Miért ne kezdődhetne később a suli? A fenébe is, miért ragaszkodunk a reggel nyolchoz?
Évek óta téma – még sincs változás: a nyolcórás iskolakezdés úgy tűnik, az állami iskolák többségében kőbe vésett szabály, annak ellenére, hogy saját maguk dönthetnek ebben a kérdésben. Pedig mindenki tudja, tapasztalja: a gyerekek nagy részét legmélyebb álmából kell kitépni reggelente, és a szülők is egész nap fáradtak a hajnali kelés miatt. Azt mondják a kutatók, már fél óra is számítana… Akkor hát miért nem kezdődik később az első óra? Kurucz Adrienn álmos.
–
A nyolc óra igazából 7.45.
Addig ugyanis be kell érni az iskolába. Érthető: a gyereknek is fontos, hogy nyugiban kipakolhasson, legyen pár perce akklimatizálódni.
No, de számoljunk innen visszafelé.
A 7.45 függvényében egy átlagos iskolai távot és némi dugót figyelembe véve 7.15-körül el kell indulnia otthonról a gyereknek, illetve a mama-papa taxinak. Hogy ez, valamint a nyugodt készülődés, a közös reggeli, a fogmosás, öltözködés megvalósuljon, a kölyköt legkésőbb 6.30-kor ki kell robbantani az ágyból, még jobb, ha hatkor.
A szülő tehát fél hatnál tovább nem lustálkodhat. Hisz uzsonnát kell csomagolni és neki is el kell készülnie, amíg még szabad a fürdőszoba.
Hogy mindenki kipihenje magát, a gyerekeknek este nyolckor kellene lefeküdnie, a felnőttnek pedig körülbelül fél tízkor.
Életszerű?
Van olyan család, tudom, ahol igen, mindenki pacsirta, és köszöni, jól van e szigorú napirend keretein belül.
De sokkal több olyan embert ismerek, kicsit, nagyot, aki szédeleg egész nap szeptembertől-júniusig, mert örökké kialvatlan.
Emlékszem, minket már a gyerekem ovis korában a korai (értsd iskolai) keléssel riogattak. Mi voltunk az a család, amelyik sosem ért be, nemhogy nyolcig, de kilencig sem néha. A gyereket ugyanis szerettem aludni hagyni, amíg magától meg nem ébredt. Megtehettem, részben otthonról dolgoztam, a férjem is. Fel nem foghattam, miért fáj ez az óvodának. Hogy miért probléma, ha később, jobbat reggelizik, mint a többiek, és csak a játékba kapcsolódik be.
Nagycsoportban már konkrétan megtiltották, hogy nyolcnál később érjünk be, mondván, iskolaelőkészítő foglalkozás van délelőtt, azon kötelező a részvétel, és „szokni kell az iskolai fegyelmet”.
Oké, szoktuk, szívtuk.
Pedig akkor még nyoma sem volt a kamaszos „alvókornak”, ami azóta utolérte az én gyerekemet is, akárcsak a többit. Aki, ha hagyjuk akkor aludni és akkor ébredni, amikor szeretne: 11 körül fekszik (akkor is kell némi rábeszélés, illetve annak látványa, hogy a szülei már kidőltek), és délben kel.
Ez nyáron így történt minden áldott nap.
Ehhez képest kellene nyolckor elaludnia szeptembertől ismét, hogy meglegyen a napi tíz-tizenegy óra alvása, ami a tizenegy évesnek ajánlott mennyiség.
Ehhez képest, mióta iskolás, még soha nem aludt el tíznél korábban
Hiába parancsolom ágyba legkésőbb kilenckor.
Hiába nem engedem, hogy kütyüzzön-tévézzen elalvás előtt – ellenben olvasunk együtt is, külön is.
Hiába volt levegőn aznap sokat.
Hiába sportolt.
Ő ilyen, kész, mindig is ilyen volt. Akár a szülei.
Olvastam különben, hogy a tinédzserek biológiai órája (melatonin-szisztémája) el is csúszik a miénkhez képest, azért nem álmosak este nyolckor, miközben mi, felnőttek, alig bírjuk nyitva tartani a szemünket.
A serdülőkor determináltan bagolykorszak. Azaz, általában, ha akar, sem tud korán elaludni a tinik többsége. (Arról nem is beszélve, hogy sokszor annyi a lecke, hogy az esti órákat is tanulással töltik.)
És az elcsúszás miatt, a reggeli hétórás ébresztő körülbelül azzal egyenértékű számukra, mint mikor egy középkorú ember ötkor kel.
Nálunk az van, hogy a gyerek fekszik az ágyban, olvas vagy nézi a plafont olykor fél 11-ig, én meg egyre idegesebben leselkedem, alszik-e már, tudom, milyen fáradt lesz reggel.
