Csütörtök, hajnali két óra, Gozsdu udvar. Tőlem jobbra három amerikai turista, tőlem balra két barátom guggol. Öt perccel ezelőtt még nem ismertük egymást a külföldi csapattal, most viszont mind egy ügyért dolgozunk: az előttünk fekvő, eszméletlennek látszó lányon szeretnénk segíteni, akinek a légzése az egyetlen jel arra, hogy még életben van. Se reakció, se szemmozgás, se mozdulatok – úgy fekszik, mint akit kikapcsoltak, hiába locsoljuk az arcát hideg vízzel, szólongatjuk. Nagy a baj – ez nem kérdés, de már tíz perc eltelt, mióta tárcsáztam a mentők számát, bármelyik másodpercben megérkezhetnek. Jobb, ha sietnek, mert mínusz négy fok van, a lány a hideg járdán fekszik, kihűlhet, hiába terítettük rá már az összes kabátot.

A mentő azonban nem jön.

Súlyos percek, félórák telnek el – a lány légzése változatlan, szemei alatt a karikák, a szája viszont feketedik, egymást nyugtatjuk, de egyre jobban eluralkodik rajtunk a pánik. Közben mind több járókelő áll meg mellettünk – bár a mentő azt mondta, ne mozgassuk, félünk, hogy ki fog hűlni, úgyhogy bevisszük egy üzletház előszobájába. Közben ötször hívom a mentőt – még mindig nem indítottak autót –, egyre türelmetlenebb vagyok, a hangom is felemelem. Hangsúlyozom nekik, amit egyáltalán nem lenne szükséges: tudom, hogy a bulinegyedben vagyunk, de ne büntessék őt a sztereotípiák miatt. Amúgy is – a mentőeskü nem szimpátiaalapon dől el, vagy igen? Vagy nem ez a gond, csak a leterheltség? Mit kéne mondanom, hogy minél gyorsabban ellátást kapjon ez az ember?

Végül megérkezik a mentő, a lányt elszállítják.

Napokig nem ocsúdunk fel, folyton rajta gondolkodom. Fájdalom, félelem és harag keveredik bennem – mi van, ha épp a lassúságon múlt? Mi van, ha már nem tudták megmenteni?

Az eset felháborító, de cseppet sem egyedi. A mentők által csendben és rendben ellátott milliónyi esetről keveset tudunk, ugyanakkor időről időre megjelennek Facebook-posztok, cikkek olyan esetekről, amikor több órát kellett várni a mentőre, vagy amikor valaki azért vesztette el az életét, mert nem kapott időben ellátást. Hogy ki a felelős mindezért? Nos, mint azt dr. Hunka Balázs, kaposvári mentőorvos megfogalmazza:

fejétől bűzlik a hal, ám itt a fej nem (csak) a magyar egészségügy működése – sokkal inkább a társadalom.

És nem, itt nem a fent említett lány esetlegesen túlzásba vitt bulizásáról van most szó. De tekintsük át a helyzetet az elejétől.

A téma felgöngyölítéséhez Győrfi Pál mentőtisztet, szóvivőt és dr. Hunka Balázs mentőorvost kerestem fel, akik kérdésemet hallva elmondták: a mentők leterheltségének oka sokkal messzebbre vezet vissza, mint azt gondolnánk. 

 

Mi történt a magyar mentővel az elmúlt évtizedekben?

Győrfi Pál 40 éve kapcsolódott be a mentőszolgálat munkásságába, ezért minden túlzás nélkül kijelenthetjük: úgy ismeri a rendszert, mint a tenyerét, és végigkísérte annak mindennemű átalakulását. Az első húsz évben kivonuló mentőként tevékenykedett, karrierje második felében pedig kommunikációs szakemberként – és ez idő alatt rengeteg szempontból átalakult az őt körbevevő világ mind technikai, mind társadalmi szempontból.

A mentők esetszáma évről évre növekszik: csak tavaly egymillió 260 ezer emberhez vonultak ki, ami azt jelenti, hogy hozzávetőlegesen minden nyolcadik ember ellátásra szorult.

