8 szuper társasjáték a fa alá – idén is teszteltük őket
Ahogy már megszokhattátok, idén is jelentkezünk a nagy karácsonyi társasjáték-ajánlóval. Az idén megjelent játékok közül kiválasztottunk nyolcat, amiket teszteltünk is, hogy könnyebb legyen a döntés számotokra a játékboltok polcai előtt. Dián Dóri írása.
–
Gyönyörű és okos – Intarzia
A 2018-ban az Év játéka díjat elnyerő, azóta is töretlen népszerűségnek örvendő Azul megmutatta, hogy az olyan belsőépítészeti munkálatokból, mint a csempézés is lehet izgalmas és szórakoztató társasjátékot csinálni. A mozaiképítős játék sokak kedvenc családi társasjátéka lett, a tervező pedig idén egy másik, első pillantásra szintén nem túl izgin hangzó szakmából csinált fantasztikus társast.
Az Intarziában padlókészítők vagyunk, akik azt a feladatot kapták, hogy a Café de Paris padlóját újítsák fel faintarziák készítésével. Aki a legszebb tervekkel áll elő, az kapja meg a lehetőséget, hogy újjávarázsolja a legendás kávézó padlóját, és megnyeri a játékot.
Az Intarziában az első szembetűnő dolog, hogy elképesztően gyönyörű játék. Szerintem köröket ver az Azulra, de a teljes mezőnyből is kiemelkedik, a lányok is egyből erről a játékról kezdtek kérdezgetni már a doboza alapján is, amikor kipakoltam az asztalra az összes társast. Pedig a legjobb rész a fedél alatt lapul: bámulatosan kidolgozott fa alkatrészeket pakolgatunk a táblánkra,
és nem elég, hogy az előttünk kirajzolódó padlómintára öröm ránézni, de külön élmény ezeket a csoda szép famintákat egymásba pakolgatni.
Ahogy az Azul, az Intarzia is egy absztrakt játék, a téma csak körítésként szolgál, ez is az előbbi sikerének egyik titka szerintem. Azonban az Intarzia valamivel nehezebb feladat elé állítja a játékosokat, mint az Azul. Többféle pontozási lehetőséggel számolhatunk, nagyobb tervezést igényel, ha meg akarjuk nyerni a játékot, jobban megdolgoztatja az agyunkat, hogy melyik elemet mikor és hova érdemes letenni.
Ez azonban nem jelenti, hogy ne lenne családbarát, sőt. Ugyanúgy konfliktusmentes játékra számíthatunk tőle, mint az Azultól, és amint megtanuljuk a szabályokat, az építéssel járó flow-élmény is megérkezik. Az egyetlen nagy eltérés, hogy míg az Azul kisebb helyen is elfér, az Intarzia helyigénye nagy, egy dohányzóasztalon nem lehet vele játszani.
Az egyetlen igazi szívfájdalmunk a játék végén az volt, hogy az előttünk lévő táblát nem tudjuk teljesen feltölteni a padlóelemekkel, de ez nem vesz el érdemben az élményből. Azok, akiknek alapdarab a társasos polcon az Azul, nem fognak csalódni. De azoknak is érdemes kipróbálniuk, akik nem ismerik, vagy nem igazán szeretik az említett játékot: egész más élményt ad, és már csak a szépsége miatt is igazán feltöltő lehet egy parti Intarzia.
Játékosszám: 2–4 fő
Egy parti időtartama: 30–45 perc
Korhatárajánlás: 8 éves kortól
Egy nagy kaland – Eldorádó legendája: Az aranyváros templomai
A tavalyi ajánlómban teszteltük az Eldorádó legendája című játékot, amiben kalandorok vagyunk, akik egymással és az idővel versenyt futva loholnak át a dzsungelen azért, hogy ők legyenek az elsők, akik elérik az aranyvárost és megnyerik a játékot. Annyira szerettük ezt a társast, hogy több kollégámnak is a karácsonyfája alá került az Eldorádó, így nem volt kérdés, hogy a folytatásnak helye van az idei tesztelésen. Azonban Az aranyváros templomai önállóan is játszható és élvezetes játék, és nem szükséges ismerni hozzá az alaptársast.
