-

(Megjegyzés: a következő tippek természetesen nem csak érettségi idejére vonatkoznak.)

(Megjegyzés 2.0: ha a vizsgák előtt két nappal szeretnéd megváltani a világot, és bepótolni a sokéves nemtanulást, hát, akkor... egy kalappal, barátom!)

A vizsga előtt:

1. Görbíts időt!

Először is a legfontosabb, hogy jól oszd be az idődet. (Na, ez az, amit nekem még sosem sikerült megfogadnom…) Pláne, ha végzős vagy, és így több tantárgyból is küzdened kell a kettesért a lehető legkiválóbb jegyért (matekból például elég, ha csak görbül). Ma már úgyis vannak nagyon segítőkész és okos alkalmazások, amelyek akár még a pisilés közben eltöltött idődet is produktívvá varázsolják. Csupán szót kell nekik fogadnod.

2. Ne fészbukkozz!

A hatékony tanulás érdekében erre az időszakra próbáld meg kiiktatni az életedből a közösségi médiás platformokat. Készülj fel, hogy baromi nehéz lesz. A tapasztalat beszél belőlem. Sajnos többek között lemaradsz a(z utcán amúgy köszönni sem tudó) facebookos barátaid hihetetlenül izgalmas életéről, és valószínűleg lesz két unfollowered is az Instagramon, mert az utóbbi három napban egyetlen egy foodpornos képet sem posztoltál. Az élet kemény, de légy te még keményebb!

(Megjegyzés: Azért persze néha szabad csalni. Amikor már a hócipőd is tele van mindennel, keress hasonlóan hátrányos helyzetű egyedeket, és jól panaszkodjátok ki magatokat. Az végül is segít a stressz csökkentésében.)

3. Mi az a tíz dolog, amit magaddal vinnél egy lakatlan szigetre az asztalodhoz?

Ahhoz, hogy semmiképpen ne legyen holtidő a tanulási folyamatban, már a nap elején kuckózz be magadhoz mindent. Legyen egy relaxálós zenei lejátszási listád, hogy ne a Spotify-on kelljen keresgetned. Sőt. A wifi-kapcsolatot erre a pár napra inkább szüntesd meg, nehogy a végén még fölösleges kísértésbe ess. Legyen nálad nasi, hátha az ösztönzőleg hat. Azért ezt nem szabad túlzásba vinni, de erről majd a következő pontban fogok szót ejteni. Vedd magad körbe különböző motivációs üzenetekkel, és olyan dolgokkal, amiket szeretsz – persze csak az édeskedves történelem tankönyvön kívül.

4. Az agy a gyomor függvénye!

Ha eddig azt hitted, tök mindegy, mit eszel a vizsgára készülős időszakban, nagyot tévedtél. Ugyanis a junk food ilyenkor sem a legjobb döntés. Oké, az általános közhelyeket mindannyian tudjuk, miszerint egészségtelen... De brit kutatók és egyéb más okos dietetikusok szerint, ha ilyenkor nemcsak nassolni valót és pizzát majszolsz, hanem valami turbó smoothie-t, gyümölcssalátát vagy fehér húsokat zöldséggel, az a tanulási folyamatra is kitűnő hatással lesz. Hát még a közérzetedre!

5. Egy kicsi mozgás mindenkinek kell

A sportról sem szabad megfeledkezned még a véghajrában sem. Egy laza öt kilométer a kedvenc futóhelyeden, fél óra tekerés a város körül, valami relaxációs jóga, esetleg egy kiadós néptánc próba... lehet, hogy elpocsékolt időnek tűnik, amelyet a drága, tanulásra fordítható idődből veszel el, de hidd el, sokkal jobban fogod érezni magad utána. Egyszer csak azt veszed észre, mintha kicserélték volna az agyad, olyan jól megy az öncélú és önszorgalmú fejtágítás.

6. Bátran légy babonás!

Ha még ezek után sem érzed magad teljesen biztosnak a pár nap múlva bekövetkező vizsgák sikerét illetően (ne aggódj, ezzel tíz emberből nyolc és fél nagyjából így van), akkor itt van ez a tutifrutti-biztibiztos: Mielőtt lefekszel, tedd a párnád alá az összes tudományt, amelyek szükségesek a másnapi megmérettetés csont nélküli teljesítéséhez! Úgy értem, tankönyvektől kezdve, szótárakon át a jegyzetekig mindent. Valószínűleg kicsit kényelmetlen lesz az alvás, de a szépségért és a sikerességért meg kell szenvedni.

A vizsga közben:

7. Mondtam már, hogy görbíts időt?

Itt is elengedhetetlen a jó időbeosztás. Nehogy ott találd magad, hogy „Anyám, borogass! Már csak tíz percem maradt, és még írnom kell egy érvelő fogalmazást meg egy összehasonlító verselemzést.” Mert kevés ennél kellemetlenebb dolgot tudok elképzelni. A legszuperebb talán az, ha már otthon, a felkészülés folyamatában is komplett feladatsorokat oldasz meg úgy, hogy szigorúan tartod az időkorlátot.

8. Csoki, víz... és csoki

El sem hinnéd, mennyire fontos a hidratáció. (Legalább annyira, mint egy húzós hétvége után…) Persze azért annyira sokat ne igyál, hogy húsz percenként érezz vizelési ingert a vizsga közben, mert az is elég ciki, de mindenképpen legyen nálad egy másfél literes palack víz. Meg csokoládé! Amikor még általánosban matekversenyre jártam, a tanító néni mindig azt mondta, a csoki serkenti a gondolkodást. Nem hiszem, hogy ez tudományosan megállja a helyét, de hogy boldogan írod majd a feladatlapot, az száz százalék.

9. Meg ne feledkezz a totemállatról!

Bármennyire is óvódásnak tűnik az ötlet, ha van kedvenc szerencsehozó plüssállatkád, bátran vidd magaddal! Ültesd ki magad elé, és várd meg, hogy szerencsét hozzon! Ne érdekeljen, mit gondolnak a többiek, büszkén vállald, hogy még mindig a legkedvencebb mackóddal alszol, akit naná, hogy a vizsgákra is elcipelsz.

A vizsga után:

10. Csapatás!

Ha sikeresen vetted az akadályokat, és már félig éretté váltál (ne feledd, a szóbelik csak ez után következnek!), jöhet a jól megérdemelt vállon veregetés, na meg a haverok... és az éjszakába nyúló haddelhadd. Azért a jó öreg mondás is figyelmeztet minket, ne igyunk előre a medve bőrére…

11. Csapatás 2.0

Ha ez most nem úgy sikerült, mint szeretted volna, ne csüggedj, inkább mutasd meg a szóbelin, hogy tudsz te, ha akarsz. Ehhez viszont talán kicsit szorgalmasabban kell készülnöd, mint a társaidnak. Oké, jöhet a búfelejtés, de kérlek, ne gyilkold le az összes agysejted egy jól sikerült partival!

Szóval csak módjával, mert tanulásból is megárt a sok! És csak a jó papok tanulnak holtig (lásd: stuDYING (angol szójáték, studying = tanulás, dying = haldokló)). Meg, ugye Descartes is megmondta: „gondolkodom, tehát vagyok". Én meg azt mondom nagyon filozofikusan, hogy ha nem gondolkodom, még jobban vagyok.

Deli Csenge