Meglepődve olvasom, hogy a magyarok legnépszerűbb pornóműfaja 2024-ben a MILF volt, 2023-ban pedig a leszbikus pornó. Nem mi vagyunk az a társadalom, amelynek tagjai rettegnek a meleg emberektől és attól, hogy vírus módjára már az óvodásokat is megfertőzi a melegség? Ezért aztán cenzúrázunk, ahol csak tudunk. Hát, a pornóra irányuló kereséseket nem lehet lefóliázni – nevetek magamban… mégsem tudok igazán örülni. Mert a nők közötti szexuális kapcsolat népszerűsége inkább csak a nők tárgyiasításának újabb bizonyítéka. 

Veszek egy mély levegőt, elengedem, ez már a tavalyi év, nyugtatgatom magam reménytelenül: 2024-ben a MILF volt népszerű. Hátha ez másról tanúskodik, hátha ez a változás szele. Nem nagyszerű, hogy az öregedéstől rettegő világunkban mégiscsak látni akarjuk a természetesen idősödő embereket? (Mint majd látni fogjuk, nem egészen erről van szó). És nem mintha nem tudnám, hogy a MILF (ami az angol „Mother I’d Like to F***” kifejezésből ered) egyébként is szexista, tárgyiasító, mert a nőket kizárólag a szexuális vonzerejük alapján értékeli, és ezen túlmenően gyakran figyelmen kívül hagyja a tényleges anyasági vagy élethelyzeti tapasztalataikat. 

A MILF keresőkifejezés gyakorisága a maga elcseszett módján mégis reménykeltő lehet egy olyan társadalomban, amelyben az idősebb személyek alulreprezentáltak az „ifjúságmániás” kultúrában?

A huszonegyedik század mintha életkorellenes lenne

A középkorú vagy idősebb női testtel szembeni averzió megjelenik a popkultúrában is. Kevés kivételtől eltekintve Hollywood az idősebb felnőtteket perifériális szerepekre castingolja, amelyekben általában mogorva, a társadalomra pénzügyi terhet jelentő embereket alakítanak, és ezekben a filmekben az idősebb kort a sebezhetőség, a függőség és a tehetetlenség időszakaként sztereotipizálják.

Simone de Beauvoir francia író, a feminista mozgalmak nagy alakja egyszer úgy fogalmazott: „ha az öregek ugyanolyan vágyakat, érzéseket és igényeket mutatnak, mint a fiatalok, a világ undorral néz rájuk: bennük a szeretet és a féltékenység visszataszítónak és abszurdnak tűnik, a szexualitás taszító és az erőszak nevetséges.”

Erre rácsatlakozva az Oxford Institute egy 2023-as cikkében kiemeli, „az idősebb nő kétszeresen más, kétszeresen lealacsonyított és kétszeresen sérülékeny a külső identitása miatt: ő láthatóan nő, különbözik a férfiaktól, és láthatóan öregszik – még akkor is, ha kozmetikailag módosították, különbözik a fiataloktól”

Ebben az értelemben nőként vonzónak és szexuálisan kívánatosnak lenni azt jelenti, hogy maradj fiatal és karcsú. Arról korábban már mi is írtunk, például ITT, hogy az idő múlásával a nők elveszítik azt, amit a társadalom vonzónak definiál, visszahúzódnak a láthatatlanságba, és ez tükröződik a popkultúra területén is. 

Ezért is üdvözlendő, hogy a közelmúltban mintha új korszakba léptünk volna: 2024 láthatóvá tette az idősebbek nőiességét is. Az új idősebb női generáció vállalta, hogy újradefiniálja az öregedést, egyre inkább láthatóvá válnak az öregedő hírességek, akik szépség- és divatreklámokban is szerepelnek: a stílust és kívánatosságot képviselik, miközben ünneplik az öregedést. 

Ráadásul ma is hatással vannak a közvéleményre, sikeres karriert képesek fenntartani. Hogy csak kettőt említsek a popkultúra világából, eltekintve a pornóipartól (mert ott nem biztos, hogy minden olvasónknak vannak kedvencei): Jennifer Lopez vagy Nicole Kidman életpéldája a bizonyíték arra, hogy ma már nemcsak a férfiak élvezhetik ezeket a privilégiumokat. 

De adja magát a kérdés, hogy tényleg az idősödő nők népszerűsége növekedett? Vagy a fiatalságért fékeveszettül teperő társadalmunkban még mindig a kortalan szépség iránt érdeklődünk?

Valóban az idősödő nőket ünnepeljük? Vagy a kortalan szépséget?

