Móra életében sok nő megfordult. Az író diákkorában szeretett bele jövendő feleségébe, Walleshausen Ilonába – aki viszont egyáltalán nem érdeklődött a művészetek és férje irodalmi munkássága iránt, leginkább a sütés-főzés hozta lázba, szakácskönyveket is írt. Az író bevallotta a barátainak, hogy szenved az elhidegült házasságában, de nem akart elválni, inkább szerelmi kalandokba menekült. (Erről korábban is írtunk már egy Móra-portréban.)

A jóképű, megnyerő stílusú Mórának mindig akadtak kisebb-nagyobb románcai: fiatal nők sokasága utazott el az általa vezetett szegedi múzeumba, hogy megismerje az ünnepelt írót.

Utolsó nagy szerelme a nála huszonhárom évvel fiatalabb Kalmár Ilona volt, aki népművészeti kézimunkák értékesítéséből élt, de nyaranta a balatonföldvári Zrínyi Szállóban dolgozott. Feladata a vendégek szórakoztatása volt, leginkább bridzselni tanította őket. Az író 1932 júniusában költözött be a szállodába, amikor az Aranykoporsó című regényén dolgozott – alkotói magányra vágyott, mert nem volt nyugta a látogatóktól, akiket leginkább a felesége főztje vonzott. Itt ismerkedett meg a harmincéves Kalmár Ilonával, akinek bőven volt ideje foglalkozni vele, mert az író a negyvenszobás hotel egyetlen lakója volt akkor. Mórát nem érdekelte a bridzs, viszont szívesen beszélgetett és sétálgatott a művelt, olvasott, jó humorú nővel – akivel hamar szerelemre lobbantak egymás iránt. A regényével ugyan nem haladt Balatonföldváron, viszont sorra írta a verseket Kalmár Ilonához – volt, hogy egy nap kettőt is. 

A szenvedélyes szerelem üdítően hatott rá: „Maga lesz az oka, ha azt fogja írni rólam az irodalomtörténet valamely iparosa: pár hét híján betöltötte az író az ötvenhármat, amikor titokzatos változáson ment át és csoda történt vele”írta Móra még a kapcsolatuk hajnalán.

Titkos levelek, titkos randevúk

Egy hónapot töltöttek együtt Balatonföldváron – a románc viszont azután is folytatódott, hogy az író visszatért Szegedre. A kapcsolatukat titokban tartották: Móra, aki Szeged köztiszteletben álló polgára, férj, apa, nagyapa volt, a családjával maradt; Kalmár Ilona pedig hozzáment vőlegényéhez, Horváth Istvánhoz, aki az Országos Magyar Kereskedelmi Egyesület titkára volt.

A pár kettős levelezést folytatott. Móra baráti kapcsolatba került a férjjel, így neki és „Horváth Istvánné őnagyságának” küldte a „hivatalos”, családi leveleket. A másik, titkos levelezés pedig „Földváry Kica kisasszonnyal” folyt poste restante-rendszerben: a leveleket nem házhoz vitték, hanem postán őrizték, amíg „Földváry Kica kisasszony” értük nem ment. 

Móra Kalmár Ilonát leveleiben Titnek nevezte. A név a végül mégiscsak elkészült, és az ókori Rómában játszódó Aranykoporsó egyik szereplőjére utal, a „mindenkit elbájoló, kacér császári hercegnőre, Titanillára”. Az író önmagát pedig a Titanillába szerelmes Quintiporral azonosította: „Te Tit vagy, s én Quintipor. Én az egész életemet szeretném neked adni és talán te se sajnálnád tőlem a tiédet.”

A pár a Nyugati pályaudvar közelében lévő Britannia szállóban randevúzgatott. Móra a Kalmár Ilonához írt harmincöt költeményében – a ciklus voltaképpen szerelmük verses naplója – tőle meglepő nyíltsággal ír a kettejük közti testi kapcsolatról.

Játéknak indult, vagy annak se tán 

S látod, mi lett belőle, kicsi lány? 

Csodabazár, ezeregyéjszaka.

[…] 

Csodatestednek nincsen

Előttem titka már. 

Mindened nekem adtad, 

Mit adnod lehetett.

Mórát a Tit-szerelem kifejezetten pikáns szövegek megírására is inspirálta. Az egyik ilyen az úgynevezett szerelmi tízparancsolat volt:

2. Saját kezeddel tépd ki a szemedet, nem ha megkívánna más asszonyt, csakis ha megakadna rajta.” […] „6. Úgy szorítsd magadhoz, hogy elálljon bele a lélegzete és a te szádból szívjon új lelket, de arra vigyázz, hogy se karod, se lábad szorítása ne hagyjon rajta tengerész-kék pettyeket. 7. Mellecskéit lásd meg a ruhán keresztül is és borzongasd életre a szemeddel, de amikor neked adja őket csak a nyelved hegyével érintsd. […]  „10. Ne halj meg addig, míg őt is sikoltani nem hallod, egyszer a kéjtől, ami téged meghalaszt.”

