Érett nő jóval fiatalabb férfival – mi változott Stifler mamája óta a filmekben?
Végre 50-es, 60-as, 70-es éveikben járó nőket is láthatunk főszerepben a filmvásznon, akár nagyszabású produkciókban is. Azonban ezzel a trenddel párhuzamosan – vagy talán inkább ezen belül – alakul még egy erős divathullám, amely a közép- vagy időskorú nő és a nála évtizedekkel fiatalabb férfi románcát teszi középpontba. Persze, miért ne lehetnének hasonló történetek? Hiszen nyilván az élet is produkál ilyen helyzeteket, és a fordított felállásra – idősebb férfi-nagyon fiatal nő – sok példát láttunk már. Mégis érdekes tény, hogy az elmúlt pár évben tele lett a streaming és a mozi a hasonló viszonyok feldolgozásával, amelyek már nem a korkülönbség témáját cincálják elsősorban. Hanem mit? Hogyan alakult ez a típusú románcábrázolás, valamint a „MILF-jelenség” a filmekben? Széles-Horváth Anna írása.
–
Csak néhány film a közelmúltból, amely hasonló kapcsolati dinamikát feszeget, legyen az szexuális vagy párkapcsolati viszony. Anne Hathaway egy negyvenes nőt alakít a The Idea of You című 2024-es filmben, aki beleszeret a kamaszlánya által rajongott egyik fiúbanda huszonéves énekesébe. Laura Dern néhány hónapja a Netflixen tűnt fel Liam Hemsworth oldalán a Magányos szívek menedéke című romantikus filmben, ahol szintén a kettejük közt lévő jelentős korkülönbség a sztori fő témája – ami aztán természetesen leküzd minden akadályt. Nicole Kidman már bevállalósabb volt a témát tekintve: a 2025-ben mozikba kerülő Jókislány című filmje (amelyről Fiala Borcsa itt írt) nem a romantikára, hanem a szexualitásra (azon belül is a BDSM műfajára) hegyezi ki a sztorit.
Az idősebb nő-fiatalabb férfi felállásra persze régen is láttunk példát a moziban: gondoljunk csak a Minden végzet nehéz című filmre Diane Keatonnal, ahol Keanu Reeves udvarol neki – Reeves a 40-hez, Keaton pedig a 70-hez közelít –, de ő végül Jack Nicholsont választja. Vagy ide sorolhatjuk a 2008-as A felolvasót, amelyben Kate Winslet, az írni-olvasni nem tudó tanárnő bonyolódik szerelmi kapcsolatba a neki könyveket felolvasó kamaszfiúval – bár ez jóval mélyebb és megrázóbb történetté kanyarodik, nem pedig az „élvezzük az életet korkülönbséggel is” témáját játja körbe.
A hasonló filmek kapcsán egyrészt örülhetünk, hogy megvalósul az egyenlőség: már ez a felállás is helyet kap a vásznon, ahogy az életben is. Másrészt azonban sok kérdést felvet, hogyan ábrázolódnak a hasonló viszonyok, és melyik fél, mit találhat(na) ezekben a filmbeli szerelmekben. Nézzünk kicsit a jelenség mögé!
A két nagy előzmény: Mrs. Robinson és Stifler mamája
Hihetetlenül hangzik, hogy a Diploma előtt című film 1967-ben készült. Még ma is rengeteget hivatkoznak rá. Mrs. Robinson akkoriban egyedi karakterként hódította meg a világot, ma viszont már sok sorstársat találhatna a mozis világban. Az általa képviselt nőalak azonban ma sem jelent mást, mint akkor. A brit The Conversation cikke egy 2011-es kutatásra hivatkozva írja le:
a fiatalabb férfi számára az idősebb nő varázsa a szexuális önbizalomban, a határozottságban, valamint a tudásban rejlik.
„Ezek a tulajdonságok különösen fontosak azon fiatal férfiak számára, akik a gyermekkor szabadsága és a felnőtt autonómia között rekedtek. A Diploma előttben például Benjamin Braddock (Dustin Hoffman) úgy tér haza az egyetemről, hogy nincs életcélja… Mrs. Robinson az, aki betölti azt az űrt, amelyet a szüleitől való elszakadása okozott” – fogalmaz az említett írás.
Stifler mamája több mint 30 évvel később már egy kicsit más kategória, ő még inkább a tapasztalatlan fiú szexuális vonzalmának tárgyát jelenti, és nem a más jellegű élettapasztalata vagy rutinja a lényeg (bár ez magából a műfajból adódóan is furcsa lenne). A New York Times cikke ennek kapcsán kifejti: bár az archetípus megvan (értsd: az idősebb nőnek külsőre szinte kötelező bombanőnek lenni), mára valamennyit árnyalódott a képlet.
„Az idősebb női karakter lett az eszköz, hogy a fiatal fiú megmutassa, felfedezze a karaktere mélységeit, a benne zajló változásokat”
– magyarázza a cikk. Az is örök igazság, hogy a vásznon ebben a fellálásban általában mindenki jóságos. Azonban – muszáj megjegyeznem –, hogy az idősebb férfi-fiatal nő felállásban a férfi általában a hűtlen elhagyóként, a nő pedig a gonosz csábítóként jelenik meg a filmekben. Nyilván ennek is lehet alapja, de azért az életben ez sem csak ebben a leosztásban lehetséges.
