Azért is szeretem annyira a kommunikációs társasokat, mert baromi egyszerű szabályaik vannak, így hamar neki lehet állni, és még azok is szívesen csatlakoznak, akik amúgy azt hiszik, nem szeretnek társasozni. Nem is igazán játékok ezek, mintsem inkább eszközök arra, hogy jobban megismerjük magunkat és a másikat. Könnyebbé teszik a beszélgetést, mert feldobják a témákat, és egyfajta biztonságot is nyújt a laza keret, hogy itt és most mégiscsak egy játék keretein belül beszélünk meg akár mély, fontos kérdéseket.

Vannak, amik több játékos elemet használnak (például dobókockát, pontozótáblázatot, zsetonokat stb.), mások az egyszerűség jegyében csak kártyákból állnak, ám egyvalami mindig közös bennük:

nincsenek nyertesek és vesztesek a végén, csak egy csapat ember, akik közelebb kerültek egymáshoz.

1. Körvonal – Ki az, aki?

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

@kor_vonal által megosztott bejegyzés

Kezdjük a legegyszerűbb és talán legismertebb játékkal. A Priger Inez által alkotott Körvonal mára egy egész termékcsaládot foglal magába, most a Ki az, aki? nevű kártyapaklit ajánlom figyelmetekbe. A szabályok nem változtak az alaphoz képest: valaki húz egy kártyát, és megválaszolja az azon szereplő kérdést – majd jön a következő játékos. Ebben a verzióban az alaphelyzet változik, ugyanis nem magadról kell mesélned, hanem arra kell választ adnod, hogy ki az, aki…? Tényleg ennyi az egész, a hivatalos játékszabály – megszámoltam! – összesen hat mondat, úgyhogy ez az a játék, amit tényleg azonnal el lehet kezdeni. Vicces és komolyabb kérdések váltogatják egymást a pakliban, és akár már ketten is elkezdhetitek, de nagyobb társasággal szuperül működik. Utóbbiról a szerkesztőségnek is van tapasztalata: Krajnyik Cinti jóvoltából a balatonvilágosi csapatépítőnkön is előkerült a Ki az, aki?, és nagyon jól szórakoztunk. Tizennégy éves kortól ajánlják, és baráti összejöveteleken, családi eseményeken, de munkahelyi rendezvényeken is megállja a helyét ez a szuper, mégis egyszerű játék.

2. Ohh… Igen?

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Mit Játsszunk? Vlog (@mitjatsszunk) által megosztott bejegyzés

A Mit játsszunk? vlog alkotói, Győri-Nádai Réka és Győri Zoltán húztak egy merészet, amikor Zoli nagy sikerű Igen? és Igen? és… című játékainak folytatásához egy elég pikáns témát választottak: az intimitást. Hiánypótló játékot készítettek, ugyanis a piacon lévő szexuális témájú társasjátékok vagy pároknak szóló szexjátékok, vagy extrém partijátékok

– az Ohh… Igen? azonban teljesen új nézőpontból közelít a témához.

A játék célja, akárcsak az Igen? és az Igen? és… esetében is, hogy a résztvevők beszélgessenek egy jót. Ezúttal szexszel és intimitással kapcsolatos eldöntendő kérdések merülnek fel, a játékosok pedig magukra vonatkozóan titokban válaszolnak egy lapka segítségével. Innentől pedig két lehetőség közül választhat a csapat: azt tippelik meg, hogy a többség igennel vagy nemmel válaszolt-e, vagy azt, hogy ki az a két ember, aki a legkevésbé vagy a leginkább válaszolna igennel a kérdésre. Ezután mindenki megmutatja a saját válaszát, és kezdődik a beszélgetés – ha a játékosok nyitottak rá. Ám nem kell attól félni, hogy túl intim kérdés merül fel: mindenkinek van egy tabu-tokenje, amivel jelezheti, hogy az adott kérdésre nem akar válaszolni. Pároknak tökéletes játék, biztonságos keretet nyújt ahhoz, hogy jobban megismerjék egymást – de akár hatan is játszhatják, nem kell más hozzá, mint egy, a témára nyitott baráti társaság. Én a játék bemutatóján idegenekkel is játszottam Ohh… Igen?-t, és még így is nagyon jókat beszélgettünk egy-egy kérdés kapcsán. A vulgaritást mellőző, empátiával feltett kérdések igencsak sokszínűek: a személyes preferenciával kapcsolatos kérdésektől („Izgat a telefonszex?”) az általánosabb, szexualitással kapcsolatos kérdésekig („Szerinted létezik barátság extrákkal?”) minden téma előfordul, a készítők pedig úgy rakták össze a kérdéseket, hogy bármilyen szexuális beállítottságú ember tud rá válaszolni. Az Ohh… Igen? nagyon érdekes és szórakoztató élmény kettő–hat fő részére.

