Kockázatmentes finálé a lekerekített súlytalanság jegyében – Megnéztük a Stranger Things 4. évadának utolsó két részét
Eszméletlen hype előzte meg a Netflix sikersorozatának, a Stranger Thingsnek a negyedik évadát. Ezen persze az sem segített, hogy a Covid miatt három évet kellett várnunk a hawkinsi banda kalandjainak folytatására, ám a közönség egekig tornázott elvárásait a sorozat készítői csak még feljebb rugdosták azzal, hogy úton-útfélen hangsúlyozták: szinteket lép a sorozat minden tekintetben, amitől a nézők kollektív parókája a Holdig fog szállni. Ezt erősítette, hogy már előre tudtuk: maratoni hosszúságú részekkel ajándékoznak meg minket az alkotók, a látvány már az előzetesek alapján is fantasztikusnak ígérkezett, arról nem is beszélve, hogy az utolsó két részre még egy hónapot kellett várnunk, és két egész estés film hosszával bírnak. De hiába az okos fordulatok, a remek színészgárda és a pazar látványvilág, mégis van bennünk egy jó adag hiányérzet, mert egyvalamit nem vállaltak be a készítők: a kockázatot. Ez pedig a kritikus pillanatokban vágja tarkón az egészet. Dián Dóri MASSZÍV SPOILEREKET TARTALMAZÓ írása.
–
Beszéljük ezt meg, jó? Ennek a visszavonhatatlanul kultikussá vált sorozat negyedik évadának lezáró részeiről spoilermentesen szerintem nem érdemes beszélni. Nem szeretném kerülgetni a forró kását, ideje beletenyerelni! Úgyhogy, kedves olvasó, ha még nem láttad a Stranger Things 4. utolsó két részét, és nem tőlem szeretnéd megtudni, hogy mi történik ebben a négy órában, ne olvass tovább!
Ezt ugyanis érdemben csak spoileresen lehet kitárgyalni.
Mindenki elkattintott, aki még nem látta a befejezést? Jó, akkor kezdjük!
A mellőzöttek gyülekezete
Ott tartottunk tehát, hogy megtudtuk, Henry=Egy=Vecna, Tizenegy visszaszerezte az erejét, Joyce, Murray és Hopper még mindig a Szovjetunióból igyekeznek hazakeveredni, Mike és Will a füves duóval továbbra is a pusztában autókázik, Vecna pedig kvázi postagalambnak használva Nancyt megüzente a hawkinsi csapatnak, hogy mik a tervei a várossal.
Az már az első hét epizódból kiderült, hogy az alkotók csapdába ejtették magukat: túl sok szereplőt hoztak be a történetbe, akikkel most nem tudnak mit kezdeni. Erre már korábban is voltak jelek (lásd Tizenegy a második évad nagy részében egy faházban dekkol, majd kirándul egyet), ám mostanra kristálytiszta lett, hogy ennyi karakterrel egyszerűen nem bírnak el. A jól bevált recepthez nyúltak hát vissza: új csapatokat hoztak létre belőlük, ám sajnos önmagában attól, hogy nem egy összeszokott társaság igyekszik megoldani a felmerülő problémákat, még nem lesz érdekes a történetük. Ennek lett áldozata szerencsétlen Jonathan, aki az évad háromnegyedében be van tépve, és a létszám növelésén túl egyébbel nemigen járul hozzá a történtekhez. Vagy ott van Mike, akiről egy ponton ki is mondják: itt most csak egy szerepe van, Tizenegy érzelmi bástyájaként funkcionál. És akkor nem is beszéltünk még Willről, aki – most már hivatalos – nem több egy két lábon járó Vecna-radarnál, és lehet, hogy meleg, de a coming outra már biztosan csak az ötödik évadban kerül sor. Az őt megformáló Noah Schapp tehetséges, mint a nap – és abban az öt percben, amikor egy kicsit hagyják színészkedni, ezt be is bizonyítja. Ám ennél több nem jut neki, ami nagy kár.
De ő legalább öt percet kapott, a már említett Mike-ot alakító Finn Wolfhard és a Jonathant megformáló Charlie Heaton még ennyit sem.
