Nem ismerjük, sőt, észre sem vesszük a növényeket – a vakságról, ami a végzetünkké válhat

Elszakadtunk a természettől. Nem kell kutatásokat olvasni (bár nem árt), hogy ezzel tisztában legyünk. Elég csak belegondolni, vajon hány növényt ismerünk fel egy erdei séta során? De még kirándulni sem kell ahhoz, hogy rádöbbenjünk, mennyire nem ismerjük a minket körülvevő világot. Még azokat a növényeket sem biztos, hogy azonosítani tudnánk a földeken, amelyeket egyébként meg szoktunk enni. Nem tudjuk azt sem, milyen fák, bokrok, virágok nőnek a lakóhelyünk közelében. A szavak is egymás után vesznek ki a köznyelvből, amelyekkel megnevezhetnénk őket: hogyan is adhatnánk tovább a gyerekeknek azt az örökséget, amelytől már minket is megfosztottak?! És hogyan akarjuk megállítani a természet pusztulását, ha egyre kevésbé ismerjük azt, amit meg akarunk menteni? Kurucz Adrienn írása.
–
Ha valakit szeretek, vágyom megismerni. És nem tudok szeretni olyat, akit nem ismerek. Az érdeklődés fellobbanása múló izgalom, a kötődés feltétele a törődés. Nemcsak ember és ember közt van ez így.
Szereted a kutyákat? Ha ezt kérdezik tőlem, azt válaszolom: ezt a kutyát szeretem (amelyik most is itt horkol a lábamnál). Kilenc éve minden napot együtt töltünk, etetem, itatom, sétáltatom, dajkálom, orvoshoz viszem, ha beteg. Rengeteg emlék köt hozzá, tudom, mitől fél, minek örül, milyen a természete. Ismerem, és ő is ismer engem.
Sokan kötődnek hozzám hasonlóan különféle állatokhoz. Vajon miért nem alakul ki bennünk hasonlóan mély kötődés a növényekhez? Vagy egyáltalán, bármilyen kötődés?
Miért tekinti a városi ember a természetet jellemzően saját élete díszletének, tetszetős kulisszának, ami körülveszi? És milyen hatása van ennek az abszurd énközpontúságnak az életünkre – és a Föld sorsára?
Olvastam nemrégiben egy nagyon izgalmas cikket a Zöldhangon. A szerző, Tóth A. Péter Zsolnai Balázs kertészmérnök-növényorvossal beszélgetett. Zsolnai azt mondja, hogy a „21. század legnagyobb kihívásai közül számos szorosan összefügg a növényekkel: a globális felmelegedés, az élelmiszerbiztonság és az új gyógyszerek szükségessége mind olyan területek, amelyek megoldásához elengedhetetlen a növények alapos ismerete. A tudomány oldaláról a növénykutatás kritikus fontosságú, ám a növényvakság terjedésével egyre kevesebben tanulnak botanikát, és az iskolai tantervekben is csökken a növényismeretnek szentelt figyelem. Ökológiai szinten a növényvakság így közvetve hozzájárulhat a biodiverzitás csökkenéséhez és a környezeti problémák súlyosbodásához.”
Láthatatlanok számunkra a növények
A növényvakság fogalmát („plant blindness”) 1998-ban vezette be két amerikai botanikus, Elisabeth Schussler és James Wandersee, akik azt vizsgálták, miért érdeklődnek a fiatalok sokkal inkább az állatok, mint a növények iránt – azon nyilvánvaló okokon túl, hogy a növényeknek nincs arca, tekintete, nem mozognak, nem adnak ki hangot, és nem lehet emberi tulajdonságokkal felruházni őket (bár a mesékben azért sok példa van erre).
A növényvakság azt jelenti, hogy valaki képtelen azonosítani a környezetében lévő növényeket – esetleg észre sem veszi őket –, ami együtt jár azzal, hogy nem érti a jelentőségüket a bioszférában. Zsolnai Balázs a fent említett cikkben kifejti, hogy ez a jelenség a túlélésünk szempontjából súlyos kockázat. A növények adják ugyanis a földi biomassza 98%-át, oxigént, élelmet és élőhelyet biztosítanak – mégis láthatatlanok számunkra.
