A Wonder Womant is lekörözte

Még csak három hét telt el, amióta moziba került a Barbie (Krajnyik Cintia ITT írt a filmről), de már most átlépte az egymilliárd dolláros jegybevételi határt, ami korábban egy nő által rendezett filmnek sem sikerült. Greta Gerwig ezzel maga mögé utasította Patty Jenkinst, aki az eddigi rekordot tartotta a Wonder Woman 821,8 milliós jegybevételével. Az egymilliárdos álomhatár azt is jelenti, hogy immár vetélytársává vált három, női társrendezésben készült produkciónak: a Jégvarázs 1. és 2.-nek, valamint a Marvel Kapitánynak is.

Az idei évben a Barbie a második film, amely elérte az egymilliárd dollárt a box office-ban, a Covid óta pedig mindössze a hatodik. És a kritikusok szerint nem fenyegeti Gerwiget az a veszély, hogy bárki letaszítaná a trónról.

(Apropó, az Oppenheimer jelenleg 551 millió dollárnál tart.) A The Numbers összeállítása alapján, a film így a teljes filmtörténelem során az 51. helyen szerepel jegyeladás tekintetében, és bár sajnos még mindig meglehetősen kevés női rendezőt találunk a listán, a Barbie berobbanása kétségkívül fontos mérföldkő a filmiparon belüli nemi egyenlőségért vívott harcban.

Barbie utóhangjai

Már most látszik, hogy a Barbie-jelenség bőven túlmutat a klasszikus filmalkotások jelentőségén.

A film körüli hájp nem csitul, a bevételeket, ahogy az lenni szokott, a filmet érő kritikák és tiltakozások ugyanúgy gerjesztik, mint az a mérhetetlen lelkesedés, ami körülveszi.

Utóbbiból pedig a film szereplői is rendesen kiveszik részüket. 

Ryan Gosling – akit Greta Gerwig egy éven át győzködött, hogy vállalja el Ken szerepét – olyannyira megszerette a filmet és annak rendezőjét, hogy Barbie és Ken flashmobbal lepte meg Gerwiget a negyvenedik születésnapja alkalmából. A betétdal – amire a flashmob is készült – felkerült a Billboard Hot 100 listájára is –, ami azért is nagy szó Gosling számára, mert a Kalifoniai álom (La La Land) anno nem volt képes erre a teljesítményre.

Flashmob:

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

BARBIE (@barbiethemovie) által megosztott bejegyzés

Az sem meglepő, hogy a film a Mattelre is inspirálóan hatott: a babát gyártó cég a minap tette közzé egy Instagram-posztban, hogy piacra dobják „Furcsa Barbie-t”, amit Kate Mckinnon személyesített meg az egész estés játékfilmben.

Furcsa Barbie:

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Barbie (@barbie) által megosztott bejegyzés

Kevésbé ünneplésre méltó, de szintén érdekes jelenség, hogy egy El Salvador-i temetkezési vállalkozó rózsaszín koporsókat kezdett gyártani, és elmondásuk szerint az új termékre meglehetősen nagy a kereslet. Ami azt illeti, ez a húzás jókora ellenérzéseket váltott ki: sokan úgy gondolják, az Apha and Omega Funeral Home etikátlan döntést hozott, amikor ráugrott erre a trendre, és a film egy szarkasztikus elemén felbuzdulva „kigúnyolta” és „bagatellizálta” a gyászt.

Az már másik kérdés, hogy ha pálcát törünk is felettük, az érdeklődés tagadhatatlan, jelenleg ott tartunk, hogy az emberek tényleg mindent megvesznek, ami Barbie-rózsaszín – egy hét alatt több mint tíz pink koporsót rendeltek a cégtől, ezeket belülről fehér selyemmel, arany díszekkel és poszterekkel dekorálták ki. Úgy tűnik tehát, hogy a Barbie-őrület hosszabb távon is kitart majd – a kérdés csak az, hogy az egyes cégek és vállalkozók milyen módon szeretnék majd saját képükre formálni.

A kassza pedig addig is csak csilingel tovább. 

Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Getty Images/ Gareth Cattermole

Takács Dalma