„Ahol ki lehet javítani a tanárt, ha valamit rosszul ír vagy mond” – Ilyen iskolát szeretnének a gyerekeink
Alaposan körbejárjuk az iskola témáját, először Gyurkó Szilvi írt arról, hogy milyen iskolát szeretnének a szülők, aztán Balatoni József, alias Jocó bácsi osztotta meg velünk, hogy mit gondolnak ugyanerről a tanárok. Végül a fő érintettek, a gyerekek véleményét is megkérdeztük. Both Gabi gyűjtötte össze sok különböző korú gyerek meglátásait.
–
A vélemény szabad, a gyerekek őszinték
Olyan jó lenne, ha ezt a cikksorozatot azok is elolvasnák, akik az oktatásügyi döntéseket hozzák, hiszen mindannyiunk közös érdeke, hogy az utódaink gyerekkora olyan körülmények között teljen, ami építi őket, nem pedig rombolja. Márpedig a mostani helyzet minden oktatásban érintett szereplőnek egyértelműen rossz.
A pedagógusok kutyául szenvednek a rendszer olykor esztelen intézkedései miatt, a gyerekek pedig nem értik, miért kell annyi elavult, fölösleges tudásanyagot bebiflázniuk, ami semmiben nem segíti őket, legfeljebb abban, hogy megutálják a tanulást. Pedig alapvetően nagyon is szeretnék korszerű ismeretekkel gyarapítani a tudásukat!
És akkor most átadjuk a szót a gyerekeknek:
Olyan iskolát szeretnék, ahová lenne kedvem visszamenni találkozókra
Tizennyolc éves fiú:
„Olyan iskolát szeretnék, ahol meghoznák a kedvem ahhoz, hogy legyen kedvem tovább tanulni, és ahol nem tolják az arcomba hetente többször, hogy »ha sportolok, buta vagyok/leszek«.”
Nyolcéves lány:
„Akkor lenne a suli álomsuli, ha nem lennének fiúk, vagyis… na, jó, lehetnek, de normálisak. Jó volna, ha csak húszperces órák lennének, és a sok időt, amit így megspórolunk, inkább az udvaron töltenénk, meg az ebédlőben. Ebédre plusz öt percet, az összes többit az udvarra. Az udvar nagyon izgalmas lenne, ahol mindennap valami újat fedezhetnénk fel. Reggel kilencre kellene menni. Rajz meg ének mindenképp legyen, a mi sulinkban szerintem kicsit túlzásba viszik a matekot.”
Tizenegy éves lány:
„Olyan iskolát szeretnék, ahol változatosan tartják az órákat, mint Sára néni.
Ahol nem pontosan azt kell leírni a füzetbe az órán, ami a könyvben is benne van. Ahol ki lehet javítani a tanárt, ha valamit rosszul ír vagy mond. Ahol türelmesek velünk. Ahol tiszták a vécék, és a takarítónők nem csak felmosnak.
Rendes menza lenne, és nem mindent fordítva tálalnának (meleg gyümölcsleves és hideg húsleves). Azt is szeretném, ha felújítanák a táblákat.
Tízéves fiú:
„Szuper lenne, ha elfogadnák, hogy a kedvenc tantárgyaimból (töri, rajz) több órát vehetnék, tehát szabadon választható lenne az órák száma. És ha a mostani tesi helyett jönnének különféle edzők, akik órákat adnak sportáganként, mindenki választhatna, hogy milyen sportot akar kipróbálni. És ha tényleg figyelnének ránk, nem csak fegyelmeznének.
Nagyon szeretném, ha finomabb lenne a kaja.
Kilencéves fiú, aki most Amerikában tanul, de itthon kezdte az iskolát:
„Tudod, itt minden órán más olvasmány van arról, hogy mi történik épp a világban, nem pedig mindig ugyanaz a random király évszázadokkal ezelőttről. Szóval úgy tanulunk olvasni, hogy közben érdekel is, amit olvasok, mert például az űrkutatásról szól.”
Tizenkét éves lány:
– „Lehessen tovább aludni.
– Sok helyen olvastam, hogy ha legalább csak egy órával később kéne bemenni az iskolába, akkor sokkal aktívabban tudnánk dolgozni az órákon, sokkal jobb dogákat írnánk. Meg amúgy is, kinek van kedve felkelni hétkor?
