Átlépte az egymilliárd dolláros jegybevételt a Barbie – újabb rekordot döntött meg Greta Gerwig
Noha még négy hónap hátra van az évből, azt már kijelenthetjük, hogy 2023 legnagyobb mozisikere a Margot Robbie és Ryan Gosling főszereplésével készült Barbie-film. Rajongói, akik szerint a film egyenesen új szintre emelte a modern kori feminizmust, és hangos kritikusai, sőt bojkottőrei, egyaránt gondoskodnak arról, hogy a hájp ne csituljon körülötte. Az biztos, hogy Greta Gerwig alkotása nagy szívességet tett a gyártó Mattelnek azzal, hogy a helyére pattintotta a régóta vitatott és ellentmondásokkal teli Barbie-jelenséget. A negyvenedik születésnapját múlt héten ünneplő Gerwig pedig az immár egymilliárd dolláros jegybevétellel (újra) megdöntötte a női rendezők rekordját.
–
A Wonder Womant is lekörözte
Még csak három hét telt el, amióta moziba került a Barbie (Krajnyik Cintia ITT írt a filmről), de már most átlépte az egymilliárd dolláros jegybevételi határt, ami korábban egy nő által rendezett filmnek sem sikerült. Greta Gerwig ezzel maga mögé utasította Patty Jenkinst, aki az eddigi rekordot tartotta a Wonder Woman 821,8 milliós jegybevételével. Az egymilliárdos álomhatár azt is jelenti, hogy immár vetélytársává vált három, női társrendezésben készült produkciónak: a Jégvarázs 1. és 2.-nek, valamint a Marvel Kapitánynak is.
Az idei évben a Barbie a második film, amely elérte az egymilliárd dollárt a box office-ban, a Covid óta pedig mindössze a hatodik. És a kritikusok szerint nem fenyegeti Gerwiget az a veszély, hogy bárki letaszítaná a trónról.
(Apropó, az Oppenheimer jelenleg 551 millió dollárnál tart.) A The Numbers összeállítása alapján, a film így a teljes filmtörténelem során az 51. helyen szerepel jegyeladás tekintetében, és bár sajnos még mindig meglehetősen kevés női rendezőt találunk a listán, a Barbie berobbanása kétségkívül fontos mérföldkő a filmiparon belüli nemi egyenlőségért vívott harcban.
Barbie utóhangjai
Már most látszik, hogy a Barbie-jelenség bőven túlmutat a klasszikus filmalkotások jelentőségén.
A film körüli hájp nem csitul, a bevételeket, ahogy az lenni szokott, a filmet érő kritikák és tiltakozások ugyanúgy gerjesztik, mint az a mérhetetlen lelkesedés, ami körülveszi.
Utóbbiból pedig a film szereplői is rendesen kiveszik részüket.
Ryan Gosling – akit Greta Gerwig egy éven át győzködött, hogy vállalja el Ken szerepét – olyannyira megszerette a filmet és annak rendezőjét, hogy Barbie és Ken flashmobbal lepte meg Gerwiget a negyvenedik születésnapja alkalmából. A betétdal – amire a flashmob is készült – felkerült a Billboard Hot 100 listájára is –, ami azért is nagy szó Gosling számára, mert a Kalifoniai álom (La La Land) anno nem volt képes erre a teljesítményre.
Flashmob:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az sem meglepő, hogy a film a Mattelre is inspirálóan hatott: a babát gyártó cég a minap tette közzé egy Instagram-posztban, hogy piacra dobják „Furcsa Barbie-t”, amit Kate Mckinnon személyesített meg az egész estés játékfilmben.
Furcsa Barbie:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Kevésbé ünneplésre méltó, de szintén érdekes jelenség, hogy egy El Salvador-i temetkezési vállalkozó rózsaszín koporsókat kezdett gyártani, és elmondásuk szerint az új termékre meglehetősen nagy a kereslet. Ami azt illeti, ez a húzás jókora ellenérzéseket váltott ki: sokan úgy gondolják, az Apha and Omega Funeral Home etikátlan döntést hozott, amikor ráugrott erre a trendre, és a film egy szarkasztikus elemén felbuzdulva „kigúnyolta” és „bagatellizálta” a gyászt.
Az már másik kérdés, hogy ha pálcát törünk is felettük, az érdeklődés tagadhatatlan, jelenleg ott tartunk, hogy az emberek tényleg mindent megvesznek, ami Barbie-rózsaszín – egy hét alatt több mint tíz pink koporsót rendeltek a cégtől, ezeket belülről fehér selyemmel, arany díszekkel és poszterekkel dekorálták ki. Úgy tűnik tehát, hogy a Barbie-őrület hosszabb távon is kitart majd – a kérdés csak az, hogy az egyes cégek és vállalkozók milyen módon szeretnék majd saját képükre formálni.
A kassza pedig addig is csak csilingel tovább.
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Getty Images/ Gareth Cattermole