Firkálj, rajzolj, maszatolj!

Nem kell hozzá semmi különösebb rajztehetség, hogy otthon, kikapcsolódásképpen vagy ötletszerzés céljából firkálgatni kezdjél. Ha az óvodában nagy vonalakban képben voltál, melyik végét kell a ceruzának a papírra illeszteni, minden képességed megvan hozzá, hogy firkálgatással dobjad fel a gondolkodásodat. Kutatások igazolják, hogy a rajzolás segít az agynak kilépni a megszokott rendszerekből, sémákból, ami jelentősen növeli a kreativitást is. Ezen kívül a személyiséget is fejleszti, a gondolatok újraformázásával pedig támogatja a problémamegoldó képességet.

Rajzolás közben endorfin szabadul fel az agyban, illetve párhuzamosan mindkét agyfélteke aktivizálódik, a kreatív gondolkodásért felelős jobb, és a logikus gondolkodásban brillírozó bal is.

Láttál már idegesen festegető művészt? Ugye hogy nem, ami nem is csoda:

a rajzolás flow-élménye ugyanis remek meditációs technika, ami segít ellazulni, levezetni a felgyülemlett stresszt, egyúttal segít felszabadulni a folyamatos kényszeres gondolkodás alól, amire bizony minden karanténlakónak óriási szüksége van.

Íme, egy egyszerű gyakorlat, ha megpróbálkoznál e módszerrel: fogj egy üres fehér lapot, majd egy adott pontról kezdj laza vonalat húzni anélkül, hogy felemelnéd a papírról a ceruzádat. Hagyd, hogy szabadon tekergőzzön a vonal, amerre csak szeretne, majd ha ezzel végeztél, nézd meg, látható-e bármi részleteiben is felismerhető forma (mintha csak a felhőket néznéd az égen, vagy egy Rorschach-tesztet végeznél), és egészítsd ki azt az ábrát. Alkotás közben pedig még az is lehet, hogy olyan elakadásaidra fogsz megoldást találni, amikkel már jó ideje futod az ördögi köröket. 

Írjatok, rajzoljatok, ábrázoljatok és ötleteljetek közösen!

Amennyiben az irodában használtatok fehér táblát az ötletek, javaslatok összegyűjtésére, a folyamatok ábrázolására, nem kell, hogy a távolság és a bezártság akadályt gördítsen elétek, hiszen számos online elérhető whiteboard alkalmazást lehet használni a céljaitoktól függően (csak hogy pár példát említsek: Miro, Stromboard, Limnu, Conceptboard, Explain Everything). 

A közös ötletbörzésére pedig remek felületet kínál a Slack alkalmazás, így együtt vagy kisebb csoportokban is tudtok gondolkodni, inspirálódni. 

Beszéljétek élőben!

Persze csak a biztonságos karanténból. Bár úgy tűnhet, a legtöbb meeting, amit eddig lefolytattatok az irodában hosszú órákon keresztül, simán elintézhető lett volna egy e-maillel, ám óva intenélek attól, hogy ezentúl a (vélt) gyorsaság és a hatékonyság oltárán feláldozzátok a személyes kontaktust.

Soha nem tudhatod, a másiknak milyen hasznos ötletei lesznek egy kvázi élő beszélgetés során, ezért elengedhetetlen hébe-hóba lefolytatni egy-egy videókonferenciát akkor is, ha egyébként úgy tűnik, minden flottul halad.

A megbeszélések végén – ahogy a hús-vér találkozókon is megtörtént – ezúttal még inkább érdemes időt szánni egy-egy rövid, kötetlen, tét és feladat nélküli beszélgetésre, ezzel az általam megkérdezett szakértő, Sulyok Anna coach is tökéletesen egyetért:

„A csapatösszetartás és az emberi kapcsolódások fenntartása érdekében érdemes hetente egy-két olyan alkalmat is szervezni, ami kifejezetten nem a munkáról, aktuális feladatokról szól. Ezt elképzelhetjük úgy, mint a közös reggeli kávét vagy a napközbeni kis szünetekben spontán alakult beszélgetéseket, ami eddigi életünkben élőben történt. Ilyenkor – ebben az új helyzetben – lehet beszélgetni arról, ki hogyan bírja a bezártságot, a családot, az online oktatást, milyen új szokásokat alakított már ki vagy mit főz a maradékból, mielőtt befut a három hete megrendelt élelem.

Ha ennél a munkához jobban kötődő, mégis emberi témákkal szeretnétek ezeket az alkalmakat megtölteni, akkor adjatok egymásnak az elmúlt két-három napban történt együttműködésetek kapcsán pozitív visszajelzést, mondjatok köszönetet például egy gyors kisegítésért vagy osszátok meg, ha büszkék vagytok egy-egy projektre, elvégzett feladatra.”

