„Minden alkalommal ugyanúgy hat rám, mint amikor először hallgattam” – A tökéletes húsvéti playlist, ha valami különlegesre vágysz
Mindannyian vágyunk most a nyugalomra a kusza hétköznapok bizonytalanságában. Nekem ebben a zene segít: az ünnepekhez kapcsolódó művek segítenek abban, hogy tudjam, hol tartok a naptárban – és az életben. A húsvét ilyen szempontból igazán különleges: ehhez az ünnephez csupa nagyszabású, fájdalommal és eksztázissal teli, nagy amplitúdójú mű köthető. Pont, amire ilyenkor szükségünk van. Tudom ugyanakkor, hogy azok számára, akik nem hallgatnak napi szinten komolyzenét, kicsit talán nehéz is lehet kapcsolódást találni ezekhez a művekhez, úgyhogy arra gondoltam, segítek nekik. Összeállítottam egy lejátszási listát: néhány, a szívemnek kedves karmestert, operaénekest és muzsikust, kritikust arra kértem, meséljenek arról, ők mit hallgatnak húsvétkor, és mit ajánlanak nekünk. Csepelyi Adrienn írása és lejátszási listája.
–
A karácsonyi zenékre lényegében külön iparág települt: hónapokon át halljuk ugyanazokat a dalokat a boltokban, plázákban, tévében-rádióban. Sokan épp azért fordulnak ilyenkor a komolyzene felé, mert egyszerűen besokallnak a csapból is ömlő slágerektől, és valami meghittebbre, emelkedettebbre vágynak.
Noha a húsvét az egyik (ha nem a) legfontosabb keresztény ünnep, a könnyűzene valahogy sohasem talált fogást rajta – nyilván sokkal nehezebben énekelhető meg a kereszthalál és a feltámadás a rádióban, mint a Jézus születése fölötti öröm, illetve a karácsonyfadíszítés vagy a szenteste meghittsége.
A komolyzenében ugyanakkor éppoly fontos a húsvét, mint a karácsony, és nem csak az egyházzenében. A hangversenyek közönsége ilyentájt olyan nagyszabású műveket hallhat, amelyeket az év más szakában nemigen játszanak a szimfonikus zenekarok. Sőt: az operairodalomnak is vannak olyan darabjai, amelyeket előszeretettel tűznek ilyenkor műsorra az operaházak. Vagy azért, mert témájukban illenek az ünnephez, vagy azért, mert a cselekményben magában is szerepet kap a húsvét.
A teljesség igénye nélkül néhány a legfontosabbak közül:
- Az oratórium dramatikus zenei mű kórussal és szólóénekkel, ám az operától eltérően díszletek és jelmezek nélkül adják elő. Kifejezetten az ünnephez kapcsolódik Bach Húsvéti oratóriuma (BWV 249, D-dúr), amelyet 1725. április elsején fejezett be a komponista. Fontos és ismert még Händel Messiása, amelyet 1742-ben mutattak be, és amelynek szövege teljes egészében a Bibliából származik.
- Passió: Jézus szenvedéstörténetét elbeszélő oratórium. Sok zeneszerző írt passiót, a műfaj csúcsának Bach Máté- és János-passióját tartják.
- Stabat mater: XII. századi siralomének, amely Szűz Mária fájdalmáról szól, amit fia keresztje alatt átélt. Sok szövegváltozata van, számos zeneszerző megzenésítette: Palestrina, Scarlatti, Pergolesi, Vivaldi, Haydn, Schubert, Rossini, Liszt vagy Dvořak. (Nekem ez utóbbi az egyik nagy kedvenc húsvéti művem.)
Operák közül a többi közt az alábbiak köthetők a húsvéthoz:
- Wagner: Parsifal – a legtöbb operaház ilyentájt tűzi műsorra ezt a művet, amelynek harmadik felvonása nagypénteken játszódik, és az ünnep, a feltámadás csodájáról szól. Az opera alapját Chrétien de Troyes befejezetlen, Perceval il Gallois, illetve Wolfram von Eschenbach Parzival című eposza adja, cselekménye a Szent Grál köré szerveződik.
