Vannak anyák, akik a lányuknak megveszik a betétet, de a sajátjukra már nem marad pénzük
#nemluxustaska-val a menstruációs szegénység ellen idén márciusban is

Magyarországon a nők 20%-a érintett a menstruációs szegénység okozta problémákban. Sok ezer nő számára jelent tehát gondot az intim higiéniai termékek beszerzése, ami nemcsak a fizikai és lelki egészségüket, hanem a méltóságukat is sérti. A menstruáció idején sokan rongyokat, papírzsebkendőt vagy vécépapírt használnak, és előfordulhat, hogy emiatt az iskolában vagy a munkahelyükön sem tudnak megjelenni. A #nemluxustáska adománygyűjtő mozgalom 2025. március 3-án ismét útjára indult, hogy segíthessen az érintett nőknek. A kampány három főszervezőjét, Huszka Ágit, Kovács-Pálffy Annát és Sipos-Mohai Rékát Ihász Nóra kérdezte.
–
A nőnapot körülölelő két héten át, 2025. március 3 és 15. között zajlik az ötödik #nemluxustaska kampány. Számokban az elmúlt négy év eredményei: 55.000 adomány, 150 csatlakozó szervezet, 40-50 önkéntes a gyűjtőpontokon, közülük 10-12-en évek óta a közösség stabil magját alkotják. (A bejáratott csapathoz várják az új jelentkezőket is, hiszen minden segítségre szükség van!)
Az ötlet megálmodói – az ausztrál Share the Dignity szervezet munkásságából inspirálódva – Cserta Szandra otthonszervezési tanácsadó, Huszka Ági szín- és stílustanácsadó és Kovács-Pálffy Anna, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat szociális munkatársa voltak. Hozzájuk csatlakozott Sipos-Mohai Réka, kiskereskedelmi vezető, aki eleinte adminisztratív feladatokban támogatta a csapatot. Ma már a céges megkereséseket, #nemluxustaska összefogásokat koordinálja.
„Az 55.000 adomány valójában háromszor 55.000 interakciót jelent, és ha belegondolok, hogy sikerült ennyi embert megszólítanunk, rögtön libabőrös leszek!” – mondja Kovács-Pálffy Anna, aki szenvedélyesen ragaszkodik a hivatásához. Többgyerekes édesanyaként, szociológusként és szociális munkásként nem is tudja elképzelni, hogy ne adományszervezési, illetve segély témakörben tevékenykedjen. „Az egyik gyermekem fogyatékossággal él, egész napos ápolást igényel, ezért az adományszervezési szakterületet tudom jól összehangolni az anyai szereppel.”
A budapesti és a vidéki gyűjtőpontokra érkező, alapvető higiéniai termékekkel megtöltött táskák a Magyar Máltai Szeretetszolgálat segítségével jutnak el a rászoruló nőkhöz.
Százszorosan megvalósult célok
„Tisztán él bennem az emlék: Szandrával épp az Operánál sétáltunk át a zebrán, amikor kimondtam: nem luxus táska! Így született meg a nevünk. Annát egyből felhívtam a hírrel: táskákat fogunk gyűjteni, és szeretnénk együttműködni a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal. A legelső kampány előtt azt mondtuk, 100-150 táskának is nagyon fogunk örülni, ehhez képest több mint 10 ezer darab gyűlt össze az első alkalommal!” – idézi fel Huszka Ági, aki azoktól a történetektől a legboldogabb, amelyekben a nők rászorulókból önkéntesekké vagy adományozókká válnak.
„Nem egy olyan találkozásunk volt, hogy »korábban kaptam táskát, most pedig én szeretnék adni«. Ezek fontos momentumok.”
Kovács-Pálffy Anna hozzáteszi, ők maguk is a gyakorlatban ismerték meg a téma mélységeit, és évek alatt nőttek fel a feladathoz: hogyan érdemes tárgyi adományokat gyűjteni, és mi a veleje ennek a problémakörnek.
Igazán nagy szerepük a tabuk ledöntésében van
2018-ban még azt feltételezték, hogy a menstruációs szegénység leginkább az otthontalan embereket sújtja, majd felismerték, hogy ezek a nők egészségi állapotukból kifolyólag gyakran nem menstruálnak.
Megdöbbentek azon is, hogy a sok középosztálybeli nőt érint a menstruációs szegénység – ha hó végére esik a menstruációjuk, rengeteg más kiadás előzheti be az intim higiéniai termékek megvásárlását, így ezekre már nem feltétlenül jut pénz. Vagy a család nem minden tagjának.
A #nemluxustaska csapat szerint sok érintett anya a lányának igyekszik megvenni a szükséges betétet, akkor is, ha magának már jut rá.
