„Drag queennek lenni ugyanúgy előadóművészet, mint a színészet” – Pillants be egy hazai drag queen életébe
A drag queenek elképesztő energiákat mozgósítanak magukban egy-egy színpadi produkció megvalósításához, kezdve a megjelenésüktől a koreográfián át a műsor koncepciójának megálmodásáig. Tehetséges előadóművészek, igazi profik, akik nem megbotránkoztatni, hanem lenyűgözni szeretnék a közönségüket. És míg a színpadon extravagáns dívák, a hétköznapokban nagyon is hús-vér emberek. Ismerjétek meg hazánk egyik legismertebb drag queenjét, Valerie Divine-t. Takács Dalma írása.
–
Hiába minden erőfeszítés, nem tudom leplezni a kíváncsiságom, amikor belépek Szabi lakásának ajtaján
Miután végignéztem a RuPaul’s Drag Race-t és Valerie Divine videóit, elég konkrét elképzeléseim voltak arról, hogyan fest egy drag queen és az otthona, a vártnál mégis visszafogottabb kép fogad. Párducmintás lepedő és tollboa sehol, de Joe Black angol drag queen bekeretezett és aláírt portréja kacsint rám a szemben lévő falról. A gyönyörű parókák a szekrény tetején sorakoznak, az üvegvitrinben pedig kiemelt helyet foglal el a Tom of Finland-könyv. A polc képzőművészeti kötetektől roskadozik, és szem előtt van Szabi egyik legfontosabb kincse is, a tavalyi Drag Queen Hungary koronája, 2020-ban ugyanis beírta magát a dragtörténelembe, és királynővé avanzsált. De kezdjük a legelején.
Hétköznapi srácból extravagáns díva
Szabit már kisgyerekként is jobban foglalkoztatták az anyukája ruhái, mint a játékautók. Előszeretettel próbálta ki az otthoni rúzsokat, ha pedig akadt lelkes közönség, kibújt belőle a díva: olyan produkciókat adott elő a családnak Szörnyella de Frász és Madeline Ashton imperszonátoraként, hogy azt a Broadway-en is megirigyelhették volna. Édesanyja már korán sejtette, hogy Szabi a fiúkhoz vonzódik, de diszkréten hallgatott, és maximális támogatással állt mellette minden helyzetben.
A coming outot igencsak megnehezítette a középiskola és a kisvárosi környezet. Borsodban ekkor még távoli fogalom volt az LMBTQ-mozgalom, se melegeknek szóló szórakozóhelyek, se randiappok nem léteztek. Szabi számára egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy más, mint a többi fiú, így pár sikertelen kísérlet után úgy döntött, inkább csak barátként tekint a lányokra. A változást végül a Debreceni Egyetem, majd a Budapestre költözés hozta el, ahol gyorsan belecsöppent az Alteregó, a Reggaeton és a Phoenix bár bűvös háromszögébe. Lelkes rajongóként látogatta a drag show-kat, és pár éven belül elérkezettnek érezte az időt, hogy ő is színpadra álljon.
„Az ókorban és a középkorban is férfiak alakították a női szerepeket. A dragnél fontos tényező, hogy sok melegnek tetszenek az erős női karakterek, amilyen például Beyoncé. De mi nem Beyoncévá akarunk válni, csak a színpadon akarjuk elhinni, hogy mi is Beyoncék vagyunk. Úgy gondolom, drag queennek születni kell.”
Szabi sosem jött zavarba attól, ha a figyelem középpontjába került. Nappal hivatásos idegenvezetőként, éjszaka pedig fellépőként szórakoztatja az embereket, és bár utóbbiba még csak másfél éve csapott bele, máris letette a névjegyét a dragek asztalára. Egy évvel azután, hogy beleszeretett a műfajba, megnyerte a Reggaeton Bár tehetségkutatóját, majd rá egy héttel a Drag Queen Hungary koronája is a fejére került – ott debütált az alteregója, a bájos és elegáns Valerie Divine.