- Mascagni: Parasztbecsület – ez az egyfelvonásos mű 1880-ban, húsvét vasárnap játszódik egy szicíliai falucskában, ahol halálos késpárbajba torkollik egy házasságtörés. Santuzza, a női főszereplő szólójával a falubeliek Szűz Máriához énekelnek népi himnuszt, ez a híres Húsvéti kórus.
- Bohuslav Martinu: A görög passió – Ez a XX. századi opera Nikosz Kazantzakisz regényéből készült, és egy görög falucska passiójátékáról szól.
Jó, de hogyan igazodhatok el a sok mű között?
Egyszerűen: segítünk. Arra kértem néhány, szívemnek kedves szereplőjét a hazai és nemzetközi komolyzenei világnak, meséljék el, melyik az kedvenc húsvéti zeneművük, mit hallgatnak idén, melyik foglalkoztatja őket szakmailag. Noha voltak visszatérő, többük számára is fontos remekművek, az szépen kirajzolódik a válaszokból, hogy mennyire sokféle lehet az, ami megérint bennünket, milyen különböző az ízlésünk.
Fischer Ádám karmester Wagner egyik legavatottabb ismerője, így a választása szinte kézenfekvő. Ugyanakkor Fischer hozzátette: a két Bach-Passió számára a zeneirodalom abszolút csúcsát jelenti.
„Számomra a nagyhét a Parsifalhoz kötődik, ez az a zenemű, amelyet nagypéntek környékén én is sokszor vezényeltem különböző operaházakban.
Van a darabnak egy csodálatos pillanata, amikor Parsifal megtudja, hogy nagypéntek van, és felkiált: »De hiszen ez az örök fájdalom napja! Amikor mindenkinek gyászolni és sírni kellene!« És Gurnemanz azt feleli: »Látod, ez nincs így! Isten teremtményei örülnek, a bűntől megváltott természet elnyeri az ártatlanság napját! A mező mosolyt áraszt!«
A nagyhét érzésvilágát, a megnyugvó fájdalmat és a boldog újjászületés, a tavasz örömét nagyon kevesen tudták ilyen mélyen, tömören és jellemzően kifejezni, mint Wagner a nagypénteki varázzsal.”
Kolonits Klára operaénekes egy személyes történet nyomán találta meg a lelkéhez legközelebb álló húsvéti művet:
„Kamaszként húsvét körül beteg lettem, és nem tudtam csatlakozni a Krisztina templomban a szokásos gregorián passiót előadó kórusunkhoz, nagyon hiányzott az élmény. Hogy ezt enyhítsem, otthon feltettem a lemezjátszóra a János-passiót Sir John Eliot Gardinerrel (nagy kincs volt akkoriban), és vagy harmincszor meghallgattam a nyitókórust. Akkor ütött szíven a felismerés, hogy nincs ennél drámaibb zene, ami ennyire kifejezi az emberi sors örvénylését.
Szinte gyerek voltam, de megsejtettem valamit a kórus lélekből felszakadó felkiáltásaiból, hogy mi minden vár még rám, és vár minden emberre, mert mindenkinek az életében eljön az a pillanat, amikor csak felnéz az égre, és a saját anyanyelvén kiszakad belőle: »Herr, unser Herrscher!«”
Szabóki Tünde operaénekes két zeneművet is ajánl, mindkettőhöz kedves emlékek fűzik:
„Két, számomra meghatározó zenemű van, amit húsvétkor szívesen hallgatok, mi több, szívesen vagyok részese egy-egy előadásnak. Két legkedvesebb zeneszerzőm, Liszt Ferenc, illetve Richard Wagner tollából íródtak e művek: a Krisztus-oratórium és a Parsifal.
Az O Filii et Filiae kezdetű húsvéti himnusz a Krisztusból még ifjúkori, Don Bosco-kórusos élményeim miatt kihagyhatatlan,
az utána következő Resurrexit -tétel sodró erejű feltámadásvíziója pedig egészen magával ragadó, szó szerint felemelő.