„Amikor csak lehet, hangsúlyozzuk, hogy egy-egy adománycsomaggal sajnos nem lehet túl sokat tenni. Igazán nagy szerepünk abban van, hogy a közbeszéd részévé tesszük a témát, és célkitűzésünk, hogy a menstruációs szegénység és a női test működésével kapcsolatos tabusítás ellen is tegyünk. 2018 óta, amióta elstartolt a #nemluxustaska, egyre több szervezet foglalkozik a kérdéskörrel, és mindenki egy kicsit máshonnan közelíti meg” – fogalmaz a Magyar Máltai Szeretetszolgálat munkatársa.
Az alapvető intim higiéniai termékekhez való hozzáférhetetlenség „csak” a hagyma külső héja. A belsőbb rétegek között találhatjuk például a lakhatási szegénységet, a tisztálkodási lehetőségek hiányosságait, de idekapcsolhatjuk a menstruációval kapcsolatos ismeretátadás hiányát, vagy azokat az egyenlőtlenségeket, amiket az iskolából/munkából való kimaradás generál.
Nagy a probléma látenciája
„A menstruációs szegénységnek olyan továbbgyűrűző hatásai vannak, amiket elsőre nem biztos, hogy végiggondolunk. Nagyon fontosnak tartom, hogy minden esetben empatikusan közelítsük meg a témát. Az e-mail fiókunkba például olyan megkeresések is érkeznek, hogy segítsünk ételhez jutni vagy rendezni a villanyszámlát. Mi ezekben sajnos nem tudunk segíteni, de a megkereséseket igyekszünk a legmegfelelőbb helyre továbbítani” – osztja meg velünk Sipos-Mohai Réka.
„Magyarországon, egy 1000 fős reprezentatív kutatás alapján a nők 20%-a érintett a menstruációs szegénység okozta problémákban (összehasonlítás végett: Németországban 23%, Angliában pedig 20-30% ez a szám). A kutatásban azt vizsgálták, előfordult-e már, vagy rendszeresen előfordul-e a megkérdezettek életében, hogy nem tudják megvenni az intim higiéniai termékeket. Az eredmények viszont inkább közelítő jellegűek, hiszen a szégyenérzet miatt vélhetően vannak, akik nem fdik fel egészen a valóságot” – fejti ki Kovács-Pálffy Anna.
Célba ért az üzenet
A szervezők nagy örömmel nyugtázzák, hogy évről évre egyre használhatóbb egységcsomagok érkeznek a gyűjtőpontokra – a kommunikációs kampányba fektetett idő, a kitartó posztolás meghozta a várt eredményt. Egyre többen értik, miért fontos a táskák jó állapota, és hogy tampon, mosható betét, illetve intim tölcsér helyett miért csak egészségügyi szárnyas betéteket gyűjtenek.A táskák révén nem csak az adománygyűjtések során általában halmokban tornyosuló szemét keletkezése előzhető meg, hanem ezek a kiegészítők hasznára is lesznek a későbbiekben az adományban részesülő nőknek. A visszajelzések szerint ezekkel mennek állásinterjúra, orvoshoz, más fontos időpontokra.
„Minden táskát átnézünk. Etikussági szempontból is lényeges, hogy ugyanaz a csomag kerüljön mindegyikbe. Nem lenne szép dolog, ha egyenlőtlenül osztanánk ki az adományokat. Fontos, hogy ne akarjunk újítani – például hajfestékkel –, de ha betétből, tusfürdőből, dezodorból többet is tudunk adni, akkor annak örülünk, mert át tudjuk tenni abba a táskába, amiből esetleg kimaradt” – teszi hozzá Huszka Ági.
Légy részese te is a kampánynak!
A táskák hivatalos gyűjtőpontjairól ezen a linken tájékozódhatunk. Lényeges, hogy a táskák adományozásra méltó állapotúak legyenek, a termékeket celluxszal lezárjuk, és hogy egységcsomagok kialakítására törekedjünk, hiszen ez gördülékennyé teszi az átnézést és a kiosztást, sőt így azokra is figyelmet fordítunk, akik részesülnek az adományokból.
Mi kerüljön egy #nemluxustaska-ba?
-
Egészségügyi szárnyas betét
-
Szappan, tusfürdő
-
Sampon (és opcionálisan hajbalzsam)
-
Testápoló vagy kézkrém
-
Fogkefe
-
Fogkrém
-
Dezodor
-
Kedves személyes üzenet tőled (bármi, ami eszedbe jut, vagy megmelengetné a szívedet egy adott pillanatban – egy idézet, vagy hogy „legyen szép napod!”)
Mi nem kerülhet egy #nemluxustaska-ba?
-
Tampon, mosható betét, illetve intim tölcsér (higiéniai okok miatt)
-
Éles kés vagy borotva, illetve bármi, ami balesetveszélyes (üvegek)
-
Bármilyen élelmiszer
-
Bármilyen ruhanemű
-
Gyógyszer
Ne feledd: a táska jó állapotú, közepes-nagyobb méretű, és lehetőleg cipzáras legyen!
A táskatöltésre március 15-ig van mód.
Ahogy a szervezők mondják: „ilyenkor táskánként nő bennünk az energia”.
Kiemelt kép: Bezsei Enikő