Az Oxford Institute említett cikkében arra is kitér, hogy kevés kivételtől eltekintve (például Meryl Streep és Helen Mirren) csak azokat a nőket dicsőítjük, akik „időtlennek” tűnnek, „megfelelő módon”, azaz „fiatalosan öregszenek, és akik a késői életükben a sikerrel való kapcsolódásukkal népszerűsítik magukat. Madonnát például 2009-ben, amikor még csak az ötvenes évei elején járt, keményen kritizálták az öregedő teste miatt. Így a nőknél az öregedés természetes látható jeleit, mint a súlygyarapodást, az ősz hajat vagy a bőr rugalmasságának elvesztését kudarcként definiálja a társadalom, és a szórakoztatóipar sem mutat együttérzést azokkal a nőkkel szemben, akiket a világ „rosszul öregedőnek” tart.

Hiába szerepelnek olyan anti-aging reklámokban, amelyek arra buzdítanak, hogy vegyük kezünkbe az életünket, az üzenetük az, hogy ezt úgy tehetjük meg, ha küzdünk az öregedés ellen és „visszaforgatjuk az időt”, mert az öregedés még mindig betegségként kezelendő, és csakis a fiatalosság teheti lehetővé a nők számára, hogy „láthatóak” maradjanak.

Tehát az öregedő nők képernyőre kerülésükkel láthatóbbá teszik az idősebb nőket, azonban egy olyan kultúrát teremtenek, amely elvárja, hogy a nők elrejtsék és/vagy eltüntessék az öregedés látható jeleit. 

Ugyanez érvényes a pornóipar népszerű MILF-jeire is. Nem a természetes idősödést, hanem az örök fiatalság illúzióját keltik. Hiába írja azt a Pornhub, hogy a 2024-es év legnépszerűbb keresései és trendjei mögött ott találjuk a szexualitás új formáinak elfogadását, a hitelesség iránti vágyat és a társadalmi tabuk átalakulását. És hiába fogalmazza meg azt is, hogy „ezek az adatok nemcsak a pornográfia világának alakulásáról szólnak, hanem rólunk is mint társadalomról – arról, hogyan viszonyulunk a szexualitáshoz, az intimitáshoz és a modern világ kihívásaihoz”, mert az igazság valami egészen más.

Nem mindig MILF a MILF: ez a címke nem is az életkort, hanem az esztétikai jellemzőket hangsúlyozza

A Pornhub statisztikái azt mutatják, hogy 2024-ben az internet felhasználóinak figyelme egyre inkább az egyszerűség és hitelesség felé fordult. A „szerény” kifejezés keresési aránya 133 százalékkal, a „tudatos öröm” pedig 112 százalékkal emelkedett. Úgy vélik, ez az érdeklődés nem csupán az erotika terén mutatkozott meg, hanem szélesebb kulturális jelenségekben is, például a fenntarthatóság és az egyszerű életmód iránti vágyban.

De a pornómegosztó platform szerint ez a trend azt sugallja, hogy a női szerepek hitelesebb ábrázolása is egyre népszerűbbé válik, mert a „szerény milf” keresőkifejezés 45 százalékkal növekedett, és ez értelmezésükben arra utal, hogy az emberek egy érett, természetesebb nőiesség iránt érdeklődnek, amely túllép a tradicionális szépségideálokon. Miközben alig találni a népszerű tartalmak között olyan idősebb előadókat, akik valóban természetesen öregednének.

Sőt egy 2016-os elemzés szerint viszonylag gyakori, hogy a pornó producerei sokkal fiatalabb nőket castingolnak MILF-ként, pumaként, vagy ahogyan a britek mondják, „yummy mummies”-ként. Ez nem mindig volt így, de a műfaj gyors felemelkedése átalakította a pornóiparág MILF-hez való viszonyulását, és nagyon fiatal előadókat is MILF-ként kezdtek emlegetni.

Bár a MILF-pornó lehetővé tette, hogy az előadók hosszabb ideig maradjanak a szakmában, vagy később kezdjenek, az átlagos pornókarrier még mindig korán kezdődik, és korán is ér véget, ennek eredményeként a pornó világában a MILF (és hasonló „idősebb” női karakterek) nem annyira életkori kategóriát, mint inkább egy esztétikai és személyiségi jellemzőt jelent: telt alakot és magabiztosságot.

