A házi kutyakeksztől a dokusorozatokig

Az, hogy a brit királyi családtól való függetlenedésükkel megszabadultak az intézmény szigorú keretrendszerétől, nemcsak pénzügyi kihívások elé állította a párt, de a lehetőségét is megnyitotta annak, hogy végre a saját narratívájukat is elmeséljék az eseményekkel kapcsolatban. Illetve – és nem utolsósorban – maguk válhassanak a saját szerencséjük kovácsává: olyan megkereséseket vállaljanak, illetve olyan projektekbe vágjanak bele, amilyenekbe csak szeretnének. Az eddigi eredmények viszont vegyes képet mutatnak. 

Magasztos törekvésüket ugyanis, hogy jobb hellyé tegyék a világot – amiről a Vanity Fair forrásainak többsége beszámolt velük kapcsolatban –, nehéz konkretizálni és tartalommal megtölteni, pénzzé tennni pedig még inkább. 

A karitatív munka mellett, ami még mindig fontos szerepet tölt be a párnál, viszont szükség volt valamire, ami bevételt hozhat. És hát első körben mi lenne kézenfekvőbb, mint kiárusítani a monarchiabeli tapasztalataikat, Harry gyerekkori és felnőttkori traumáit, illetve Meghan „élményeit” abban a nagy múltú intézményben, ami maga a brit királyi család.

Így került sor a Penguin Random House kiadóval való szerződéskötésre (Spare – Harry kötete, amiről DTK korábban ITT írt) és a Netlfixszel kötött együttműködésre (ebből születtek: Harry & Meghan, valamint a Heart of Invictus és a Polo című dokumentumfilm-sorozatok, illetve a március 4-én debütáló With Love, Meghan életmódműsor). Míg előbbi kapcsán 20 millió dolláros szerződésről szóltak a hírek, utóbbinál 100 millió dollárt emlegettek (ezzel kapcsolatban később a Netflix egyik képviselője úgy nyilatkozott: a sajtóban keringő összeg nem helytálló – de hogy nagyobb-e vagy alacsonyabb a tényleges összeg, arról már nem szólt a fáma).

Meghan emellett elindította saját, vélhetően háztartási cikkeket árusító márkáját, az American Riviera Orchardot. Ha megütötte a füled a „vélhetően” kifejezés, amit a márkával kapcsolatban használtam, az nem véletlen. Az ARO honlapján és Instagram-oldalán ugyanis semmilyen információ nem szerepel azzal kapcsolatban, pontosan milyen termékek tartoznak majd a márka kínálatába. De a híres barátoknak küldött „köszöntőcsomagok” tartalma alapján – amiket az ajándékozottak annak idején Instagram-storyban posztoltak, és amik házilag készített kutyakekszet, valamint minőségi jamet tartalmaztak –, nagyjából számítani lehet az irányra.

Az pedig éppen egybevág azzal, amit egyébként Meghan a hírek szerint az új Netflix-műsorával is képviselni fog, amiben a gyakorlatias tudnivalók mellett a régi és új barátokkal való őszinte beszélgetés is teret kap, miközben „újragondolják vele az életmód-sorozatok műfaját”. Nagy vállalás, pláne, ha olyan elődök tükrében tekintünk rá, mint Martha Stewart (akiről korábban ITT írtam) vagy Nigella Lawson (a róla szóló cikket pedig ITT olvashatod). 

Minden híresség vágyik egyre – mi az? Podcastműsor

2020 decemberében a házaspár egyik cége, az Archewell Audio több évre szóló szerződést kötött a podcastszolgáltató-óriással, a Spotify-jal.

A Vanity Fair forrásai szerint mindenki nagy elánnal vetette bele magát a munkába, a fejlesztési folyamat azonban kihívásokkal teli volt. Ahogy ugyanis a cikkben név nélkül nyilatkozó, korábbi Spotify-munkatárs rámutatott: „Annyi volt az ötletük, hogy podcastműsort szeretnének – mivel ma már szinte minden hírességnek van sajátja. Csakhogy nagy különbség van azok között az ismert emberek között, akik sok pénzt kapnak azért, hogy belevágjanak, de nincs tapasztalatuk a műfajban, és azok között, akik úgy kötnek nagy üzleteket, hogy előzetesen már bizonyították: jó podcasterek.”

