Ez az igazi tragédia – a magyar gyerekek nagy része nem érti, amit olvas

Tanár vagyok és nevelő. Dolgoztam gyermekotthonban, tanítottam magyart felzárkóztató képzésen felnőtteknek, tanítottam börtönben is, és „normális” gyerekekkel is foglalkoztam. Úgyhogy azt kell mondjam, egyáltalán nem vagyok meglepve a frissen megjelent PISA-eredményeinken, amelyekből kiderült, hogy a magyar diákok soha nem voltak ennyire gyengék, mint most... Zebegényi Péter írása.
–
Rengeteg élményt szereztem, és rengeteg szakmai tapasztalatot. A legmegdöbbentőbb felfedezésem az volt, hogy rá kellett jönnöm: a gyerekek és a felnőttek nem tudnak olvasni.
Na, nem úgy a szó szoros értelemben, hiszen ismerték a betűket, össze is tudták azokat olvasni, viszont a szöveget már nem értették. Ezt nevezik funkcionális analfabetizmusnak, csúnya, idegen szóval illiterációnak.
Minden órán, foglalkozáson volt értő olvasás feladatlap. A mániámmá, rákfenémmé, heppemmé, küldetésemmé vált. A tanulók viszont mindig utálták.
Mivel szeretek olvasni, és el sem tudom máshogyan képzelni a tudás elsajátítását, egyszerűen nem tudtam, nem tudom megérteni, hogyan lehet, hogy valaki nem érti, mit olvas. Illetve... van elképzelésem.
Mert jött a fejbevágás, az arculcsapás, a K.O.: találkoztam egy abszolút analfabétával. Egy szülő volt az.
Nem értettem, hogy miért a kislány írja be az ellenőrzőbe a szülői értesítéseket, aztán egyszer rájuk nyitottam, és azt láttam, hogy a kislány javítja ki az anyja macskakaparását. 2003-ban történt. Nem értettem, hogyan fordulhat ez elő. Hogyan élhet úgy ember, hogy nem tud írni? Hát mit csinál helyette?
Aztán a börtönben már gyakoribb eset volt ez, lassan én is megszoktam a megszokhatatlant. Vittem be az elsősöknek való füzeteket a nálam jó fejjel magasabb, és annyival szélesebb mamlaszoknak, akik közül volt, aki csak a nevét tudta leírni, azt is hibásan. És akkor én nekiálltam megtanítani őket. Elkezdtük a „cica” betűvel.
Egy pillanatra gondolkodj el azon, hogy ezek mellett az emberek mellett milyen gyorsan vágtat el a Föld, a világ. Hogyan élnek? Hogyan élnek túl? Az alap, hogy a börtönben fizetséget kellett adnia (akárhogy) annak, aki a levelezését, ügyeit intézte, olvasott, írt helyette.
Ez tragédia. Ez jutott eszembe, amikor a PISA-felmérések elkeserítő eredményeit olvastam.
Mert úgy érzem, a funkcionális analfabetizmus még annál is nagyobb tragédia. Ugyanis ez rettenetesen és elkeserítően gyakori.
Pillanatnyilag úgy áll a helyzet, hogy amikor gyerekekkel tömegközlekedem ide-oda, rendszeresen elküldöm néhányukat – egyesével –, hogy nézze meg, mikor jön a jármű. Nem szokott sikerülni. Mert egész egyszerűen nem tudják értelmezni a buszmenetrendet. Mint ahogy a biológia leckét, a francia forradalmat és nátrium-kloridot sem.
Na, erről szól, ennek a tudásnak, pontosabban a tudás hiányáról szól ennek a felmérésnek az eredménye.
Gyakoroljuk egy kicsit a következő mondatot: ma Magyarországon minden harmadik 15 éves fiú funkcionális analfabéta.
És ez tényleg tragédia.
Zebegényi Péter
Olvass tovább! A magyar oktatással rendszeresen foglalkuzunk cikkeinkben.
EZT AZ INTERJÚT D. Tóth Kriszta készítette Vekerdy Tamás pszichológussal.
ITT PEDIG az azóta rendszeresen a WMN magazinban publikáló történelemtanárral, Balatoni "Jocó bácsi" Józseffel beszélgetett, szintén DTK.
EZEN A LINKEN egy olyan írást találsz, amelyet egy kétségbeesett tanító küldött nekünk.
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: iStock by Getty Images/SIphotography