De mi okozza a növényvakságot? Kézenfekvő okok lehetnek: a városi környezet, a természetben töltött idő hiánya, a zöldterületek fogyása és a botanikai oktatás hiánya. De van egy feltételezhető evolúciós ok is a háttérben. Wandersee és Schussler szerint a növények azért nem keltik fel az érdeklődésünket, mert az agyunk automatikusan szűri a feleslegesnek ítélt információkat, és inkább azokra a dolgokra koncentrálódik a figyelmünk, amelyek a túlélésünk szempontjából veszélyeket rejtenek. Tigris, mérgeskígyó, autóbusz: evolúciós szempontból a mozgó élőlények és tárgyak észlelése fontosabbnak bizonyult.
Persze az sem mellékes, hogy nem is vagyunk különösebben motiváltak jobban megismerni a növényeket, már csak azért sem, mert egyre kevesebb időt töltünk természetes környezetben. Pedig emiatt egyre rosszabbul érezzük magunkat a bőrünkben.
Leváltunk a természetről
Az ökopszichológia korunk egyik progresszív tudományterülete. Kiindulópontja a rendszerszemlélet, amely szerint az ember a természet része, bioritmusainkat pedig a természeti változások határozzák meg. Képviselői pszichológiai szempontból közelítenek a klímaválsághoz is, és az emberi egészséget a természeti rendszerekkel való kölcsönhatások minőségével kötik össze.
Itt érdemes megismerkedni az ökológiai tudattalan (ecological unconscious) fogalmával, amely Theodore Roszak amerikai író nevéhez fűződik (Roszak, Theodore; Gomes, Mary E.; Kanner, Allen D.: Ecopsychology: Restoring the Earth, Healing the Mind, 1995). Roszak – Edward O. Wilson amerikai biológus, a Biophilia című könyv szerzője nyomán – azt állítja, hogy az emberben ösztönösen ott rejlik egy szeretetteljes kapcsolódás a természethez (biofília). Ez a kötődés évezredeken át segítette a túlélést, a tájékozódást és a környezet megfigyelését.
A modern ipari társadalmakban azonban ez a kapcsolat sérült a városiasodás, a technológiai függőség és a természet pusztulása miatt. Ez a „leválás” pedig nemcsak a környezeti válságot erősíti, hanem az ember pszichés problémáit is (szorongás, depresszió, kiüresedés).
A természet ugyanis – ha ismerjük – biztonságérzetet ad, állandó inspirációs forrás és gyógyító közeg is. A kutatások kimutatták, hogy akiknél magas a természettel való kapcsolódás szintje, jobb mentális egészségnek örvendenek, és nagyobb eséllyel cselekszenek környezetbarát módon.
Roszak szerint:
-
A környezeti válság gyökere nemcsak gazdasági vagy politikai, hanem pszichológiai is.
-
A természetpusztítás egyben önpusztítás, mert a természet része vagyunk.
-
A mentális jólét és a környezeti egyensúly helyreállításához újra fel kell ébresztenünk az ökológiai tudattalant, vagyis a belső, ösztönös természeti kötődésünket.
Hogy mennyire eltávolodtunk a természettől, azt jól mutatja Miles Richardson, a Derbyi Egyetem professzorának az Earth folyóiratban megjelent 2025-ös tanulmánya.
Richardson többek között azt vizsgálta, milyen természettel kapcsolatos szavak tűntek el az angol nyelvből az elmúlt kétszáz évben. Arra jutott, hogy ma a „zöld” szókincs 60,6%-kal szegényebb, mint kétszáz évvel ezelőtt volt.
