Inkább kihalnak, mint hogy férjhez kelljen menniük – A koreai 4B-mozgalom
Mondhatnám, hogy a cím hatásvadász sarkítás – de valójában nem az. Világszerte mind nagyobb figyelmet kap egy mozgalom, amelynek követői (heteroszexuális nők) ugyanis feladták a nőgyűlölet elleni harcot, és kivonultak a patriarchális társadalom keretei közül. Nem házasodnak és nem szülnek. Koreában a legalacsonyabb a születő gyerekek aránya a világon, szóval ez közel sem vicc. Mondhatnám azt is, hogy szélsőséges megoldás ez – de mondhatnám-e, ha tekintetbe vesszük, hogy az országban még néhány évtizede is annyira lenézték a leánygyermekeket, hogy ha nem volt pénz terhességmegszakításra, nemes egyszerűséggel kidobták őket születésük után? Biztos-e, hogy a reakció eltúlzott, és nem az alaphelyzet volt az? Csepelyi Adrienn írása.
–
Egyre több videót látni a közösségi médiában a 4B-mozgalomról. A dél-koreai nőjogi törekvés elnevezése a koreai nyelv bi- fosztóképzőjéből ered, ami azt jelenti: valami nélkül.
A négy b pedig így áll össze (angol átírással):
- bisekseu: nem szexelnek férfiakkal
- bichulsan: nem szülnek gyereket
- biyeonae: nem randiznak férfiakkal
- bihon: nem kötnek házasságot férfiakkal
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Első olvasatra ez igen szélsőséges megoldásnak tűnhet – és nyilvánvalóan nagy port is kavart nemcsak a távol-keleti országban, de világszerte. Ahhoz, hogy megértsük, miben gyökerezik, nem árt kettőt hátralépnünk, és megfelelő távolságból szemlélni a képet –
ez ugyanis korántsem egy modern, hirtelen szárba szökkent feminista vadhajtás, sokkal inkább a végső elkeseredés szülte kivonulás a társadalomból. Heteroszexuális nők, akik feladták, hogy a patriarchátus ellen harcoljanak.
Kislány? Akkor nem kell!
Ahogyan sok kultúrában, úgy a dél-koreaiban is elég egyértelmű a leosztás, ha anyagi javakról, munkáról, döntéshozatalról vagy öröklésről van szó családon belül: máig igen erősen él az a szokás, hogy a legidősebb fiúgyermeké a legtöbb jog. Társadalmi szinten sem kell sokat kutatnunk a patriarchátus nyomait: mivel a koreai férfiak túlnyomó többsége alig vagy egyáltalán nem végez házimunkát, és a gyerekneveléssel kapcsolatos feladatokból is alig veszi ki a részét, a nők jelentős hányada a mai napig feladni kényszerül a karrierjét (vagy el sem tudja indítani azt), miután férjhez megy és gyereket vállal.
Ez a berendezkedés annyira alapvetésnek számít, hogy valójában már akkor hatalmas felháborodás tört ki, amikor a kilencvenes években szóba került: ez lehetne akár másképp is. A férfiaknak ugyanis – meglepetés! – egyáltalán nem áll érdekükben, hogy máshogy legyen.
A koreai nők mintegy 31 százalékkal keresnek kevesebbet ugyanabban a munkakörben ugyanannyi munkáért a koreai férfiaknál (Magyarországon ez 16-18 százalék körül mozog).
Nem csoda, ha – elnézést kérek, nem a saját véleményem jegyzem le – a családoknak egyszerűen „nem érte meg” kislánygyereket felnevelni, hiszen ha dolgozik is egy darabig, kevesebb pénzért teszi, mint egy fiú, s hamar ki is esik a munkaerőpiacról. A nemkívánatos lánycsecsemők osztályrésze tehát a halál lett: nemritkán úgy dobták ki őket, mint a háztartási hulladékot.
Az irodalom adta a szikrát
Mint oly sok esetben a világtörténelem folyamán, a 4B-mozgalom esetében is egy irodalmi mű volt az, amelynek hatására a sok-sok elégedetlen nő egymásra talált és közösen kezdett a jövőről gondolkodni. Cho Nam-Joo 2016-ban megjelent, Kim Jiyoung, Born 1982 (Kim Joyoung, született 1982-ben) című regénye volt az, amelynek hatására az addig leginkább a feminista csetcsoportban vagy a Members of Megalia nevű feminista weboldalon eszmét cserélő koreai nők – Beyoncéval szólva – alakzatba rendeződtek.
„Úgy tekintettem Kim Jiyoung karakterére, mint egy hordóra, amely megtelt mindazokkal a tapasztalatokkal és érzésekkel, amelyeket oly jól ismer minden koreai nő” – nyilatkozta Cho Nam-Joo a regény főszereplőjéről. Úgy tűnik, ezek a tapasztalások valóban annyira egységesek, hogy könyvének, amely sok millió példányban kelt el világszerte azóta, jóval nagyobb a hatása, mint hitte.
Eszembe jut egyébként egy másik példa is, ami magyarul is olvasható: a nemzetközi Man Booker-díjas A növényevő (Han Kang koreai írónő regénye) azt írja le, hogyan lesz egy, a tradíciók és családi elvárások által tönkretett nő egyetlen lázadási lehetőségévé az, hogy előbb vegetáriánus, aztán vegán lesz, s végül többé nem eszik, és feloldódik a természetben.
A harmadik könyv, amit szokás említeni a téma kapcsán, Shin Kyung-Sook Please Look After Mom című regénye, amely egy családanya eltűnéséről szól.