Ott van még a ruszki-szál, az amcsi trió vs. Szovjetunió küzdelem, ami szintén nem szolgált egyéb célt, minthogy még három szereplőt elpateroljanak máshová, hogy ne egy tizenakárhány fős társaság eredjen Vecna nyomába. Ráadásul súlytalan is a kalandjuk, hiszen egyértelmű volt: Hoppert egyszer már elvették tőlünk, kizárt dolog, hogy megint kiiktassák, ahogy Joyce haja szála sem görbülhet, Murray-re meg szükség van, hiszen valakinek oldania kell a hangulatot.
Az első hét rész után még reménykedhettünk, hogy a négyórás végjátékba belefér, hogy az eddig mellőzött, jobb híján jobbra-balra tologatott, a korábbiakban a szívünkhöz nőtt banda egy része megkapja a saját helyét a sztoriban, ám ezt sajnos nem sikerült megugrani. Ahogy azt sem tudhattuk meg, hogyan keveredtek bele a szovjetek ebbe az egész kalamajkába.
Az új fiúk
Bár eddig arról volt szó, hogy túl sok a szereplő, ebben az évadban is kaptunk két új karaktert az alkotóktól. Az Eduardo Franco által eljátszott Argyle, Jonathan füves cimborája sajnos szóra sem érdemes. A végjátékban sincs több szerepe, minthogy ő legyen az ügyeletes vicces arc, ám ezt a funkciót sajnos nem tudja ellátni. Mi, nézők ugyanis pontosan tisztában vagyunk a történések súlyával, így a full beszívott pizzásfiú inkább irritálóan téblábol Mike-ék körül, mintsem oldja a feszültséget.
És akkor most beszéljünk Eddie-ről, mindenki új kedvencéről, aki végre nem szalad el, hanem Nancy-vel, Steve-vel és Robinnal együtt felveszi a kesztyűt Vecna ellen.
Az mindenképp a lezárás javára írható, hogy az Upside Downban általa előadott Master of Puppets tényleg a világ legmenőbb metálkoncertje, és ennél epicebb jelenetet idén már biztosan nem látunk a tévék képernyőjén. Hidegrázós, csillagos ötös.
Ám Eddie meghal. És itt érkezünk el az utolsó epizód egyik legfájdalmasabb jelenetéhez. De nem azért, mert elveszítjük ezt a szerethető karaktert. Hanem mert a halála nemcsak narratív szempontból értelmetlen, de nem is csinál Eddie-ből hőst. Márpedig a készítők célja biztosan ez volt, tekintve, hogy vagy háromszor mondatják el vele korábban, hogy ő „nem egy hős típus”, majd, hogy biztosan felfogjuk, hogy itt épp hőssé válik új kedvencünk, a biztonság kedvéért még jól a szánkba is rágják azzal, hogy a sorsfordító pillanatban bevágják Eddie erre utaló mondatait.
Csakhogy a hősiesség és a hülyeség közötti határ nagyon vékony. Egy szereplő önfeláldozását az teszi hősiessé, hogy a karakter mérlegel: csak az ő halála árán menekülhetnek meg a többiek, ezért úgy dönt, a nagyobb jó érdekében fel kell áldoznia magát. Ám Eddie egyszál lándzsával és egy szöges pajzzsal szalad a gyilkos denevérek közé, és már amikor elindul, egyértelmű, hogy ebből nem keveredhet ki élve. Pedig, ha a lakókocsiban marad, akkor is ott tartja még a denevéreket, és az esélyei is jobbak lettek volna a túlélésre. Még az is lehet, hogy így is meghal, de legalább azt elmondhatnánk, hogy mindent megtett a saját élete és az ügy érdekében.
De Eddie-nek meg kellett halnia, mert az írók tudták, ha mindenki megússza, nevetségesen súlytalanná válik a történet.
Bárcsak osztozhatnánk Dustin fájdalmában, mert az ő párosuk, ha lehet, még a Steve-vel való brománcánál is szerethetőbb volt, de sajnos Eddie halála nem úgy tragikus, ahogy azt az alkotók szerették volna.
Kockázatot, felelősséget nem vállalunk!
Ha már az Upside Down-beli eseményeknél tartunk, kanyarodjunk rá a történet fő konfliktusára, a mindent eldöntő csatára Vecna és a gyerekek között. Nancy beszámolója után gyorsan megvan a haditerv, amivel likvidálni akarják a főgonoszt egyszer és mindenkorra, ám azok után, amit az előző hét rész alapján megtudtunk Egyről, erősen gyanús, hogy nem lesz olyan egyszerű kinyírni, mint azt a srácok eltervezik.
