1. Charlotte Perkins Gilman, a szülés utáni depresszió horrorjának megéneklője

Nem sokkal a születése után édesapja otthagyta a családot, nagy anyagi nehézségek elé állítva a kétgyerekes anyukát, aki ezek áthidalására gyakran bízta a gyerekeket különféle nagynénikre (fun fact: az egyik apai nagynéni nem volt más, mint a Tamás bátya kunyhójának szerzője, Harriet Beecher Stowe). A magát kifejezetten fiús lánynak valló Charlotte iskoláztatása is hasonlóképpen zűrzavaros volt: összesen négy évig részesült állami oktatásban, azt viszont hét különböző helyen. Tizenöt éves korában végleg otthagyta az iskolapadot, ám a könyvek szeretetét nem lehetett belőle kiirtani, még úgy sem, hogy az édesanyja kifejezetten megtiltotta neki a regények olvasását. 

Volt idő, hogy Charlotte szappanokkal házaló ügynökként kereste a kenyerét, de aztán feministaként és aktivistaként egyre több helyre hívták előadni, ami pénzkereseti forrásként is szolgált a számára. Első (és egyetlen) gyermeke születése után mély depresszióba zuhant, ez lett az alapja és ihletforrása A sárga tapéta című novellájának, amit a korai amerikai feminista mozgalmak egyik legkiemelkedőbb műveként tartanak számon. Megjelenésekor (1892-ben) a szüléssel, anyasággal kapcsolatos pszichés betegségeket a közvélemény hajlamos volt egyszerű hisztériaként kezelni.

A sárga tapéta főszereplőnőjét, egy nemrég anyává vált fiatal asszonyt orvos férje „pihenőkúra” alá veti a hangulatingadozásai miatt, ám a vidéki ház, ahová elvonulnak, és annak a sárga tapétás szobája szépen lassan az elme börtönévé válik, a beteges színű falikárpit mintázata pedig titokzatos figurát rejt magában.

Charlotte Perkins Gilman – Forrás: Getty Images/Fotosearch

Charlotte hasonlóan megroggyant, labilis idegállapotán sem segített, hogy a kor orvosi felfogása szerint az amúgy is gyengébb idegzetű nőket igyekeztek minél ingerszegényebb környezetben tartani, így a különféle művészeti ágakban is alkotó asszonynak is megtiltották, hogy akár tollat vagy ecsetet vegyen a kezébe. Három hónap elteltével azonban úgy érezte, valóban az őrület szélére került, és felülbírálta az eredeti orvosi diagnózist. Egyúttal arra is ráébredt, a nők roppant szűkös önkifejezési és érvényesülési lehetőségei között kiemelkedő szerepe van az írásnak.

„Nem létezik olyan, hogy női agy. A szerveknek nincsen nemük. Ezzel az erővel beszélhetnénk a női májról is.”

2. Doris Lessing, aki megírta minden várandós nő rémálmát

Perzsiában (ma: Irán) látta meg a napvilágot, ahová brit szülei költöztek, később Rhodesiába (a mai Zimbabwe) költöztek, a gimnáziumot az ottani római katolikus lányiskolában kezdte meg, ám nagyon utálta. Egy darabig bentlakásos intézménybe járt, majd azt is otthagyta, és ezzel együtt a szervezett oktatást is tizennégy éves korában. Nem sokkal később a szüleitől is elköltözött, és dadaként kezdett el dolgozni. A politika és a szociológia tudományával ekkori munkaadója ismertette meg, ő ajánlott a figyelmébe regényeket, illetve írni is ekkor kezdett.

„Ez a tanulás. Hirtelen megértesz valamit, amit egész életedben értettél, de most új szemszögből látod.”

Lessingnek számos könyvét olvastam, ám ami a legmaradandóbb hatást gyakorolta rám, és amit a leggyakrabban szoktam ajánlani másoknak (de szigorúan csak olyanoknak, akiknek már van gyerekük, és nem szeretnének többet!), az Az ötödik gyerek. Vékonyka maga a könyv, a téma azonban olyan súlyos, hogy az olvasó gondolatai mélyén még bőven azután is ott matat, hogy becsukta a kötetet az utolsó oldal után.

