Barabás Lőrinc: A saját énképemben teljes értékű vagyok
Barabás Lőrinc volt az Elviszlek magammal vendége
Rovattámogatás
Barabás Lőrinc talán azért is lett parasportoló helyett zenész és zeneszerző, mert a versenysportolás csak egy bizonyos korig tart, a zenélés viszont élethosszig szóló szenvedély. Legalábbis számára. Belső hangjai megszólalnak a zenéjében, mi pedig lenyűgözve hallgatjuk, és bámuljuk őt, ahogy fél kézzel is képes teljes életet élni. D. Tóth Kriszta elvitte magával a népszerű zenészt, Both Gabi pedig az adásban elhangzott fontos gondolatokból szemezgetett.
–
Ha nyár, akkor zene!
Nyáron is sok rendezvényen találkozhattok Barabás Lőrinccel és zenekarával: „Jövünk-megyünk az országban, meg néha az országon kívül, úgyhogy a Barabás Solo, meg néha a Quartet is szerepel” – mesélte D. Tóth Krisztának az Elviszlek magammal adásában a végtaghiánnyal született neves trombitaművész, zeneszerző, aki most kivételesen nem trombitált, hanem zongorázott a Budapest Jazz Clubban az Elviszlek kamerái előtt.
A korábban Pásztory Dórival együtt úszó, parasportolóként is sikeres zenész nyolc éve költözött egy erdő közelébe a belváros közepéről, D. Tóth Kriszta pedig arról is kérdezte, milyen más útjai lehettek volna még a zenén kívül.
Barabás Lőrinc nem szeret a középpontban lenni, mégis van benne egyfajta kezdeményezés
Kriszta felidézett egy másfél évtizede készült interjút, amelyben régi edzője, Málnai István – akiről Pásztory Dóri is írt nekünk, és aki sajnos már nincs köztünk – arról beszélt, hogy Barabás Lőrinc is hasonlóan nagy pályát futhatott volna be, mint Dóri.
Ám Lőrincet inkább a zene vitte magával:
„Egy olyan teljesítmény, ami Pásztory Dóri mögött van, abban bizonyos százalék a tehetség, nagyon nagy százalékban pedig a belefeccölt munka.
Amikor ez a döntés elém került az életemben, hogy én most zenélek-e, vagy sportolok, akkor nem tettem meg azokat a lépéseket, amik ahhoz kellenek, hogy egy úszópályafutást kibontakoztasson.
[…] Nagyon elkapott engem a zene szeretete, azt az időt, amit az úszással tölthettem volna, inkább a trombitával töltöttem” – mesélte Krisztának.
Az egykori úszóközösséget azóta sem hagyta ott, bár már rég felnőttek, gyerekeik vannak, de a mai napig találkoznak, és megbeszélik a közös dolgaikat. Lőrinc ötéves korában került be a végtaghiánnyal élők közösségébe, és teljesen természetes volt számára ez a közeg.
A művészet adott volt számára
Lőrinc családja a Ferenciek terén lakott egy hatalmas műteremlakásban, amit gyerekként csodapalotának látott. A trombitálásnak nagyon jót tett az óriási tér, főként képzőművész édesapja műtermében gyakorolt. Az, hogy festmények és szobrok között nőtt föl, biztosan hatással volt arra, ahogyan a művészetre gondol.
A kezéről pedig ezt mondja:
„Úgy tekintettem magamra, mint egy teljes emberre, és sokszor, amikor tükörben vagy fényképen láttam magam, meg is lepődtem: »Jé, nincs kezem!« Ahogy az énképem kialakult, abban teljes értékűnek képzeltem magam. Ebben biztos benne van az is, hogy a szüleim is így kezeltek.”
Már óvodáskorában kiderült a muzikalitása, hamar elkezdett szolfézst tanulni, de akkoriban sokkal jobban érdekelték a kisautók, mint a hangjegyek. A szülei nem erőltették a zenetanulást, de végül tizenkét éves korában ő maga kérte, hogy menjenek el egy zeneiskolába, mert addigra érett meg benne a gondolat, hogy szeretne komolyabban is foglalkozni a hangszerekkel.
A testi adottságainak is köszönheti a hangszerválasztást, hiszen a trombitán mindössze három billentyű van, amit egy kézzel is meg lehet szólaltatni, de talán az is közrejátszott ebben, hogy édesapja sok kiszuperált hangszert használt a képzőművészeti alkotásaiban, többek között zongorák és trombiták is hevertek náluk szerte a lakásban.
Volt egy olyan gyerekzsúr is, amikor az egész csapat valamilyen hangszerrel, nagy csinnadrattával felvonult a műteremben.
A zenélés kapcsán Einsteinről is mesélt Krisztának, a nagy tudós ugyanis igen fontosnak érezte a hegedűn való gyakorlást, pedig nem volt professzionális zenész:
„Bármilyen szakmát talál az ember magának, ha zenével is foglalkozik, az biztos, hogy építőleg hat a lelkére meg a gondolkodására” – mondta.
Tizenöt éves volt, amikor a Kőbányai Zeneiskola év végi gálájára meghívta egy barátja, ami nagy hatással volt rá, így elhatározta, hogy ott folytatja tovább zenei tanulmányait. Már a gimnázium utolsó két évében is oda járt, és egyértelmű volt, hogy utána a dzsessztanszakon folytatja a tanulmányait.
„Közben elkezdtem zenekarokban játszani. Nem volt egy olyan nap, amikor én fölkeltem, és azt mondtam, hogy »na, én zenész leszek«, hanem betöltötte a zene a napjaimat. […] Azt vettem észre, hogy ez lett a szakmám.”
