Dudley Dursley végül túlszárnyal mindenkit a Harry Potter-filmekből? – Ismerd meg Harry Mellinget
Harry Potter undok mugli unokatestvéreként, Dudley Dursley-ként ismerte meg a világ, ám Harry Melling nemcsak hogy maga mögött hagyta a Potter-univerzumot – ami keveseknek sikerült –, hanem a jelek szerint izgalmasabb karriert is készül befutni, mint bármelyik egykori színésztársa. Filákovity Radojka portréja.
–
Bár esküszöm, nem a Holdról jöttem, de tény s való, hogy olyan két hónapja lett csak Netflix-előfizetésem. Azóta viszont habzsolom a rajta található tartalmakat. Így akadtam rá a Halványkék szemek című kosztümös krimire is. A XIX. században játszódó történetben egy nyomozást kísérhetünk végig, amelyet August Lendor (Christian Bale) folytat le a fiatal kadét, Edgar Allen Poe (Harry Melling) segítségével. A csavaros cselekményt most nem bontanám ki, maradjunk inkább az amerikai költőt eszelősen megszemélyesítő angol színésznél, Harry Mellingnél, aki a napokban – március 17-én – tölti be 35. életévét, és akinek lenyűgözően karizmatikus a játéka, ahogy az egész lénye is.
Őszinte leszek: bár láttam az összes Harry Potter-filmet, sosem ismertem volna fel az egykori Dudley Dursleyt Christian Bale oldalán, ha nem indítok egy gyors Google-keresést annak érdekében, hogy megtudjam: ki játssza a filmben Edgar Allen Poe szerepét.
Aki már maga mögött hagyta a múltat
A színész mindössze tízéves volt, amikor először belebújt a főszereplő varázslótanonc undok, bántalmazó unokatestvére, Dudley Dursley bőrébe.
Mellékszereplőként közel sem irányult rá akkora médiafigyelem, mint a többi Harry Potter-alumnira: Daniel Radcliffre, Emma Watsonra vagy Rupert Grintre. Ezért, illetve annak köszönhetően, hogy a filmek forgatását is meg tudta oldani intenzívebb, ám rövidebb időszakokban, volt lehetősége a többiekhez képest normálisabb gyerekkorra.
És arra is, hogy csendben felfedezze, mit is szeretne ettől a szakmától, és magától benne.
Beiratkozott a híres London Academy of Music and Dramatic Art iskolába – ahová olyan elődök jártak, mint például Benedict Cumberbatch, Ruth Wilson és Rose Leslie –, és amellett, hogy kitanulta a drámaírást, kitűnő karakterszínésszé képezte magát. Olyanná, akinek szerepeiért mások ölre mennének.
A színpadon és a vásznon már rég levetkőzte Dudley hagyatékát, amiért nagyon tudatosan dolgozott, ám mivel a Harry Potter-filmek generációs élménynek és hivatkozási pontnak számítanak, így a vele készült interjúkban még kénytelen újra és újra megválaszolni a rá irányuló kérdéseket.
„Mindig ott lesz, ezt elfogadom, csak azt szeretném, ha a beszélgetés arról szólna, hogy mit csinálok most, és nem valamiről, amit tízéves koromban csináltam.
Azt hiszem, ez olyan, mintha téged (mutat ujjával az újságíróra) egy cikkről kérdeznének, amit tízévesen írtál. Mit szólnál hozzá?” – tette fel a nagyon is releváns kérdést az NME interjújában.
Ki meri mondani, amit gondol
Mint kiderült egyébként, filmbéli színésztársaival nem tartja a kapcsolatot (már csak abból kifolyólag sem került közel hozzájuk, mert alig voltak közös jeleneteik), nem szerepelt a 20. évfordulós nagy dokufilmben sem. És amikor a belső iránytűje bejelzett, nem volt kérdés, hogy felszólal-e a Potter-univerzum megalkotója, J.K. Rowling megosztó megnyilvánulása ellen, amikor az író a transzneműek jogairól tett vitatott nyilatkozatot.
Melling ekkor kiállt a transznemű közösség mellett, kiemelve:
„Amit ezzel kapcsolatban érzek, nagyon egyszerű: a transznemű nők, nők, a transznemű férfiak pedig férfiak. Minden egyes embernek joga van megválasztani, kicsoda, és úgy azonosítani magát, hogy hű maradjon önmagához. Nem akarok csatlakozni ahhoz a vitához, hogy ujjal mutogassak, és azt mondjam: így van, ez helytelen. Mert nem hiszem, hogy én vagyok a megfelelő szóvivője ennek. De hiszek abban, hogy mindenkinek joga van választani.”
