Barnabás igazán jól érzi magát Londonban. Velünk együtt. Alig volt egyéves, amikor kiköltöztünk. Az elmúlt nyolc hónapban a kúszó-mászó kisbabából dumáló, rohangáló kisfiú lett, akivel elképesztően mókás és izgalmas felfedezni a várost. És természetesen már neki is vannak kedvenc helyei. Íme, egy húszhónapos kisfiú best of London listája.

1. Közlekedési múzeum

Barnabás

Nem tudunk elégszer menni, minden alkalom egy újabb ámulat, de bevallom, nemcsak neki, hanem nekem is. Mindegyik korosztály talál magának elfoglaltságot. A felnőttek rengeteg olvasnivalót, infografikákat, interaktív eszközöket (Marci kedvence például a metrószimulátor) találnak maguknak, a gyerekek pedig buszokban, vonatokban, metrókocsikban lelhetik kedvüket. Ezek körbejárhatók, és minden egyebet is lehet velük csinálni: beleülni, felmászni, gombokat nyomogatni, karokat húzogatni, fékezni, gázt adni... Külön játszórészleg, és fából készült terepasztal is van a kiállított buszok árnyékában.

2. Repterek

Nyilván a kedvenc helye, hiszen, ha ott vagyunk, az azt jelenti, hogy megyünk haza a nagymamákhoz, vagy megyünk nyaralni a nagymamákkal. Ezen kívül lehet bámulni igazi repülőket, tartálykocsikat, buszokat, csomagszállító járműveket, néha egy-egy tűzoltó vagy mentőautó is feltűnik. Ennél teljesebb Kánaán nem is lehet egy kisfiú számára.

3. Kew Gardens – Királyi botanikus kert

Barnabás

Barnus egészen pici kora óta rajong a virágokért. Egyrészt, mert elképesztően intenzíven használja minden érzékszervét, így az orrát is, úgyhogy folyamatosan szagolgatja a világot. Másrészt lenyűgözi a rengeteg szín és forma. Minden Rita mama kertjében kezdődött, ahol már néhány hónapos korában számba vették az összes kerti növényt. Ez azóta odáig fajult, hogy az esti szkájpolások alkalmával is végig kell menni a kerten, és előre mondja az összes virág nevét. Nem volt kérdés, hogy Rita mama lesz a kíséret a világ egyik leghíresebb és legcsodásabb botanikus kertjében. Nagyjából három órán át bolyongtunk ott, de csak az egytizedét bírtuk bejárni. Minimum tízszer vissza kell még mennünk. Nem véletlen, hogy két hét múlva ott lesz az első félmaratonom befutója. Marcinak nem okoz majd fejtörést, hogyan kösse le Barnabást, amíg anya rohangál.

4. Természettudományi Múzeum

Űrhajók, rakéták, holdjárók, bolygók, autók, repülők, hajók... és még órákig sorolhatnám. Az állandó tárlat mellett izgalmasabbnál-izgalmasabb időszaki kiállítások is vannak itt. Mindez ingyen, négy metrómegállóra tőlünk. Ott, ahol Bartók Béla szobra áll a metrókijáratnál. Annyira sokrétű a Természettudományi Múzeum kínálata, hogy nem is tudok csupán csak egyetlen dolgot kiemelni. Barnabást itt is leginkább a közlekedéssel kapcsolatos tárgyak érdeklik, de simán végigjárta velünk a genetikával foglalkozó időszaki kiállítást is. Természetesen minden hihetetlenül látványosan van tálalva. Ha néha arról ábrándozom, hogy ebben a városban lesz kisiskolás, akkor arra is gondolok, hogy szuper lesz majd a biológia, a fizika, a kémia és a matek tananyag összefüggéseit megérteni ebben az épületben.

5. Állatkert

Barnabás

Nem hiszem, hogy ez a pont túl sok magyarázatra szorulna. A járművek és a növények után az állatokat szereti a legjobban. Kéne egy múzeum, ahol állatok utaznak különböző járműveken. Oda pedig január elsején letenném Barnabást és december 31-én tudnám elvinni onnan. De csak egy szilveszteri bulira, aztán menne vissza.

6. Playgroupok

Ezek azok a játszóházak, amelyeket a helyi közösségi házakban és templomokban szerveznek heti több alkalommal. Mi két helyre járunk, amivel heti három délelőtt meg van oldva. Olyan, mint egy hatalmas bölcsődei szoba, csak épp nem kell otthagyni a gyereket, hanem anyuka kávézhat, teázhat, csacsoghat, amíg a gyerekek üvöltve rohangálnak játszanak. A játékokat, könyveket, eszközöket adományokból szedik össze. Van jelmezsarok, könyvsarok, gyurmázó asztal, színező asztal, ugrálóvár, babakonyha és persze rengeteg kis- és nagy autó. A hely, ahol úgy tudom meginni a borzalmas angol kávémat, hogy közben nem kell keksszel hatástalanítanom a gyereket.

7. Richmond park

Barnabás

Ebben a parkban szabadon kószálnak a szarvasok, ráadásul a nagyobb parkok közül ez van hozzánk a legközelebb. Igazi kedvenc majd akkor lesz, ha biciklivel is körbe tudjuk tekerni, de azért a kis agancsosokkal is be tudta magát verekedni a top 10-be.

8. Emeletes busz első ülése

Mindenki erre hajt, ezért csak ritkán adatik meg, hogy itt utazzon őfelsége, Ferenci úr, pedig szerintem az egész világot be tudnánk így járni. Megvan! Piros emeletes busz állatokkal! Ebből fogunk meggazdagodni!

9. Az ablak előtt

Barnabás

Az ablakunk, ahol minden nap várni lehet apát, ahonnan minden hétfőn nézzük a kukásautót, ahol lessük a nagymamákat a bőrönddel. Ahol csodálni lehet a leguruló vízcseppeket, a landoló gépeket, a köröző helikoptereket. Ahol megjelenik a teherautó, ami hoz egy csomó pakolni valót, kaját és néha még játékot is. Ünnepnapokon pedig elcsípünk egy csomagszállítót is, amiből természetesen van sajátunk a kisautós kosárban.

10. Minden olyan hely, ahol enni adnak

Mr. Gasztronómiát minden boldoggá teszi, ami étellel kapcsolatos. Piac, hentes, halas, élelmiszerbolt, na és persze az éttermek. Amíg én szombat reggel futok, addig a fiúk vadásznak a közeli kisboltokban. Barnabásnak már előre köszönnek a halasnál. Étterembe ritkábban járunk, de akkor igyekszünk olyat keresni, ahol valami élményt is kapunk az étel mellé. Emeletes busz állatokkal és kajával. Ezt kell megugranom karácsonyig!

Barnabás

A jó öreg papi fotel, ahol ezt a cikket írom, de napközben ide hordja sorban a mesekönyveket felolvasásra. Kiválasztja az aktuális kedvencet, felmászik, majd belesimul az ölembe... és mesélünk. Most már együtt. Én elkezdem a mondatot, ő befejezi. Itt kunyizza el reggel a kekszemet, amit a kávé mellé majszolok, itt huppan apa ölébe este, és itt bújunk össze, ha valami nem oké a világában. De persze a mese akkor a legjobb, ha valamelyik nagymama mondja.

Pásztory Dóri

A képek a szerző tulajdonában vannak