„A legtöbb ember szeretne nyomot hagyni a világban, ezzel így vagyok én is. Harmincéves koromra úgy éreztem, ha most nem, akkor soha. Az, hogy megnyertem a versenyt, és az emberek értékelték a produkciómat, a legfontosabb visszajelzés volt arról, hogy ennek van létjogosultsága az életemben” – meséli.
Ladies and Gentleman, welcome to the Moulin Rouge!
Ha jártál már drag-műsoron, valószínűleg nem árulunk el neked nagy titkot azzal, ha azt mondjuk: ez a kinézet nem tíz perc alatt készül el.
A drag – amihez utólag a 'dress as girls" jelentést társították – az egyik legösszetettebb művészeti ág, amihez nemcsak stílusérzék, hanem határtalan kreativitás, szexi mozgás és jó humor is szükséges.
Szabi – pályatársaihoz hasonlóan – egy új karaktert teremtett magának, aki alternatív névvel, tulajdonságokkal és vonásokkal lép színpadra. Ő Valerie Divine, a megtestesült elegancia, aki, ha kell, Beyoncé módjára tekeri a csípőjét, ha kell, Kulka János hangján humorizál. Na de hogy lesz Szabiból Valerie?
Szabi szerint a smink felhelyezése körülbelül két órát vesz igénybe. A smink pedig nemcsak „smink”, hanem instant plasztikai műtét is: miután szemöldökét felragasztotta és/vagy leborotválta, a kontúrozással „újrarajzolja” orrát és az arccsontját, és erős, eltúlzott vonalakkal ad magának nőies arcberendezést.
„Fontos tudni, mit szeretnénk képviseli a karakterünkkel. Az emberek az arcunkat nézik meg legelőször, így a smink hangsúlyozottan fontos. Ha kiállsz a színpadra, van egy sziluetted, egy megjelenésed. A drag maga az illúziókeltés: a testeddel és az arcoddal is új karaktert veszel fel. Sokkal szélesebb egy férfiorr, mint a női orr, így a kontúrral kicsinyítünk rajta, míg a szempillánk túlzóan nagy. Arra törekszünk, hogy kiegyenlítsük az arányokat, például a széles férfivállat a nagy, látványos parókával.”
Az arc mellett a test is átalakul: sok drag queen műmellet, fűzőt és csípőtömést is használ a homokóraalak elérése érdekében. Szabi nevetve mesélni, hogy anno azért vett egy elektromos kenyérvágót, hogy kifarigcsálja a csípőtömését, amit aztán pánttal rögzít, nehogy elmozduljon.
Mivel egy színpadi outfit rengeteg pénzbe kerül, sok drag queen inkább az otthoni barkácsolást választja, hiszen kellő ügyességgel olyan szettet is kreálni lehet, mintha a legmenőbb tervezőtől vásárolták volna. Valerie Divine legkedvesebb ruháját Pomozi Péter tervező készítette, és kedvenc művészeti motívuma, a páva dominál rajta.
„Nagyon szeretem a szecessziót, imádom az építészetet. Rajongok az ablaküvegeken, kapukon megjelenő pávákért. A páva az örök élet egyik szimbóluma. Az egyik kedvenc művem Oscar Wilde-tól a »Dorian Gray«, ami szintén az örök fiatalság témáját járja körül. Mivel sokat foglalkoztat ez a téma, szerettem volna, hogy a ruhámon is visszaköszönjön.”
Hogy egy kicsit a technikai részletekről is beszéljünk, egy drag-kezdőszett körülbelül 100-150 ezer forintra rúg: amennyiben tervező készíti a fellépőruhát, akár hatszemjegyű is lehet a végösszeg, egy minőségi paróka – mondjuk, egy Webster Wigs vagy egy Best Wigs darab – 26 ezer forint, és akkor még nem beszéltünk arról az elképesztő mennyiségű sminkről, cipőről, ami elengedhetetlen a tökéletes megjelenéshez.
Emellett persze döntő szerep jut magának a performansznak is, ami épülhet koreográfiára, stand-upra és improvizációra, de néhány kivételtől eltekintve szinte biztos, hogy playback-alapú lesz. Az előadó kiválaszt egy dalt, amit „előad” a lehető legerőteljesebb artikulálással és gesztikulálással.