Ezzel együtt, amikor azt mondom, folytatás, az szó szerint értendő: az Eldorádó ott ér véget, hogy elérjük az ősi várost, Az aranyváros templomai pedig ott kezdődik, hogy belépünk a kincsekkel teli város kapuján, a feladat pedig, hogy az összes templomból megszerezzünk egy-egy drágakövet, amikkel, ha elsőként érünk a kijárathoz, megnyerjük a játékot.
Az Eldorádó legendája: Az aranyváros templomai is egy pakliépítős játék, amiben segítők (kártyák) igénybevételével kell a városban különböző terepeken keresztüljutnunk, hogy megszerezzük a kincseket.
Meg kell terveznünk a legjobb útvonalat, ehhez mérten kell felbérelnünk az embereinket, gyorsabbnak kell lennünk a többi játékostársunknál, és még a ránk leselkedő veszélyekkel is számolnunk kell.
Az igazi kalandjáték-hangulat és a versenyzés élménye garantált, azonban elég új elem van a játékban ahhoz, hogy azoknak is tartogasson újdonságot és izgalmat, akik rongyosra játszották az Eldorádót. Nem éreztük nehezebbnek a folytatást, csak másnak, ez is egy viszonylag egyszerű és könnyen tanulható szabályokkal operáló játék.
Óriási plusz továbbá, hogy Az aranyváros templomait és az Eldorádót lehet együtt játszani, ahogy a korábban az alapjátékhoz megjelent kiegészítőket is be lehet vonni a buliba, így akár a masszív rajongóknak egy maratoni eldorádózás lehetősége is adott. Azonban érdemes észben tartani, hogy ez egy viszonylag nagy helyigényű játék.
Játékosszám: 2–4 fő
Egy parti időtartama: kb. 60 perc
Korhatárajánlás: 8-9 éves kortól
Tündéri taktika – Tündértánc
Csoda szép tündérek vibráló színű gombákból növesztik falvaikat, miközben gombáról gombára szállva mannát gyűjtögetnek. Ennek a kártyadraftolós (ami azt jelenti, hogy mindenki egy adag kártyából választ egyet, és a többit tovább adja a mellette ülő játékosnak, hogy ő is vegyen magának belőle) játéknak az a különlegessége, hogy a repkedő tündéreink nemcsak a saját gombáinkat látogatják meg, hanem a többiekét is. Amelyik gombára leszáll egy tündér, ott mannát gyűjt, igen ám, de ha egy ellenfél gombáján landolunk, akkor annak a játékosnak gyűjti a győzelmi pontokat érő mannát.
Így nemcsak arra kell figyelni, hogy magunknak mennyi pontot gyűjtünk, hanem hogy mennyit adunk a többieknek, ami nagyon izgalmas taktikázási lehetőséget visz ebbe a könnyed családi játékba.
A szabályok könnyen érthetők, és külön kiemelném a szabálykönyv logikus felépítését, ami megkönnyíti, hogy nekiálljunk az első partinak.
A fantasztikus grafika és a csoda szép tündérkék már csak hab a tortán ebben az izgalmas döntési helyzeteket rejtő játékban.
Játékosszám: 2–4 fő
Egy parti időtartama: 30–40 perc
Korhatárajánlás: 8 éves kortól
Kalózos káosz – Lázadók a fedélzeten
Senki sem mondta, hogy a kalózok élete könnyű, hát még ha az elgyötört legénység soraiban felüti a fejét az elégedetlenség, és fellázadnak. A Lázadók a fedélzeten című játékban pont egy ilyen hajón kell túlélnünk, és elegendő arannyal megtöltenünk a kincsesládát úgy, hogy senkiben sem bízhatunk – ugyanis nem tudjuk, ki van velünk és ellenünk.
Ebben a titkos szerepes játékban ér hazudni, megtéveszteni, manipulálni és olykor könyörtelenül a vízbe dobni azt, akiről úgy gondoljuk, nem a mi csapatunkban játszik. Persze ebben sosem lehetünk biztosak, ezért óriási szükség van az emberismeretünkre, hogy átlássunk a többieken.
Ahhoz, hogy kiderítsük, ki kivel van és közben növeljük (vagy lázadóként éppen apasszuk) a kincsesláda tartalmát, kártyákat kell kijátszanunk, akciókat kell végrehajtanunk, és közben úgy kell manipulálni a többieket, ahogy az érdekeink kívánják.
