A kétdimenziós látáson túl – Nők a Bauhaus-mozgalomban
121 évvel ezelőtt született a Bauhaus-mozgalom egyik fontos nőalakja, Alma Siedhoff-Buscher, akit ugyan még mindig csak kevesen ismernek, ám az általa megalkotott tárgyak és szemlélet viszont túlélték őt, olyannyira, hogy a mai napig hatnak. Amikor például a gyereked alapszínekben pompázó (vagyis piros-sárga-kék) építőkockákkal játszik, vagy a szobájába többfunkciós játékszekrényt keresel, akkor jusson eszedbe: bármilyen kézenfekvő tárgyaknak tűnnek is, egyszer valakinek ki kellett találni őket. Ő volt Alma Siedhoff-Buscher. Gyárfás Dorka idézi fel a dizájntörténet egyik fontos alakjának, és társainak történetét.
–
Egyszerű, de nagyszerű. A kevesebb, több. Simplicity – adjuk ki a jelszót ma is, és aki kreatív területen dolgozik, az pontosan tudja, hogy valójában ez a legnehezebb feladat. Egyszerűt alkotni, ami mégis mindent magába foglal, az valódi művészet. A Bauhaus-mozgalomnak a XX. század első évtizedeiben pontosan ez volt a küldetése: hogy minél átláthatóbb tereket és tisztább formákat hozzon létre, amik beengedik a fényt, könnyed mozgást, sallangmentes viselkedést, és természetközeli életet eredményezhetnek. Mindez forradalmi szemléletként hatott a szecesszió buja és burjánzó világa után.
A Bauhaus-mozgalomnak azonban volt még egy úttörő vállalása: egyenlőséget hirdetett a két nem között. Weimari iskolájába már az első évben (1919-ben) szép számmal vett fel női hallgatókat, és korhatárt sem szabtak. Bárki tanulhatott náluk, aki magába akarta szívni az új művészeti megközelítést, és ki akarta próbálni a kreativitás modern útjait. De azért – tegyük hozzá, mert ez is fontos – ez így is csak egy „kísérlet” volt a részükről, amiben maguk is többször elbizonytalanodtak.
Míg ugyanis a férfiaknak 150 márkában határozták meg a tandíját, a nőkét 180 márkában. És bizonyos tanárok úgy gondolták: az ő művészeti águkban a nőknek nincs helye.
Ilyen volt például Carl Zaubitzer, aki a szitanyomat-kurzusára nem engedett be nőket, vagy Gerhard Marcks, aki a kerámiát igyekezett „megóvni” tőlük.
Az iskola egyik vezéregyénisége, Johannes Itten meg volt róla győződve, hogy a nőknek kétdimenziós látása van, ezért nem alkalmasak bizonyos művészetekre (mint például az építészet vagy a szobrászat), csak olyanokra, amik egy felülettel dolgoznak. A festészet nagy mesterei azonban úgy vélték, az ő területükön sincs igazán esélyük, hiszen Paul Klee szerint „a zsenialitás férfi tulajdonság”, Kandinszkij és Oscar Schlemmer pedig már magát a kreativitást is maszkulin értéknek tekintette. Mindazonáltal sok művésznek volt alkotó felesége (legalább a családalapításig, utána kénytelenek voltak feladni az egyéni kiteljesedésüket), és fontosnak tartották a textilművészetet (amit teljesen női művészetnek tekintettek). Valamint egy új művészeti ágban, a fotózásban is teret adtak a másik nemnek.
Mire Alma Siedhoff-Buscher Weimarba érkezett a Bauhaus iskolájába 1922-ben, már évek óta művészeti tanulmányokat folytatott különböző iskolákban, de ezek között nemcsak képzőművészeti, hanem hangképzési kurzusok is voltak, ami azt mutatja, hogy a szülei nyitottak voltak arra, hogy a lányuk különféle művészi hajlamai kiteljesednek. (A lányok intézményes művészeti oktatása is viszonylag új volt még abban a korban.)
Ahogy a legtöbb lányt, úgy a Bauhausban őt is először a szövő szakra vették fel, ahol egyébként hímzéssel is foglalkoztak, meg mindenféle lakástextil modern, újszerű elkészítésével a szőnyegtől a függönyön át a terítőig. Ezek is valódi művészi értéket képviseltek, jóval többek voltak kézműves termékeknél.
Ezzel együtt az állandó anyagi zavarral küzdő Bauhaus-mozgalom sokat profitált is a lányok munkáiból: rengeteg megrendelést teljesítettek, és a kiállítások végeztével a textilmunkákat értékesítették. Alma Siedhoff-Buscher (aki ekkor még csak Buscher volt, mert a Siedhoffot a férje után vette fel később) ezt írta a kérvényében, amikor kilépett a szövő szakról: „Sosem jöttem ki jól a fonallal, de ki akartam próbálni, mert hiszek abban, hogy minden anyag megmunkálásához erős elszántság és kemény munka vezet”. Hozzá azonban a fa állt közelebb, úgyhogy innen egy igazán férfias szakra, a faszobrászatra kérte át magát. De ez talán nem is a legjobb megfogalmazás arra, amit tanult, inkább a famegmunkálás volna helyes, ugyanis nem szobrokat, hanem inkább bútorokat készített ott.