Kutatások is bizonyítják: a férfi és a nő számára is vonzóbb a fiatalabb partner
A hasonló románcokat feldolgozó filmek gyarapodása mégsem csak annak az igénynek köszönhető, hogy egyenlőség legyen ebben a tekintetben a moziban. A The Guardian idén januári cikke egy tanulmányt idéz a Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratból. A kutatást végző pszichológusok állítólag maguk is meglepődtek, hogy
a több mint 6000 anonim kérdőív elemzése kapcsán azt látták: a férfiak és a nők egyaránt jobban vonzódnak a fiatalabb partnerekhez (legalábbis az első találkozás után).
Mivel a házas férfiak világszerte átlagosan négy évvel idősebbek a feleségüknél, a kutatók arra számítottak, a nők majd ezt a felállást preferálják a válaszadásnál is. (A legkisebb különbség egyébként Európában és Észak-Amerikában tapasztalható, a legnagyobb pedig a Szaharától délre, ahol a férfiak általában nyolc évvel idősebbek feleségüknél – írja az említett cikk.)
A közgondolkodásra persze nemcsak a filmek gyakorolnak hatást – amelyek igenis hozhatnak megerősítést például egy nőnek, ha ebben helyzetben úgy érzi, dönteni kényszerül –, hanem az is, amikor előtérbe kerül egy hasonló közismert pár. Ez történt például, amikor a francia elnök Emmanuel Macron és felesége Bridget a rivaldafénybe lépett.
A 47 éves elnök és 71 éves párja, – aki egykor Macron tanára volt és miatta szakított a férjével – először komoly meghökkenést keltettek a világban, de ma már viszonylag elfogadóan szemlélik a kapcsolatukat.
Persze az idősebb nő fiatalabb férfi felállás ebből a szempontból éppen olyan, mint a többi szerelem: ahol mély érzelmeken, közös célokon, értékrenden alapul, ott kiállja az idő próbáját. Ahol pedig egy idő után mindenkinek más válik fontossá, ott valószínűleg kevésbé: de ez egy év korkülönbség esetén is pontosan így van.
Hogyan talál egymásra a 20-as, 30-as férfi és a 40-es, 50-es nő?
Összességében korántsem a korkülönbség miatt izgalmas közelebbről körbejárni a témát. Inkább, mint a filmes reprezentációkban egyre gyakoribb jelenséget érdekes vizsgálni azt.
Az idősebb férfi-fiatalabb nő felállást a történetmesélők gyakran a kapuzárási pánikkal kapcsolják össze a férfiak részéről.
Az idősebb nő-jóval fiatalabb férfi (itt most kifejezetten több évtizedre gondoljunk) felállás viszont kifejezetten kedvez az elköteleződni egyre képtelenebb generáció ábrázolásának.
Milyen kényelmes egy gyönyörű, tapasztalt, felszabadult nő partnersége egy 20-as 30-as férfinak, aki élvezni szeretné az életet, de felelősséget nem szívesen vállalna?!
Az említett The Conversation-cikk felhívja a figyelmet arra, hogy
maga a MILF kifejezés az 1990-es években kezdett elterjedni, amikor az Egyesült Államokban egyre nőtt a fiatal, egyedülálló anyák száma.
Ezzel párhuzamosan a fiatal felnőttek egyre hosszabb ideig maradtak a szüleik házában. A mamahotelben nevelkedő – gyerekvállalást esetleg nem is tervező – fiatal férfiak, és a már egyszer csalódott, kisgyerekes időszakon túllépett, intimitásra pedig nyilvánvalóan vágyó nők pedig könnyebben egymásra találtak az életben és persze a képernyőn is.
Az érettség jele, ha magad határozod meg, miként élsz
Ahogy arra már korábban utaltam, bár a szexuális vonzerő még mindig lényeges szempont a filmbéli MILF-történetekben, a hasonló románcok bemutatása azért árnyalódott.
Többnyire a nő vonzereje már nemcsak a külsőségekben, de a személyiségében is megmutatkozik: nem véletlen, hogy hangsúlyozottan komoly szakmája, karrierje van a bemutatott nőknek, és maguk érték el a sikereiket.
Talán pont a szexuális tárgyiasítás ellen küzdenek ezek a mozik (miközben a csinos külső és a fiatalosság hangsúlyozásához mégis foggal-körömmel ragaszkodik), illetve a 40-50-60 pluszos nők értékét igyekszik kidomborítani. Hol sikerül, hol nem, mindenesetre, ha ez az irány ennyire népszerű marad, lesz idő megtalálni az arany középutat.
A nők részéről ébredő igényt a hasonló filmekre igazolja, hogy ezekre a produkciókra olyan világsztárokat sikerül megnyerni újra és újra, akik a színészi tehetségüket is bizonyították már elégszer. Az Idea of You kapcsán például mindkét színész úgy nyilatkozott, hogy azt akarták megmutatni: egy bizonyos mélység és elkötelezettség után a korkülönbség tényleg jelentéktelenné válik, és végül is ebben az esetben a hírnév az, amely valódi nehézségeket állít Hathaway karaktere és a Nicholas Galitzine által játszott zenész kapcsolata elé. A színésznő állítása szerint azonnal beleszeretett a forgatókönyvbe, és mára már tartja azt a szabályt, hogy mindig ösztönből, szenvedélyből dönt a munkában is.
„A film reményt ad, és azt a felismerést, hogy az életed a tiéd, neked kell élvezned, és csak te tudod, hogyan teheted ezt. Talán az érettség egyik jele, hogy magad határozhatod meg az életed folyását”
– foglalta össze Anne Hathaway, mi is lehet női szempontból a fő mozgatórugója a hasonló románcokat, szerelmeket vagy épp komoly kapcsolatokat bemutató moziknak.
Kiemelt képünk forrása: Miramax Films Dimension Films; Amazon Prime Video; Netflix