Ha híres Instagram-sztár szeretnél lenni, először is – értelemszerűen – csinálj magadnak egy Instagram-profilt, anélkül nem megy. Kész? Megvagy? Indulhat a vagyonosodás? Akkor mondom, hogyan tovább.

1. Szépen filterezett életünk

Ronda, elmosódott, hervasztó hangulatú, fád képekre a kutya sem kattint, szóval elengedhetetlen, hogy esztétikus képeid legyenek, minél több, annál jobb. Szerencsére egy okostelefonnal felszerelkezve már szinte bárkiből lehet Mario Testino vagy Annie Leibovitz. Ráadásul szemben az én gyerekkorommal, ahol az ember ellődözött 28 képet a Kodakjával, majd heteket várt, amíg kiderült, azokból egy sem használható, mert elfelejtette levenni a kupakot…

szóval egy okostelefonnal annyit lehet kísérletezni, amennyi a csövön kifér. Próbálkozz a különböző szögekkel, színekkel, hátterekkel, megvilágításokkal, határ a csillagos ég!

Ha pedig nem szeretnéd beérni a telód és az Instagram amúgy nagyon pofás filterkészletével és bindzsizési lehetőségeivel, garmadával találsz olyan appokat, amikkel csittifittire ránthatod a képeidet pillanatokon belül. Ilyen például a Picmonkey, a Befunky, ha videókat turbóznál fel, akár az Instasztoridba is, akkor IDEsüss, ha meg egyenesen infografikákkal operálálnál, és miért ne tennéd, amikor olyan jópofák, akkor a Piktochart lehet a segítségedre. Ha ezekre már ráuntál, mert akkora Instacsászár lettél, hogy még Kylie Jenner is térdet hajt előtted, akkor se hagyd abba a fejlődést, inkább csekkold le Szőcs Lilla kolléganő gyűjteményét hat ultramenő fotós appról ITT

2. Kik vagyunk? Kicsoda ön, ki vagyok én, kik a többiek…

és kik azok, akik már nincsenek többé? Melyik a valóságos: a tükörkép, vagy az, aki a tükör előtt áll?” – tűnődött Erich Maria Remarque a közösségi oldalakon közvetített képek legnagyobb dilemmáján, pedig akkor még nem is volt Instagram. És tűnődj bátran te is, miközben megálmodod, pontosan mi is a profilod, milyen műfajban óhajtod meghódítani az internet mélységesen mély kútját. Nagy a versengés, temérdek a konkurencia, így elengedhetetlen egy kis kreativitás, ha sikerre akarsz törni. De megéri! Ha netán bizonytalankodnál, jusson eszedbe inspirációnak a multinál robotoló nőci, aki fogta magát, hagyta a francba a melóját, és gyúrt egy übermenő Insta-oldalt a mopszával karöltve. Azóta praktikusan mást sem kell csinálnia, mint cukiskodni az ölebbel – pénzért.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Doug The Pug (@itsdougthepug) által megosztott bejegyzés

Hasonló sikersztori az egykori matektanárnő élete is, aki a hedonizmusából kreált oldalának segítségével manapság abból él, hogy jól érzi magát. Szerintem ez neked is menne.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Jessica Hirsch (@cheatdayeats) által megosztott bejegyzés

Szóval gondold meg, hol van piaci rés a világháló dzsungelében, aztán, uccu neki, tömd be gyorsan. És ne felejtsd el, jelenleg kábé egymilliárd aktív felhasználó van fent az Instagramon, (összehasonlításképp: a Facebookon 2234 millióan voltak áprilisban, Tumblr-en 794 millióan), akik mind-mind arra várnak, hogy téged követhessenek – főleg, ha tudják, miről vakerálsz. Szóval, ha csak konyhanyelven, de told angolul a kontentet, hogy minél többen értsék.