A forrás azt is kiemelte: Harry és Meghan fontos, a világot érintő témákról szerettek volna beszélgetni – de hogy pontosan miről, arról lényegében sem határozott elképzelésük, sem kidolgozott koncepciójuk nem volt. Egy másik név nélkül nyilatkozó forrás azonban, aki szintén együtt dolgozott velük, épp ellenkezőleg tapasztalta: azt mondta a lapnak, a pár éppen hogy nem volt híján az ötleteknek, ám azokat gyakorlati okokból mind el kellett vetni. Hogy ezek az okok pontosan mik voltak, arra nem tért ki, de a cikkben megjelenik az erős öncenzúra a saját magánéletük, a róluk alkotott kép és hosszú távú érdekeik védelme miatt.  

Az azonban tény, hogy közel két év telt el a Spotify-szerződés aláírásától az Archetypes premierjéig – a Spotify pedig ez idő alatt egyre nagyobb nyomást kezdett gyakorolni a párra, hogy készítsen valamit (bármit!), amit az emberek hallgathatnak.

A nagy dobás: podcastműsor szociopatákkal és baráti kakaózás?

Eljutni az Archetypes ötletéig és megvalósításáig nem volt könnyű, sok-sok érdek ütközött közben, a műsorgyártók, a kreatívok és a pár nehezen jutottak el a kompromisszumig. Időközben persze felmerült néhány elképzelés, ám ezek mind hamvában holtak – egyesekért nem is volt kár.

A cikk felidézi: Harry egy ponton kitalálta, hogy olyan hatalommal bíró férfiakkal szeretne beszélgetni, mint Mark Zuckerberg, Vlagyimir Putyin vagy Donald Trump, akiket arról kérdezne, milyen korai tapasztalatok vagy az életük más szakaszában megélt élmények vezettek oda, hogy szociopatává váltak. Harryt az foglalkoztatta: vajon min múlik, hogy valakinek, aki, akár hozzá hasonlóan, gyerekkorában szintén átesett traumákon, ennyire torzul-e a személyisége, vagy sem. Az ötletet végül elvetették.

Egy másik alkalommal pedig, amikor a Spotify Los Angeles-i irodájában tett látogatás során Harry egy csésze kakaót kért, a kreatívokban az is felmerült, miért nem beszélget minden adásban más-más barátjával egy forró kakaó mellett, ettől azonban a herceg zárkózott el.

Mentségére legyen szólva, hogy volt értékes ötlete is, Harry ugyanis egy olyan podcastot is szeretett volna, ami azokról a fogyatékossággal élő emberekről szól, akik az alapítványa, az Invictus Games versenyein indulnak. „De azok, akik erre kíváncsiak lennének, nem feltétlenül ugyanazok az emberek, akik Harry magánéletéről akarnak hallani” – mondta a Vanity Fair forrása. Végül Meghan és Harry egy 2023-as Netflix dokumentumfilm-sorozatban, a Heart of Invictus-ban valósították meg ezt az elképzelést – ám ez nem hozott olyan nézettséget, mint a Harry & Meghan dokusorozat.

Harry, az érdektelen, Meghan a problémás?

A korábbi Spotify-alkalmazott szerint nagy kihívást jelentett, hogy Harryt egyáltalán elkötelezzék a feladat mellett. A beszámolók alapján leginkább a következő hozzáállás jellemezte a készülő műsor kapcsán: „Miért csináljam ezt?” vagy „Egyáltalán miért csináljuk ezt?”

Egy, a pár belső köréből származó forrás rá is erősített erre, azt mondta, „Harry olyan fickónak tűnik, aki őszintén szólva örömmel dolgozna jótékonysági szervezeteknél élete hátralévő részében, és nagyon boldog lenne, ha Meghan keresné meg az összes pénzt, és neki nem kellene.”

De egy másik, a párral közvetlenül együtt dolgozó személy, aki elmondása szerint szereti őket, így fogalmazott: „Fogalmam sincs, hogy [Harry] mivel foglalkozik a pólón kívül. Nem tudom, mi érdekli őt igazán.”

2021-re aztán meglett a „nagy ötlet”, és januárban neki is álltak az Archetypes gyártási folyamatainak. Az előzetes egyeztetések alapján a műsor gyártását a pár produkciós cége, az Archewell végezte volna, ám a folyamat annyira elhúzódott, hogy a Spotify stúdiója, a Gimlet végül kénytelen volt kezébe venni a dolgokat.

A műsorban Meghan művészekkel, sportolókkal és szakértőkkel beszélgetett a nőkkel szembeni sztereotípiák történetéről. Ehhez olyan híres barátait hívta meg beszélgetőtársnak, mint többek közt Serena Williams, akivel az ambíciókról, Mariah Carey, akivel a dívaságról és Paris Hilton, illetve Iliza Shlesinger, akikkel a „buta liba” sztereotípiák kapcsán beszélgetett.

