A bontás nem a vég, hanem az újrakezdés – mi történik a leadott autókkal a roncstelepen?
Támogatott tartalom

Nem sokkal előttünk egy sötétzöld Swift érkezik a Mandy Car csömöri telephelyére: a motorháztető ráncosra gyűrődött, a hűtőrács eldeformálódott, a fényszóróról hiányzik a búra. Egyre több autó kerül a telepre amiatt, mert drágább lenne a szerviz, mint amennyit az autó ér, meséli a MOHU-val szerződött autóbontó egyik dolgozója. A roncsok leadása pedig nemcsak anyagilag kifizetődő, de környezetvédelmi és jogi szempontból is ez a legbiztosabb módja annak, hogy rendezett legyen a jármű sorsa. Mózes Zsófi írása.
–
A Mandy Car telephelyén évente 800–1000 autó fordul meg – van, amelyik még a saját kerekein gurul be, másokat már tréler hoz. Ami viszont közös bennük, hogy mind ugyanoda tartanak, a körforgás következő állomására. Az elöregedett járművek, amik évek óta porosodnak egy udvar sarkában vagy garázs mélyén, új esélyt kaphatnak – nem az úton, hanem a feldolgozóüzemben.
A leadás első lépése: az adminisztráció
A Suzuki tulajdonosai már a leadás adminisztratív részét intézik az irodában: miután lemérték az autó súlyát a bejárat mellett, kiszámolják a kapott ösztönződíjat, majd átveszik a bontási igazolást. „Kizárólag hivatalos autóbontóban kaphatunk bontási igazolást a járművünkről” – hívja fel a figyelmet Baranyi Roland, a MOHU roncsautókkal foglalkozó termékmenedzsere.
Erre azért van szükség, mert az autó további sorsa – például az alkatrészek értékesítése vagy az újrahasznosítás – csak így dokumentálható hivatalosan. A hatóságok kizárólag ezt a dokumentumot fogadják el jogszerű bizonyítékként, így a tulajdonos jogilag is védve van a jármű leadásával kapcsolatos esetleges viták és adminisztratív problémák esetén.
A leadás folyamata egyébként egyszerűbb, mint sokan gondolnák.
Szükség van a forgalmira, a rendszámokra, a törzskönyvre, valamint a személyes okmányokra, hiányzó papírok esetén azonban a tulajdonos hatósági igazolást vagy nyilatkozatot is leadhat, így a folyamat nem akad meg.
Meghatalmazott, céges vagy örökölt jármű esetén további dokumentumokra van szükség, de ezekkel együtt is gyors a folyamat.
Az adminisztrációt a szárazra fektetés követi
Az autóbontóban a szárazra fektetés az első és egyik legfontosabb lépés a jármű feldolgozásában. A folyamat elején eltávolítják a szélvédőt és a gumikat, majd kiszedik belőle az összes veszélyes folyadékot és anyagot, például a motorolajat, a hűtőfolyadékot, a fékfolyadékot, az ablakmosót, valamint az esetlegesen bennmaradt üzemanyagot. „A veszélyes anyagokat az előírásoknak megfelelő IBC-tartályokba gyűjtik, és további kezelésre tárolják.
Ezért is fontos, hogy hivatalos autóbontóba vigyük a járműveket, máskülönben ezek a folyadékok könnyen a csatornába vagy a természetbe kerülhetnek”
– mondja Baranyi Roland.
Az akkumulátorokat és az elektromos komponenseket is kiszerelik, mivel ezeket szakszerűen kell újrahasznosítani. A szárazra fektetés során tehát egyszerre történik a jármű kiürítése, és a veszélyforrások kiküszöbölése, miközben a környezetvédelmi előírásokat is betartják. Ezt követően a jármű egy másik előkezelőbe kerül, ahol ledarálják, hogy az így keletkezett anyagból később más acéltermékeket gyárthassanak.