Halálos szerelem

A szenvedélyes románc két évig sem tartott: Móra 1934. február 8-án elhunyt. Bizonyos feltételezések szerint belebetegedett abba, hogy az „imádott nő, aki igazi társa lehetne, aki mellett kiteljesedhetne, nem csak az övé” – mással él házasságban.

Volt egyszer egy csodálatos orrú kislány, akiért istent is, embert is megloptam volna. Aki miatt egyszer térden csúsztam végig az Esplanade 216-os szobáját és megcsókoltam a padlót, amihez a talpa ért, s akiért széttéptem a hálóingem és vánkosom, mikor azzal a pornográf fantáziával rugdaltam magam, hogy elképzeltem Kica nászéjszakáját azzal az idegen emberrel”idézte fel Móra dédunokája, Vészits Andrea dramaturg dédapja szavait. (Egy korábbi interjúnkban is mesélt már Vészits Andrea Móra Ferencről.)

Kalmár Ilona a már súlyosan beteg Mórát halála előtt nem sokkal – mint a család barátja – meglátogatta. Állítólag a rádióból értesült róla, hogy az író elhunyt.

A nőt a következő években további csapások érték: férjének az előző házasságából született fia öngyilkos lett a szerelmével együtt, mert a zsidótörvények miatt nem házasodhattak össze. Horváth István pedig a nyilas hatalomátvétel után két nappal, 1944. október 18-án – a fia halálának évfordulóján – szintén önkezével vetett véget az életének.

Móra szerelmes leveleit és verseit Kalmár Ilona gondosan, maradéktalanul megőrizte. Amikor 1944 végén be kellett vonulnia a budapesti gettóba – ő is zsidó származású volt –, csak egy bőröndnyi holmi lehetett nála, de ezeket az írásokat magával vitte a kofferben. 

A levelek és a versek egy részét később sajátos módon „gondozta” is: az 1933. március 1. és 25. között született darabokat egy füzetbe kézzel átmásolta, mert Móra jellegzetes kézírását olvashatatlannak vélte. 

Kalmár Ilona a levelezés publikusnak vélt darabjait még életében az író nevét viselő szegedi múzeumnak adta, ezek már a hatvanas években megjelentek Móra Ferenc levelesládája címmel. A „titkos” írások pedig, amelyeket egy vaskazettában őrzött, végrendeletének megfelelően az 1986-ban bekövetkezett halála után kerültek az intézmény birtokába. Az említett harmincöt szerelmes költemény a Címtelen könyv című, 2014-ben megjelent kiadványban olvasható. 

Imázsromboló versek?

Egyes döntéshozók nem akarták publikálni a „szexualitást is nyíltan ábrázoló szerelmes verseket, mert nem szerettek volna ártani az akkor már évtizedek óta halott Móra „jóhírének”.

Az írótól és Kalmár Ilonától fennmaradt írások ugyanakkor bizonyítják: mindketten azt kívánták, hogy haláluk után fennmaradjon szerelmük története.

Kalmár Ilona végrendeletében a következőképp magyarázta, miért bízta a Móra Ferenc nevét viselő közgyűjtemény gondjaira a leveleket és a verseket: „Így óhajtok megmaradni elmúlásom után is”. A költő pedig az egyik „gyíkdalában” – metaforikusan így nevezte a szerelméhez írt verseket – ekképp tudatja, szeretné, ha kapcsolat emlékét őrizné az utókor:

„[…] Kis gyíkdalok,

Rejtekekbe fussatok!

S addig ott aludjatok,

A míg én meg nem halok.

S ki csak akkor jőjjetek,

Mikor én már nem leszek.”

Kalmár Ilonának sikerült elérnie, hogy az értékes dokumentumok hiánytalanul és tökéletes állapotban vészeljenek át ötvenkét viharos évet – az egykori kedves ennyi ideig őrizte elhunyt szerelme emlékét. Vallomása a Délmagyarország 2014. június 7-én megjelent számában olvasható:  

„Szép nyár volt. És akkor kezdett el születni az én kagyló lelkemben egy szem gyöngy, igazgyöngy, sok szép öröm és sok szép fájdalom árán meg is született, s én vagyok a boldog kagyló! Enyém a gyöngy, a titkos kincsem, mitől halálomig nem válok meg. Csak te tudsz róla, csak neked van jussod gyönyörködni benne, te idézted föl, köszönöm a kincset!” 

Források: A Délmagyarország 2014. június 7-én megjelent száma, Tiszatáj, Szeged.hu
mult-kor.humandadb.huIndexadrot.humoramuzeum.huIndex

Kiemelt képünk forrása: Móra Ferenc Múzeum

Nádudvari Péter