Állati izgalmas játék azoknak, akik szeretnek nyomozni és megtéveszteni másokat és élvezik az efféle izgalmat. Nagy előnye még, hogy kártyajáték lévén kis helyen is elfér, és akár a strandon, akár egy vonatúton is előkapható. Azonban inkább nagyobb társaságoknak ajánlom, mert bár 3-4-en is lehet játszani (mi négyen próbáltuk ki), de ahogy az a titkos szerepes játékok esetében lenni szokott, minél többen játsszák, annál jobb.
Játékosszám: 3–8 fő
Egy parti időtartama: nagyjából 20 perc
Korhatárajánlás: 9-10 éves kortól
Sárkányok
A doboza és a címe alapján igazán nem vártam semmit ettől a játéktól, amikor megjelent, ezért az egyik legnagyobb meglepetést okozta – pozitív értelemben. A Sárkányokban ugyanis papírsárkányokat röptetünk, a feladatunk pedig, hogy ezek a sárkányok gond nélkül szálljanak a szelek szárnyán és még véletlenül se zuhanjanak le.
Ebben a kooperatív, valós idejű játékban a papírsárkányokat homokórák testesítik meg, amelyek különböző színűek, és hogy még érdekesebb legyen, különböző tempóban peregnek bennük a homokszemek. A feladat pedig pofonegyszerű(nek hangzik): kártyák kijátszásával kell folyamatosan úgy forgatni a homokórákat, hogy egyikben se peregjen le teljesen a homok addig, míg az összes kártya el nem fogyott.
A szabályok percek alatt megtanulhatók, ám a konkrét feladat véghezvitele jókora koncentrációt, összhangot és együttműködést kíván.
Igazi csapatépítő játék, amiben legalább olyan fontos az összhang, mint a gyorsaság, de ha sikerül nyerni, az állati felemelő és büszkeséggel eltöltő érzés.
Ám ez nem az a játék, amit félbe lehet hagyni akár csak azért, hogy valaki kimenjen a mosdóba, hiszen a homok pereg. Ha pedig már vérprofik vagyunk az egyszerű sárkányröptetésben, különböző nehezítő kártyákat keverhetünk a paklihoz, ami megcsavarja kicsit a játékot.
Állati izgalmas játék a Sárkányok, azonban csak azok válasszák, akik szeretik a gyorsasági és az idegszálakat kicsit megfeszítő társasokat – akik a komótos, gondolkodós játékélményt keresik, máshol kopogtassanak. Viszont akik vevők rá, egy csodálatos játékkal lesznek gazdagabbak.
Játékosszám: 2–6 fő
Egy parti időtartama: kb. 10 tempós perc
Korhatárajánlás: 8 éves kortól
Pingvin légitársaság
Ide a rozsdás bökőt, hogy ezt a játékot a Madagaszkár című film (már nem emlékszem, hányadik részének) azon jelenete inspirálta, amikor a négy pingvin a totális káosz közepette igyekszik földre tenni a repülőgépet.
Ugyanis ez a játék pontosan ezt a feelinget hozza: próbálunk a csapattársunkkal összedolgozni, de nem nagyon értjük, mit és hol kell csinálnunk, a miértekről pedig ne is beszéljünk…
A játék szerint pingvinek vagyunk, amik alapítottak egy légitársaságot.
Ám, mivelhogy pingvinek vagyunk, nem igazán tudunk repülőgépet vezetni (ami, lássuk be, logikus).
Hogy mégis repüljön az a gép, csapatokban kell dolgoznunk: az egyikünk az irányító, aki próbálja elmagyarázni milyen gombot kell megnyomni, tekerni, átkapcsolni, és milyen kart kell feltolni és elcsúsztatni annak érdekében, hogy biztonságban célba érjünk. Csakhogy a műszerfal hatalmas, és tele van mindenfélével, így egyáltalán nincs könnyű dolgunk.
Őrülten vicces kommunikációs játék a Pingvin légitársaság, ami először nagy valószínűséggel totális káoszba fullad, de amint ráéreztünk az ízére, izgalmas kihívásokat tartogat amellett, hogy továbbra sincs halványlila gőzünk sem arról, mit és miért csinálunk pontosan.