3. ETIQ: Morális játszmák

Te hogyan döntenél? – ez az ETIQ alapfelvetése, ebből kifolyólag nagyon érdekes beszélgetések alakulnak ki közben. A játékban 60 történetet találunk, amik különböző helyzeteket vázolnak fel, a játékosoknak pedig dönteniük kell: a négy megadott válasz közül ők melyik lehetőséget választanák leginkább? Előfordulnak kisebb volumenű, hétköznapi dilemmák, és igazán komoly, nagy súllyal bíró döntéshelyzetek is. Az élet minden területéről szerepelnek problémák: iskolai, munkahelyi, pénzügyi, bioetikai, de élettel és halállal kapcsolatos döntéseket is meg kell hoznunk egy-egy körben. Olyan morális és etikai kérdésekre kell válaszolnunk, hogy Hivessy Zoltán játéka már nem is igazán játék a szónak a felhőtlen szórakozást tartalmazó értelmében. Itt bizony komolyan törjük a fejünket, és egy-egy téma igencsak mélyre megy

– ennek köszönhetően viszont olyan beszélgetések alakulnak ki, amik más játékok közben biztosan nem jönnének létre.

Mondok is egy példát: az egyik történet szerint a párunk egy mesterséges intelligenciával felszerelt szexrobothoz jár légyottra, nekünk pedig azt kellett eldöntenünk, hogyan reagálunk erre. Nagyon érdekes volt, hogy a csapat egyik fele szerint teljesen mindegy, hogy embernél vagy egy intelligens robotnál keres a partnerünk kielégülést, ez probléma, mert az érzelmi megcsalás is megcsalás, a másik fele viszont úgy értékelte a helyzetet, hogy egy robottal nem megcsalás, de ez jelzi a párkapcsolat problémáját. Hosszan beszélgettünk erről, és mindegyik felmerülő esetnél volt, hogy meglepett minket valakinek a döntése. Tényleg nehéz helyzetekben találjuk magunkat egy-egy történetnél, ehhez képest pedig a pontozást és a válaszadást szerintem kicsit túlbonyolították. Ám ez ne tántorítson el senkit az ETIQ-től, mi például úgy egyszerűsítettünk a szabályokon, hogy mindenki válaszolt egy kártyával, ő hogyan döntene, és még azt tippeltük meg, hogy a történetet felolvasó játékos hogyan döntene. Nem bajlódtunk pontozással, hiszen nem is ez a lényeg, hanem a diskurzus, ami egy-egy probléma kapcsán felmerült. Igazán egyedi élmény az ETIQ olyan három–hat játékosnak, akik nem félnek olykor filozófiai mélységekbe merülni, és komoly döntéseket hozni.

4. Egymás

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

orvos.toth.noemi (@orvos.toth.noemi) által megosztott bejegyzés

Nehéz dolgom van, ha címkézni akarom Orvos-Tóth Noémi Egymás című önismereti kártyáit. Külsőségeiben ugyanis nagyon hasonlít egy játékra: van doboz, vannak kártyák, azokon kérdések, van hozzá egy szabályfüzetnek tűnő leírás, és a menete is egy játékhoz hasonlít: emberek egymás után húznak kártyát, majd beszélgetnek.

Csakhogy az Egymás nem egy játék: a szabályfüzetet nem véletlenül nevezik útmutatónak, és abban is csak egyszer szerepel a játék szó: „Ez nem játék, ez maga az élet”.

A szerző tehát nem árul zsákbamacskát, és nem véletlen, hogy egy klinikai szakpszichológus keze közül került ki egy ilyen kártyacsomag. Már a négyféle témakör is jelzi, hogy aki leül „játszani”, az komoly kérdésekre számíthat komoly témákról:

  • Az arany kártyák témája: az én
  • A narancs kártyák témája: távolabbi múlt, traumák, tabuk, titkok
  • A rózsaszín kártyák témája: kapcsolati minták, nemi nevelés
  • A piros kártyák témája: elvárások, szabályok, érzelmi nevelés

Az Egymás tehát nem egy fergeteges kártyajáték, hanem egy eszköz, ami biztonságos kereteket biztosít ahhoz, hogy az arra nyitott résztvevők igazán mélyen megismerjék egymást és a történeteiket. Ez egy olyan pakli kártya, amit érdemes elővenni családi vagy baráti körben, mert a segítségével olyan kibeszéletlen témákat lehet körüljárni, amikkel nem biztos, hogy előhozakodik az ember. Nincs hozzá szükség másra, mint nyitottságra és őszinteségre, mindeközben pedig nemcsak egymást, de magunkat is jobban megismerhetjük.

Korábbi társasjáték-ajánlóinkat ITT találjátok. 

Kiemelt kép: Facebook/Egymás, Facebook/Körvonal, Facebook/Mit Játsszunk?

Dián Dóri