A Parsifal egy olyan nagyszabású remekmű, ami a legösszetettebben mutatja be a húsvét misztériumát. Hálás vagyok, amiért néhány éve megadatott nekem, hogy Kundry szerepét énekelhettem, és részese lehettem ennek a csodának.”
Vajda Gergely karmester, zeneszerző sok modern és kortárs darabot vezényel, így az ő választása egy újabb műre esett:
„Olivier Messiaen, XX. századi francia zeneszerző L’ascencion (A mennybementel) című, az 1930-as évek elején komponált négy zenekari meditációja az a darab, amelyet idén húsvétkor meghallgatása ajánlok.
Ez a zene erőteljes, eksztatikus, a szó vallásos értelmében csodálatos, és az általam ismert egyik leggyönyörűbb zenei megfogalmazása a keresztény hit földöntúli – Jézus Krisztus feltámadásának és felemelkedésének minden mást elhomályosító – örömének.”
Seleljo Erzsébet szaxofonművész a Máté-passió egyik áriáját emeli ki, sőt: tovább is vezeti a zenehallgatót:
„A Máté-passió Krisztus szenvedéstörténetét dolgozza fel, így akár klisének is mondható a válaszom, mégsem érzem annak.
Minden alkalommal ugyanúgy hat rám, mint amikor először hallgattam.
Számomra Bach Erbarme dich mein Gott című áriája foglalja össze mindazt, amit nekem a nagyböjti időszak és maga a húsvét jelent.
Az ének és a hegedű párbeszéde a szöveg értése nélkül is mindent elmond. Egyébként ez a zenei téma változtatott formában megjelenik a C-moll hegedűszonáta (BWV 1017) első tételében is.”
Virágh András Gábor zeneszerző választására azért is voltam nagyon kíváncsi, mert ő orgonaművészként templomban is muzsikál, így szoros kapcsolatot ápol az egyházzenei repertoárral. A komponista három művet sorolt fel:
„Az első: J. S. Bach: Húsvéti oratórium (BWV 249) – ez szerintem egyértelmű.
A második: J. S. Bach: G-dúr Prelúdium és Fúga (BWV 541) – A Rakéta becenévre hallgató kompozíció onnan kapta a nevét Albert Schweitzertől, hogy az induló emelkedő motívum a húsvéti feltámadást szimbolizálja zenei eszközökkel.
És a harmadik: O. Messiaen: L'Ascension – A cím a mennybemenetelre utal, ez gyermekkorom egyik meghatározó orgonaciklusa. A szerző a négy tételből álló ciklust eredetileg zenekarra írta 1933-ban, majd egy évvel később átírta szóló orgonára az első, a második és a negyedik tételt.”
Bóka Gábor operakritikus nevét jól ismerik az ős-Popfilter–hallgatók, s bár nagyjából sejtettem, mi lesz a válasza (sok-sok órán át álltunk sorba Gáborral a bécsi Staatsoper előtt, hogy bejussunk egy-egy Wagner-operára állójeggyel…), szerettem volna, ha mesél az okokról.
„Nem mondom, hogy elmaradhatatlan, mert ahhoz túl hosszú és túl igényes – mégis: a húsvéti ünnepkör zenéje számomra elsősorban Richard Wagner Parsifalja.
Sokszor láttam az Operaházban nagypénteken, volt, hogy három nappal később, húsvét hétfőn is – és vannak évek, amikor csak felvételről hallgatom, vagy úgy sem. Ilyenkor pihen bennem a mű, érik a kettőnk kapcsolata.
Sok idő kell még, mire a két szélső felvonás meditatív dramaturgiáját megfejtem, de foglalkoztat ez a kihívás – és minden egyes közelítési kísérlet során érzelmek és hangulatok már-már elképzelhetetlen skáláját élem át a Nagypénteki varázs csúcspontjáig.”
És íme, a playlist
Összeválogattam nektek a fenti művek részleteit, és még jó párat a fontos, különleges vagy épp általam kedvelt, húsvéthoz köthető művekből, hallgassátok a listát szeretettel, nyugalomban.
Áldott húsvétot kívánok!
Csepelyi Adrienn
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/Westend61