„A víz intelligens, tudja, merre kell folynia” – Képriport a Szigetköz rehabilitációjáról
Míg a Velencei-tó épp kiszáradni készül, addig a Dunán óriási árhullám vonult le – szinte mindennapra jut valamilyen vízzel, vízi védekezéssel kapcsolatos hír. A legtöbb kutató szerint a jövőben egyre szélsőségesebb időjárási körülményekre kell számítani, az extrém szárazságtól az özönvizekig, így mindennél fontosabb, hogy meghalljuk végre a víz szavát: teret kell neki adni. De sajnos távolról sem olyan könnyű betartani ezt a gyakorlatban, mint amilyen egyszerűnek hangzik elméletben. Mutatunk viszont egy jó példát – Chripkó Lili képriportja a Szigetköz rehabilitációjáról.
–
Hasonlóan a tavalyi riportomhoz, amiben bemutattam a természetvédelmi őrszolgálat munkáját, az idén a fejembe vettem, hogy annak járok utána, mit csinálnak a „vízügyiek”.
Nem, nem gátakat építenek összevissza, ahogy egy internetről felületesen tájékozódó „Karen” gondolná. A bős–nagymarosi vízlépcső építése körül kialakult politikai csatározások nyomán különösen érzékennyé vált a téma, és végül civil nyomásra inkább populista, mint szakmai döntések születtek, a kérdés pedig azóta is rendkívül kényes, csak nagyon óvatosan lehet hozzányúlni.
Az elmúlt hetek esőzései nyomán kialakult áradások és a minket most elkerülő, de más országokat sújtó katasztrófák viszont még vastagabbra rajzolják a felkiáltójelet:
a vízügyi döntéseket szakemberekre kell bízni! Persze az ökoszisztémát teljes komplexitásában kell vizsgálni, szem előtt tartva ugyanúgy a vészmegelőzési elveket, mint a természetvédelmi szempontokat és a lakosság érdekeit.
Még ha rövid távon szemlélve ezek ellentétesnek tűnhetnek is, hosszú távon már könnyebb belátni, hogyan kerülhetnek szinkronba. Erre példa a Szigetköz rehabilitációja is: a terület mai állapota körülbelül húsz év végiggondolt munkájának az eredménye.
A Szigetköz a Duna hullámtere a Vajkától Vámosszabadiig tartó 50 kilométeres szakaszon. Szövevényes szigetvilág jellemzi, a mellékágrendszerrel együtt összesen 300 kilométer. Az a művi meder, amit most Öreg-Dunának nevezünk, 1900 előtt ezen a szakaszon nem létezett, az összes ág összefüggő egységet alkotott, az Ős-Duna vízmennyisége a Pannon-tengerben széles mederben terült szét. A víz a hordalékát lerakva szigeteket, zátonyokat alakított ki.
A hajózás fejlődése miatt kellett létrehozni a két partélt, így olyanná vált a szigetközi Duna is, mint amilyen Budapestnél.
És az a vadregényes terület, amelyen most csónakok, kajakok cikáznak, ami olyan, mintha egy ifjúsági regény világába lépnénk be, húsz évvel ezelőtt teljesen száraz volt.
Ugyanis amikor 1991-ben megépült a bősi vízlépcső, de a magyar fél felmondta az államközi szerződést, akkor a szlovákok megépítették az úgynevezett C változatot. Így a Duna északi oldalán (Csallóköznél) az eredeti vízlépcsőből átalakított építmény leválasztotta a magyar területet, „áttöltötte” az Öreg-Dunát, és azóta annyi víz érkezik hozzánk, amennyit a szlovák fél át akar adni. Így ahelyett, hogy közösen szabályoznánk a víz szintjét, most csak elszenvedjük a következményeket, vagyis azt, hogy az Öreg-Dunában rendkívül alacsony vízszintek vannak.