Oké, de akkor hol a hiba? Győrfi Pállal és dr. Hunka Balázzsal beszélgetve három fő téma áll össze, ami a mentők leterheltségét magyarázza:

  • Az egészségügyi rendszer korszerűsödésével több feladat hárul rájuk.
  • Sokan szenvednek krónikus betegségekben, emellett elöregedő társadalom vagyunk.
  • Alacsony szintű a magyarok egészségkultúrája, és egy átlagos állampolgár nem tudja, milyen esetekhez kell mentőt hívnia.

De vegyük ezt végig.

Bár összességében elmondható, hogy mindig is sok munkája volt a mentőknek, az elmúlt évtizedekben – épp az egészségügyi rendszerek fejlődése miatt – megszaporodtak a teendők. Ugyanis, amióta elérhetővé váltak a korszerű képalkotó diagnosztikai eszközök és speciális kórházi centrumok nyíltak, azóta bizonyos esetekben a mentők feladatai közé tartozik a betegek intézmények közötti szállítása is – ami adott esetben városokon is átível. Bár kétség sem fér hozzá, hogy az egészségügy helyzetén sokat javított ezek megjelenése, fontos látnunk, hogy ez közrejátszik a mentők feladatszámának növekedésében – és ez független attól, hogy például a Covid-járvány alatt pluszfeladatokat is kaptak, például ők feleltek a mintavételekért.  

És míg az ellátórendszer egyre nagyobb logisztikai kihívásokkal szembesül, addig a társadalom is egyre több segítséget igényel, ugyanis amellett, hogy a KSH adatai szerint a magyar felnőtt lakosság közel fele valamilyen krónikus betegségben szenved – ergó, ellátást igényel, és ez akár mentőhívást is jelenthet –, elöregedő társadalomban élünk, és minél több az idős egy országban, annál nagyobb számban van szükség segítségre – magyarázza el Győrfi Pál.

De ez csak az érem egyik oldala – a másikon ott az alacsony szintű egészségkultúra, valamint a hiteles információkhoz jutás nehézségei.

„Az emberek sajnos sokszor már csak akkor fordulnak orvoshoz, amikor nagyon nagy baj van. Míg egy skandináv országban a megelőzésre és az egészségmegőrzésre fektetik a hangsúlyt, addig nálunk még mindig a gyógyítás van a fókuszban, és sokan olyan esetekre hívnak mentőt, amiket már hónapokkal korábban, kevésbé súlyos stádiumban ki kellett volna vizsgáltatni. Az egészségkultúrához tartozik az is, hogy a magyar átlagember mennyire ismeri a teste működését, felismeri-e, ha valami nincs rendjén.

Míg a többség hibátlanul el tudja mondani, hány köbcentis az autója, mennyit fogyaszt, mennyivel megy, arra már kevesebben tudnának válaszolni, hogy mi a normális vérnyomás értéke, hogy mi az a testtömegindex, vagy honnan lehet tudni, ha gond van a szívével.”

…és ahogy nem ismerjük a testünket, úgy az egészségügyi ellátórendszerek működéséről is vajmi kevés információnk van. Ahogy dr. Hunka Balázs fogalmaz: sokan nem tudják, hogy adott egészségügyi panasszal melyik szintet érdemes megszólítani. Hogy mi az, ami a háziorvosra tartozik, mi az, ami a védőnőre, mi az, ami az ügyeletre, vagy ami a mentőkre. Az esetek súlyossága között nagyon sok lépcsőfok van, de ezek sajnos mára összemosódtak, és sokszor olyan esetekben is a mentőket riasztják, amikor bőven elegendő lenne a háziorvos.

„Ez egy társadalmi szintű probléma, aminek a gyökerei részben az edukáció hiányában, részben az egyéni felelősségvállalásban keresendők. Úgy gondolom, közös feladatunk, hogy átlagos egészségügyi panaszok kezelésére felkészüljünk, edukáljuk magunkat, valamint használjuk a józan gondolkodásunkat” – mondja dr. Hunka Balázs, aki hozzáteszi: talán túlzásnak hangzik, de ugyanúgy kihívják őket náthás gyerekek lázcsillapításához, mint benőtt köröm kezeléséhez. Márpedig ha a mentőknek ezeket a feladatokat is el kell látni, könnyen megeshet, hogy épp a valós életveszélyt jelentő esethez nem érnek oda időben.

