Hogy a lelátóról senki se hiányozzon – Pink October a jégpályán
A rákmegelőzés – ahogyan a jégkorong is – családi ügy
Támogatott tartalom

Októberben pinkbe borul az Erste Liga: az első osztályú férfi jégkorongbajnokság játékosainak sisakján rózsaszín matrica virít, a kijelzők, a korongok, a címerek is pinkre váltottak, de a játékvezetők meze is ebben a színben pompázik. A Jégkorongszövetség és a névadó szponzor így hívja fel a figyelmet a mellrák elleni küzdelemre, a szűrővizsgálatok és a rendszeres önellenőrzés fontosságára. Mit szólnak a jégcsarnokban a mozgalomhoz, mennyire látványos a megmozdulás? Csepelyi Adrienn kiment meccsre és megnézte.
–
A debreceni Jégcsarnok büféjében kellemes meleg van. Amíg kortyolgatom a forró teámat, figyelem a szurkolókat: akárki nyitja az ajtót, a bent lévők régi ismerősként üdvözlik. Gyerekek játszanak, apukák-anyukák összeszokott társaságként beszélgetnek, amerre csak nézek. A lelátóra érve percek alatt egyértelművé válik, a DEAC – és úgy általában a jégkorong – esetében a „szurkolói család” kifejezés nem üres frázis. A vendégek közt – a Sport Club Csíkszereda a mai ellenfél – hasonló a helyzet: a néhány fős keménymag szervezetten szurkol, közben beszédbe elegyedek egy társasággal, amelynek több tagja is Kanadában élt, jelenleg pedig Nagyváradról járnak át Debrecenbe a meccsekre, hiszen ez esik a legközelebb a bajnokik helyszínei közül hozzájuk.
A kezdeti poénkodás után ők maguk fordítják komolyra a szót: a társaság férfi tagjai elmondják, fontosnak érzik, hogy a férfiak támogassák a nőket – akár abban, hogy eljussanak a szűrésekre, akár a gyógyulás során, ha arra van szükség.
A legnagyobb meglepetésemre egyikük hozzáteszi: ő néhány nappal ezelőtt volt prosztatarákszűrésen – szerencsére minden a legnagyobb rendben –, és sokat gondolkodott azon, hogy a Pink Octobernek hála világszerte komolyabban veszik a mellrákmegelőzést, ám a férfiak között, igaz, teljesen más okból, mint a nők esetében (akik gyakran a másokra figyelés, másokról gondoskodás miatt kevésbé figyelnek a saját egészségükre). „Óriási szükség volna arra, hogy értsük: a megelőzés, a rendszeres szűrés mindannyiunk számára, minden szempontból létfontosságú.”
Ha esetleg kétségeim lettek volna afelől, hogy a kampány működik, íme a bizonyíték: a pink játékvezetői mezektől két lépésben jutottunk odáig, hogy egy vadidegen férfi prosztatájáról beszélgessünk – hát, ez gyorsan eszkalálódott. És milyen biztonságos tér egy jégcsarnok lelátója, hogy ezt feszengés nélkül meg lehet tenni!
Családi ügy
„Nemes dolog, hogy az Erste Liga így kiáll a téma mellett – mondja Bécsi Gréta, aki kisfiával szurkol. – Elképesztően fontos felhívni a figyelmet arra, hogy minél többen menjenek el szűrésre, időben kiderüljenek ezek a dolgok, és támogassák azokat a nőket, akik sajnos ezzel a betegséggel küzdenek. A kampánynak köszönhetően itt a lelátón, közöttünk is szóba kerül minden évben a megelőzés.
Sokaknak korcsolyázik a DEAC-ban a gyerkőce, részben emiatt is sok nő jár rendszeresen meccsekre, így sokakat elér az üzenet.”
Gréta 2018-19 környékén szeretett bele a jégkorongba. Noha a városban nagy hagyományai vannak a sportágnak, ez az időszak korszakhatár: azóta a DEAC égisze alatt zajlanak a meccsek és természetesen az utánpótlásképzés is. És a sportág szeretete generációról generációra száll: „Bár a kisfiunk még picike, máris nagyon szeret korcsolyázni, tanítgatjuk – mondja Gréta. – Hogyha majd eléri azt a kort, és van kedve, akkor szívvel-lélekkel támogatjuk a sportolói pályán.” A kisfiú egyébként ahhoz képest, hogy ez élete második hokimeccse, rendkívül profi téli felszerelésben ül a lelátón, hogy ne fázzon, és addig sem veszi le a szemét a jégről, amíg mi szünetben az édesanyjával beszélgetünk. Gréta szerint az első meccsélmény annyira magával ragadta, hogy induláskor kijelentette: most már nemcsak nézné, hanem egyúttal pályára is lépne.
De miért rózsaszín?
A Pink October a mellrák elleni küzdelem hónapja: minden év októberében világszerte hívja fel a figyelmet a betegség megelőzésére, a szűrővizsgálatok fontosságára, valamint a betegek támogatására. A kampány az 1990-es évek elején indult az Egyesült Államokban, szimbóluma a rózsaszín szalag, illetve maga a pink szín.
Az emlőrák világszerte a leggyakoribb daganatos megbetegedés a nők körében. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) tavalyi adatai szerint évente több mint 2,3 millió új esetet diagnosztizálnak, és közel 685 000 nő hal meg a betegség következtében. Hazánkban évente körülbelül 7-8 ezer új megbetegedést regisztrálnak, és élete során minden nyolcadik (!) nő küzd meg vele élete során.