Mivel az említett okból a főmeder fenékszintje 3-4 méterrel alacsonyabban van, mint a mellékágrendszeré,
a hazai vízügyi szakma legnagyobb sikere, hogy a Szigetköz rehabilitációját elvégezte az elmúlt két évtizedben. Így nemcsak a pihenni, nyaralni vágyók tudnak itt sportolni, kempingezni, kikapcsolódni, de az élővilág is újjáéledt.
De mit kellett tenni ehhez?
Először is át kellett alakítani a rendszert úgy, hogy a „fölül”, tehát a Duna felsőbb szakaszán betáplált vizet ne eresszük csak úgy át a folyó művi medrén.
Ennek érdekében 1995 májusában üzembe helyezték a fenékküszöböt, kialakítottak oldalbukókat, így a Dunakiliti Duzzasztóművel együttesen már megemelkedett és jobban szabályozhatóvá vált a vízszint. Ezzel az 1950-es évek, a markáns emberi beavatkozás előtti állapot vízjárását szimulálják.
Ebben az időben még nem volt meg az árvízvédelmi védvonal, a Duna el tudta árasztani például a Szigetközt vagy a Hanság-medencét, nagy szélességben kiterült, és így összességében a vízmélysége kisebb volt. Vagyis kisebbek voltak az árvízi ingadozások.
Mára azonban a Duna felső szakaszán végzett beavatkozások (például Ausztriában épült több tíz vízlépcső) olyan léptékűek, hogy ugyanaz a csapadékmennyiség ma sokkal gyorsabban jut hozzánk, így az árhullámok nem két és három méter között ingadoznak, hanem akár hatméteresek is lehetnek.
A klímaváltozás okozta heves esőzések és a nyomukban kialakult villámárvizek, valamint az erdőirtások is befolyásolják a dunai vízszintet, hiszen ha a bajoroknál, osztrákoknál, szlovákoknál van egy árvíz, nem időzik el ott, hanem azonnal jön tovább hozzánk.
Bár a szigetközi, sűrű természetvédelmi terület gyönyörű, sokkal nehezebben folyik le rajta keresztül a víz, így a vízügyieknek arra kell törekedniük, hogy minél nagyobb vízfelületeket alakítsanak ki, természetes vagy természetesnek tűnő részekkel. Nem feltétlenül ezen a részen, de általánosságban elmondható, hogy a vízügy tevékenysége például ezen a ponton szokott ellentétbe kerülni bizonyos társadalmi érdekekkel, hiszen a települések egyre terjeszkednek, egymást érik az építési beruházások, a luxus szintjét a víz közelségével növelve, visszaszorítva a víz terjedési területét, a lakókat és az ingatlanokat pedig állandó veszélyzónába kényszerítve.
A másik állandó konfliktusforrás, ha úgynevezett műtárgyakat, vagyis gátakat, zsilipeket, partfalakat, vízszintszabályozó műveket hoznak létre.
Hiszen minden ilyen a víz természetes vonulását mesterségesen befolyásoló építménynek tűnik, de a fentiek után talán már könnyebben belátható, hogy az optimálishoz közelítő vízszinthez igenis szükséges a szakaszolás.
A Szigetköz vízpótlásához körülbelül egy tiszányi víz kell – ehhez persze nem lenne elégséges egyszerűen átszivattyúzni a vizet a főágból.
Ahhoz, hogy a Szigetköz rehabilitációja ilyen sikeres legyen, a vízügy munkatársainak olyan terveket kellett készíteniük, amit a mindenkori kormányok jóváhagytak.
Nem „érától éráig” gondolkoztak, nem ad hoc döntéseket hoztak, hanem egy hosszú távon végiggondolt tervet alkottak meg, ami még egyáltalán nem ért a végéhez.
