Gyerekszemmel: egy külön, végtelen univerzum… just for you

Rögtön az első kérésem az volt Dórához, hogy próbálja meg elmagyarázni nekem, mint szülőnek, hogy mi is az a TikTok. Amire az a rettentő frappáns válasz érkezett: „Az egy külön univerzum.” Majd így folytatta:

„Aki ismeri, azt tudja, itt bármi előfordulhat. Elsősorban egy közösségimédia-platform, ami a szokásos dolgokat is tartalmazza, mint például cset, megosztások, kommentek, kedvelések, követések.

Azonban az oldal lényege a videómegosztás és követőgyűjtés. És ez az, amitől olyan misztikus az egész: ugyanis arra nincs pontos válasz, hogy milyen tipikus videók vannak a TikTokon.

Az oldal görgetése közben találkozhatunk nyugdíjasokkal, szülőkkel, teljes családokkal, kisgyerekekkel, állatokkal, tematikus videókkal, rejtőzködőkkel, a közösségi média celebjeivel, és nyilván a túlnyomó többség a fiatalok. Minden csoport másképp van jelen, van, ami mégis közös bennük, ami nem más, mint a »foryoupage«.

Az oldalnak igazából két része van. Az egyiken az általunk követett emberek videóit találjuk, a másik, a már említett »foryou« pedig az oldal algoritmusa által kiválasztott, kifejezetten »nekünk ajánlott« videókat mutatja. Itt jön az a rész, amikor bármi szembejöhet velünk, mivel ez egy nemzetközi platform, azaz teljesen más kontinensekről is kidobhat tartalmakat, illetve az általunk készített videókat is kidobja más országokban. És a legtöbben erre is törekednek, mivel onnan szinte egyből felkapott lesz a videó, és rövid idő alatt több millió kedvelést is elérhet a világ bármely pontjáról.

Velev Dóra

Ide viszont nem nagy művészet kikerülni, ugyanis elég pár hashtag (ami erre utal), egy kevés kreativitás (ami elhagyható), polgárpukkasztás/netdrámák, vagy a legkönnyebb út: a trendek. Ezekből egyszerre több van jelen, gyakran változnak, zenékhez köthetők, és egy idő után szörnyen unalmasak, mivel az egész csak az utánzásról szól. Nincs meghatározva, milyen formában lehet valami trend.

A leggyakoribbak a táncos videók, ahol egy adott zene koreográfiáját tanulják meg, vagy egy épp népszerű hangra tátognak. Lehetnek persze művészeti témájúak, vagy mém formában is megjelenhetnek.

Ami úgymond a »foryou«, az a könnyen kialakuló függőség, mivel bármeddig görgetjük, nem lesz vége, nem fogynak el a tartalmak, mint például az Instagramon, ahol csak az általunk követett emberek posztjait látjuk, és aminek előbb-utóbb leérünk az aljára. Itt viszont nincs ilyen, és ezért hosszú órák tudnak észrevétlenül elrepülni.”

Ez tehát a TikTok a gyerekeknek. A felnőttek viszont nagyon mást látnak az oldalban.

Felnőtt szemmel: kínai cenzúra, szexualizáló tartalmak, adathalászat

Az Economist nemrég megjelent cikke például trójai falóként írja le az alkalmazást, amely lehetővé teszi a kínai kormánynak a hozzáférést a felhasználói adatokhoz.

Hiszen a TikTok az egyetlen olyan kínai közösségimédia-felület, amit világviszonylatban ma már gyakrabban töltenek le, mint a Facebookot.

Az adatbiztonság (pontosabban annak hiánya) miatt a TikTok minden idők legnagyobb bírságát kapta az Egyesült Államokban, miután kiderült, hogy jogellenesen gyűjtötte gyerekek adatait és adta el azokat. Azóta a TikTok azt bizonygatja, hogy most már sokkal biztonságosabb, de a tapasztalatok mást mutatnak.

