Nagyanyám bámulatosan egyszerűen foglalta össze a fogyókúra lényegét: „egyél kevesebbet, mint amennyit elégetsz, és fogyni fogsz”. Ennél azért ma már cizelláltabb a dolog, de sokan továbbra is a kalóriaszámlálásban hisznek, és mindenféle appba írogatják a fogyasztásukat. Nekem bejön ez a módszer, bár tény, hogy nagyon tudatosnak kell lenni hozzá, főleg az elején.

Nem vagyok dietetikus, ezt leszögezném, szóval teljesen laikus módon számoltam, de igyekeztem pontosan mérni és kalkulálni. Olyan ételeket főztem, amiket mi eszünk, főleg, mert a gyerek bejelentette, hogy inkább főzzek neki, minthogy befizessük menzára, mert elég drága, „és különben is, jobb a hazai”. Hogy ez sikerülni fog-e szeptembertől, abban nem vagyok biztos, mindenesetre megpróbáljuk.

Ő összeírta, mit eszik, és sportszerű nehezítésként mindössze hatféle zöldség szerepel a listán, köztük a retek (nyersen, sózva), illetve a paprika (szintén csak nyersen). Ennek ellenére nekiláttam főzni, és azóta is nagyon büszke vagyok magamra, mert közölte: elsőrangú lett a paprikás csirkém, csak a színe randa.

Megkértem, hogy ezért a pirospaprika-termelőket szidja, mert mindenért nem felelhetek én. 

Mindenesetre számomra is érdekes kísérlet volt, és előre szólok, hogy bár igyekeztem szupergondosan számolni, néhol csúszhatott hiba a számításaimba. Ez nem azért van, mert el akarom ferdíteni a valóságot, hanem azért, mert valamit elnéztem. 

Tortilla hússal és zöldségekkel 

Nálunk az azonnal bevethető vacsorák közé tartozik, gyorsan kész, és viszonylag egészséges is. Már ha nem tömöd tele majonézzel és ketchuppal, mint az én drága gyerekem. A két étel között a majonéz és a ketchup, valamint a hús mennyisége a különbség. Az egyikbe 15 dekányit raktam, a másikba csak kilencet. A tortillával nem variáltam. 

Paprikás csirke

A paprikás csirke akkor jó, ha tocsog a szószban, és van hozzá egy csomó nokedli. A rossz hír, hogy a tejföl és a nokedli is hizlal. Az élet kegyetlen, de ki lehet játszani, ha nem is könnyű. Az első esetben hagyományos paprikás csirkét készítettem, a másodikban a tejföl helyett joghurtot raktam bele, és hagyományos nokedli helyett szénhidrátcsökkentett nokedlit szaggattam, mert nem tudok, és nem is akarok nokedli nélkül élni! 

Zabpelyhes reggeli kása 

Reggel a kása nálunk mindig bejön, nagyságrendileg öt perc alatt kész – és le kell írnom, mert régóta feszít, hogy teljesen felesleges instant zabpelyhet venni, a hagyományos is pillanatok alatt elkészül. Aztán, hogy abból ütős reggeli lesz-e sok -sok kalóriával, vagy csak könnyed, fogyókúrás fogás, már rajtad múlik.

Sajna a hedonista változat jobb, csakúgy, mint mindenben.

A hagyományos verzió nálam banánnal és eperlekvárral készült, meg némi erdei gyümölccsel, míg a megszorítósba alma került az erdei gyümölcsök mellé. Mindkettőhöz öt deka zabpelyhet használtam. A banán láthatóan megdobta a kalóriát és a szénhidráttartalmat is, de nem feltétlenül kell megenni egy teljes banánt.

Csirke és rizs némi zöldséggel

A csirke és rizs kombó mindig bevethető, legalábbis nálunk. Nagyon kíváncsi voltam, mennyi kalóriát nyerek azzal, ha a rizs helyett cukkinit használok. 

Kuszkuszos, gyümölcsös „mindentbele”

A kuszkuszt kifejezetten szeretem, így az egyik változatban jó dúsan kombináltam szárított- és sima barackkal, gomolyával, pisztáciával és gyümölcsökkel. Vagyis dehogy én, Flóra volt az, aki arról készített anyagot, mit csomagolna a gyerekeinek az oviba. A számolásom eredménye őt is sokkolta, akárcsak engem. A másik esetben light mozzarella került rá, több ribizli, és szakítottunk a pisztáciával.

Hogy mi ebből a tanulság? Alapvetően annyi, hogy kis változtatásokkal is nagy különbségeket lehet elérni a kalóriák, és főleg a szénhidrát terén, bár néha meglepő volt a magas zsír aránya is. Még mindig igaz a mondás: „Ami jó, az vagy hizlal, vagy erkölcstelen”. 

Zimre Zsuzsa