Kell-e egyáltalán különóra?

A különóra fontos eszköz arra, hogy a gyerek  tudása, világnézete, muzikalitása, mozgása, önuralma stb... olyan szintre fejlődjön, amit a választott iskola nem tud neki megadni. De vajon kinek van erre szüksége? Minél kisebb a gyerek, annál valószínűbb, hogy csupán a szülő szorgalmazza ezt. Nem árt tisztában kell lenni azzal, mi a nyeresége ebből a szülőnek, és mi az, ami motiválja.

Motivációk

Motiválhat az, hogy a (szerinted) jó mozgású, matekos, angolos, kémiás... gyereked sokkal jobban megállja majd a helyét a világban. De az is, hogy a te gyereked is van annyira okos, mint másoké. És az is közrejátszhat ebben, hogy ötig tart a munkaidőd, ezért nem tudnád hamarabb elhozni az iskolából, lekötni meg aztán pláne nem. Vagy talán azért döntöttél így, mert szívesen mentél volna annak idején, de a szüleid nem tudták megengedni maguknak? Ha ez így van, akkor előfordulhat az is, hogy a saját gyerekednek mindent megpróbálsz megadni, amit te nem kaphattál meg... még akkor is, ha neki erre nincs semmi szüksége.

A gyerekek igénye

Fontos volna átgondolni, hogy valóban szüksége van-e erre neki is? Van-e köze ahhoz, amit csinálnia kell, vagy inkább a fent említett motivációk miatt kell így tennie. Ha a válasz nem, akkor engedd el a különórákat. És mondjuk, ha neked (vagyis: nem neki, neked) még azóta sem sikerült jól megtanulnod angolul, akkor kezdd újra! Még az is előfordulhat, hogy együtt jobban haladtok... Az a lényeg, hogy tényleg a gyereked szükségletei szerint történjen minden. Vedd észre, ha jelzi az ilyen irányú igényeit, és fogadd el azt is, ha ő nem akar az iszonyatosan fárasztó iskola után újabb különórákra járni.

Csak annyi plusz teher kerülhet a gyereked vállára, amennyit elbír. A nevelésben a legfontosabb szempontok között szerepel, hogy legalább heti rendszerességgel teljesen ki tudja pihenni magát.

A viselkedészavarok egyik oka: a túlhajszoltság

Lehetőség szerint úgy bújtasd este ágyba, hogy reggel magától ébredjen. Ha ez hétköznap nem sikerül, akkor legalább hétvégén tudjon annyit aludni, hogy hétfőn ne te keltsd föl. Ha ez nem így van, a gyerek elkezdi felhalmozni a fáradtságot, aminek nagyon komoly következményei vannak, ez leggyakrabban különböző viselkedészavarokban jelenik meg. Gondolj erre akkor, ha esténként rendszeresen kezelhetetlen.

Miért, mikor és mire jó a különóra?

Ha a különóra a gyerek jelenlegi vagy hosszú távú szükségleteit szolgálja, és az energia-háztartásába belefér, akkor csodálatos élményeket kaphattok általa! Ő is növeli a kompetencia-érzését, ami ebben a versenyorientált világban fontos erőforrásává válhat. Viszont, ha ez nem így van, akkor csupán túlterheled a gyerekeket, aminek előbb-utóbb furcsa tünetei lesznek. Érdemes azon is elgondolkodnod, hogy ha nem elégszel meg azzal, amit az iskola nyújt a (és ezek racionális elvárások részedről), akkor előfordulhat, hogy nem a megfelelő iskolát választottad a gyerekednek.

Bizonyítvány

A keleti tanok azt hangoztatják, hogy ahol a figyelem, ott az energia. Ez az érzelmi energiákra is vonatkozik.

Ha a szülő-gyerek kapcsolatban túl sok figyelmet kap a teljesítmény, akkor eltolódik a kapcsolat hangsúlya ebbe az irányba. A gyereked ennek függvényében fogja megélni a saját értékét, és máris kész a teljesítménykényszer.

Az csupán részletkérdés, hogy a reakció az állandó teljesítés vagy a teljesítményhelyzet elkerülése irányába fog-e elmozdulni, mindenképpen nagyon nehéz kezelni a kialakult játszmákat.

Egyensúly

Nyilván ez nem azt jelenti, hogy ne legyenek elvárásaid a gyerek teljesítményével szemben. Az a lényeg, hogy mindez egyensúlyba kerüljön a gyereked képességeivel, és a teljesítménykényszer ne itassa át a közös élményeiteket. Az az ideális, ha a teljesítmény kérdését az iskolára tudod bízni, és a hétköznapokban a pedagógus ellenőrzi az általa kért feladatok elvégzését. Inkább abban volna jó segíteni a gyereket, amiben valóban segítséget kér, így tényleg fel tudja állítani magával szemben azokat a célokat, melyekért már dolgoznia kell, de épp ezért sikereket is kaphat tőle, ráadásul nem kell görcsölnie az egészen. Talán ezt a legnehezebb elérni, de mindig van mód az együttes korrigálásra. Ez állandó és valódi figyelmet követel tőled, és ennek mindig nagyon örülnek a gyerekek. Még a kamaszok is.

Így a bizonyítvány tartalma elveszíti a fontosságát, mivel ez teljesen a gyerek dolga. Ha ez mégsem így van, az egy komoly jelzés arra, hogy megérett a kapcsolatotok a változásra.

Szőke András

pszichológus