A közösségi média új trendje: deinfluenszerek kampányolnak az esztelen költekezés ellen
Itthon mára gyakorlatilag szitokszóvá vált, ha valakiről azt mondják, influenszer. A véleményvezér vagy tartalomgyártó kifejezések jóval népszerűbbek, az influenszer kifejezés egyértelműen pejoratív jelentésárnyalatot kapott, holott eredetileg csak annyit jelent, hogy valaki hatást gyakorol az őt követő közösségre. Most azonban megjelent egy új csoport, a deinfluenszerek, akik bizonyos szempontból nagyon is hasonlítanak az influenszerekre, miközben a vásárláshoz, fogyasztáshoz köthető céljaik éppen ellentétesek. Krajnyik Cintia írása.
–
Az elmúlt években az influenszerek hatására a közösségi média felületei virtuális áruházakká, piacterekké váltak, ahol konstans FOMO-nk lehet, ha nem vásároljuk meg mi magunk is azokat a termékeket, amelyekre a tartalomgyártók esküsznek, és amelyek látszólag tökéletessé varázsolják a megjelenésünket, az otthonunkat, vagy jótékony hatással vannak az egészségünkre. Jól jelzi a modell hatékonyságát, hogy 2022-ben csak azok a tartalomgyártók és influenszerek, akik az amerikai LTK vásárlási platformon keresztül értékesítettek,
3,6 milliárd dollár értékben adtak el árut a felhasználóknak.
A legnépszerűbb termékek a Dyson Airwrap hajformázó, az Always Pen serpenyő és a Lululemon övtáskája voltak.
Az influenszer eredeti jelentése szerint olyan személyt takar, aki tekintélye, tudása, személyisége, pozíciója vagy a közönségéhez fűződő kapcsolata miatt hatással lehet mások vásárlási döntéseire. Míg régebben többnyire a mainstream médiából kerültek ki: ismert zenészek, színészek vagy sportolók alakjában, addig ma már szinte bárki influenszerré válhat, akinek van legalább egy telefonja és internetes hozzáférése.
A közösségi média influenszereinek szerepe ugyanúgy az, hogy hatással legyenek a felhasználókra, annyi csupán az eltérés, hogy ők olyan tartalomgyártók, akik nem a tévén, rádión, újságokon keresztül váltak ismertté, hanem social media platformokon, a YouTube-on, Instagramon, TikTokon építették fel magukat, szereztek követőtábort és ezáltal elérést.
Az elképesztő mértékű túlfogyasztás és a tudatosság elve azonban egyes influenszereket is elért, ennek hatására jött létre a véleményvezérek egy új csoportja, a deinfluenszereké. Ők más influenszerekkel ellentétben – akik akár még kedvezményt is kínálnak kuponkód használatával, ha a felhasználók vásárolnak az általuk ajánlott termékből –, nem vásárlásra buzdítanak, hanem
bizonyos termékek, szolgáltatások elkerülésére biztatják követőiket, ezzel pedig a túlfogyasztásnak és a fölösleges költekezésnek igyekeznek gátat szabni.
A deinfluenszer trendje az utóbbi hónapokban intenzíven tarolta le a TikTokot, az Instát és a YouTube-ot is, főként a szépség és életmód területén volt meghatározó, azóta azonban a határvonalak jelentősen kiterjedtek. Ezek a véleményvezérek arról beszélnek a követőiknek, hogy melyek azok a termékek, amelyek indokolatlanul váltak népszerűvé, és az sem ritka, hogy olcsóbb, minőségileg jobb alternatívákat kínálnak helyettük.
A #deinfluencing hashtagen a cikk írásának pillanatában 633,3 millió megtekintés van a TikTokon,
ez sokat elárul arról, hogy a felhasználók mennyire ki vannak éhezve az olyan típusú tartalomra, ahol az őszinteség jegyében nem termékeket akarnak rájuk tukmálni, hanem a valóságot hallhatják egy-egy árucikkről.
@chloe.chapdelaine I love this trend so much. #deinfluencing #deinfluencer ♬ original sound - Chloë💎 | Travel & Creativity
A deinfluenszereket nem a rosszindulat vezérli, sokkal inkább a tudatosság elve
A deinfluenszerek igyekeznek arra ösztönözni a követőiket, hogy kritikusabban gondolják át vásárlásaikat, és súlyozzák a szükségleteiket a vágyaikkal szemben. Céljuk, hogy rávegyék a fogyasztókat:
vásárlásaik csökkentésével a felesleges hulladék mennyiségét is redukálják, és egyúttal a környezetüket is óvják.
Az influenszerkultúra mindenkit folyamatos vásárlásra, túlfogyasztásra biztat, azt az illúziót teremtve ezzel, hogy a felhasználók így tarthatnak lépést a legújabb trendekkel. A legnagyobb divatmárkák népszerűsítése például rendkívül gyakori a tartalomgyártók között, miközben
a ruhagyártás a világ szén-dioxid-kibocsátásának közel nyolc-tíz százalékához, valamint a globális vízszennyezés húsz százalékához járul hozzá
a ResearchGate szerint. Az sem elhanyagolható tény továbbá, hogy a hajózás, amely a szállítmányozás szempontjából elengedhetetlen, a globális üvegházhatású gázok kibocsátásának három százalékáért felel.
A deinfluenszerek ugyanakkor nem utasítják el teljességgel az influenszerpiacot. Amellett, hogy fontos számukra az őszinteség, és igyekeznek a túlságosan felkapott termékek körüli lufit kipukkasztani, egyesek kifejezetten arra helyezik a fókuszt, hogy a követőiket ne verjék át, ne vásároljanak feleslegesen indokolatlanul drága árucikkeket. Ez esetben nem a teljes lebeszélés a cél, csupán a költés racionalizálása.
A deinfluenszereknél is nagyobb igény van a dupe-ra
Nem véletlen, hogy a „dupe” kultúra is hasít a közösségi médiában, ami a duplikáció rövidítése, és olyan termékeket takar, amelyek magasabb árkategóriás és/vagy dizájner darabok olcsóbb verziói. A dupe erősen jelen van a divatiparban, ahol a luxusmárkák ruháit másolják le a fast fashion márkák széles körben megfizethető áron. A jelenség azonban egyre inkább kiterjedt a szépségiparra is, a kozmetikumok és a sminktermékek között is megjelentek a drogériák polcain olyan termékek, melyek felsőkategóriás társaikat hivatottak helyettesíteni.
Egyes TikTokerek a deinfluencing egyik ágaként tekintenek a dupe kultúrára, melynek révén kevesebb költésre ösztönzik követőiket.
A trend egyértelműen népszerű, hiszen jelenleg a #dupe hashtag több mint 4,2 milliárd (!) megtekintéssel rendelkezik TikTokon. Hannah Rosato tartalomgyártó, a deinfluencing éllovasaként azonban úgy nyilatkozott ennek kapcsán az amerikai Forbesnak, hogy mindez kontraproduktív is lehet, hiszen a dupe kultúra még mindig a fogyasztást szorgalmazza, és ellentmondásos lehet, ha a tartalomgyártó egy termék – még ha az egy olcsóbb verzió is – vásárlásra ösztönöz.
Nektek mi a véleményetek a deinfluenszerekről? Gyakran vásároltok influenszerek ajánlásai alapján? Írjátok meg nekünk kommentben!
Felhasznált források: ITT és ITT
Kiemelt képek forrása: TikTok