Hogy milyen perspektívái voltak akkor egy nőnek, azt talán jól jelzi, hogy ugyan bútortervezéssel is foglalkozott, ám ez kizárólag gyerekbútorokra vonatkozott – amik mellett egyéb játékszereket készített gyerekeknek. A leghíresebb, amivel sikert aratott egy hajóépítő kockakészlet volt – pontosabban kettő: egy nagy és egy kis készlethez. Ezeket ma már teljesen evidensnek tekintjük, pedig akkoriban találmánynak, és a Bauhaus szellemiségét mélyen hordozó újításnak számítottak: inspirációt, de a szabad alkotás lehetőségét adták meg a kicsiknek. A mozgalomhoz hűen az alapszínekben és zöldben pompáztak (ez is az egyszerűséget és a tisztaságot közvetítette), és geometriai formákból álltak, mint a Bauhaus-házak, -festmények és -bútorok, illetve egyéb tárgyak. De még valamit fontos hozzátenni: a prototípust Alma Buscher még maga faragta.
Ezután készített még bábszínházat, színező füzetet, foglalkoztató füzetet és fonalbábukat is. Azt mondta róluk:
mindig az a szándék hajtotta, hogy a gyerekek a saját maguk képére tudják formálni ezeket, és az öröm mellett fejlődjenek is játék közben. Mondanom sem kell, hogy a „fejlesztőjáték” is teljesen új jelenség volt akkoriban.
A legnagyobb sikere ezen kívül az lehetett, amikor a Bauhaus alapítói megalkották az első Bauhaus-otthont (Haus am Horn néven), amin keresztül prezentálni tudták a világnak az építészeti és esztétikai elveiket, és ebben a weimari házban (ami ma újra látogatható, miután 2018-19-ben felújították) Alma Siedhoff-Buscher tervezte a gyerekszoba teljes berendezését. Erről azt mondta: „Amennyire lehetséges, olyan teret kell teremtenünk a gyerekeknek, ahol azok lehetnek, akik csak akarnak. Minden tárgy az övék, és a fantáziájuk alakíthatja őket, a külvilág korlátozásai nem érnek el ide, nem mondja nekik senki, hogy »ahhoz ne nyúlj«, minden őket szolgálja, és a gyakorlati szempontok nem gátolják a játék lehetőségét.” Megint egy olyan megközelítés, ami akkor merőben új és modern volt – ma pedig már alap.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Amikor a Bauhausnak mennie kellett Weimarból Dessauba (1925-ben), akkor Alma is a csapattal tartott, ott pedig egy év után férjhez ment egy mozgalmi színész-táncoshoz, Walter Siedhoffhoz. (Ugyanis a Bauhaus a színházat is megújította Oscar Schlemmer által.) Hamarosan diákból oktatóvá lépett elő, és szoros barátságba került két magyar származású művésszel: Breuer Marcellel és Moholy-Nagy Lászlóval. Csakhogy 1926-ban teherbe esett, és megszületett a fia, majd két évvel később a lánya is, így többé nem tért vissza az alkotáshoz. Ehhez talán hozzájárult az is, hogy egyre több anyagi természetű konfliktusa akadt a Bauhaus vezetőivel (a munkái értékesítésével kapcsolatban), de az is, hogy a férje révén egyébként is el kellett hagynia a Bauhaus-bázist, ugyanis ő mindig máshol kapott feladatot.
Mindenesetre Alma Siedhoff-Buscher munkássága ezzel a végéhez ért – édesanya lett belőle. 1944-ben pedig egy bombázás áldozata lett – mindössze 45 évesen halt meg. Rövid időszak jutott neki a művészi kiteljesedésből, de abban örökre nyomot hagyott: munkásságát egyre többre értékelik a Bauhaus többi női művészének teljesítményével együtt, akiket csak az utóbbi időben kezdenek felfedezni.
Úttörők voltak mindannyian a női egyenjogúság történetében, akiknek még nem adatott meg, hogy a teljesítményükért valódi elismerést kapjanak, és csak a férfiak árnyékában, meghatározott területeken alkothattak.
De ha ők nem alkothattak volna, ma nem lennének mindazok a női dizájnerek és építészek sem, akik minden kétséget kizáróan bebizonyították, hogy a női szem sem csupán kétdimenziós látásra képes. Ha pedig ezentúl egy multifunkciós IKEA-szekrényre, vagy akár egy legokockákra pillantunk, nyugodtan jusson eszünkbe Alma Siedhoff-Buscher neve, aki mindezeknek az elődjét megalkotta.
Gyárfás Dorka
Kiemelt kép: Bauhaus Kooperation/Atelier Hüttich-Oemler (Weimar), 1923, Reproduction; Wikipedia/chinnian