A korai felismerésnek és az orvostudomány fejlődésének köszönhetően szerencsére a halálozási arány javul – ugyanakkor a KSH 2023-as adatai szerint Magyarországon a mellrák okozta halálozás 100 000 nőre vetítve még mindig 30,5 fő volt.
Sajnos hazánk még mindig jelentősen elmarad az uniós átlagtól a szűrővizsgálatok tekintetében: az 50–69 éves nőknek az EU-ban átlagosan 60–75 százaléka vesz részt szervezett mammográfiás szűrésen, nálunk ez az arány 2022-ben 49% körül alakult. Arról nem is beszélve, hogy a melldaganat már jóval fiatalabb korban is előfordul.
A gyakori otthoni önvizsgálat és a rendszeres szűrés tehát szó szerint életbevágóan fontos.
De tényleg működik a kampány?
Több kutatás is vizsgálta már, hogy valóban növeli-e a szűrővizsgálatok számát, az arra való hajlandóságot a Pink October. Egy 2022-es vizsgálat azt találta, hogy az Egyesült Államokban októberben átlagosan 15-20%-kal több nő jelentkezett mammográfiára, mint az év többi hónapjában. Egy 2021-es olaszországi kutatás szinte ugyanerre jutott: ott 18 százalékkal emelkedett a szűrővizsgálatok száma a többi hónaphoz képest. Az Országos Onkológiai Intézet 2023-as jelentése szerint Magyarországon októberben körülbelül 12 százalékkal mentek többen szűrésre, mint máskor.
És ez csak a hatás egyik fele: ugyanilyen fontos, hogy a mozgalom tudatosítja az emberekben a téma súlyát, a betegséggel járó nehézségeket és a megelőzés fontosságát. Egy két évvel ezelőtti európai felmérésben a megkérdezett nők 72 százaléka hallott már a Pink Októberről, 58 százalékuk pedig emiatt jobban odafigyel arra, hogy gyakrabban menjen szűrővizsgálatokra és végezzen magán minden hónapban vizsgálatot.
A hatás tehát valós – és ha olyan helyen bukkan fel a szimbolikus pink, ahol még kevésbé szokványos, vélhetően még annál is figyelemfelkeltőbb. Ezen a véleményen van Gottlibet Zóra is, aki 2017 óta tevékenykedik játékvezetőként – s így októberben pink mezt visel a jégen. „A munkahelyemen és a baráti társaságomban is szóba került a mezem kapcsán a téma, de ilyenkor sokan találkoznak a pinkkel a közösségi médiában is, úgyhogy biztos vagyok abban, hogy rengeteg ember figyelmét megragadja.”
Zóra jól ráérez a kampány működési mechanizmusára:
„Úgy tapasztalom, hogy ez még mindig tabutéma, és nehezen is kérdeznek róla, vagy ha meg is kérdezik, akkor is inkább kicsit ilyen viccesre véve a témát, hogy ne tűnjön annyira komolynak. Ebben például biztos, hogy segít ez a kampány: mivel a rózsaszín hagyományosan eleve nem férfiakhoz társított, különösen könnyű a figyelem középpontjába hozni a segítségével a témát.”
A játékvezető azt mondja, még ha az elején kicsit fura is lehetett férfi kollégáinak a rózsaszín viselet, mindannyian értik ennek a jelentőségét, és szívesen közvetíti a nézők felé, hogy a mellrákmegelőzés fontos, és figyeljenek erre – ne csak ebben a hónapban.
A játékosok is érzik a jelentőségét
A DEAC-tól Mihalik Gergő siklik elém a jégen. Azt mondja, sportolókként eleve közös ügyük az egészséges életmód, így nem kérdés, hogy a kampány mellett állnak:
„Engem is sokat támogatnak a körülöttem lévő nők a karrieremben, sok hozzátartozóm jár ki meccsre. Örülök, hogy itt láthatom őket. A szűrővizsgálatok fontosak! A lelátóról senkit nem szeretnénk elveszíteni.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Becze Tihamér, a Sport Club Csíkszereda játékosa azt mondja, az egész csapatnak nagyon fontos ez az ügy. (Ezt tapasztalom egyébként mindkét klub esetében: még a meccs utáni kimerültségben is készséggel nyilatkoztak nekem a játékosok.) „A Pink October nagyszerű kezdeményezés világszinten – mondja Becze – hisz nők nélkül a férfiak nem érnek semmit.
Azt a támogatást, amit a nőktől kapunk, valahogy meg kell hálálni: vigyáznunk kell rájuk, bátorítani őket, hogy menjenek el a szűrésekre és ugyanúgy gondoskodjanak magukról, mint rólunk. Mert sokszor képesek minket jobban védeni, mint a saját egészségüket.
Úgyhogy bátorítok minden nőt, hogy menjen el, és csinálja meg a szűréseket, vigyázzon magára, hogy sokat élvezhessük egymás társaságát!”
Források:
WHO – Breast cancer
KSH – Halálozások a gyakoribb halálokok szerint
Országos Onkológiai Intézet – Október a mellrák elleni küzdelem hónapja
Breast Cancer Research – Pink October impact
European Journal of Cancer Prevention – EORTC celebrates Pink October
A képek a Magyar Jégkorong Szövetség tulajdonában vannak.