Nem véletlen, hogy mindhárom kötetben megjelenik az eltűnés, láthatatlanná válás, önmaguk elvesztésének motívuma: a koreai társadalomban nőként nem nehéz így érezni. Az pedig, hogy mindhárom könyv hatalmas nemzetközi sikert is aratott, jól mutatja, mennyire nincs oka és joga más országoknak kívülről tekinteni erre a problémára…
Hány lépéses a bőrápolási rutinod?
A fenti társadalmi tényezőkön túl számos összetevője van a 4B-mozgalom megszületésének. Felsorolok néhányat:
- a családon belüli erőszak aránya Dél-Koreában jóval a nemzetközi átlag fölött van: előbbi 41,5 százalék a globális 30 százalékos átlaghoz képest
- rengeteg a nőkkel kapcsolatos gyűlölet-bűncselekmény, ami vagy megtorlatlanul marad, vagy nevetségesen enyhe büntetéssel sújtják az elkövetőt
-
a fejlett technológiának köszönhetően rendkívül elterjedtek az országban a rejtett kamerás bűncselekmények, amikor nőket akaratuk ellenére, tudtukon kívül figyelnek meg akár a saját intim környezetükben
- a bosszúpornó is bevett szokás
- 1996 óta Dél-Koreában a legnagyobb az eltérés a férfi és női bérek között – ez tehát lassan 30 éve nem javul
- egy felmérés tanúsága szerint a nők 80 százalékát zaklatták már a munkahelyén
- a magasan képzett, önálló, önellátó nőket a férfiak „kimcsi-nőknek” csúfolják, és egoista, rideg semmirekellőkként beszélnek róluk – akár tudományos publikációkban is…
- a 12 lépéses koreai csoda-bőrápolási rutinok hátterében fontos látnunk azt a rendkívül nyomasztó szépségideált és súlyos társadalmi nyomást, amely a nőket éri a külsejükkel kapcsolatban
Dél-Korea kimondottan homogén társadalom, a legmélyebb szakadékot egyértelműen a nemek közötti megkülönböztetés nyomán vájták. És csak az egyik oldalnak érdeke, hogy e szakadék fölött híd épüljön.
Pontosabban: eddig legalább az egyik oldal igyekezett hidat verni a szakadék fölé. A 4B-mozgalom viszont a mélybe szórta a szerszámait és azt mondta: ha a túloldalról nincs segítség, nincs meghallgatás vagy együttműködés, akkor mi köszönjük szépen, maradunk ideát. Ez esetben viszont senki se várja el, hogy a férfiak elvárásai szerint éljünk.
Hogy hányan vannak a mozgalomban? Jó kérdés: számosan már sok-sok éve, évtizede kivonultak a társadalomból a kommentek tanúsága szerint, míg mások csendben követik csak az új, nők alkotta szabályokat, így
5000 és 50.000 követő közé lövik be a különböző cikkek a 4B létszámát. Ez azonban, ha a fogamzóképes női lakosságot tekintjük, csöppet sem alábecsülendő. Hiszen ezek a nők azt mondták: „inkább kihalunk, mint hogy így éljünk tovább”. Míg a hatvanas években egy nő átlagosan hat gyereket szült, mára ez a szám 0.78-ra csökkent – és évről évre szemmel láthatóan fogyatkozik tovább.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A politika mit sem ért az egészből
A két éve megválasztott elnök, Yoon Suk-yeol (férfi, nyilván) személyes véleménye szerint (amelyet egyre-másra hangoztat is) mindezért a feminizmus okolható, hiszen „tönkreteszi” a boldog, hagyományos kapcsolatokat. Hát persze. Véletlenül sem a hímsovinizmus, vagy, mondjuk, hogy egy házas nő naponta átlagosan három (!) órát dolgozik a háztartásban – szemben a férfiak által bevallott 54 perccel…
Míg az egyik elnökjelölt választási ígérete az volt, hogy megállítja a 4B-mozgalmat, a másik azzal kampányolt, hogy megszünteti a Család- és Nőjogi Minisztériumot, amely a szexuális bűncselekmények áldozatainak védelméért felelős. 2022-ben a tankönyvekből eltávolították a „nemi egyenjogúság” kifejezést. Remek kilátások, nem?
Mindent elmond a patthelyzetről, hogy amikor egy átfogó kutatásban nemrég azt vizsgálták, mi az akadálya a házasságoknak és a gyerekvállalásnak, a nők a láthatatlan munka eloszlását jelölték meg legfőbb problémaként – a férfiak pedig a feminizmust.
A 4B-mozgalom mind ismertebbé válik szerte a világon, köszönhetően a közösségi médiának. És persze megérkezett rá a válasz is: a súlyosan nőgyűlölő incelkultúra nem kíméli azokat, akik szimpatizálnak a 4B-vel. Az „Ilbe”-mozgalom szerint például „minden nő sekélyes és élősködő”. Nem is értem, miért nem akar senki hozzájuk menni feleségül!
De akinek kétsége volna azt illetően, hogy a legmagasabb szinteken mennyire dívik a nők tárgyiasítása, az bátran vessen egy pillantást a „Nemzeti Születési Térképre” – amelyen világosan jelzik, az ország mely területén hány fogamzóképes korú nő van. (Nem, nem szeretnék tippeket adni senkinek idehaza…)
A 4B-mozgalom tagjai azt mondják: inkább kihalnak, mint hogy így éljenek tovább. Sokak szerint ez túl radikális, önző, stb., hiszen a szülés nemes feladat, sőt kötelesség. Szívesen megkérdezném tőlük, vajon mit mondanának erről a születésük után értéktelennek, rossz befektetésnek ítélt kislányoknak, akiket nemes egyszerűséggel kidobtak, hogy megszabaduljanak tőlük. Pontosan mit is nevezünk radikálisnak?
Kiemelt képünk forrása: Getty Images/ Jean Chung / Stringer