– A tananyagot különféle játékokkal is meg lehetne tanítani. Példa erre a földrajztanárom, akinél nagyjából egész órán interaktív játékokon keresztül tanulunk. És mily meglepő, ezt a tantárgyat szeretjük és tanuljuk meg a legjobban. Erre az órára mindenki csinál szorgalmit, pedig nem vagyunk egy túl szorgalmas osztály.
– A tanárok meg is értetik a gyerekekkel a tananyagot, nem csak bemagoltatják azt, úgy garantáltan jobb jegyek lesznek.
– Nagyon szeretnék drámaszakkört, de sajnos nincs rá lehetőség. Pedig szerintem tök jó lenne.
– A menza legyen finomabb és nem bánnám, ha néha adnának fagyit is.
– Szeretném, hogy legyen nagy könyvtár, és benne nemcsak gyerekkönyvek, hanem például izgalmas krimik! Azokat mindenki szereti.
– Sok szép fa legyen az udvaron. ”
Ötéves leendő iskolás:
„Sok mindent megtanulnak, sokat sportolnak, úsznak, olyan dolgokat tanítanak, amit az oviban nem.”
Tizennégy éves lány:
„Ne legyenek ennyire kötelezők a tantárgyak, jó volna, ha megértenék a tanárok, hogy ne csak lexikális tudást kelljen tanulnunk, hanem az életre való felkészülést. A művészeti tárgyak pedig szabadon választhatók legyenek.”
Álomiskola a végzős gimnazisták szemével
Balatoni József, alias Jocó bácsi tanítványai a következőket mondták:
„Számomra az ideális gimnázium olyan volna, hogy az órák ugyanúgy lennének, mondjuk, mint az egyetemen: legyen tantárgyfelvétel, meg ne legyen kötelező a sok »töltelék« órára bejárni, hiányzik a szabadság!”
„Olyan iskolára vágyom, ahol a diákokat meghallgatják, megértik, elfogadják, és egyenlő félként tekintenek ránk.
Szeretném, ha több dologban tudnánk dönteni a SAJÁT tanulmányainkkal kapcsolatban, mint például: kevesebb óraszám, választható tantárgyak, szünetekben értelmes időtöltés. Olyan közegre vágyom ahol kényelmesen, változatosan, nyugalmasan tudok tanulni, és a tanárok is türelmesek velünk. Olyan tanítási rendszert szeretnék ahol a tanítás/tanulás módja nem egyezik meg a száz évvel ezelőttiével. Újdonságokkal, és a mai technológiák segítségével tanítanának. Hasznosabb órákon, fakultatív programokon szeretném az iskolában eltelt időmet tölteni.”
„Annak örülnék, ha a gimnázium úgy épülne fel, mint az egyetem. Tehát saját, szabad választásunk szerint lehetne felvenni a tantárgyakat, azaz leginkább azokra a dolgokra fókuszálni, amelyek ténylegesen fontosak számunkra. Az lenne a legmegfelelőbb, ha jelen pillanatban is csak az érettségi tantárgyakkal kapcsolatos óráink lennének.
Az sem volna baj, ha ugyanígy hét-nyolc óránk lenne, de legalább hasznosan töltenénk az az időt az iskolában.”
„Ideális iskola szerintem az, ahol a diákok és a tanárok is megkapják a nekik járó elfogadást és tiszteletet.”
„Olyan iskolát szeretnék, ahol nincsenek már tankönyvek, hanem elektronikusan elérhetők a tananyagok.”
A saját gyerekeim egyöntetű véleménye:
„Minden óra legyen fakultatív. Olyan épületet szeretnénk, ami nem esik szét. Nem lenne baj, ha lazák, kedvesek, kreatívak és türelmesek volnának a tanárok. Projekt-alapú volna a számonkérés is, sokféle szakkörbe járhatnánk a sulin belül, és az osztályokba hasonló érdeklődésű diákok járnának.”
Both Gabi
Ha van kedved, kérdezd meg az ismerős vagy saját gyerekedet, ő milyen iskolát szeretne, és aztán írd le nekünk kommentben!