz azoknak a Z generációsoknak, akik pályakezdőként a munkahelyükön szeretnének kapcsolatokat építeni. A korai években kialakított munkahelyi barátságok ugyanis nemcsak a szakmai nehézségeken segíthetik át őket: az sem ritka, hogy életen át tartó kötelékek alakulnak ki közöttük.
A hónapokon át tartó, ismétlődő karanténidőszakok még azokat is izolálták és esetenként antiszociálisabbá tették, akik könnyen teremtenek kapcsolatot, azok számára viszont, akik egyébként is nehezebben nyitnak új emberek irányába, csak még inkább ellehetetlenítette az ismerkedést.
„A szakértők úgy vélik, hogy mivel egyes társaságok jelentősen zsugorodtak, vagy akár létre sem jöttek a járvány alatti időszakban, sok fiatal lett kénytelen új lehetőségek után nézni, hogy barátokat szerezzen. Különösen a közösségi médián felnőtt Z generáció kezdett el olyan új platformokat használni a szorosabb kapcsolatok kiépítésére, amilyeneket az őket megelőző nemzedékek nem. A friss munkavállalók egyre kreatívabbak, ha arról van szó, hogyan ismerkedjenek meg új emberekkel” – írja egy a BBC-n nemrégiben megjelent cikk a témában.
„A világjárvány alatt hiányzott a folytonosság” – szólalt meg az anyagban Joyce Chuinkam, annak a Los Angeles-i székhelyű Talk Shoppe piackutató ügynökségnek a vezető kutatási menedzsere, amely interjúkat készített Y és Z generációsokkal a világjárvány idején fennálló baráti kapcsolataikról. Chuinkam hozzátette, hogy
az egyetem és a munka, amely hagyományosan állandó közös élményeket jelentett a fiatal felnőttek számára a korábbi generációkban, már nem töltötték be ezt a szerepet.
A kutatások is azt támasztják alá, hogy a járvány rendkívül keményen érintette a Z generációsok kapcsolatérzékelését.
Janice McCabe, az amerikai Dartmouth Egyetem szociológusprofesszora azt kutatja, hogy a baráti kapcsolatok milyen összefüggésben vannak a sikerrel. McCabe 2016-ban kezdett interjúkat készíteni három New Hampshire-i egyetemistával, hogy megvizsgálja, hogyan hatottak az életükre a korai barátságok. 2021-ben az interjúk második körével végzett, akkor, amikor a résztvevők munkába álltak, és arra a következtetésre jutott, hogy
a világjárvány negatívan befolyásolta mind a barátságok fenntartására, mind pedig az új kapcsolatok kialakítására való képességüket.
A professzor szerint azért is rendkívül fontosak a korai életszakaszban kialakított kapcsolatok, mert ezeken keresztül van lehetőségük a fiataloknak önmagukra másként, a barátaik szűrőjén keresztül tekinteni, és sok esetben az ő visszajelzéseik alapján növekedhetnek, fejlődhetnek, válhatnak jobb emberré.
A fiatalok a több nehézség ellenére is nyitottabbak
A Talk Shoppe kutatásából Chuinkam azt is kiemelte, hogy a Z generáció nyitottabb, mint az Y, ha arról van szó, hogy új barátokat szerezzen az interneten keresztül, például a Bumble alkalmazás barátkeresője vagy különböző Facebook-csoportok révén. Ugyanakkor ezek a felületek ijesztők is lehetnek egyeseknek, mivel legtöbbször személyes találkozót követelnek meg, ami viszont az első randevúkhoz hasonló nyomást gyakorol az emberre, mondták a vizsgálat résztvevői. A Z generáció jellemzően úgy érezte, hogy jobb esélyekkel barátkozhatnak, ha például közös hobbi köré épülő Facebook-csoportokon keresztül ismerkednek, mivel ez a személyes találkozásoknál kényelmesebb módot kínál.
A cikk arról is beszámol, hogy voltak olyan fiatalok, akik olyan applikációk használatát részesítették előnyben, amelyek révén már a saját meglévő baráti társaságukkal ismerkedhettek más társaságokkal, csökkentve az idegenekkel való találkozás feszültségét. De egy olyan rendhagyó esetről is olvashatunk, mint amilyen a huszonhárom éves New York-i Marissa Meiz esete, akit egy idegen figyelmeztetett, hogy a barátai nélküle szerveznek egy bulit. Marissa úgy gondolta, itt az ideje új barátokat szerezni, és 2021 nyarán megalapította a No More Lonely Friends névre keresztelt találkozócsoportot, amelynek révén idegenekkel szervez ismerkedési esteket. A vállalkozás olyannyira sikeres, hogy Meiz épp most dolgozik egy online feliratkozó rendszer kialakításán.
Egyértelmű tehát, hogy a legfiatalabb generáció rendkívüli módon ki van éhezve arra, hogy akár egyénileg, akár csoportosan új ismeretségekre tegyen szert, és mivel a fiataloknak nem voltak korábbi tapasztalataik a munkahelyi barátságokról, ez oda vezetett, hogy
alapjaiban reformálták meg az ismerkedési szokásaikat, és írták felül azt az elképzelést, hogy a munkahely a baráti kapcsolatok központja.
Chuinkam végül azt is hozzátette, hogy a Z generáció egyedülálló módon alkalmas arra, hogy decentralizálja azt a központot, amit korábban a munkahely jelentett az emberi kapcsolatok szempontjából. „Igen, lehet, hogy nehéz időket élnek a járvány következtében, de ha valaki egyedülállóan alkalmas arra, hogy kiművelje magát ebben a megváltozott világban, az ez a korosztály.”
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images / We Are