„Mindannyian voltunk már betegek, és mindannyian féltjük a szeretteinket. Mi nem szeretnénk bagatellizálni senki problémáját, hiszen pontosan tudjuk, milyen ijesztő helyzetek alakulhatnak ki, és milyen az, ha veszélyben érezzük a testi épségünket.

Viszont hogyha ebben nem tudjuk a szakmai szempontokat objektíven érvényesíteni, akkor sajnos a valóban életveszélyben lévő beteg látja a kárát annak, amikor olyan esetekhez küldjük a mentőautókat, ahol nem ez a megfelelő megoldás.”

Győrfi hozzáteszi: természetesen szó sincs arról, hogy vészhelyzet esetén ne hívhatnánk a mentőket, sőt! Ha viszont szeretnénk könnyíteni a munkájukat – ami egyet jelent azzal, hogy hatékonyabbá válhat a kiszállásuk és gyorsabbá az életmentési procedúra – közös felelősségünk, hogy reálisan súlyozzuk a helyzeteket, amikor riasztjuk őket. 

 

A mentő hívásának menete

Ahogy hallgatom a szakértőket, felmerül bennem a kérdés: mi van akkor, ha én, alapvető elsősegélynyújtási ismeretek híján nem tudom megítélni, mi a valódi vészhelyzet? Mi van, ha elborít a pánik, és sokkal súlyosabbnak ítélek meg egy esetet, mint amilyen – vagy épp fordítva, bagatellizálok valamit, ami azonnali segítséget igényelne? Bár 13 évvel ezelőtt levizsgáztam elsősegélynyújtásból a jogosítványom megszerzéséhez, mára ez csak távoli emlék, és a gozsdus esetnél csapott arcon a felismerés: voltaképpen sem én, sem a barátaim nem rendelkezünk elég információval ahhoz, hogy az alapvető segítséget megadjuk.

Győrfi és Hunka szerint éppen ezért fontos megértenünk pontosan, hogyan zajlik a mentők munkája, és mi, civilek, miként tudunk együttműködni velük ebben. Bár a teljes elsősegélynyújtást nem sűríthetem be ide, dr. Hunka Balázzsal összegyűjtöttük azokat a tudnivalókat, amik jelentős előnyt jelenthetnek segítségnyújtáskor. Dr. Hunka ugyanis nemcsak abba avatott be, mi magunk mit tehetünk meg, de most már a mentők munkájának menetével is tisztában vagyok.

Tehát, amennyiben fekvő/mozdulatlan beteget találunk, az alábbi módon érdemes segíteni:

1. Először is, győződjünk meg róla, hogy mi magunk biztonságban vagyunk-e, mert amennyiben nem, nem szabad odamenni a bajbajutotthoz – gondoljunk itt például tűzvészre vagy omló házra. Ahogy Hunka Balázs idézi a mondást: „halott hősök nem mentenek életet”, tehát csakis akkor menjünk közel a beteghez, ha ezzel nem kockáztatjuk saját testi épségünket.

2. Ha biztonságos a környezet, menjünk oda a mozdulatlan személyhez, és a vállánál fogva rázzuk meg, majd hangosan és érthetően kérdezzük meg, hogy tudunk-e segíteni. Amennyiben nem reagál, hívjunk a környezetünkből segítséget, mert biztosan nagy baj van, és a hármas érzékelés elnevezésű légzésvizsgáló technikával kell megvizsgálnunk őt. Ennek első lépéseként fölé hajolunk, megfogjuk a fejét az állnál és a homloknál, hátrabillentjük a fejet, majd a fülünket az orrához tesszük, és nézzük a mellkasát. Ekkor a „hármas érzékeléssel (érezzük-látjuk-halljuk) vizsgáljuk meg, hogy tíz másodperc alatt hányszor vesz levegőt. Dr. Hunka szerint ez az első legfontosabb döntési pont: ha tíz másodperc alatt minimum kétszer normálisan vett levegőt, akkor eszméletlen betegről beszélünk, ha azonban kevesebbszer, akkor az illető a keringésmegállás állapotában van, és meg kell kezdenünk az újraélesztést, amíg kiérnek a mentők. 