A kínai cenzúra nyíltan jelen van az alkalmazásban – amiből a szakemberek többsége arra következtet, hogy ha nehezebb lett is az adatokhoz való hozzáférésük, de továbbra is működik.

A TikTok tehát hiába egy önálló univerzum, a földi hatalmak azért igen aktívan befolyásolják a működését. 

A TikTok egyébként abban is különleges, hogy gyorsan reagál, és hipersebességgel növekszik. A koronavírus-járvány idején a #coronavirus jelöléssel ellátott videókat több mint hatvannégymilliárdszor nézték meg, és négymillió-százezer TikTok-felhasználó töltött fel „unatkozom otthon” táncot. 

Az alkalmazás legtöbb követővel büszkélkedő felhasználói kivétel nélkül fiatal felnőttek és gyerekek. A legnagyobb sztár @charlidamelio profilja most érte el az ötvennégymilliót. Összehasonlításként, ez kb. azt jelenti, mintha Argentína és Magyarország teljes lakossága feliratkozott volna Charlie d’Amelio táncolós tartalmaira.

@charlidamelio

please let me know who made this!!

♬ Banana (feat. Shaggy) - Conkarah

Az övé egyébként a minőségibb tartalmak közé tartozik. Egy helyes fiatal lány, aki ügyesen mozog zenére.

A szülők valószínűleg nem is tőle kapnak szívszélhűdést, hanem a szexualizáló tartalmaktól, a követő- és kedveléshajhászás miatti „bevállalósabb” videóktól, a veszélyes TikTok-kihívásoktól, és az azokra odagyűlő rossz szándékú felnőttektől meg gyerekektől. 

Egy egész (huszonöt év alatti) világ épül… ellenőrzés és szabályok nélkül 

Ahogy ezt Dóra látja:

„Ami nagyban jellemzi a TikTokot, az a felhasználói közösség. Elég zártnak és agresszívnak mondanám, meglepően sok a rosszindulatú hozzászólás. Összességében sokkal több véleménynyilvánítást tapasztaltam, mint más platformokon, akár pozitív, akár negatív irányban. Ez szinte egyértelműen annak tudható be, hogy több a név nélküli regisztráció, és gyerekek uralják az oldalt, szabályok nélkül. Ebből el is indulhatunk afelé, hogy miért örvend ekkora népszerűségnek. A válasz egészen egyszerű:

mivel a szüleink azt sem tudják, mi ez, így nincsenek is jelen, nem ellenőrzi senki, mit csinálunk, sokszor felelőtlenül. Viszont, ha sok embert sikerül elérnünk, akár rengeteg támogatást is kaphatunk, amivel egy saját világot építhetünk ki a követőinkkel.” 

Amit Dóra tapasztalt, az tényszerűen így van.

Tíz TikTok-felhasználóból hét huszonöt éven aluli. Ez egy egészen különleges közösség, egészen kivételes lehetőségekkel, ezért nem is várható, hogy a TikTok egyhamar kifullad. A reklámipar és a celebek is felfedezték maguknak az alkalmazást, egyre több marketing- és kommunikációs aktivitás jelenik meg.

Kínában a TikTok más néven fut (Douyin), és már van saját pénze, e-kereskedelmi részlege is. Várható, hogy globálisan is ebbe az irányba fognak terjedni. Idővel tehát nemcsak a gyerekek idejét veszi majd el az alkalmazás, hanem a pénzét is. 

De egyelőre ami az igazán nagy kockázat (a könnyen kialakuló TikTok-függőség mellett), az a tény, hogy az alkalmazás egy „pedofilmágnes”.

Alapvetően igaz az, hogy a pedofilok számára minden olyan platform igen vonzó, ahol beszélgetni lehet gyerekekkel, hiszen itt kiszemelhetik, követhetik, és elkezdhetik elcsábítani, behálózni az áldozatukat.