Testszégyenítésen innen, Dudley Dursley-n túl
A testszégyenítés, tárgyiasítás témaköre általában színésznőkkel kapcsolatban merül fel, azt azonban Melling is megtapasztalhatta a szakmában, már egészen fiatalkorában.
Míg tízévesen ugyanis a Harry Potterben pufók kisfiúként ismerhette meg a közönség, addig a Harry Potter és a Halál Ereklyéi – I-ben már úgy kellett „protézist” ráadni, amivel növelni tudták a karaktere megformálásához szükséges testtömeget. Melling ugyanis a drámaiskolás évei alatt csaknem 30 kilótól szabadult meg, amit a közönség teljesen értetlenül fogadott.
Megdöbbentő, ahogyan 2009 környékén a fogyásáról cikkeztek a lapok, amelyek többek közt úgy hivatkoztak gyerekkori testalkatára, mint egy „zsírdisznóéra”. De akadt olyan lap is, amely úgy fogalmazott: húszévesen Mellingnél már nyoma sincs a „malacszemeknek és a tokának”.
Igen, egy gyerekről beszéltek így. Amikor Melling számára egy interjúban felidézték ezeket a cikkeket, kínosan nevetve annyit mondott: jól emlékszik rájuk.
„Szerintem bármilyen testalkattal lehet színész az ember. A fogyásom nem volt tudatos, csak megtörtént, de tény, hogy ettől az emberek másképp kezdtek el nézni rám, és ez más lehetőségeket nyitott meg előttem” – és így végül szó szerint is levetkőzte Dudley Dursey szerepét.
Helyet csinál magának a családi tablón
Melling különleges családból jön, nagyapja, Patrick Troughton alakította például a második Doctor Who-t, és bár két évvel unokája születése előtt elhunyt, a fiú a róla szóló történeteket hallgatva nőtt fel. Nagybátyjai és unokatestvérei között is vannak színészek, így nagyon korán egyértelművé vált számára, hogy ő is helyet szeretne csinálni magának a családi tablón.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
„Fiatal korom óta tudtam, hogy ezt akarom csinálni. Elég sok színész van a családomban, így ismertem a valóságot, szemben a csillogó változattal. Van azonban valami a történetmesélésben, ami túl varázslatos volt ahhoz, hogy ne foglalkozzunk vele.”
Ilyen volt számára például az, amikor gyerekként egy rokonával beszélt, majd öt perccel később a színpadon nézte őt, már valaki másként – ez teljesen levette a lábáról.
A szenvedélye, és a génjeiben hordozott tehetség hajtotta előre, ami persze még mindig kevés lenne kitartó munka nélkül – Melling azonban ezt is beletette. Nem csoda, hogy elkezdtek felfigyelni rá a nagy rendezők is, akik sötét, zavart, terhelt lelkű férfiak szerepében csillogtatták őt meg a vásznon.
Így például a Coen testvérek, akik egy végtagok nélküli előadóművész szerepét osztották rá a Buster Scruggs balladája című alkotásban – amelyben nem mellesleg Liam Neeson oldalán szerepelt meggyőzően. És bár nem tartja magát „plakátfiúnak”, a Netflix is rajong érte, így Az új gárda és a Vezércsel című alkotásokban is szerepel.
Ahogy a már említett Halványkék szemek krimiben is, Edgar Allen Poe-ként – akinek szerepét egyébként a rendező, Scott Cooper egy másik nagyágyúnak, a Dűne főszereplőjének, Timothée Chalamet-nak szánta, ám időpontegyeztetési problémák miatt végül Mellingnél kötött ki. És cseppet sem bánta meg – sőt!
Bár Melling azt mondja, szeretne még visszatérni a drámaíráshoz – Peddling című verses, egyszemélyes darabjáról a New York Times ódákat zengett –, van egy olyan sejtésem, hogy a filmrendezők nem adnak majd időt neki rá.
Források: ITT, ITT, ITT, ITT és ITT
Kiemelt képünk forrása: Getty Images/ Gilbert Flores / Contributor