A Visa She’s Next program hiánypótló lehetőség a női vállalkozók számára, hiszen nemcsak pénzügyi támogatást, hanem egyévnyi személyre szabott mentorálást is nyújt a pályázat nyerteseinek. Elhivatott szakmai mentorok által ad tudást, tapasztalatot, irányítást, konkrét szakmai és operatív támogatást, emellett segít a már meglévő üzleti modellek pontos kidolgozásában, a piaci kommunikációban és a nemzetközi növekedésben is.

A mentorálás mindig is kulcsfontosságú eleme volt a She’s Next programnak, a Visa női vállalkozókat vizsgáló kutatása és az eddigi mentoráltak visszajelzése is ezt támasztja alá. 

Hiszen nőként még napjainkban sem evidens, hogy valaki vezető szerephez juthat, és ha sikerül is, az egyenlő bánásmód továbbra sem garantált. Ugyanakkor, minden vállalkozó számára nehézség lehet az üzleti modellek finomhangolása, vagy a fenntarthatóság megteremtésének folyamata – egy jól megválasztott mentor többek között ezekben is segíthet.

A nők egyre bátrabban kezdenek saját vállalkozásba és egyre magabiztosabban sajátítják el az ehhez szükséges eszközöket – ezt bizonyítja, hogy a 2024-es Visa She’s Nextre 40 százalékkal többen pályáztak, mint 2023-ban. Az 540 vállalkozó közül 10 döntős, majd 5 nyertes került ki. Róluk ITT írtunk korábban.

Most két mentor–vállalkozó párossal beszélgettünk a közös munkáról: Istvánkó Bea és szakmai mentora, Berze Márton az ISBN+ jövőjéről, Maszlag Marianna és Paris Noble a Platz Piac jövőbeni terveiről mesélt.

Vállalkozás a művészet és üzleti élet határán, nyereségesen

Ha valaki olyan könyvesbolt iránt érdeklődik, amely nem csupán olvasnivalót kínál, hanem teljes művészeti élményt is, akkor az ISBN+-t neki találták ki. A bolt nemcsak könyvkiadással, hanem kortárs képzőművészeti publikációk mellett külföldi művészeti kiadványokkal is foglalkozik, klasszikus és kortárs alkotásokkal egyaránt, beleértve számos olyan könyvet, amelyeket más könyvesboltok nem árusítanak.

női vállalkozás Platz Piac Visa She’s Next ISBN+ mentorprogram
Kép forrása: ISBN+

Az ISBN+ története 2017 januárjára nyúlik vissza, amikor Istvánkó Bea néhány hónapnyi előkészület után megnyitotta a boltját. Kezdetben a kortárs képzőművészeti kiadványok és könyvek alkották az üzlet alapkészletét, miközben a nonprofit galériaként működő tér is otthont adott különböző művészeti eseményeknek – meséli kiemelve, hogy

mostanra már igazi művészeti hubként működik a tér, ahol workshopok, vásárok és videókiállítások is színesítik a programkínálatot.

Istvánkó Bea szerint a művészeti könyvek vásárlása olyan élmény, ami nem pótolható az online térben, hiszen elengedhetetlen a művészekkel és a könyvekkel való személyes kapcsolat. Éppen ezért szeretne a jövőben olyan közösségi térként működni, ahol a kultúra és a művészet mindenki számára elérhető.

Célja elérésében mentora, Berze Márton, az Onlife társalapítója segíti, akivel jelenleg mindezek megteremtésén dolgoznak. Bővítenek, küldetést tisztáznak, hogy a vállalkozás a művészet és az üzleti élet határvonalán is nyereségesen működhessen. Bea úgy fogalmaz, a mentorálás egyik legnagyobb kihívása a vállalkozás kommunikációjának fejlesztése. A közös munka kezdetekor számos kérdésre keresték a választ, mert az ISBN+ akkor még egy kisebb, családias jellegű művészeti bolt volt, amelynek titkon az is a céljai között szerepelt, hogy ne csak a hazai közönséget, hanem nemzetközi művészeket, kiadókat és partnereket is bevonzzon. Felismerték, hogy ezek elérése érdekében elengedhetetlen a brand megújítása. Tapasztalt marketingszakemberként Berze Márton arra jutott, az ISBN+-nak szintet kell lépnie, tulajdonképpen ez indokolta azt a pluszt, ami végül a névben is megjelent: a havi tanácskozásoknak köszönhetően a vállalkozás időről időre több lett, mint ami volt. 

Mostanra az aktív online jelenléttel a nemzetközi piacon való szereplést is megerősítették. De a látható fejlesztések mellett több belső módosítás is megvalósult. A mentor és mentorált közötti kapcsolattartás havi rendszerességgel zajlik, amelynek során az aktuális eredményeket folyamatosan áttekintik, és szükség esetén módosítják a stratégiát.

Jelenleg az ISBN+ küldetése az, hogy hídként kösse össze a hazai és a nemzetközi művészeti közeget, egy sokkal világosabb és jól átgondolt terv alapján, és a nagyközönséghez is közelebb hozza, érthetővé tegye a kortárs vizuális kultúrát.