A BBC tavaly áprilisban foglalkozott ezzel a problémával, és tárta fel, hogy a TikTok nem szűri ki és távolítja el azokat a profilokat, amelyekről gyerekeknek küldenek szexuális tartalmú üzeneteket, kihívásokat. Azóta ezen a téren mutatkozott némi javulás, és most már a jelzett, nem megfelelő üzeneteket huszonnégy órán belül eltávolítják, mégis nagyon könnyű a TikTokon észrevétlennek maradni (főleg azoknak, akik olyan kevéssé ismert nyelvet használnak, mint a magyar), eltűnni, vagy egy esetleges letiltás után új profillal újra felbukkanni. 

És nem csak a kapcsolatteremtés lehetősége miatt veszélyes a TikTok.

Hol vannak a szülők?

Ahogy Dóra is írta, ezen a felületen döntően gyerekek és fiatalok vannak, akik kvázi felnőtt jelenlét (támogatás és ellenőrzés) nélkül készítik és töltik fel a tartalmakat.

Ennek pedig nem csak az a veszélye, hogy pedofilok nézik a kislányok és kisfiúk által lenge ruhában előadott, gyakran igencsak szexualizált táncmozdulatokat. A másik veszély az, hogy az internet nem felejt, és ez még a TikTok univerzumában is így van.

Olyan tartalmak készülhetnek, amiket később megbánnak a gyerekek, és ahogy Dóra írja: „Ilyenkor merül fel bennem a kérdés: hol vannak a szülők? Tudom, szörnyen nehéz feladat lehet a közelünkbe férkőzni, és sokszor úgy tűnhet, erre igényünk sincs, viszont ez nem így van. A titok csak annyi, hogy meg kell találni a megfelelő alkalmat és módot a közeledésre. Én mindig azt vallom, hogy ha érdeklődők és nyitottak a felnőttek, akkor szívesen beavatom őket a saját kis világomba, ám ehhez fontos az ő partnerségük is. Az, hogy úgy érezzem, elfogadó közegbe juttatom a titkaimat. Azt hiszem, ezen a ponton pár építő jellegű kedves kritikát is elfogadnék a saját érdekemben, de idáig el kell jutni.” 

Tehát a gyerekek azt jelzik, hogy több szülői beszélgetésre, jelenlétre, érdeklődésre lenne szükségük ahhoz, hogy nagyobb biztonságban legyenek a TikTokon. Többet kellene tudniuk a beállításokról is.

Mert ahogy Dóra fogalmaz 

„Szerencsére a TikTokon is van módunk biztonságban alkotni, ehhez elég privátban videókat készíteni, azaz nem megosztani őket, így is ugyanúgy tárolja az alkalmazás. Vagy csak a közeli ismerőseinkkel megosztani, akik követnek minket, ehhez az oldalunkat kell priváttá tennünk. Meg lehet állítani a reagálásokat, kommenteléseket, duettezéseket is. Ezeket mind a beállításoknál vagy közvetlen a videók mellett találjuk. Azonban a leghatásosabb óvintézkedésnek még ezentúl is azt tartom, ha beszélgetünk egymással.”

Ehhez én már nem is nagyon tudok mit hozzátenni. Beszélgessetek nagyon sokat a TikTok-használó gyerekekkel! Kíváncsisággal, elfogadással és nyitottsággal közeledjetek feléjük, mert érezniük kell, hogy nem meg- és elítélitek őket, hanem a biztonságukért, és a digitális jóllétükért aggódtok.

A TikTok okozhat kárt, és lehet veszélyes is. De jól használva ezek a kockázatok jelentős mértékben csökkenthetők. A beszélgetések révén kialakult bizalmi kapcsolat pedig lehetővé teszi számunkra, hogy ha baj van, arról tudjunk, és segíthessünk a gyerekeknek megoldani őket.

Dr. Gyurkó Szilvia és Velev Dóra

Olvass tovább: néhány hete Steiner Kristóf megírta saját kalandjait és tapasztalatait a TikTokon. ITT TALÁLOD.