A gondok az óvodákban kezdődnek, de nem állnak meg ott

Pontosan tudom, hogy sok szülőnek a mindennapi küszködés mellett maximum azokra a problémákra van kapacitása, amik éppen aktuálisak a családjuk életében. Kisbabával vagy óvodás gyerekekkel én sem tudtam túl sokat az iskolai nevelés aktuális helyzetéről, de a magyar oktatás súlyos problémái ma már az óvodában is megmutatkoznak: jelenleg az óvodában reggel nyolc és dél között kötelező felsőfokú végzettségű pedagógust biztosítani, a nap további részében pedig szinte bárki vigyázhat a gyerekekre, ám mivel óvodapedagógus végzettségű munkaerőt alig találnak erre a feladatra, ezért ott tartunk, hogy

vannak helyek, ahol közmunkásokat foglalkoztatnak óvodákban, akár pedagógusok helyett is, nem csak mellett. 

Bár nem minden a végzettség, és a gyerekekkel való foglalkozásban kiemelten számít az emberi tényező, csakhogy ez a helyzet pont nem azt mutatja, hogy arra helyeznék a hangsúlyt, hanem ennek inkább az ellenkezőjét.

A státusztörvény hogyan érinti a gyerekeinket és bennünket, szülőket?

A pilisborosjenői PDSZ csoport a szülőkkel közösen egy látványos disztópiavideóban foglalta össze, milyen lesz egy fogadóóra a státusztörvény elfogadása után. Ebből sok minden kiderül:

Azóta annyi pozitív változás történt, hogy szóbeli ígéret szerint nem fél év, hanem „csak” három hónap lesz a tanárok felmondási ideje (jelenleg két hónap, ami szintén több, mint a legtöbb munka esetében). 

De röviden összefoglalva a jelenleg is óriási tanárhiányt (ami az idei pedagógusképzésre való jelentkezések, a néhány hónappal ezelőtt sok iskola által látványosan megmutatott pedagógus korfák és a törvénytervezet következményeképp elindult felmondási hullám tekintetében csak sokkal rosszabb lesz), úgy tervezik orvosolni, hogy a pedagógusokat még inkább kiszolgáltatott helyzetbe hozzák, akár más intézménybe is áthelyezhetik, vagy átképzésre kötelezhetik őket. 

Ezzel szépen lassan eljutunk oda: ha nincs megfelelő szaktanár, akkor vészmegoldásként, helyettesítőként szinte bárki oktathatja a gyerekeinket.

És ez sajnos olyan tárgyakat is érinteni fog, amelyekből kötelező érettségizni.

A várható új rendszerben teljesítményalapú bérezést vezetnek be, ami sajnos visszaélési lehetőségeket hordoz, hiszen a valódi pedagógiai munka nehezen számszerűsíthető, és legalább annyira csapatmunka, mint egyéni. Bár szeretnénk azt mondani, hogy már csak elkötelezett, a diákokat a saját jövedelmük elé helyező pedagógusok maradtak a rendszerben, ez nyilván nem igaz, és nemcsak ők élhetnek vissza ezzel, hanem az őket pontozó igazgató is. 

De lesz közvetlenül a szülőket érintő változás is: fegyelmi ügyekben kikerül a döntés a diákokat ismerő nevelőtestület kezéből, és a fenntartó delegáltja, illetve a fenntartó által kinevezett igazgató, valamint a nevelőtestület egyetlen képviselője dönt, a szülő fellebbezési joga pedig megszűnik. A tantestületet, pedagógusokat, és természetesen ezáltal a diákokat is érintő további változásokat a korábban is említett Szülői Hang cikkében olvashatjátok részletesen.

A változások egy része valójában már megtörtént

Több szülővel beszélgetve az derült ki, hogy a státusztörvény kapcsán sokat emlegetett negatív hatások már most is jelen vannak, és 

sok iskolában hazugságra épül a rendszer: ha helyettesítésre kerül sor, hivatalosan az órát mégis tanóraként könyvelik el akkor is, ha nem szakos tanár helyettesített. 

(Ennek elvileg utána lehet járni hivatalosan, csak hát ezt a legtöbb szülő nem teszi meg, és ha ki is derül, akkor sem nagyon lehet mit tenni). A pedagógusok elvileg azt mondhatnak az oktatásról, amit csak akarnak, de ha visszajut az igazgatóhoz, felelősségre vonhatják őket, még akkor is, ha ez jogellenes.  

 

Telex nemrég megjelent cikke szerint néhány intézményben úgy próbálják megoldani a bérproblémákat, hogy a szülőket arra kérik: támogassák az intézmény alapítványát, hogy az onnan érkező bérkiegészítéssel segíthessék a tanárokat. Természetesen minden szülő azt szeretné, hogy anyagilag is megbecsült, elégedett, és ezáltal a munkájára nagy figyelmet fordító pedagógus oktassa a gyerekét, és van, aki ezért tud és akar is tenni – ezt mutatja az elmúlt években tapasztalt óriási túljelentkezés is a magániskolákba –, de ez nem oldja meg a rendszerszintű problémákat.

És ha szülőként buborékban tarthatjuk a gyerekünket ideig-óráig, végül valahogy mindenképpen szembesülnünk kell az összeomlott oktatási rendszer következményeivel (akkor is, ha nincs is gyerekünk), hiszen az onnan kikerülő diákok lesznek a jövő dolgozói (még ha tanárai már nem is nagyon).

De mit lehet tenni szülőként?

Ahogy a fenti videóból is kiderül, szülőként is lehet csatlakozni valamelyik pedagógus szakszervezethez támogató tagként. ITT találjátok a PDSZ, ITT pedig a PSZ irodák elérhetőségeit. Így a helyi eseményekről és a nagyobb szerveződésekről is kaphattok tájékoztatást, és arról is szerezhettek információt, hogy mivel segíthettek hatékonyan.

Akinek már van iskolás gyereke, Miklós György szerint mindenképpen próbáljon tájékozódni a pedagógusaitól, miben tudná támogatni az adott iskola tanárait, illetve érdemes online és offline is kötetlen beszélgetési lehetőséget szervezni a tanárok és a szülők között.

Ha ez esetleg akadályokba ütközik (főleg a nyári szünet küszöbén), két petíció is van, aminek aláírásával támogathatjuk az oktatásért küzdő szervezeteket. A PDSZ és PSZ által indított petíciót eddig több mint huszonhétezren írták alá – ITT csatlakozhatsz, ha még nem tetted –, ITT pedig a Tanítanék mozgalom petícióját találod.

A Szülői Hang Szülői szókimondó kezdeményezése is segíthet a vélemények eljuttatásában, és a Facebook-csoportjukhoz csatlakozva is eljuthatsz hasonlóan gondolkozó szülőkhöz, akikkel aztán együtt cselekedhettek a megoldásért. 

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/Maskot

Tóth Flóra