Pihenj!

Az egyik legnehezebb a jelenlegi kiélezett helyzetben a folyamatos bizonytalanság, a minden csatornából ránk ömlő információáradat, és az állandó döntéskényszer. Mivel mindenki otthon van (vagy legalábbis a szerencsésebbje…), a levelek, e-mailek, üzenetek, hívások árja végtelen, kora reggeltől késő estig betölti az agyadat a világ zsezsegése. Mindehhez hozzájön a legújabb helyzetjelentés, az operatív törzs tájékoztatása, az adatok, a különféle jövőket prognosztizáló cikkek, elemzések, a gyerek digitális oktatásával járó nehézségek, a háztartás vezetése, a magány, az összezártság, az izoláció… Nem csoda, ha úgy érzed, a négy fal, ami közé beszorultál, mintha óráról órára közelebb nyomakodna. Döntéseket kell hozni, no meg alaposan megszervezni a napokat, heteket, a korábban pofonegyszerűnek tűnő bevásárlás is kész haditervet igényel. 

Ezt a tempót képtelenség sokáig bírni.

Ha korábban már felismerted magadban a maximalista munkamániást, akkor itt az ideje gyökerestül változtatni a munkamódszereden, lehetőség szerint legkésőbb tegnapig, különben nem a koronavírusba fogsz belebetegedni, hanem a folyamatos terhelésbe.

Ha nem találsz magadnak időt arra, hogy töltődjél minden egyes nap, akkor szélsebesen ki fogsz égni. A töltődésen pedig nyugodtan értsd azt, ami valóban kikapcsol, ha ez a fal üveges tekintetű bámulása, akkor azt. Bár a külső nyomás és a kezdeti hetek hurráoptimista, „élvezd, hogy lelassulsz”, „most végre megírhatod, feltalálhatod, megtanulhatod, leadhatod, felszedheted” hangulata miatt talán nagy a kísértés, hogy a felszabaduló(nak hitt) idődben „csinálj valami hasznosat”, én azt tanácsolnám, hogy nyugodtan ülj le a fenekedre, és várd meg, amíg elmúlik a perpetuum mobile-szerű tenni vágyás.

Engedd meg magadnak, hogy egy időre „haszontalan” légy. 

„A pihenés, a töltődés, sőt még a magunk megajándékozása is egészen új kihívások elé állít most minket. Az internetről ömlik az ingyen színház-, múzeum-, film-, cikkarchívum, végtelen jóga, és mindenféle kurzusok. Mind nagyon csábító, de most talán még tudatosabbnak kell lennünk, mint máskor, hogy mit és hogyan választunk – tanácsolja a szakértő, Sulyok Anna. – Egyrészt figyelj, hogy ne a rossz érzés maradjon meg benned, hogy itt ez a végtelen lehetőség és nap végén ott állsz, hogy se jóga, se színház, se egy múzeumi vizit nem fért bele. Inkább nézz vissza a napra, és örülj annak, ami belefért, találj valamit, amiért hálás lehetsz.

Másrészt, mivel egész nap a gép előtt ülünk, bár normál körülmények között egy színház vagy múzeum valóban képes tölteni minket, jelen esetben nem biztos, hogy ez – azaz egy újabb képernyőidő – lesz a megfelelő kikapcsolódás vagy jutalom a nap végén.

És bár a barátokkal is a videócset a legjobb, legyél nagyon figyelmes arra, hogy maradjon offline és képernyőmentes időd, ami ezekben a napokban nagyon sokat fog adni – akkor is ha »csak« bambulsz, elmélkedsz vagy álmodozol. Ezek az idők töltenek fel és motiválnak újabb offline tevékenységekre.”

Légy türelmes magaddal!

Ez egy új helyzet – amihez a legtöbben szélsebesen alkalmazkodtunk ugyan, de még mindig tanuljuk a hogyanjait. Közben azt sem lehet tudni, mit hoz a jövő, ami meglehetősen nehézkessé teszi még a rövid távú tervezést is. A korábbi rekreációs módszereid jelentős része ráadásul ezúttal nem alkalmazható, nem mehetsz barátokkal találkozni, uszodába, wellnessezni, edzőterembe, moziba, színházba. Teljesen normális, ha ebben a megterhelő időszakban olykor-olykor úgy érzed, eleged van, kiszállnál, nem bírod tovább. Ha megteheted, adj magadnak egy kis szünetet, kapcsolódj ki, ajándékozd meg magad valami olyasmivel, ami boldoggá tesz.

És közben ne veszítsd el a fókuszt, ez most valóban egy időszak. Amire egy dolog feltétlenül igaz: egyszer garantáltan vége lesz.

Fiala Borcsa