Kate Winslet: Rohadtul megérte a MeToo! A fiatal színésznők ma már, b*ssza meg, nem félnek!
Kate Winslet 9 éve dolgozik egy filmen, ami Lee Millerről, a modellből, majd Vogue-fotósból lett haditudósítóról szól. Producerként is jegyzi a Lee című alkotást, amit kifejezetten párbeszédindítónak szán. Ez már csak azért is adja magát, mert olyan témákat boncolgat, amelyek ma is aktuálisak: mennyit lehet megmutatni egy háború véres valóságából? Hogyan kell és lehet úgy kommunikálni egy nőről, hogy ne a külseje kerüljön a figyelem középpontjába akkor sem, ha szép? A forgatókönyvet Lee Miller fia, a szintén fényképész Antony Penrose könyve alapján készítették, és a filmet részben Magyarországon forgatták még tavaly (Budapesten és a Pilisben is). Winslet a hangutómunka közben adott interjút, amelyben a film mellett arról is nagyon őszintén beszél, hogy még neki is meg kellett küzdenie a filmszakma előítéletességével. Tóth Flóra szemlézi a Vogue cikkét.
–
„Miért kellene kedvelnem ezt a nőt?”
Winsletet a Lee készítése közben több olyan élmény érte, amelyek elgondolkodtatták: mekkora út áll még előttünk a nőkkel való bánásmód, a velük kapcsolatos nézetek megváltoztatásában. Ezt mesélte az interjúban: „A férfiak, akik azt hiszik, hogy a segítségükre vagy szorulva, elképesztően felháborítók. Még egy rendező is megkeresett azzal, hogy:
»Figyelj, megcsinálod a filmemet és én szerzek pénzt a te kis Leedre«. Kis Leem! És megesett, hogy lehetséges férfi befektetők kérdeztek meg: »Mondd el, miért kellene kedvelnem ezt a nőt!«”
Többek között ezen felvetések miatt is fontos célja a filmnek, hogy úgy mutassa be Lee történetét, hogy ne egy kis „női” mozi legyen, hanem diskurzust indítson a háború ábrázolásáról (a film középpontjában a második világháborúban fotósként eltöltött évei állnak), a nacionalizmusról, a média valóságtorzításáról egy ilyen nehéz helyzetben – vagyis csupa ma is releváns témáról. Erre mondott igent az édesanyja hagyatékát nagyon is a szívén viselő Antony Penrose (Lee fia), akit társ-forgatókönyvíróként jegyeznek, mivel az ő könyve szolgált a film alapjául. Korábban több ajánlattal keresték meg, de mindegyiknél azt érezte, hogy rossz helyen van a fókusz.
Rohadtul megérte a #MeToo!
Winslet azt mondja, ahhoz, hogy ilyen irányba haladhasson a világ, nagyon kellett a #MeToo mozgalom. „Istenem, ez a legjobb az egészben.
A fiatal színésznők ma már – bassza meg – nem félnek! Erre annyira büszke vagyok. És azt is gondolom, hogy ezért megérte az a sok szar, erre használni a hangom éveken át, akár úgy, hogy kinevettek és ujjal mutogattak rám, hát ezek után pont leszarom.
Rohadtul megérte. Mert a kultúra olyan módon változik, amit a legmerészebb álmaimban sem gondoltam volna a húszas éveimben.”
Winslet a producerkedés mellett főszereplője volt a filmnek (olyan nevek mellett, mint Alexander Skarsgård és Marion Cotillard), és a kettős helytállás részben a bizonytalan finanszírozás miatt okozott nehéz pillanatokat (volt, hogy két hétig Winslet finanszírozta a forgatást, hogy ne álljon a munka). Közben az első forgatási napok egyikén elcsúszott és megsérült (Horvátországban), kórházi kezelésre szorult, de még így sem engedte, hogy csúszásba kerüljenek. Három hatalmas hematómával a gerince mellett, és a saját maga kímélésére irányuló orvosi utasítások ellenére folytatta a munkát.
Már a sérülés után érkezett Magyarországra, ahol több helyszínen dolgoztak, és a technikai stáb jelentős része magyar. A hírek szerint a külföldi stábtagokat is lenyűgözték a Pilis gyönyörű tájai, amit majd viszontláthatunk a filmben (decemberben lesz a premierje).
„Nem érdemes értékes energiákat pazarolnom a fizikai énem kritizálásra”
Természetesen az is szóba került, amivel sokan küzdünk: az önelfogadás, a megbékélés a külső adottságainkkal, akkor is, ha azt kapjuk, amit Kate Winslet. „Következetesen azt a visszajelzést kaptam, hogy rossz az alakom” – mondta, utalva talán arra is, hogy a Titanic sztárjaként a közönség és a kritikusok egy része „kövérnek” bélyegezte.
Winsletnek vannak olyan jelenetei a Leeben, amelyben a cselekmény megkívánja, hogy mutasson valamennyit a testéből. A stáb kínált számára menekülőutat, hogy ez a valamennyi kevesebb, előnyösebb legyen, de ő nem kérte. „Változtassunk, mert látszik, hogy húsos? Nem fogunk” – emlékezett vissza a forgatásra. De közben azért az interjúban beismeri:
„Kibaszott nagy bátorság kell ahhoz, hogy a testemet önmaga puhább változatában se rejtsem el.”
Azt mondja, kemény feladat fenntartani az önértékelésünket a szépségről alkotott sztereotípiákkal szemben, de neki ez régi küzdelme, hiszen huszonévesen szinte bántalmazást élt át a mainstream média részéről – már ami a kinézetét illeti. És ezek az élmények segítik abban, hogy nagyon is jól lássa a közösségi média elsősorban női önértékelésre gyakorolt hatását. Erről szólt az I am Ruth című minisorozat epizódja, amelyben két felnőtt gyerekével együtt játszott (írtunk a BAFTA-díj-átadón elhangzott beszédéről, ami a Z generáció mentális egészségét érő veszélyekre hívja fel a figyelmet). „Ma már tudom, hogy nem érdemes értékes energiákat pazarolnom a fizikai énem kritizálásra. […] Szerintem minden nő jobban jár, ha csak annyit mond: Hiszek magamban. Nem számít, mit gondolnak mások; ez vagyok én – haladjunk.”
Winslet az interjú végén kiemelte még, hogy férje, Edward Abel Smith tette lehetővé azt, hogy végig tudja csinálni a filmet, hiszen ő volt az, aki közben tartotta a frontot 9 éves fiuk, Bear mellett. Winslet lánya, Mia 22, idősebb fia, Joe pedig 19 éves, de most fordult elő a színésszel először, hogy kihagyott egy iskolai sportnapot. Bear mellett természetesen ott volt az apukája, de Kate azért arra készül, hogy a megfeszített munka után most tart egy kis szünetet, amikor a családjára koncentrál. És közben olyan is lesz, hogy ecetes-sós chipsszel ül a kanapén, és nézi a tévét.
Kiemelt kép: Getty Images / Dave J Hogan / Contributor