Az idő azonban itt is fontos tényező, hiszen egy repülőgép bonyolult szerkezet, ahol bizonyos esetekben minden másodperc számít – ám nem lehetetlen megnyerni a játékot, csak igazi csapatmunka kell hozzá.
Játékosszám: 2–8 fő
Egy parti időtartama: 15–30 perc
Korhatárajánlás: 8-9 éves kortól
Randiguru
Elborult partijáték pihent agyú, nagydumás társaságoknak – ez a Randiguru, amiben nem kisebb feladatot vállalunk, mint hogy megalkotjuk a tökéletes párt az éppen soron következő játékostársunk számára. Szerencsére kapunk némi támpontot: információt a társkereső szingliről, arról, hogy mire vágyik, és azt is elárulhatja kártyák segítségével, hogy milyen partnert szeretne. Ezek alapján kell a kezünkben lévő három test és három fej kártyából megalkotni a nagy Ő-t a szinglit alakító játékostársunk számára.
A feladat azonban nem olyan egyszerű: sokszor a hozott anyag, amiből dolgozunk, nem túl csábító, ahogy a szingli által támasztott elvárások is, nos, finoman szólva is érdekesek lehetnek. Például előfordulhat, hogy a szinglinkről tudnunk kell, hogy folyton ellepik a bogarak, és a tökéletes közös program számára a rablás. Ennek megfelelni nem könnyű, de nem is lehetetlen, hiszen például ha a besurranótolvaj-hullát sikerül összeraknunk a kezünkben lévő kártyákból, nem kell magyarázni, máris kész az ideális jelölt.
Amint megalkottuk a potenciális társunkat, még csak a munka felét végeztük el: ugyanis érvelnünk kell amellett, hogy miért ő a tökéletes választás a szingli számára.
Amikor mindenki elmondta a magáét, a szingli mérlegel és eldönti, ki vagy kik hozták a legjobb társakat. A játékot persze meg lehet nyerni, de ez az első kör után már senkit nem fog érdekelni, a hangsúly az általunk kreált bizarr, néha morbid és állati vicces lényeken, na meg az őket bemutató szövegen van. Azok, akik szeretik az efféle humort, nem fogják tudni abbahagyni, garantált a sírva röhögés.
Játékosszám: 3–6 fő
Egy parti időtartama: 20+ perc, amíg meg nem unjátok vagy ki nem pörgött az összes kártya
Korhatárajánlás: 13 éves kortól
Similo
A Similo az egyszerű és nagyszerű játékok tankönyvi példája. Egy pakli kártya, rajta gyönyörű figurák bizonyos témákban – van vadállatos, Harry Potter-es, A Gyűrűk Urá-s, és történelmi személyiségeket felvonultató pakli is.
Ebben az asszociációs játékban pedig csupán annyi a feladat, hogy a kártyák segítségével rávezessük a többieket arra, hogy melyik kártyát kell felfordítva hagyniuk a lent lévő 12 közül.
Ha állítva teszünk le egy kártyát, az azt jelenti, hogy a letett kártya a kitalálandó kártyára valamiben hasonlít, tehát olyanokat kell lefordítani, ami nem – például: ha a vadállatossal játszunk, és leteszünk állítva egy madarat, utalhatunk arra, hogy a kitalálandó kártya is egy madarat ábrázol, így érdemes például az oroszlános kártyát lefordítaniuk a többieknek. Ha a viszont fektetve tesszük le a madarat ábrázoló kártyát, azzal azt mondjuk, hogy a kitalálandó kártya valamiben nem hasonlít a madárra, tehát érdemes madarakat ábrázoló kártyát lefordítani. Azonban azt nem mondhatjuk meg, hogy mire gondoltunk, amikor letettük az adott kártyát, tehát nagyon sok múlik azon, mennyire tudunk a másik fejével gondolkodni.
Szuper gyorsan megtanulható, egyszerű szabályokkal operáló, mégis kellő kihívásokat rejtő játék a Similo, amit bárhová magunkkal vihetünk, és ahol van egy nagyobb szalvétányi hely, már lehet is játszani. Igazi jolly joker utazásokhoz, strandra vagy csak otthon egy hosszú nap után levezetésként.
Játékosszám: 2+ fő
Egy parti időtartama: 1–10 perc
Korhatárajánlás: 7 éves kortól
Jó játékot kívánunk mindenkinek!
Fotók: Lőrincz Emma / WMN