Hamar be is üt a krach, és az sem tűnik jelentős segítségnek, hogy Tizenegy az ország másik felében egy pizzéria fagyasztójából igyekszik a segítségükre sietni némi mentálcsata erejéig.
Ahogyan várható volt, Vecna keresztülhúzza a számításaikat, és úgy tűnik, ez lesz a csalinak használt Max veszte. Kétségtelenül a sorozat és az egész epizód egyik legerősebb jelenete, amikor a lány haldoklik, a Maxet alakító Sadie Sink – aki az egész évadban brillírozott – és a Lucast játszó Caleb McLaughlin eddigi csúcsteljesítménye. Torokszorító, szívszaggató pillanat, amikor végre tényleg érezzük: itt és most szintet lépett a Stranger Things, mert bár eddig is volt, aki otthagyta a fogát a küzdelmekben, kulcsszereplőt még sosem áldoztak fel.
Viszont mindez néhány másodpercig tart csupán, ugyanis Tizenegy visszahozza Maxet a halálból, ezzel pedig agyonvágja a katarzist, amit még ki se hevertünk.
Hozzáteszem, az a Tizenegy, aki a Papa szerint – akitől szintén érzelmes búcsút vettünk a nyolcadik epizódban – még nem elég erős ahhoz, hogy megküzdjön Henryvel, de ahhoz ezek szerint igen, hogy feltámasszon egy halottat. Érdekes.
A világvége küszöbén
De hogy maradjon némi reményünk, hogy mindez nem volt hiába, Vecna is megkapja, ami jár neki. A harmadik évadban csípős humorú, okos és vagány Robin, akinek mostanra az lett a két tulajdonsága, hogy szerencsétlen és leszbikus (és itt jegyezném meg, hogy szuper, hogy lmbtq+ szereplők is helyet kapnak a sorozatban, de ha idővel a szexuális orientációjuk válik az egyetlen fontos szemponttá velük kapcsolatban a történetben, az baromi kontraproduktív), és az elkerülhetetlen világvége közepén csak a szerelmi életéről rinyál, Steve, aki jobb híján a volt csaja után epekedik, és Nancy, aki szende stréberből igazi vezetővé vált, jól megkínálják Vecnát két Molotov-koktéllal, majd a teljes revans érdekében egy tárat is beleengednek.
Ha egy valamit megtudtunk az Upside Down-ban tanyázó gonosz lényről, az az, hogy rosszul viseli a meleget, és a tűz az egyetlen (Tizenegyen kívül, persze), ami elpusztíthatja.
Ennek ellenére a finálé után a két lábon járó Vecna-radar Will csak úgy közli, hogy a szörnyeteg ezt is túlélte.
Hawkins alatt pedig megnyílt a föld.
A srácok tehát ezt a csatát elbukták, ám az utolsó képkockákra már világossá válik, hogy a háború csak most kezdődik.
Lekerekített súlytalanság
Mindennek ellenére a Stranger Things negyedik évada nem lett szörnyű. A zenei betétek fantasztikusak, a látvány elképesztő, a horror hátborzongató, a történet izgalmas. Jó ideje érett már, hogy többet is megtudjunk a démoni dimenzióról, és ezt a vágyunkat maradéktalanul kielégítik. És továbbra is itt van minden, amiért szeretjük a sorozatot: a nyolcvanas évek fíling és a szerethető karakterek – csak kár, hogy egyesekből elég keveset kaptunk.
A Duffer-testvérek nem hazudtak, amikor azt mondták, ez az évad minden eddiginél nagyobb lesz: hosszabbak lettek a részek, komplexebb lett a cselekmény, és egy méltó főgonoszt kaptunk, akiről tényleg elhisszük, hogy elhozza a világ pusztulását.
Kár, hogy ez a grandiózusság csak a felszínben mutatkozik meg, és amikor valódi tétet lehetett volna adni az eseményeknek, az alkotók meghátráltak.
Pedig a Trónok harca óta tudjuk, hogy a fő karakterek halála nem egyenlő a sorozat halálával.
Reméljük, az ötödik, a sorozatot lezáró évadban majd ezt is megkapjuk a Stranger Thingstől.
Neked hogy tetszettek az évadzáró epizódok? Írd meg nekünk kommentben!
Dián Dóri
Az első hét részről Krajnyik Cinti véleményét ITT olvashatjátok el.
Fotók: Netflix