Bartók Béla lángoló, viszonzatlan szerelme: „Ez az én halotti énekem”
Pontosan 142 éve született Bartók Béla, az egyik legjelentősebb magyar zeneszerző és népzenekutató. A korszakos zenetudós művészetére a szerelmi élete is hatással volt, leginkább a hegedűművész Geyer Stefi iránti érzelmei inspirálták. A fellángolás csak nyolc hónapig tartott ugyan, a nyoma mégis fellelhető Bartók évtizedekkel később alkotott műveiben is. A férfi nem csak zenedarabokat írt Geyernek: levelek sokaságában is hangot adott érzelmeinek, amelyekben gyakran tudományos eszmefuttatásokat is folytatott. Ezek az írások több szempontból is értékes dokumentumoknak számítanak, László Ferenc erdélyi zenetudós például „a világon egyedülálló hangvételű, bölcselkedő” szerelmes leveleknek tartotta az egyszer felemelő, másszor kínzó románc lenyomatait. Nádudvari Péter írása.
–
A legenda szerint Bartók négyévesen már csaknem negyven dalt tudott eljátszani a zongorán. Volt kiktől örökölnie a korán megmutatkozó tehetségét: tanár édesanyja, Voit Paula kiváló zongorista volt, iskolaigazgató édesapja, idősebb Bartók Béla pedig nagyszerűen játszott csellón.
A kis Béla hétéves volt, amikor nagy veszteség érte a családot: meghalt az apa, mindössze harminckét évet élt. Néhány év múlva az özvegy, Voit Paula két gyermekével – Bélával és Elzával – Pozsonyba költözött. A gyenge fizikumú, sokat betegeskedő és meglehetősen magányos Bartók mentsvára ott is a zene maradt: ekkortájt már több éve komponált is, a legelső szerzeményeit – keringőket és polkákat – kilencévesen írta, majd kamaraműveket is szerzett, amelyeken főleg Brahms és Schumann hatása érezhető.
Miután befejezte a középiskolát, úgy döntött, a budapesti Zeneakadémián tanul tovább – noha Bécsbe is mehetett volna. Már akadémistaként nagy hírnévre tett szert mint zongorista: nemcsak Budapesten, hanem Európa több nagyvárosában is adott koncerteket.
Egy másik, hozzá hasonlóan nagy tehetségnek tartott művészpalánta, a hegedűs Geyer Stefi is a Zeneakadémián tanult ekkortájt, akinek a képességeiről sokat elárul, hogy már tízévesen felvették az intézménybe, hamarosan pedig Európa és az Egyesült Államok színpadait is meghódította.
A kritikusok elragadtatottan írtak a lány előadásairól: „Olyan nyugodtan, szépen és művésziesen játszott, mintha már 20 év óta hangversenyeznék. […] Bámulatos érzéke az interpretálásra, gyönyörű technikája van már és vonókezelése elegáns, korrekt.”
Letaglózó szerelem
A visszaemlékezések szerint Bartók és Geyer először egy zeneakadémiai koncerten látták meg egymást – a lány tizennégy éves volt, Bartók huszonegy. Az elbűvölő, angyali szépségű hegedűs sokakat levett a lábáról, Bartók is megpróbált a közelébe férkőzni, de állítólag meg sem merte szólítani a lányt. Aztán néhány évvel később, amikor a fiatal férfi már a Zeneakadémia oktatója volt, újra találkoztak, méghozzá Jászberényben, Geyer nagynénjénél.
Ekkor Bartókot szinte megigézte a delejes vonzerejű lány, a hirtelen fellobbant szerelem hevében pedig elhatározta, versenyművet ír neki.
