Ez is Benicio del Toro miatt jó – megnéztük a Hidegvér című filmet
Üdítő látni, hogy a hollywoodi filmes kínálatba egyre több olyan alkotás gyűrűzik be, ami eredeti forgatókönyvön alapul, nem egy már ismert történet folytatása, és a szereplők közül senkinek nincs szuperereje. Bár a Hidegvér című filmet csak korlátozottan vetítik az amerikai mozik, máris debütált a Netflixen (itthon is csak streamingen nézhető meg szeptember 29. óta), ez az alkotás is az eredeti ötletből születő filmek táborát gazdagítja. Mindez persze nem garancia arra, hogy jól is sikerült, Dián Dórinak vegyes érzései vannak a filmmel kapcsolatban – máris elmondja, miért.
–
Grant Singer, aki olyan sztároknak rendezett videóklipet, mint Ariana Grande, The Weekend vagy Lorde, most filmes pályára lépett, és első rendezését rögtön a Torontói Filmfesztiválon mutatták be. Nem véletlenül, az alkotás az előzetes információk alapján nagyon ígéretesnek tűnt: Grant Singer, Benjamin Brewer és Benicio del Toro írták a forgatókönyvet, utóbbi pedig a producerkedés mellett a főszerepet is elvállalta. Oldalán feltűnik a filmben Alicia Silverstone és Justin Timberlake is, a történet szerint pedig egy rendőr nyomozni kezd egy ingatlanügynök brutális meggyilkolásának ügyében, ám a szálak sokkal messzebbre vezetnek.
Amikor megláttam, hogy érkezik a Hidegvér a Netflixre, azonnal lestoppoltam, hogy szeretnék róla írni. Imádom a krimiket, úgyhogy az utóbbi idők tendenciája, miszerint egyre több, a klasszikus „whodunnit”, azaz „ki tette?” típusú krimi kerül a moziba (például Rian Johnson Tőrbe ejtve sorozata és Kenneth Branagh Poirot-feldolgozásai), nagyon boldoggá tesz. Lelkesen álltam tehát neki Grant Singer filmjének is, és elméletben ugyan minden adott volt egy feszes krimi-thrillerhez, ám a megvalósítás síkján már kicsit döcög az összkép.
A történet szerint…
… egy vagyonos ingatlanközvetítő cég örököse (Justin Timberlake) holtan találja ingatlanügynök barátnőjét az egyik eladó házban. A helyszínre érkezik Tom Nichols (Benicio del Toro) nyomozó főnökével egyetemben (Eric Bogosian), aki egyúttal felesége (Alicia Silverstone) nagybátyja is. Nichols neki is áll a nyomozásnak, és ahogy az ilyenkor lenni szokott, sorra bukkannak elő a lehetséges gyanúsítottak: a jelenlegi barát, a volt férj, egy ellenség a múltból. Aztán az ügyet hirtelen a hatóságok rövidre zárják, amikor az exférj meghal, mondván, elég bizonyíték áll rendelkezésre ahhoz, hogy biztos legyen: ő ölte meg a nőt.
Csakhogy Nichols szemét szúrja ez a nagy sietség, és van pár bizonyíték, ami nem illik a képbe, úgyhogy titokban folytatja a nyomozást – ezzel pedig egy sokkal sötétebb ügy közepébe keveri magát.
Csapongó forgatókönyv, kiszámítható történet
A Hidegvér egyik legnagyobb hibája, hogy sokkal nagyobbat akart markolni, mint amennyit a forgatókönyv alapján elbírt volna. Már az elején tudjuk, ki a gyilkos, és a későbbi nagy csavart is csak az nem tudja előre, aki még az életében nem látott bűnügyi filmet. A krimik egyik Achilles-ina ugyanis, hogy mi, nézők pontosan tisztában vagyunk azzal, hogy a történet háromnegyedénél már ismerjük a kulcsembereket, és ha Tom környezetében valaki azzal flexel, hogy mennyi pénze van, a nyomozó pedig úgy sejti, komolyabb okok állhatnak a nő halála mögött, mint a házastársi féltékenység, akkor bizony már negyedórával azelőtt tudjuk, hogy itt bizony rendőrségi korrupcióról lesz szó, minthogy azt felfedi előttünk a cselekmény.
Ráadásul ebben a történetben nincs semmi olyan, amit ne láttunk volna már bármelyik kábeltévés krimisorozatban, úgyhogy a két és fél órás játékidő nagyjából hatvan perccel hosszabb az optimálisnál.
Emiatt a cselekmény lassan vánszorog előre, és bár nagyon igyekszik a rendező, nem tudja mindig fenntartani a feszültséget – főleg azután, hogy a fordulatokat előre kitaláltuk.
A történethez képest maratoni játékidő pedig olyan szálakkal telik el, amik sehová nem vezetnek. Nem derül ki, mi az a levedlett kígyóbőr a film elején, pedig akkor fontosnak tűnt (ha szimbólum akart lenni, ami reflektál a film eredeti címére, ami Reptile, és ami hüllőt jelent, akkor annak gyenge és elég random volt); sosem tudjuk meg, hogy mi volt a festékkel, a hajszálakkal és a harapással.
Sőt, a végére már a gyilkos leleplezése is csak úgy mellékesen történik meg a főszereplő szempontjából sokkal fontosabb korrupciós szál elvarrása miatt.
Messze nem tökéletes, mégis élvezhető
Grant filmes debütálása tehát a forgatókönyv miatt hagy némi kívánni valót maga után, ám minden más szempontból ragyogóan teljesít. Az operatőri munka csodás, ezek a képek simán elfértek volna a nagyvásznon is.
Aztán: egy videóklip-rendezőtől ugyan el is várható, de a zene és úgy összességében a hangzás remek, rengeteget hozzáad a filmhez, leginkább ennek köszönhetők a film feszült pillanatai.
És ami miatt nem unjuk el magunkat a film első egy órájában sem, az a megfelelő ütemmel adagolt egyedi humor, ami olyan kellemes fűszert ad az élményhez, ami a stáblista felgördülése után is megmaradt bennem.
Mindez persze nem jönne át a csodálatos Benicio del Toro nélkül, aki annyi színt és árnyalatot visz a klasszikus mindig fáradt, kicsit morcos, de az igazságért a végletekig küzdő zsaru szerepébe, hogy azzal elviszi a hátán az egész filmet. Ha nem lenne ilyen fantasztikus színész, aki itt is kamatoztatja a tudását, messze nem lehetne jónak nevezni a Hidegvért – szerintem. De Alicia Silverstone és Eric Bogosian is remekelnek, azonban Domenick Lombardozzi a klisés karakterét nem tudta jobban árnyalni, Justin Timberlake pedig kifejezetten semmilyen volt.
Az, hogy nem volt egyértelmű csalódás számomra a film, Benicio del Torónak, a film nyomasztó hangulatának és a remek zenének köszönhető, ezek viszont annyira erősek, hogy szerintem a gyenge sztori ellenére is érdemes egyszer megnézni a Hidegvért. Nem ígérem, hogy sokáig emlékezni fogsz rá, de egy borús vasárnap estére megteszi.
Kiemelt képünk forrása: Netflix