Egy másik, 2022-ben publikált, szintén Richardson nevéhez fűződő kutatás eredményei az Ambio folyóiratban jelentek meg. A vizsgálat 14 európai ország több ezer lakosának természetkapcsolatát mérte fel a jólét, a technológia és a fogyasztás összefüggéseiben – Magyarország sajnos nem szerepelt a mintában. Az olaszok végeztek az élen, utánuk Portugália, Csehország és Bulgária következett, míg az utolsó helyen az Egyesült Királyság állt.
Az eredmények egyértelműek: a gazdasági jólét, a technológiai fejlődés és a fogyasztás szorosan összefügg azzal, mennyire vagyunk – vagy éppen mennyire nem vagyunk – kapcsolatban a természettel. A kutatók javaslata szerint a természetkapcsolatot fontos mérőszámként kellene kezelni, hiszen a fenntarthatóság kulcsa nemcsak technológiai megoldásokban rejlik, hanem abban is, hogy nap mint nap tudatosan fejlesszük a kötődésünket a természethez.
A vizsgálat arra is rámutatott, hogy ott alakult ki erősebb természetkapcsolat, ahol az eredeti környezet viszonylag épen maradt, és fennmaradtak a vadon élő fajok. Azt tapasztalták, hogy az idősebb korosztály minden országban szorosabb kapcsolatot ápol a természettel, valószínűleg azért, mert gyerekkorukban az élővilág nagyobb szerepet játszott az életükben. Érdekes adat, hogy a magas átlagjövedelem és a gyakori okostelefon-használat erősen és negatívan befolyásolja a természethez való viszonyt. A kutatók még a szelfizési szokásokat is vizsgálták – és kiderült: a gyakori szelfizés kifejezetten elidegenítő hatású lehet.
Mit tehetünk növekvő vakságunk ellen?
Miles Richardson szerint a városok zöldítése kulcsfontosságú, de ehhez drasztikus lépések kellenek – nem elég néhány fát elültetni. A változás a kisgyerekek nevelésével kezdődhetne: az erdei óvodák és iskolák hasznosak, de a családi programok a természetben váljanak a mindennapok részévé.
Felidézi, hogy egy kutatás kimutatta: Sheffield lakói átlagosan mindössze napi 4 perc 36 másodpercet töltenek természetes környezetben. „Ha ezt a számot tízszeresére növelnénk, az emberek napi 40 percet töltenének a szabadban – talán ez már elég lenne” – mondja Richardson. „Sokféle törekvés van már arra, hogy a gyerekeket közelebb vigyük a természethez, de én inkább úgy fogalmazok: ne szakítsuk el őket tőle. Egy újszülött ma ugyanolyan, mint egy 1800-ban született gyerek.
A gyerekeket lenyűgözi a természet. A lényeg, hogy ezt a kíváncsiságot fenn kell tartani a gyermekkor és az iskolás évek során, párhuzamosan a városi zöldítés erősítésével. Vannak már erre irányuló tervek, de teljes szemléletváltásra van szükség.”
A biofilikus építészet is része lehet ennek a folyamatnak, amely olyan progresszív építészeti és belsőépítészeti megoldásokkal dolgozik, amelyek több természetes fényt és anyagokat, növényeket és vízfelületeket integrálnak az épített környezetbe.
Következmények – több mint ökológiai probléma
A növényvakság hatásai messzire gyűrűznek:
-
Hozzájárul a biodiverzitás csökkenéséhez és az éghajlatváltozás súlyosbodásához.
-
Csökkenti a botanikai és talajtani kutatások számát, gyengíti a szakember-utánpótlást.
-
Eltünteti a generációkon átívelő tudást és a helyi flóra ismeretét.
-
Gyengíti az emberek természethez fűződő kapcsolatát, ami mentális és testi egészségünkre is rossz hatással van.
A növények ismerete, tisztelete és védelme tehát nem csupán ökológiai ügy, hanem kulturális és egészségügyi kérdés is. Ha változtatunk a hozzáállásunkon, azzal nemcsak a bolygót óvjuk, de a saját jövőnket is.