3. A mentésirányító fogadja a hívást. Ő képzett egészségügyi szakember, akinek az a feladata, hogy szűrje az eseteket, és segítsen a telefonálónak abban, milyen típusú ellátásra van szükség. A mentésirányító sztenderdizált, minőségbiztosított protokoll szerint jár el: egy objektíven összeállított döntési algoritmus alapján prioritáslistát állít össze, és az alapján sorakoztatja fel a beérkező hívásokat. Az előző hármas érzékeléses vizsgálat alapján a mentésirányítóval közöljük, hogy milyen állapotban van a beteg: hogy eszméletlen beteghez vagy megkezdett újraélesztéshez hívjunk mentőt.

4. A mentésirányítóhoz beérkező esetek sürgősségi besorolást kapnak: a P1 jelenti a közvetlen életveszélyt, aztán sorban jön a P2 és a P3 a sürgősségi szint szerint. A mentők ezen a listán végighaladva indulnak segítséget nyújtani, a mentésirányító pedig vonalban maradva ad segítséget a telefonálónak, aki így stabilizálhatja, vagy akár az életét is megmentheti a sérült félnek, amíg kiérnek a mentők.

„Nem szabad, hogy megijesszen, ha korábban sosem csináltál újraélesztést – a mentésirányító lépésről lépésre mindent elmagyaráz, és ha követed az instrukcióit, akár a beteg életét is megmentheted. Ha bármelyik lépcsőfoknál elakadnál, kérdezhetsz, és ő eligazít.

Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy az emberekben benne legyen a segíteni akarás, és megértsék, hogy ténylegesen életek múlhatnak rajtuk ilyen helyzetekben.”

5. Amennyiben a beteg eszméletlen állapotban van, meg kell előznünk a fulladásveszélyt, ugyanis hiába akar levegőt venni, elzáródhatnak a légutak, vagy visszacsoroghat a hányadék. Tehát ekkor a legfontosabb feladat a légútbiztosítás – tehát vagy tegyük stabil oldalfekvésbe a beteget, vagy ha annak kivitelezésében bizonytalanok vagyunk, egyszerűen csak fordítsuk az oldalára, hogy a légutak átjárhatók legyenek. Ezt követően percenként ellenőrizzük a légzését, és maradjunk a beteg mellett, amíg kiérnek a mentők.

 Dr. Hunka hozzáteszi: sokat segíthet, ha a beteg környezetéből megpróbálunk információt gyűjteni, ugyanis ha látjuk, milyen körülmények között kerülhetett bajba az illető, akkor ezeket az információkat a mentőknek átadva, a későbbi ellátást is megkönnyíthetjük. 

„Az a legfontosabb, hogy merjünk segíteni. Ismerős lehet a pszichológiából a csoportos garancia, valamint a csoportos ignorancia fogalma. Amíg egy ember nem lép oda a bajbajutotthoz, addig más sem fog, ha viszont egyvalaki már odamegy, mások is segíteni fognak. Az lenne a cél, hogy mindenki legyen az első ember, mindenki merjen kezdeményezni”

– mondja el dr. Hunka Balázs, hozzátéve: nem lenne szabad, hogy akár a civilek, akár a mentők segítőkészségét bárminemű előítélet befolyásolja, mindenkin segítenünk kell, függetlenül a szimpátiától.

„Nekem minden ember egyforma. A hivatásommal együtt jár, hogy mindenkinek segítenem kell, aki bajba jut, függetlenül attól, hogy van felöltözve, ivott-e, vagy milyen a szemszíne. Mindig ugyanazt a színvonalat, ugyanazt a tudást kell beletennünk, és prekoncepciók nélkül érkeznünk. Egy hajléktalannak ugyanúgy lehet szívinfarktusa, mint bárki másnak, és a bulinegyedben ugyanúgy összeeshet valaki sztróktól, mint részegségtől.”

Hol tanulhatunk elsősegélynyújtást?
Az Országos Mentőszolgálat 2018 elején indította el az egész országra kiterjedő „Hősképzés” nevű programját. Az életmentéshez kedvet és bátorságot érző laikusok minden hónapban ingyenes újraélesztési oktatáson, gyakorláson vehetnek részt az OMSZ megyeszékhelyi mentőállomásain. A Hősképző tanfolyamra minden hónap első hétfőjén (kivéve ünnepnapokon) 15 órától 17 óráig várják az érdeklődőket, előzetes regisztráció nélkül. A Hősképzésben részt vevő megyeszékhelyi mentőállomások listája ide kattintva érhető el.

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/ Wirestock

Takács Dalma