„Remegsz, kicsi?" – Rég röhögtünk úgy az állam túlkapásain, mint a Loupe új darabját nézve
A Loupe Színházi Társulás legújabb darabja, a Titkosszolgák – avagy kiesett, kiugrott vagy kilökték első ránézésre abszurd, másodikra pedig fájdalmasan ismerős helyzetet dolgoz fel. Vinnai András tragikomédiában és rendszerkritikában bővelkedő előadását Horváth János Antal állította színpadra, és most Takács Dalma ajánlja.
–
Perceken belül megtelik a Marczibányi Téri Művelődési Központ nézőtere, még bőven az ültetés zajlik, de a színpadi kép már most beszédes. Szocreál ihletettségű váróterem, középkorú, már ránézésre is konzervatív nő (Lovas Rozi), bocs, hogy élek arckifejezéssel az arcán, meg a recepciós, aki minden porcikájával azt sugallja: ha hozzászólsz, az életeddel játszol. Mind jól ismerjük ezt. Ott van a mindennapjainkban, a magyarságunkban, a közintézményekkel való viszonyunkban. Ott van a kórházi várótermekben, az okmányirodában, a bankban – ahova tudjuk, hogy két dologgal kell készülnünk: vastag bőrrel a képünkre, meg két heti hideg élelemmel.
Ott van a szorongásban, hogy mikor gond van a csekkemmel, már szinte jobban félek a személyes ügyintézéstől, mind a befizetendő összegtől.
És éppen ezért ott van a halogatásban is – hogy sokszor hetek, hónapok kellenek egy-egy, „5 perces ügy” elintézésére, amihez jobb, ha teljes szabadnapot vesz ki az ember.
Lovas Rozi, alias Szerémi Klári azonban nem halogat. Noha két és fél órája váratják, lekezelő vele a recepciós, és állandóan eltéved a bürokrácia útvesztőiben, ő megingathatatlan elszántsággal érkezett a titkosszolgálat irodájába. Miután ugyanis leleplező cikket írt egy középiskolai pedagógus a gyerekeket és a közerkölcsöt veszélyeztető viselkedéséről, a férfit pedig vallatásra vitték a titkosszolgálati irodába, a tanár olyan bűntudatot érzett a történtek miatt, hogy jobb híján kivetette magát az ablakon. Legalábbis, a média így tálalta az esetet, néhány hitetlen, libsiségtől megrészegült Soros-bérenc azonban szkeptikusan szemléli a történetet. Közéjük tartozik Klári lánya, a pedagógus egykori tanítványa is, aki az eset óta megszakította a kapcsolatot az anyjával. (Jól összeérnek a szálak, mi?)
Kláriban pedig a kormány iránti hűségnél csak egy dolog hangosabb: a lánya visszaszerzésének vágya, így eldönti, hogy ő maga jár utána annak, mi is történt pontosan az irodában.
Csinovnyikok, 2025-ös köntösben
A darab meglehetősen vontatottan indul. De nem olyan elcseszte-a-rendező-vontatottan, hanem kis-magyar-valóság vontatottan. Ahogy nézem, pontosan az a belső feszültség kerít a hatalmába, amit legutóbb egy hete éreztem, mikor a kerületi ügyintézőben kihúztam a „Ön előtt várakozók száma 15” sorszámot. Pedig valójában még mindig előrébb voltam, mint Klári, aki belefut a frusztrált hivatalnokok összes létező archetípusába. Adott az infantilis, munkát és magánéletet megkülönböztetni képtelen, figyelemzavaros Bernadett (Rainer-Micsinyei Nóra), a magát borzasztóan fontosnak érző, kinevezésben reménykedő Sándor (Molnár Áron), valamit a közösségben mérhetetlenül szorongó Iván (Mohai Tamás).
Mind tipikus, gogoli karakterek, egyszerre szánni és szeretnivaló csinovnyikok, akik szentül hiszik: az ő munkájukon egy világ sorsa múlik – legyen szó karácsonyfa-díszítésről, beléptetőkártya-ellenőrzéséről, vagy a főnök magánéletének védelméről.
Na igen, és persze a főnök. Ahogy az a hivatalnokok karakteréből is sejthető már, természetesen egy kellőképpen narcisztikus, kivagyi, a mások megalázását eszköznek használó fickó is feltűnik előbb-utóbb a képben – de erről többet már nem mondok, különben lelőném a poént.
Ez a valóságunk, kicsi
Míg a darab első fele simán a hivatali hierarchiát járja körbe, a második aktuálpolitikai körkép. Anélkül, hogy bármilyen konkrétumot mondanék – vagy mondanának ők –, maradjunk annyiban, hogy a Titkosszolgák finoman szólva is rendszerkritikus. Vinnai András darabja egy elnyomó rendszernek a bemutatása, ami talán még ennyire szélsőségesen nincs a nyakunkon, de az elemei bármelyik átlagos hétköznapunkban felfedezhetők.
Az összeomlás szélén álló ellátórendszerek. Az ellenségkeresésre épülő politikai retorika. A kritikus hangok és véleményvezérek elhallgattatása. A kisemberekből való haszonhúzás. A karaktergyilkosság. A korrupció. A társadalmi polarizáció erősítése.
És legvégül: a tény, hogy itt tényleg semminek nincs következménye, úgy ordít az arcunkba, hogy kínjában egy emberként röhög fel a nézőtér, mikor Sándor szájából elhangzik a „Remegsz, kicsi?” kérdés.
És noha a felsorakoztatott témák ólomsúlyúak, az a fajta humor, amivel a darab operál, mégsem engedi, hogy magunkba roskadjunk. Noha mindannyian felismerjük benne a valóságunkat, ami itt történik, az annyira abszurd és komikus, hogy csak röhögni lehet rajta. És mi röhögünk. Röhögünk, mikor a kisembert megnyomorítják, röhögünk, mikor a hivatalnok tanácstalan, röhögünk, mikor Klára szorong. Ez az egy eszközünk maradt, amikor nincs már másba kapaszkodni: a groteszk humor, mint művészeti nyelv, ami akkor is beint a fennálló hatalomnak, ha az egy mozdulattal rántja ki a független társulatok alól a talajt.
Talán a leírtak után meglepően hangzik, de régen szórakoztam ilyen jól színházban. Annak ellenére, hogy régen volt ennyire szekunder szégyenérzetem, régen éreztem ilyen elkeserítőnek a valóságunkat, régen aggódtam így a jövőmért – régen nevettem ilyen jóízűen egy olyan problémán, amivel szemben eszköztelen és kiszolgáltatott vagyok. (Kivéve a négy évente lerakott X-eimet.) És felteszem, ezzel nem vagyok egyedül. Az ősbemutatót kísérő, álló vastaps mindenképp a Loupe munkáját dicséri. A darab egyszerre hiánypótló, éleslátású és üdítő élmény két megterhelő hírolvasás közben. 2, 5 óra hosszú – pont, mint az általános váróidő egy okmányirodában –, csak ezt nem sajnálnám újra- és újra végigülni.
A darabot a Marczibányi Téri Művelődési Központban tudjátok megnézni, jegyek és időpontok ezen a linken érhetők el.
Fotók: Csiszért Goti/ WMN