3. Arcod a világban

Csináld meg okosan a biodat, legyen színes, szagos, röviden, de velősen leíró, egy-két emotikon is elfér, használd őket bátran. A biod linkje pedig ne csak a weboldaladra mutasson, időről időre tegyél bele linkeket is, amik az épp aktuálisan legnépszerűbb kontentjeidre vezetik el a tömegeket.

Érdemes ezen kívül beállítani a profilodat úgy, hogy kizárólag olyan betaggelt fotók szerepelhessenek rajta, amiket te magad is jóváhagytál, így ellenőrzésed alatt tarthatod, hogy milyen képet közvetítesz mások felé magadról.

Ezt a profil oldaladnál tudod megtenni, a beállításoknál menj rá a „Fényképek rólad” című opcióra, majd állítsd OFF-ra az „Automatikus hozzáadást”. Így minden egyes alkalommal, amikor a haver betaggelne egy részeg bulin egy lealjasuló képre, azt te manuálisan jóváhagyhatod (vagy nem).

4. #L4L

Azaz like for like, tetszikelésért jár a tetszikelés, ez az Insta kimondatlan, ám annál fontosabb etikettje. Követőtábort első körben úgy tudsz generálni, hogy meghívod a Facebook-ismerősöket. Ezután az érdeklődési területeden belül keresd fel a lehető legtöbb influenszer oldalát, részben ihlet gyűjtésre, részben, hogy lájkold, kommenteld a tartalmaikat. Ha ügyesen csinálod, van rá esély, hogy visszakövetnek, illetve emlékezni fognak rád, mint kedvenc követőjükre. Persze, azért maradj meg a realitások talaján – nem túl valószínű, hogy Madonnának vagy Selena Gomeznek feltűnnek a buzgó szívecskézéseid a rajongók sűrűjében. Persze… sohasem lehet tudni!

5. A mindent vivő #

Nem tudom eléggé kihangsúlyozni, milyen fontosak a hashtagek. Találj ki magadnak spéci darabokat. Ez lehet a neved (pl. #fialafőz), egy termék (#fialafia), egy szolgáltatás (#fialareggelije), egy visszatérő poén (#fial-a-fiala), bármi, amivel érzésed szerint kitűnhetsz a tömegből. A mennyiség is számít, egy kutatás szerint tizenegy feletti hashtaggal már egész jó követést lehet generálni. Arról sem feledkezz meg, hogy a felhasználók rá szoktak keresni külön is az őket érdeklő hashtagekre, tehát akik addig nem voltak a követőid, lehet, hogy épp a varázslatos tojásos nokedli (#egg #yummie #hungariankitchen #summer #ecetessaláta #nostalgy) fotód miatt lesznek sírig tartó rajongóid.

A Facebookon egyébként ez épp fordítva van, ott a statisztikai adatok szerint a kutya sem szereti a tageket, sokkal jobban teljesítenek azok a képek, amiket nem szórtál velük agyon.

Ha bizonytalankodsz, ITT meg tudod nézni, hogy az általad kiválasztott szó mennyire népszerű, havi és heti trendek tükrében, milyen más tagek kapcsolódnak hozzá, kik a téma top influenszerei, milyen írásformái vannak, stb. ITT pedig arra tudsz javaslatokat kérni, hogy milyen hashtageket használj. Illetve azt is meg tudod nézni, hogy az általad választott hashtag jó, rossz, netán agyonhasznált-e már az internet bugyraiban.

Azt is feltétlen csekkold, hogy milyen hashtageket használnak a műfajod fő influenszerei, illetve hogy van-e esetleg az általad kiválasztott szónak másik felületen esetleg totál más jelentése. Nagyon megnehezíti ugyanis az oldalad marketingjét, ha a rákereshető kulcsszavak százfelé futnak, ezerféle tartalommal.