Geyer – akit hódolók hada vett körül – nyitottan fogadta ugyan a lánglelkű fiatal zongorista közeledését, de nem tudott sokat találkozni vele: Bartók Erdélybe utazott népdalgyűjtő körútra, ő pedig külföldön koncertezett. Viszont intenzív levelezés kezdődött kettejük között, ennek révén alaposan megismerhették egymást, és azt is tudták, mi történik éppen a másikkal. Bartók rengeteg levelet írt a lányhoz, amelyekben amellett, hogy rendszeresen hangot adott hódolatának, beszámolt körútja eredményeiről is – azt akarta, hogy Geyer is elköteleződjön a népzene mellett –, ezen kívül tudtára adta azt is, hogy az említett hegedűversenyt karácsonyi ajándéknak szánja.
Arról is írt a fiatal hegedűművésznek, mennyire tiszteli Kodály Zoltánt, aki szintén foglalkozott népzenekutatással: „a legértékesebb ember, a legnagyobb ember, akit én eddig annak tudok” – írta, és mivel Geyer akkoriban ismerte meg személyesen Kodályt, csodálatát újra kifejezendő megkérdezte a lánytól:
„Megérezte-e, hogy egy magasabb lénnyel beszél?”
Viszont nem csak a szíve hölgyét lenyűgözni kívánó szerelmes hangján írta a leveleit Bartók, időnként kifejezetten bárdolatlan stílusban szólt a lányhoz. Például arra, hogy bővebben írjon neki, ezekkel a szavakkal próbálta rávenni: „ha valamikor ír, ne olyan időpontot válasszon, mikor […] tollába szorul levelének kétharmada”. A kézírását sem illette szívhez szóló jelzőkkel: „micsoda kolosszális mamut betűkkel ír!”
Az is kiderült a levélváltások során, hogy komoly különbözőségek, sőt ellentétek feszülnek köztük fontos világnézeti kérdéseket illetően. A mélyen vallásos, katolikus Geyernek az egyik levelében bevallotta Bartók, hogy ő is gyakorló katolikus volt ugyan, de volt egy „buzgó hittanára”, és az ő buzgalmának „fényes eredménye” oda vezetett, hogy ő „elvben” már nem katolikus többé – a szentháromságot pedig „ügyetlen mesének” nevezte. Az ateista Bartók azt is tudtára adta Geyernek, hogy szerinte „az istenekben való hit emberi gyöngeségből eredhetett elsősorban”, ami szintén nem nyerte el a lány tetszését. Arra viszont törekedett, hogy a vallásfilozófiában és vallástörténetben való jártasságát fitogtassa, ezzel is lenyűgözve Geyert.
De nemcsak az istenhitről, hanem a házasságról alkotott nézeteik is különbözők voltak, a konzervatív értékrendű lánnyal ellentétben Bartók nem volt házasságpárti, amit választottja tudtára is adott. „Ami a tradíciót illeti, ez csak az átlagemberek szent-szentírása. De épen a Geyer Stefik azért teremtődtek, hogy ne dőljenek igájába…
Azt hiszem, küzdenie kell mindenkinek, nőnek úgy, mint a férfinak a tradíció bilincsei ellen, persze ha megvan a hozzávaló ereje. A küzdés tulajdonképpen nem más, mint önállóság felé való törekvés. Ne függjünk senkitől, semmitől, úrrá legyünk még saját magunk felett is.”
Inspirálta a szerelem okozta szenvedés
Geyer válaszlevelei egyszer ámító reménnyel töltötték el, másszor pedig a végletekig elszomorították Bartókot, akinek, mint alkotó művésznek, ezek a szélsőséges érzelmek kiváló táptalajt adtak a zeneszerzéshez: „egy-egy levele, sőt egy-egy sora, szava a legnagyobb ujjongásba hoz, egy másik meg majdnem könnyekre indít, így fáj…Dologhoz (komponáláshoz) éppen ez kell!” – vallotta.
Bartók az egyik levelében azt is megírta Geyernek, hogy a neki dedikált hegedűverseny vezérmotívumát, egy szeptimakkordot (d-fisz-a-cisz) róla nevezte el: „ez a maga Leitmotívja” – írta a kottarészletbe, és a készülő szerzemény néhány további témáját is elküldte a hegedűművésznek.