Doris Lessing – Forrás: Getty Images/Schiffer-Fuchs/ullstein bild

David és Harriet boldog házasságban él, négy gyerekük születik, két fiú, két lány, az életük idilli… egészen az ötödik gyerek születéséig. Ben más, mint a többi, erőszakos, kezelhetetlen, szinte semmi gyermekszerű nincsen benne, a jelenléte szépen lassan mindenkit elidegenít a családtól, majd egy idő után még Harriettől is. Ő ugyanis mindvégig ott marad a fia mellett, hisz mi mást is tehetne egy anya? Vállalja a gyermekét úgy, ahogy van, akár saját magát is feláldozva ebben a szeretettől szinte független, feltétel nélküli kötődésben. 

3. Herbert George Wells, akit a sci-fi Shakespeare-jének is hívtak

A hölgyek és a női témák után jöjjön egy főleg science fiction kategóriában híressé vált brit úr, H. G. Wells, akit a legtöbben talán a Dr. Moreau szigete című regénye (vagy annak filmes adaptációja), esetleg a Világok harca alapján ismerhetnek. Wells elszegényedett családba született negyedik gyermekként. Édesapja krikettjátékos és boltos volt (egy rossz döntés után azonban még sanyarúbb anyagi körülmények közé sodorta magát és a családját), édesanyja pedig szolgálólány volt. Miután a papa balesetet szenvedett, és ezzel a krikettjátékosi karrierjének is örökre búcsút intett, az addig is szűk költségvetésből élő szülők a fiaikat kénytelenek voltak inasnak adni. Így H. G. Wells is kényszerűen otthagyta az iskolát, és munkába állt.

Herbert George Wells – Forrás: Getty Images/© Hulton-Deutsch Collection/CORBIS/Corbis

Hogy ebből a környezetből mégis ki tudott törni, az egy másik balesetnek tulajdonítható: még hétéves korában eltörte a lábát, így hetekre ágyba kényszerült. Hogy elüsse az időt, édesapja gavallérosan ellátta regényekkel, amelyeket a helyi könyvtárból kölcsönzött ki. Ez az időszak elegendő volt ahhoz, hogy beleszeressen a könyvekbe és az olvasásba. Az inaskodást azonban ő sem nagyon szívelte, illetve munkaadói is roppant elégedetlenek voltak vele, így később megragadva az egyik elbocsátást, illetve elnyerve egy londoni ösztöndíjat, mégiscsak sikerült továbbtanulnia.

A könyvek világa hatalmas, nagy világ, boldog azilum, üdülés és menedékhely a mindennapok világa elől!” – állítja az egyébként roppant termékeny szerző (egyébként a címben szereplő idézet is tőle származik).

Tudományos-fantasztikus regényei, bár jóval több mint száz évvel korábban íródtak, a mai napig élvezetes, fordulatos olvasmányok. A láthatatlan ember egy olyan tudós emberről szól, aki a fénytörést kutatva felfedezi, hogyan tudja saját magát (egyelőre visszafordíthatatlanul) láthatatlanná tenni, ám ezen új tulajdonságát csalásra, rablásra, gazemberkedésre használja fel. Még a tudományos munkásságát és felfedezéseit is mohó módon megtartja magának, a háromkötetnyi munkáját titkosírással veti papírra. Az időgép című regénye pedig azért is izgalmas, mert ha minden igaz, maga a szó is az ő szerzeménye, és innentől fogva került be a köztudatba és tengernyi más szerző művébe is. Wells főszereplője, az időutazó tudós nem spórolósan ugrik előre az idővonalban (viszlát, Marty McFly!), hanem egyenesen 802701-ig viszi az útja a viktoriánus Angliából. Itt egy élesen kettévált világban találja magát, ahol a föld felszínén kissé gyermeki figurák éldegélnek, a föld mélyén viszont majomszerű lények (és ha olvasás közben mindebbe belelátod a XIX. századi munkásosztály és azt őket kizsákmányolók képét, talán nem is jársz nagyon messze az igazságtól).

+ 1. Mark Twain, az üstökös

Mark Twainről pedig, aki szintén idő előtt hagyta abba az iskolát, ITT írtam.

Mark Twain – Forrás: Getty Images/Hulton Archive

E négy szerző példája talán mindannyiunk számára inspirációként hat, hiszen azt bizonyítják, ha nagyon akarod, megtalálhatod a módját annak, hogy pallérozzad magadat, a könyvek segítségével pedig ki lehet törni a nehezebb körülmények közül is.

Fiala Borcsa