Vándorélet
Lőrincnek sok magyar népmesét olvastak a szülei gyerekkorában, ezért a „hamuba sült pogácsa” és a „szerencsét próbálni” gondolata hamar arra sarkallta, hogy nyaranta, már tizenöt-tizenhat éves korában stoppal elinduljon Nyugat-Európába. Elkezdődött a vándorélete, hetekig utcazenélésből élt. Sokféle emberrel találkozott, megismert egy másfajta életet, tapasztalatokat gyűjtött, és persze megkereste az útravalót is a munkájával.
Később ugyan egy-egy évet élt Londonban, de mindig hazajött.
„Ez a kelet-európai nyomasztás is tud hiányozni” – mondta Lőrinc Krisztának, aki nevetve hozzáfűzte: „Én tudom, én is itt vagyok.”
Apai minták
Barabás Lőrinc előtt olyan apai példa állt, ami hasonló az övéhez, hiszen az édesapja is a művészetéből próbálta eltartani a családot – ami nem mindig volt egyszerű.
Ő is ezt éli meg most a saját fiával, aki hatéves, és akinek édesanyjával két évvel ezelőtt szétváltak az útjaik, de szülőként arra törekednek, hogy a fiuk a lehető legteljesebb életet élhesse.
Hatalmas változás volt Lőrinc életében az apává válás, a nehézségekkel együtt is óriási élményt jelent neki.
Sokszor járnak kirándulni, barátokkal találkoznak, olykor egy-egy koncertjére is elmegy a fia, zenét is hallgatnak együtt, és amikor a hatéves gyereke játszik a nindzsafigurákkal, olykor dudorászik. Saját példájából okulva nem gondolja, hogy már most zenét kellene tanulnia. Ha majd benne is megszületik a vágy erre, akkor viszont megteremti számára a lehetőséget.
Már gyerekkorában voltak zenei ötletei
Ha valami eszébe jutott, lepötyögte a zongorán, később pedig, amikor számítógépet is kapott, már sokkal összetettebb hangzásokat is elért a különböző programoknak és a hangsávoknak köszönhetően. Ezekből az ötletekből gyűlt össze később aztán az Eklektric zenekar alapanyaga, ahogy a Barabás Solo és Barabás Quartet műsorához is talált használható zenei forrásokat.
Kriszta hozzáfűzte, hogy Barabás Lőrinc életében a technika gyakorlatilag kitöltötte azokat a hézagokat, amiket egy kézzel nem tudott volna létrehozni. A többszólamú zenei szerkezeteket akár koncerten is megvalósíthatja a programok segítségével. Ugyanakkor nem csupán a lehetőséget teremti meg a technikai háttér, hanem Barabás Lőrinc szerint el is lustulhat tőle. Amikor Eötvös Péterrel találkozott, azt mondta neki a közelmúltban elhunyt világhírű zeneszerző, hogy soha nem használt mást, csak a zongorát, mert a belső hallását erősebb kihívások elé állítja, ha a technika is közéjük áll.
Az adásban elhanzgott – számomra – egyik legkedvesebb mondatot Barabás Lőrinc egy indián novelláskötetből idézte:
„El vagytok ti kényeztetve az írással és az olvasással, mert nem vagytok rákényszerítve, hogy emlékezzetek azokra a történetekre, amiket tovább kell adnotok!”
Amikor az Eklektric után megjelent az első lemeze, azt már loop station-technikával hozta létre, mert szeretett volna kilépni a korábbi zenei világból, a kihívások jobban érdekelték, mint a jól bevált, sikeres projektek.
„Ha zenélek, akkor úgy akarok zenélni, hogy ízig-vérig minden hangjában hiszek”
– mondta, és ezt már nem érezte az Eklektricnél. Mindig is a saját útját járta.
Meg kellett tanulnia egyedül zenélni, noha a trombitások ritkán szerepelnek szólóban, és ennek a fajta muzsikának jóval szűkebb volt a befogadórétege, mint a korábbi projektjeinek, amikkel már fiatalon nagy sikereket ért el. Évekig tartott, amíg komfortossá vált számára ez a feladat. Ki is bővült a szólója szintetizátorral és zongorával. Legutóbbi lemezén például a tizenegy számból csak négyben használ trombitát.
Lőrinc azt is megtanulta, hogy elengedje, mit szól a közönség.
„Nem szeretném, hogy ilyen, olyan vagy amolyan szempontól megfeleljek a közönségnek. Ahogy én zenélek, az ösztönből fakad. És ha nem így tenném, akkor hazudnék magamnak. Az, hogy ez tíz vagy ezer embernek tetszik-e, mellékes dolog.”
A Budapest Jazz Clubban havonta egyszer Random szerda címmel különböző zenészeket hív Barabás Lőrinc, főként improvizálnak, de szólóestjei is voltak már ott.
A műsor végén érdemes végighallgatni azt a zongoradarabot, amelyet nem csupán az ép kezével ad elő.
Varázslatos, andalító dala számomra azt üzente, hogy különbözőségeink nem akadályt jelentenek, hanem lehetőséget arra, hogy megmutathassuk a világnak, mi lakozik a lelkünk mélyén.
Barabás Lőrinc lelke csupa zene, és akkor is képes átadni a teste ezt a belső zenét, ha az egyik keze nem úgy fejlődött ki, mint másoknak.
Felemelő beszélgetés volt, nézzétek végig a teljes adást!
Kiemelt kép: WMN