A szigetvilág bejárása közben beszélgetőtársam a motorcsónakban Kertész József vízépítő mérnök, 1978 óta az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság munkatársa. Huszonkét évig dolgozott a Szigetközi Szakaszmérnökség vezetőjeként, a terület házigazdájának számít. Nincs az a büfés a helyi kempingekben, aki ne ismerné a nevét, bárkivel elegyedtem is szóba. A szigetközi gátőrök állományát ő vette fel, és „nevelte” tulajdonképpen dinasztiává.
A nemzetközi helyzet pedig azóta egyre csak fokozódik: nyugdíjasként Józsi bácsihoz mint szerződéses projektmenedzserhez jelenleg olyan európai uniós tervek tartoznak, mint a Dunakiliti Duzzasztómű és a Rábán lévő nicki duzzasztómű felújítása, illetve a Szigetközi Hullámtéri Vízpótlórendszer ökológiai és árvízvédelmi célú fejlesztésének az irányítása.
Maradjunk annyiban, több mint negyvenéves vízügyi pályafutása alatt mindenféle szélben vitorlázott már. Vallja, hogy a Szigetköz nem engedheti meg, hogy a katasztrófahelyzet a végtelenségig tartson, beavatkozásokra van szükség, a beavatkozás pedig nem semmittevéssel, hanem aktív természetvédelemmel lehetséges.
„Nem lehet mindig a pillanatot védeni, előre kell gondolkodni” – mondja. A természetet nem akarják szétbarmolni, és mindent magára hagynak, amihez nem kell hozzányúlni, de az egyensúlyt valahogy mégis meg kell találni az árvíz- és természetvédelem, illetve az urbanizálódás között.
A rehabilitáció egyáltalán nem zárult még le, hiszen nem mindent tudtak eddig megcsinálni, amire szükség lenne. Ami nem kapott folyamatos utánpótlással „fölülről vizet”, azok állóvizes, elöregedő folyók voltak, szinte halcsapdák, amik a vízszint csökkenésekor önmagukba zárultak, de némi kotrással, a lerakódott iszap elmozgatásával, szóval picike segítséggel ezeken is lehetett javítani.
Ha az egyik irányból nézzük, minden ilyesmi mesterséges beavatkozás, ha a másik irányból, akkor „mini ökológiai katasztrófák elkerülésére tett lépés” – jó példa arra, hogy mindennek két olvasata van. És még számtalan ilyen vagy hasonló teendő lenne, csak ugye minden pénzkérdés.
Csak én teszem hozzá, hogy éppen ezért olyan fájó a bős–nagymarosi vízlépcsőrendszer elbukott hágai pere. Hiszen Bős megépült, ott azóta is folyik áramtermelés, de míg az építkezés okozta károk jelentkeztek, elestünk az áramtermelésből befolyó haszontól, amiből a károkat is enyhíteni lehetett volna.
A vízlépcső eredeti terveinél még volt vízpótlás, az építkezés leállításakor és a szerződés magyar fél általi felmondásakor azonban sajnos ezeket a terveket megszakítták. Ha üzembe helyezték volna a már félig megépült magyar részt is, akkor megmaradt volna az önrendelkezésünk, de jelen helyzetben, míg a szlovák félnél bevétel van, addig nálunk csak kiadás – másfelől azonban nyertünk egy majdnem „érintetlen” Nagymarost…
Átvághatatlanná vált a gordiuszi csomó.
Miután a nagyapám a Magyar Villamos Művek egykori vezérigazgató-helyettese volt – akinek olyannyira szívügye volt a bős–nagymarosi kérdés, hogy a sírkövére is vízlépcsőt vésettünk –, megawattok és milliárdos adatok ismeretében töltöttem a gyerekkorom. Szóval régóta fontos volt számomra, hogy ránézzek a „dunai kérdésre” motorcsónakból, vagyis a vízügy szemszögéből is. Milyen áron, mit lehet létrehozni, ha nem „ötéves tervekben” gondolkodunk, hanem a jövőbe tekintünk.
Kattints a képre a galéria megtekintéséhez!
Képek és szöveg: Chripkó Lili