6. Lehetsz barokkos is

Ha van sztorid, ötleted, mondanivalót, ne fogd vissza magad, nyugodtan írj hosszabb szövegeket, barokkos körmondatokat a képek mellé, ne gondold, hogy az Insta csak képek halmaza, oszt' „jónapot”. Remek példa erre a gyakorlatra a National Geographic oldala, ahol a szép képek mellé gyakran passzolnak izgalmas leírások is. Közel 90 millió követővel bátran kijelenthetjük, hogy nem csinálják rosszul.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

National Geographic (@natgeo) által megosztott bejegyzés

Vagy nézd meg a Humans of New York oldalát szép emberi történetekért, csak előtte vegyél magadhoz egy csomag papír zsebkendőt.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Humans of New York (@humansofny) által megosztott bejegyzés

7. Mozgósítsd a közönséged!

Tegyél fel olyan kérdéseket, amire várhatóan szívesen kommentelnek a népek. Kérd ki a véleményüket, szavaztass meg dolgokat, vagy kérd meg őket, ajánljanak helyeket, éttermeket, recepteket, zenéket, bármit, ami a műfajodba passzol. Kiváló példa rá a Staples oldala, ahol rendszeresen kérik ki a kommentelők véleményét, vagy történetmesélésre buzdítják őket.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Staples Stores (@staplesstores) által megosztott bejegyzés

Végtére is a közösségi médiának épp ez a nagy ereje: a közösség, aminek mindenki boldogan válik a részévé. Minél inkább úgy érzik, hogy számít, amit mondanak, annál jobb. Ráadásul, ha kommentek is vannak a posztjaid alatt, akkor az Insta algoritmusa több embernek mutatja, mint a csupán lájkokkal rendelkező tartalmakat. Ne feledd el lájkolni és lereagálni a hozzád beérkező kommenteket. Időigényes? Igen. Megéri? Abszolút!

8. Mit, mikor, miért – megmondja most a…

…nem a PIÉRT, hanem te magad. Kísérletezz bátran, próbálkozz, mi jön be leginkább a követőidnek: napi/heti hány posztot bír el az oldalad, milyen műfajú cuccokra vannak leginkább rágyógyulva a kedvelőid, és melyikek azok a napszakok, amikor a legnagyobb valószínűséggel lóg mindenki a neten. 

Posztolj gyakran, de azért ne vidd túlzásba! Ha óránként kiteszel magadról egy cukiskodó szelfit, vagy semmitmondó üzenetekkel bombázod a követőidet napjában tízszer, ne csodálkozz, ha pillanatokon belül mélyrepülésbe kezd az oldalad lájkolóinak száma.

Amennyiben már nagyon beindult az üzlet, vagy tényleg világhatalomra akarsz törni, azaz más időzónákból is bevonzanál követőket, jól jöhet egy olyan app, mint a Planoly, aminek segítségével megtervezheted akár az asztali gépen is az Insta-oldaladat egy naptárban, népszerű hashtagek után kutathatsz, posztokat időzíthetsz, és olyan statisztikákat böngészhetsz rogyásig, mint a legnépszerűbb képed vagy a legtöbbet kommentált tartalmad. Hasonló alapon működik a Preview is, kiegészítve temérdek pró filterrel, remek Stock-fotókkal és hasznos Insta-tippekkel.

+1. Nota bene!

Ha megfogadod a tanácsaimat, szinte garantált, hogy pillanatokon belül olyan gazdag és híres leszel, hogy még maga Mészáros Lőrinc is megirigyelheti a vagyonosodási sebességedet. Én csak két dologra szeretnélek megkérni: soha ne felejtsd el, kinek a remek tanácsai segítettek az úton (AZ ENYÉMEK!!!) és hogy továbbra is fennmaradjon a kölcsönösen gyümölcsöző viszonyunk, gyere, kövess engem Instán, csak most, csak neked.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Fiala Borcsa (@fialaborcsa) által megosztott bejegyzés

Viszlát, a milliomosok klubjában, bajtársi üdvözlettel:

Fiala Borcsa

Források: ITT, ITT, ITT 

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images