A komponálás közben szinte „narkotikus álomba” merülő Bartók egy idő után annyira belelkesedett, hogy elhatározta, háromtételes hegedűversenyt ír: az elsőben „az idealizált Geyer Stefi” zenei képét jeleníti meg, ami „földöntúli és bensőséges”; a másodikban „az élénk […], vidám, szellemes, szórakoztató” oldalát mutatja be a lánynak. Ami pedig a harmadikat illeti, az „gyűlöletes muzsika lenne”, hiszen „a közönyös, hűvös, néma Geyer Stefit” örökít meg.
Végül csak két tétel készült a műhöz: „az Ön darabja csakis két részes lehet. Két ellentétes kép, ez minden” – írta a lánynak. De nemcsak a hegedűverseny felett „lebegett a reménytelen szerelem árnya”, Bartók az I. vonósnégyesét is a lány elvesztése miatti fájdalmában írta: „ez az én halotti énekem” – írta a szerzemény második tételéről.
A Geyer-szerelem végét aztán egy olyan fordulat hozta el, amely akár egy drámaíró fejéből is kipattanhatott volna: a lány pont akkor mondta ki a végszót, amikor Bartók befejezte a neki szánt mű hangszerelését.
„A hegedűkoncert partitúrája február 5-én készült el; éppen aznap, míg maga halálos ítéletemet megírta… Elzártam fiókomba, nem tudom, megsemmisítsem-e, vagy ott hagyjam elzárva, hogy csak halálom után találják meg és – szórják széjjel az egész beírt papírcsomót, az én szerelmi vallomásomat, a maga koncertjét, az én legjobb művemet – a szemétbe” – írta a kikosarazott zeneszerző, aki a szakítás okozta fájdalmának egy tizenöt oldalas búcsúlevélben adott hangot: „tehát búcsúznom kell örökre, utoljára írok magának! Utoljára!… Hát nem értette mégse, mit jelent nekem ez a hegedűkoncert – az I. tétel, hogy ez az én magához intézett vallomásom?”
Az elváláson Bartók még sokáig nem tudta teljesen túltenni magát: a történtek érzelmi utóhatása alatt volt akkor is, amikor egy év múlva találkozott jövőbeli feleségével, Ziegler Mártával, aki a magántanítványa lett – és akit hamarosan már az oltár elé vezetett.
A szerelem emlékét műveiben is őrizte
A nyolc hónapig tartó Geyer Stefi-szerelem Bartók későbbi alkotóművészetére is hatással volt, az ambivalens érzelmeket tükrözi a Két portré (Egy ideális, egy torz) című zenekari alkotása is. A Geyer ihlette hegedűverseny egyik dallama pedig szerelmi témaként visszaköszön a Kékszakállú herceg vára című operájában és A fából faragott királyfi című táncjátékában egyaránt. A Geyer Stefi-motívum pedig az 1939-ben készült Divertimento című háromtételes művéig végigkíséri zeneszerzői tevékenységét.
Bartók és Geyer kapcsolata még a zeneszerző szívét összetörő végszó után sem szakadt meg, sőt voltaképpen a férfi élete végéig tartott. Amikor ugyanis Bartók második feleségével, Pásztory Edith zongoraművésszel 1940-ben – halála előtt öt évvel – elhagyta Európát, az akkor már Svájcban élő hegedűművész segítette a családot abban, hogy fasizmus borzalmai elől menekülve Amerikába jusson.
Forrás: ITT, ITT, ITT, ITT, ITT és ITT; továbbá Vikárius László: Bartók és Kodály – egy barátság anatómiája. Muzsika, 2007. december; Balázsi László: Bartók Béla – 125 éve született. Unitárius Élet, 2006. november–december; Bartók Béla és hitoktatója. Új Ember, 1960. december 25.
Kiemelt képek forrásai: Europeana / Cooperation Initiative Museums Basel-Country, Switzerland
Wikipedia / w3.rz-berlin.mpg.de