Nincs egységes adat a mai MILF-ek átlagos életkoráról, de a kategória legnépszerűbb és leggyakoribb előadói általában a 30-as vagy 40-es éveikben járnak. „Egykor nagy különbség volt a 22 évesek és a 35 évesek között” – mondja Tanya Tate pornósztár az iparág fejlődéséről, aki a 2000-es évek közepétől kezdte érzékelni, hogy „a szakadék bezárult, és egyre több nő kapott MILF címkét. Most úgy tűnik, ha nem vagy tinédzser, akkor MILF vagy.”  

Méghogy fejlődik a társadalom: sokan még a pornóban is tradicionális feleségeket akarnak látni

Ezek mellett a „feleség” témájú keresések népszerűsége is megugrott. A „tradwife” kifejezés, amely a tradicionális feleségszerepet jelöli, 72 százalékos növekedést mutatott – ami már több kérdést vethet fel, bár a Pornhub szerint inkább arra utal, hogy a társadalom vágyakozik a tradicionális értékek és kapcsolati dinamikák után. Nekem valahogy mégis az az érzésem, ez inkább annak a jele, hogy hiába az igyekezet, még mindig az a népszerű, ha a nőket hagyományos szerepekbe kényszerítjük. És ezt ezek szerint egyeseknek nemcsak megtapasztalni jó, hanem nézni is ugyanannyira élményekkel teli.

Ezzel szemben a női közönség körében a hiteles párkapcsolatokat bemutató tartalmak – például amatőr feleségek vagy hiteles párok – különösen népszerűek lettek. Illetve úgy tűnik, a pandémia utáni visszatérés az irodákba nemcsak a munkavégzési szokásokat, hanem a fantáziákat is átalakította:

a „munkatárs” és az „irodai szex” keresések növekedése (előbbi 92 százalékkal, utóbbi 31 százalékkal) a Pornhub szerint arra utal, hogy a közös munkahelyi interakciók újraélesztették a vonzalmat és a szexualitást a munkahelyeken. 

Ezek mellett a párizsi olimpiai játékok kapcsán nemcsak a sport iránti érdeklődés növekedett, hanem a szexualitás és sport összefonódása is felerősödött. Az „úszó” (101 százalékkal emelkedett) és a „röplabda” (165 százalékkal emelkedett) keresések azt mutatják, hogy a női sportolók megjelenése jelentős hatást gyakorolt az online keresési trendekre. A női atléták ábrázolása azonban gyakran viták kereszttüzébe kerül, mivel sokszor szexualizálják őket. A jelenségről, ami máig társadalmi sztereotípiáktól hemzseg, ITT írtunk korábban.

Az animált tartalmak, különösen a hentai, már évek óta dominálják a keresési listákat, és a nők körében is egyre népszerűbbé válnak. A „hentai” továbbra is az első helyen áll a világ legkeresettebb kifejezései között, ami arra utalhat, hogy az animált szexualitás sokféle közönséget vonz. 

Különben is: a Pornhub 2024-es adatai szerint a női nézők aránya világszerte 38 százalékra emelkedett, ami jelentős növekedést jelent az előző évekhez képest.

A nők kedvenc kategóriái között az „ollózó” (143 százalékkal emelkedett) és a „romantikus” tartalmak (45 százalékkal) voltak a legnépszerűbbek, amelyek a Pornhub szerint gyakran a női szexualitás érzelmi és intellektuális aspektusait hangsúlyozzák. Közleményükben kiemelik, a női nézők egyre nagyobb arányban keresnek olyan tartalmakat, amelyek a férfi test szépségét és érzékiségét emelik ki. Az „izmos férfiak” és a „biszexuális férfiak” keresései például 70, illetve 60 százalékkal nőttek.

Arról nem is beszélve, hogy a női nézők által preferált pornósztárok között megjelennek olyan szereplők is, akik nem feltétlenül felelnek meg a hagyományos szépségideáloknak, hanem inkább a kisugárzásuk és hitelességük révén válnak vonzóvá. Ez a változás a szexualitás demokratizálódására és az önelfogadás növekedésére utalhat. 

A 2024-es adatok alapján világos, hogy a nők nem passzív, hanem aktív résztvevők akarnak lenni saját szexualitásuknak, ám a nagy társadalmi trendek valahogy még mindig ezek ellenkezőjéhez kapcsolódnak. Pedig a nők által megtekintett tartalmak sokkal inkább mondanak ellent a hagyományos és sok esetben káros megközelítéseknek, mint a férfiak által oly nagyra tartott, MILF-eket és leszbikusokat megjelenítő pornóvideók, és sokkal inkább etikusak is. 

Bereczki Szilvia

Források: ITT, ITT, ITT és ITT

Kiemelt képünk illusztráció  Forrás: Getty Images/ Softulka