„Az Archetypes egy nagyon bonyolult koncepciójú műsor volt. Először betekintést nyújtott az adott archetípusba, majd elmagyarázta azt, hogy a jelenlévő beszélgetőpartner miért testesíti meg azt – és közben azt is, hogy miért nem igaz rá mégsem.

Nagyjából így hangzott minden adás: »Ő az én barátom, akire ezt az archetípust sütötték rá, de valójában nem is ilyen«” – mondta a korábbi Spotify-dolgozó.

Ám nem csak maga a koncepció volt bonyolult, a munkafolyamatot a források szerint más is nehezítette: beszámoltak többek közt arról, hogy Meghan a 12 epizód gyártása során gyakran gondolta meg magát az adásokkal kapcsolatban, de más problémák is akadtak (erről később). Végül a műsor 2022 augusztusában debütált, és még abban az évben elnyerte a People's Choice Awardot.

2023 júniusában a Spotify és az Archewell Audio aztán közös nyilatkozatot adott ki, amely szerint „büszkék a közösen készített sorozatra”, de „kölcsönösen megállapodtak abban, hogy elválnak útjaik.” 2024 februárjában Harry és Meghan pedig bejelentették, hogy a Lemonada Media minden audioplatformon újraterjeszti az Archetypes első évadát.

A hárpia-vádak

Meghan megítélése évek óta megosztó a sajtóban (is), a róla szárnyra kelt bullying-vádak valóságtartalmának pedig a Vanity Fair is igyekezett utánamenni.

Egy, a párral dolgozó forrás szerint Meghan az alkalmazottai felé kezdetben meleg és elismerő, ami egy olyan munkahelyi környezet látszatát kelti, ahol erős a csapatszellem. Amikor viszont valami rosszul sül el – gyakran Meghan vagy Harry követelései miatt –, hirtelen hideg és távolságtartó lesz azzal az emberrel szemben, akit felelősnek vél.

A forrás így fogalmazott a vele való munkával kapcsolatban: „Nagyon-nagyon-nagyon szörnyű volt. Nagyon fájdalmas. Meghan állandóan sakkozik – sőt, még csak nem is sakkozik, inkább sakkfigurákkal játszik – és tisztában van azzal, ki hol áll a tábláján. Ha pedig egyszer kiestél a kegyeiből, onnantól kezdve a farkasok elé dob.”

Még azt is hozzátette, a manipuláció eszközeivel él, kibeszéli az embert a háta mögött és módszeresen rombolja le az illető önértékelését. Egy másik forrás, aki a médiában dolgozott, úgy fogalmazott, kezdetben nem hitte el, hogy a pletykák, amiket a brit sajtóban olvasott arról, hogy Meghan „terrorizálta” a palota alkalmazottait, igazak lennének. „Aztán, amikor vele dolgoztam, rájöttem: »Ó, ez bármelyik keddi napon megtörténhetett«.” Két másik forrás szerint volt olyan munkatárs, aki terápiába ment a közös munka miatt.

Jane Marie producer azonban más tapasztalatokat szerzett Meghannel kapcsolatban, akit egy kedves, őszinte embernek írt le.

A Vanity Fair cikke azonban Harryről sem fest túl rózsás képet.

Meghan híres szeretne lenni, Harry pedig azt, hogy békén hagyják

Egy – Meghannel munkakapcsolatban álló – forrás szerint Harry szociálisan elszigetelődött, a saját családján kívül nem nagyon kapcsolódik mással, nincsenek barátai sem Kaliforniában.

Egy másik nyilatkozó, aki a médiában dolgozott, így fogalmazott:

„Szerintem Harry nem tudja, hogy mit akar, mert egy akváriumban nőtt fel, és fogalma sincs, milyen az igazi élet. Valószínűleg azt szeretné, ha békén hagynák, és néhanapján elmehetne babákat puszilgatni anélkül, hogy aggódnia kellene a pénz miatt. Ő nem olyanfajta hírnévre vágyik, mint Meghan.”

Harry állítólag nagyon közvetlen és kedves, ha egyedül van – „csakúgy, mint Diana… képes arra, hogy az emberek nagyon jól érezzék magukat mellette” –, ám Meghan jelenlétében „cirkusszá válik minden”.

A cikkben természetesen a pár házassága is górcső alá került. Ez volt az egyetlen dolog egyébként, amivel kapcsolatban kivétel nélkül minden forrás egy véleményen volt, méghozzá azon, hogy mélyen szeretik egymást. „Tudod, mint amikor olyan párokkal találkozol, akik úgy néznek egymásra, hogy az az érzésed támad, nem kellene itt lenned” – mondta egy ismerősük.