Szabi Daniellát idézi, aki szerint egy jó dragszám olyan, mint egy szinusz-függvény három percben: „Az első percben megjelensz, és elbűvölsz mindenkit a külsőddel. A másodikban mutatsz valami kimagaslót, otthagyod a névjegyed, a harmadikban pedig stílusosan levonulsz. Cielle Ferreira szerint a sikerhez két út vezet: vagy nagyon jót adsz elő, vagy nagyon jól nézel ki. A lényeg az, hogy te élvezd, amit csinálsz, mert a közönség is akkor tud hozzá kötődni a leginkább.”
De mit szól a szomszéd?
Annak ellenére, hogy a dragkultúra továbbra is ellenállást vált ki sok emberből, érdekes tény, hogy valójában már a rendszerváltás előtt felütötte a fejét Magyarországon.
Először titkos házibulikban, majd kávézókban, aztán az első melegbárokban tűntek fel a műfaj képviselői, akik közül néhányan – például Marlon Xtravaganza, Madame Tequila Gold, Lady Dömper, Betty Blue és Giselle – meghatározó alakjai lettek a hazai dragszcénának. Ennek ellenére ez a műfaj nem csak a többségi társadalmat, hanem olykor még az LMBTQ-közösséget is megosztja.
„Tapasztaltam már, hogy nem tudják összeegyeztetni az emberek a civil énemet és a drag queenséget. Pedig szerintem az már önmagában megbecsülést érdemel, hogy mennyi munkát ölünk bele. Ez nem csak »buziskodás«, hanem sokkal több annál. Magyarország sajnos kissé le van maradva ezen a téren, nem összevethető az USA-val. Viszont én pozitív tendenciát látok: RuPaul műsora világfenoménná nőtte ki magát, neki köszönhetően egyre több helyen ismerik meg ezt a műfajt, és értik meg a szépségét. Ami miatt máshol kiközösítettek sok embert, azt itt felkarolhatjuk és ünnepelhetjük. Ahogy Alyssa Edwards fogalmazott: »Egykor kívülállónak számítottunk, de most ezt kell ünnepelnünk«.”
Szabi egyik, ha nem a legfontosabb célja királynőként, hogy megértesse a közönségével és az őt körülvevő emberekkel, hogy a drag queenség ugyanúgy előadóművészeti ág, mint a színészet, hiszen egy jó műsor összeállításához rengeteg gyakorlás, befektetett idő és energia, tehetség, valamint alázat szükséges.
„Ez a téma nyilván elválaszthatatlan a bennünket körülvevő társadalmi és politikai klímától, de úgy érzem, Magyarország társadalma – legalábbis az a része, amelyikkel én érintkezem – egyre elfogadóbb. Itthon más a konnotációja a dragnek, mint az USA-ban, és könnyen kap negatív felhangot, de az olyan események, mint a Drag Queen Hungary segítenek ezt közelebb hozni az emberekhez.”
Szabi egyébként szerencsésnek mondhatja magát ebben a kérdésben: sosem érte komolyabb atrocitás, és a családja, kollégái, barátai egyöntetűen támogatják az álmai megvalósításában. Ennek ellenére tisztában van vele, hogy egy nehéz utat választott, hiszen vele is megesett már, hogy egy fiú a drag miatt utasította vissza a közeledését:
„Mindig is tisztában voltam vele, hogy ez nehézségeket fog okozni az ismerkedésben, és ez sokáig vissza is tartott. Volt olyan, aki ezt nem tudta elfogadni. De ma már túllendületem ezen, számomra ez nem hobbi, hanem az életem szerves része, és senki sem ér annyit, hogy lemondjak róla. Nincs visszaút. Szeretném, hogy emiatt senkinek ne kelljen megkülönböztetésben részesülnie, és senki ne érezze egyedül magát, legyen szó az élet bármely területéről.”
Takács Dalma
Ha szeretnél még többet megtudni a hazai drag világáról, kövesd Red Black YouTube-csatornáját, aki profi és feltörekvő magyar művészekkel beszélget az életükről!
Képek. Chripkó Lili/WMN