Istvánkó Bea számára az egyik legnagyobb segítség a külső szemlélőtől érkező visszajelzés. Mint mondja, a mentorálás során olyan hasznos tanácsokat kapott, amelyek segítettek neki abban, hogy a napi operatív feladatok sűrűjében ne veszítse szem elől a nagyobb feladatot. 

A piacozás is lehet vállalkozás – nem csak a termelőé, a szervezőé is

Maszlag Marianna a Platz Piaccal olyan vásárteret épített ki, amely nemcsak kereskedelmi, hanem közösségépítő célokat is szolgál. A piac, amely Pilisvörösváron működik, már évek óta telt házas, több száz kofa és árus váltja egymást a hétvégi vásárnapokon, többségük kézműves, helyi termelő. A Kacsa-tó melletti eseményt az évek során még a távolabbi települések lakói is megkedvelték: Budapest környékiek, de még Baranya és Nógrád vármegyei termelők, vásárlók is részt vesznek a 2020 óta rendszeresen szervezett alkalmakon. Az esemény minden hónapban egy napra vonzza Pilisvörösvárra a vásárlókat, akik helyi termelőktől szerezhetik be a friss portékákat, kézműves termékeket és a finom falatokat. De mi adja a piac igazi vonzerejét?

Maszlag Marianna szerint főként az, hogy a piac az évek folyamán olyan közösségi élménnyé alakult, ahol családok, baráti társaságok is találnak szórakozási lehetőséget maguknak.

Az élőzenének, a gyerekprogramoknak – a légvárnak vagy a kreatív kézműves saroknak – és a változatos gasztronómiai lehetőségeknek, például a teljesség igénye nélkül, a híres-neves kecskesajtos hamburgernek, a hosszan érlelt sajtoknak, a vaddisznószaláminak, a homoktövisből készült termékeknek, a cukormentes csokoládénak, a szarvaskolbásznak vagy a friss, ropogós péksüteménynek köszönhetően meghaladta, sőt átértelmezte az egyszerű vásárlás fogalmát.

női vállalkozás Platz Piac Visa She’s Next ISBN+ mentorprogram
Kép forrása: Facebook/ Platz termelői piac - Családi piknik

Maszlag Marianna a személyes találkozásban látja a piac különlegességét, mert úgy véli, hiába az internetes vásárlás, semmi sem pótolhatja a közvetlen kapcsolatot a termelőkkel és a portékáikkal. Azt, amikor a finom falatot vagy a kézműves terméket megérinthetjük, megszagolhatjuk, és ha eléggé nyitottak vagyunk, még a történetét is megtudhatjuk. Az emberét és a keze munkájáét egyaránt. Érzékelhető a közösség és a termelők szoros kapcsolata, ereje van annak, amikor az ember a hazai árusok támogatása mellett dönt, és hagyja a gyorsan beszerezhető, importárukat – mondja.

A mentorálás során Marianna és mentora, a stratégiai marketing- és közösségépítésben jártas szakember, Paris Noble, olyan új irányokat talált, amelyek segítségével még sikeresebbé tehetik a piacot, mert Paris szerint ez nem csupán az árusok számára lehet vonzó. Úgy véli, az aktív online jelenlét még szélesebb közönséget szólíthat meg: például az, ha a látogatók olyan recepteket böngészhetnek, amelyek összes alapanyagát megtalálják a Platzon, tovább fokozza az esemény iránti érdeklődést. Illetve a közösségi médián keresztül az árusokat is bemutathatják, új szolgáltatásokról adhatnak hírt, folyamatosan kommunikálhatnak, összekapcsolhatnak termelőket és kézműveseket, eseményeket szervezhetnek, azokról hírt adhatnak, történetet mesélhetnek gyerekeknek és felnőtteknek – hogy 

a piac ne csupán kereskedelmi rendezvény legyen, hanem olyan eseménysorozat, amely hozzájárul a közösség építéséhez. És mindenekelőtt: emberi marad.

A mentorálás során Maszlag Marianna folyamatosan tanulja a piaci trendeket, és ennek eredményeként új bevételi forrásokat talál, de a vásárlói kör építése és a különböző árusok igényeinek figyelembevétele szintén kulcsfontosságú a közös munkában. Az utóbbi hónapokat a nagy tanácskozások, leckék, olvasnivalók, jegyzetek határozták meg, amelyek Marianna számára biztonságot adnak, mert eddig is próbálta minél tudatosabban építgetni a vállalkozását. Például anélkül kérdőívezett és gyűjtött hasznos információkat, hogy tudta volna, ezzel milyen sokat tesz a jövőbeni működésért. A közös munka irányt mutat, egyszerre teremti meg a fenntarthatósághoz, a közösségi élményhez és a népszerűsítéshez szükséges feltételeket – mondják. 

Paris Noble úgy véli, amellett, hogy a mentorálás során szerzett tapasztalatok nagy hatással vannak a vállalkozások operatív működésére, segítik a mentoráltak személyes fejlődését is. A mentorok nemcsak tanácsokkal látják el a mentoráltakat, hanem támogatják őket abban is, hogy azok felismerjék saját erősségeiket, és azok alapján megfelelő irányba tereljék a vállalkozásaikat. Ennek köszönhetően hosszú távon válhatnak sikeressé a vállalkozások.

Bereczki Szilvia