„Ha odaérek, halott vagyok” – Balesetek, amelyektől a gondviselés védett meg
Amikor a váratlan nehézség miatt maradsz életben
Néhány nappal ezelőtt vonatjegyet próbáltam venni egy Debrecenből Budapestre tartó járatra. Nem sikerült. A jegypénztáros széttárta a karjait, és enigmatikus arckifejezéssel annyit mondott: nem tudja, mi van azzal a vonattal, és inkább menjek másikkal. Annyira abszurd volt a helyzet, hogy fel is adtam a jegyvásárlást, megvártam az egy órával későbbi járatot. Később tudtam csak meg a hírekből, hogy az eredetileg áhított vonat kigyulladt. Elmeséltem a sztorit a követőimnek, egyszersmind arra voltam kíváncsi, velük történt-e már hasonló: hogy valami bizarr okból, belső sugallat vagy egy gondviselő révén megúsztak egy balesetet. A válaszok egészen döbbenetesek voltak. Csepelyi Adrienn gyűjtése.
–
Nem sokkal azután, hogy Budapestre költöztem, munkába menet a Kolosy térnél jártam a nagy kereszteződésnél. Hullafáradt voltam, zenét hallgattam, rohantam – nem tudom, mi volt, ami miatt egyszerűen nem jutott el a tudatomig, hogy piros a lámpa, de lassítás nélkül léptem le a járdaszigetről.
Annak köszönhetem az életem, hogy egy mögöttem várakozó férfi elkapta a hátizsákom, és visszarántott a zebráról, amelyen ebben a pillanatban elzúgott egy kisteherautó.
Csak akkor fogtam fel igazából, mi történt pontosan, amikor beértem a munkahelyemre, addig vitt előre az adrenalin. Ott viszont sírásban törtem ki, és csak nehezen tudtam összeszedetten elmagyarázni a munkatársaimnak, hogy a legkisebb túlzás nélkül egy hajszálon múlt, hogy most épp a hullaházba robogjanak velem.
Az utóbbi két hétben kaptam aggódó üzeneteket, amelyekben arról érdeklődtek, nem ültem-e épp azon a vonaton, amelynek Fehérgyarmat után valahol felforrt a hűtővize, megégetve az utasokat. Akkor nem (néhány órával később utaztam ugyanarra, ha jól rakom össze a történteket), pár napja viszont mindenáron a kigyulladó szerelvénnyel próbáltam visszajutni Budapestre.
Gondviselés? Intuíció? Őrangyalok? Jóisten? Szerencse? Nem tudom, minek köszönhetjük, hogy néha nem ott vagyunk, ahol eredetileg szerettünk volna – és ami az életünkbe kerülhetett volna.
Összegyűjtöttem olvasóim legrémisztőbb, legbizarrabb, legnehezebben megmagyarázható történeteit – és igazából most sem tudom a választ. Azt viszont igen, hogy valami, valaki biztosan figyel ránk. Szerintem, ha elolvassátok az alábbiakat, nektek sem lesz kétségetek efelől...
Aranykéz utca
Mind közül a legfurcsább, hogy többen is jelentkeztek, akik az 1998-as, Aranykéz utcai robbantás helyszínén voltak – vagy épp nem – akkor, amikor a tragédia történt.
„1998. július 2., Aranykéz utcai robbantás. Aznap mentem volna oda kozmetikushoz, de végül a kozmetikus lemondta az időpontot…” (Bogi)
„Egyetemista voltam (ELTE BTK Pesti Barnabás utca), és a szorgalmi időszakban a hét egy bizonyos napján, meghatározott időben a Régiposta utcai McDonaldʼsban ebédeltem.
Mindig az Aranykéz utcai szárnyban, az ablakhoz közel ültem. Véget ért a szorgalmi időszak, egy-két héttel később pont ebben az időben történt az emlékezetes robbantás, aki a „helyemen” ült, emlékeim szerint nem élte túl. Szóval a vizsgaidőszaknak köszönhetem az életem.” (Attila)
„1998., Aranykéz utca. Aznap délelőtt lett volna a szóbeli felvételim a közelben, de a helyszínen nem volt kiírva a nevem (nem volt elég az írásbeli pontszám, tévesen hívtak be), emiatt hamarabb eljöttem onnan. Amikor hazaértem Csabára, az esti híradóban néztem, hogy ez az a fura nevű utca, ahol ma délelőtt kétszer is jártam.” (Balázs)
Amikor nem zuhansz le
Turbulenciában minden utas hívő, tartja a mondás. Nos, az alábbiakat olvasva lehet, hogy az is, aki fel sem száll…
„Nekem egy ilyen igazi I'm still alive-esetem volt: még gyerekek voltunk, tizenévesek, amikor egy vidéki autocross-versenyen lehetett helikopterre befizetni, sétarepülés jelleggel. Nagyapám fel is akart minket ültetni rá az öcsémmel és talán apámmal is, de előtte fogytak el a helyek, úgyhogy abban maradtunk, majd legfeljebb a következő körben felülünk. Szépen néztük tovább a versenyt, majd nem sokkal később a pályával ellentétes irányban (tehát az állóhelyes „lelátó” mögött, ha úgy tetszik, a pályával szembeni oldalon) a messzeségben a nagy fasor mögül füst gomolygott az ég felé. Kiderült, hogy a helikopter lezuhant…” (András)
„1998. szeptember 2-án a Swissair New Yorkból Genfbe tartó járata, egy McDonnell Douglas MD-11-es utasszállító elektronikus rövidzárlat miatt kigyulladt, és a kanadai partoktól nem messze az Atlanti-óceánba zuhant.