És tényleg.
Alig tud felkelni, úgy kell kiimádkozni az ágyból
Megcsúszik a készülődés is, mert lassú, hogy ne lenne az, hulla fáradt, én is, hajszolom, ettől mind a ketten idegesek vagyunk, veszekszünk.
Mivel a szomszédság úgy látszik hasonlóképp ébred, 7. 30-kor bedugul a környék. Parkolóhely az iskola körül nincs, a szülők zizik, anyáznak, a buszok araszolnak, telenyomják benzingőzzel az iskolaudvart, kerülgetik, ha tudják, a szabálytalan helyen álló kocsikat.
Az igazgatóság tehetetlen: a gyerekek rendszeresen késnek, hiába fenyegetőznek kapubezárással, igazolatlan órával.
Akik időben befutnak, belökik a gyerekeket a már reggel levegőtlen, télen túlfűtött, ősszel-tavasszal fülledt iskolába, a túlzsúfolt termekbe – felébredni.
Ki merem jelenteni: idegroncsokat nevelünk.
Tudományos érvek is vannak különben a későbbi iskolakezdés mellett. Az alváshiány bizonyítottan depressziót, elhízást okozhat, és része van a közlekedési balesetekben (a mi környékünkön rendszeresen gázol a HÉV sínen bóklászó tiniket is) valamit tanulási nehézségekhez, magatartászavarhoz vezethet.
Amerikában levonták a helyes következtetéseket, és sok iskolában későbbre tolták a kezdést. A Minnesotai Egyetem kísérletének eredményei – több mint 9000 diákot vontak be – azt mutatják, a későbbi becsengetés eredményeképpen többen járnak be, kevesebb a lógás, a betegség, jobbak lettek a dolgozatok és a jegyek szinte minden tárgyból. Sőt, kevesebb lett a depressziós és a kábítószeres diák.
Magyarországon is sok szakértő javasolja a későbbi iskolakezdést. (Nem meglepő, de például Vekerdy tanár úr is.)
Elvileg ezt meg is tehetnék az iskolák – meg is teszi egyik-másik, jellemzően az alternatív sulik – ugyanis az iskolakezdés pontos időpontját nem határozza meg jogszabály.
Mindössze annyit köt ki a „nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet”, hogy az első tanítási órát reggel nyolc óra előtt – az iskolaszék, ennek hiányában az iskolai szülői szervezet, közösség és az iskolai diákönkormányzat véleményének kikérésével – legfeljebb negyvenöt perccel korábban lehet megkezdeni.
Utalva itt a nulladik órára, amely rémálom gyereknek, szülőnek, tanárnak egyaránt, de a kötelező tesiórák miatt sok iskolában elkerülhetetlen
Russel Foster, az Oxford Egyetem szakértője az Egyesült Királyságban tanulmányozza a későbbi iskolakezdés hatásait. Arra jutott, hogy a reggel nyolchoz képest már fél óra haladék is jelentős pozitív hatással jár – de a tíz órai kezdés lenne ideális a tanulás megkezdéséhez.
Akkor a legfogékonyabb ugyanis a gyermek az új ismeretek befogadására. Az első órában matematikát tanítani elég problematikus, erről tudnának mesélni a tanárok.
A nyolcórás kezdés hívei persze arra hivatkoznak, a szülők munkarendjéhez kell igazodnia az iskolának.
Nos, tagadhatatlan, sokan járnak nyolcra dolgozni. (Esetükben egy ügyelettel megoldható lenne a gyermekek felügyelete, ahogyan most is megoldott általában héttől.) Ugyanakkor nagyon sok szülőnek jelent gondot az, hogy később kezd nyolcnál, és nem tud négyig-fél ötig odaérni az iskolába a gyerekekért – nagymamák, bébiszitterek oldják meg a délután problematikáját.
Persze nem arra vágyom, hogy a reggel nyolcas kezdés későbbre tolása miatt estig legyenek iskolában a srácok. Komplex, okos, rugalmas átszervezést látnék indokoltnak, nem hiszem, hogy egyedül vagyok ezzel. Mindenki tudja, hogy túlterheltek a magyar iskolások, sok felesleges dologgal zsúfolt az oktatás. Így több szempontból is kívánatos lenne a tömörebb, észszerűbb és mindenekelőtt emberségesebb, a gyermekek szükségleteit jobban figyelembe vevő oktatási és napirend.
És a gyermek szükségletei közé tartozik az is véleményem szerint, hogy ne hulla fáradt, kizsigerelt szülőket kapjon vissza este. És igen, bármilyen kevésnek tűnik, olykor fél óra plusz alvás is rengeteget segíthetne a családokon. Az enyémen biztosan.
Kurucz Adrienn
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Getty Images/ Judith Haeusler