Ahogy azt a cikk is felidézi: Harry többször vont már párhuzamot felesége és édesanyja, Diana hercegnő között. „A legnagyobb félelmem az, hogy a történelem megismétli önmagát. [] Elvesztettem az anyámat, és most azt látom, hogy a feleségem is ugyanazon hatalmas erők áldozatává válik” – hangsúlyozta egy 2019-es nyilatkozatában, amelyben a brit sajtó Meghannal szembeni negatív bánásmódjával kapcsolatban emelte fel a hangját.

Bár Harry mindent megtesz, hogy megóvja a feleségét, egy, a lapnak nyilatkozó forrás úgy fogalmazott: a kapcsolatukban alapvetően a nőre jut az irányító szerep. „Meghan az, aki mindent kézben tart.”

A tartalék

Harry Spare (magyarul: Tartalék) című kötete minden idők egyik legsikeresebb uralkodói memoárja lett. A könyvben, melyet J.R. Moehringer jegyez, Harry elképesztő részletességgel elemzi önmagát és a múltját – bár ahogy a Vanity Fair cikke kiemeli: nem mindig teszi ezt mély önismeretet tanúsítva.

A könyvben részletesen taglalja családjával kapcsolatos problémáit is, bátyját, Vilmos herceget például egyszerre nevezi „szeretett testvérének” és „ősellenségének”, aki „ismerős mogorvasággal” közelített felé, valamint akit „aggasztóan kopaszodónak” ír le. De a további fejezetekben sem fest pozitív képet Vilmosról.

A lapnak nyilatkozó egyik forrás szerint Harry talán nem is értette teljesen, hogy milyen következményei lesznek annak, ha milliós példányszámban ad el egy könyvet, amiben a családi szennyest teregeti ki.

DTK a kötettel kapcsolatban a már említett cikkben azonban egy másik aspektust is felrajzolt: „Harry története számomra elsősorban a gyászról szól. Egy kisfiúról, aki most már 38 éves ugyan, de 12 éves kora óta az anyukája koporsója mögött lépdel. Egy beszorult és feldolgozatlan veszteségről, amely néha rettentő bárdolatlanul, máskor egészen megható módon árad ki belőle.”  

Még sincs olyan mély fiókba süllyesztve az a korona

A Vanity Fair cikke, bár néhány pozitív megszólalás és vélemény is helyet kap benne, összességében cseppet sem hízelgő a sussexiekre nézve, akikről eddig is megosztó kép élt a közvélemény fejében – és ez az írás sem az lesz, ami a mérleg nyelvét a pozitív irányba billenti majd.   

Egy forrás szerint Meghan és Harry kölcsönösen erősítik egymás világképét – amelyben kiemelt szerepet foglal el a világjobbító szándékuk –, a buboréknak viszont, amit megteremtettek, vajmi kevés köze van a valósághoz.

A lapnak nyilatkozó kulturális elemző elmondása alapján Meghan világjobbító szándéka egy eszköz csupán a túlélésre (és a PR-ra?), a Harryvel való történetük pedig végső soron egyes privilégiumok elvesztéséről szól:

„Ők a rendszer áldozataiként mesélik el a történetüket, – de valójában a királyi családból való kilépésükkel csak a kiváltságokhoz való hozzáférésük csökkent.”

Míg az évek során nagy csinnadrattával elhagyták az „intézményt” és komoly kritikákat fogalmaztak meg a monarchiáról (akár a netflixes Harry & Meghan dokumentumfilmben), a(z egykori) királyi családi státuszuk adta kiváltságokat a mai napig kihasználják. Így volt ez akkor is, amikor II. Erzsébet meghalt, és a gyermekeik automatikusan megkapták a hercegi és hercegnői címeket – Meghanék pedig igényt is tartottak rá. Vagy akkor, amikor kolumbiai vagy nigériai körútjukra indultak, már jócskán nem a brit zászló küldöttjeiként, ami számos diplomáciai kérdést is felvet. 

Ahogy egy médiában dolgozó forrás fogalmazott: „Ha még mindig királyi címet használsz, ha meglátogatva a Nemzetközösség egyik országát hagyod, hogy a helyi gyerekek meghajoljanak előtted, akkor nem tűntél el teljesen a monarchiából.”

Filákovity Radojka

Kiemelt képünk forrása: Getty Images/ Chris Jackson / Staff