A 14 fős személyzet és a 215 utas közül senki nem élte túl a katasztrófát. Erre a gépre volt foglalásunk az öcsémmel, de végül úgy döntöttünk, hogy az akkor még létező belga SABENA-val jövünk haza 3-án. Pedig sokan inkább a Swissairt javasolták. Sokáig őriztem az üzenetet a rögzítőn, egy kedves női hang volt, amely biztosított, hogy van helyünk a Swissair gépén.” (Gábor)
Becsapódás nélkül
A gondviselés létezik – és fogalmunk sincs, mikor és kinek/minek a képében menti meg az irhánkat. Lásd az alábbi történeteket.
„1998-ban, Kecskeméten, a tanítóképző melletti kereszteződésben egy terepjáró rosszul döntött előzésnél, majd felkenődött az előzendő teherkocsi oldalára. Az üvegszálas tető leszakadt róla, az útra kigurult vagy 40 trappista sajt, a kocsi pedig közben a levegőben pördülve leesett a lábam elé olyan 30 centivel. Azért ott álltam és nem előrébb, mert az út másik oldalán lévő haveromnak megállva integettem.” (Gábor)
„Babát vártam, nyolc hónapos terhes voltam (most 19 éves a fiam). A férjemmel mentünk volna vásárolni, de végül elhalasztottam valamiért, nem mentem vele.
Aznap az autóba beleszállt egy busz, valahogy nem látta a kocsinkat. Az anyósülés oldala (ahol ültem volna) teljesen összeroncsolódott, a férjem sértetlenül szállt ki.
Isten megőrzött minket akkor is, és azóta is sokszor. Nagyon hálásak vagyunk neki.” (Évi)
„Tizenkettő voltam, még kifordulhattak az autók a Balassi Bálint utcából a körútra. Leszálltam a 2-es villamosról, leléptem a járdaszigetről. Egy nő (néni) visszarántott, és elhúzott egy busz az orromtól tíz centire… Hátha él még, és olvassa. Köszönöm.” (Károly)
„Hosszú éveken át MINDIG a bal (szabálytalan, nem állomás felőli) oldalon szálltam le a vonatról, mert akkor csak átmentem a síneken, nem kerültem, nem vártam meg, hogy elmenjen. Ma sem tudom miért, akkor a »rendes« oldalon léptem le. Még arra is emlékszem, hogy meglepődtem magamon.
Hajnal, utas rajtam kívül nincs. Jött a szénnel teli tehervonat, ami gyakorlatilag előttem siklott ki. Azt a brutális fekete port, zajt, az egész jelenetet soha nem felejtem. Belém égett. Ha a megszokott rutinom szerint szállok le, valamelyik szénkupac alól ásnak ki.
(Az egyik legnagyobb siklásos balesete volt a vasútnak) sokszor jut eszembe, látom az egészet, és hiszem, hogy nem én döntöttem el a szokástól eltérő lépést.” (Erzsi)
„2004-ben Olaszországban bicikliztünk, és egy csendes vidéki szakaszon (kábé két autó volt óránként) megpihentünk egy útszéli kőfal rámpáján ülve, megettük a szendvicsünket és aztán felálltunk, hogy feljebb menjünk. Ekkor hallottunk egy nagy csattanást. Egy autós figyelmetlen volt, és felhajtott a kőfalra, amin fél perce még mi is ültünk.” (Andrea)
Amikor majdnem megölnek
Amikor olyasmit kerülsz el, ami ép ésszel még annyira sem felfogható, mint egy „sima” baleset.
„Hétéves voltam, amikor apám (akitől elvált addigra anyukám) testvére felgyújtotta a házunk végében álló szalmakazlat. Ha aznap éjjel anyukám nem lesz rosszul, nem megy ki éjszaka az udvarra, és nem veszi észre a tüzet, az nagy valószínűséggel átterjedt volna a házra. Arra emlékszem, hogy annyira féltem, hogy nem jött ki hang a torkomon.” (Gabriella)
„A családban van egy jegy a Matuska Szilveszter-féle vonatra. Az örökké pedáns és pontos rokon lekéste…” (Zsolt)
„1995-ben el akartunk ugrani a Dizengiff Centerbe Tel-Avivban kipróbálni az akkor nagyon új VR-szemüveget. Aztán másnapra halasztottuk. Aznap délután bomba robbant a bejárat előtt. Azóta sem voltam a Dizengoffban, és a VR-szemüveget sem próbáltam ki, de nem a bomba miatt.” (Tibor)
Köztetek is akad olyan, akinek van ehhez hasonló élménye?
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Getty Images/ PinkBadger