Így a jármű minden alkatrésze megfelelően feldolgozható: az értékesíthető alkatrészek kinyerhetők, a fémhulladék pedig újrahasznosításra kerül.
Használt alkatrész a bontóból
Egyre több autós dönt úgy, hogy új alkatrész helyett inkább minősített bontott darabot választ. Nem véletlenül: a bontóban szinte minden olyan alkatrész megtalálható, ami még felhasználható. A darabokat a telephelyen gondosan ellenőrzik és rendszerezik, majd az állapotuknak megfelelően kínálják eladásra.
„A legális autóbontókban olyan darabokhoz juthatunk, amelyek minősítettek, és a bontó garanciát vállal rájuk. Ha bármi probléma adódna, az alkatrészt vissza lehet vinni” – meséli Baranyi Roland.
Milyen autók kerülhetnek az autóbontóba?
Gyakorlatilag bármilyen: a látogatásunk során volt a telephelyen kiszeparált mentőautó, olyan roncs, aminek a típusát sem ismertem már fel, de egészen régi járművek is.
Leadhatók M1 kategóriás járművek (8+1 személyesig), N1 kategóriájú könnyű teherautók 3,5 tonnáig, valamint L2e kategóriájú, kis teljesítményű háromkerekűek is. „A leadásnak nincs felső korlátja – akár több jármű is leadható egyszerre, a feltétel csupán annyi, hogy az autó per- és tehermentes legyen, és az alváz- valamint motorszám olvasható maradjon. A bontási igazolást a tulajdonos vagy a meghatalmazottja kérheti, a leadáshoz azonban a jármű papírjait, a forgalmit, valamint a törzskönyvet is vinni kell” – tájékoztat Baranyi Roland.
@wmn.hu #támogatott_tartalom Tudtad, hogy a régi autódat csak hivatalos autóbontóban tudod leadni, ha végleg kivonnád a forgalomból? Itt kapod meg a bontási igazolást, és arról is gondoskodnak, hogy az olaj, az akkumulátor vagy a fagyálló ne a környezetbe kerüljön. Mózes Zsófi most megmutatja, hogyan zajlik ez a folyamat a Mandy Car telephelyén, Baranyi Rolanddal, a MOHU termékmenedzserével. Nézd meg a videót, és tudd meg, miért fontos, hogy az autód legális, környezetbarát úton kerüljön bontásra! #mohumagyarország #szelektívhulladékgyűjtés #újrahasznosítás ♬ eredeti hang – WMN Magazin - WMN Magazin
Anyagilag is megéri
A használaton kívüli autók sokak szemében értéktelenek, azonban tévhit, hogy egy fillért sem érnének. A hivatalos autóbontóban leadott járművek után magánszemélyként ösztönződíj, vállalkozások esetében pedig kompenzáció jár. (A pontos összegeket az aktuális MOHU-táblázat tartalmazza.)
Az országban jelenleg 111 olyan telephely működik, amely szerződésben áll a MOHU-val, ezek listája szintén elérhető online. A legtöbb autóbontó nyitvatartási időben bármikor fogadja az ügyfeleket, előzetes bejelentkezésre általában nincs szükség.
Mivel azonban a forgalom telephelyenként eltérő lehet, érdemes indulás előtt telefonon egyeztetni – így elkerülhető a várakozás, és a bontó munkatársai is elő tudják készíteni a szükséges dokumentumokat. Ha a jármű már nem üzemképes, a bontón keresztül akár tréleres szállítást is lehet igényelni, így a roncs biztonságosan és szabályosan juthat el a telephelyre.
Más előkészületre nincs is szükség: ha a jármű papírjai és a személyes iratok kéznél vannak, a leadás néhány perc alatt lezajlik, és a tulajdonos már a helyszínen megkapja a bontási igazolást.
Egy régi autó leadása így nemcsak lezárása egy korszaknak, hanem a körforgás új szakaszának kezdete is – ahol a jármű anyagai új életet nyernek, és a tulajdonos is biztos lehet abban, hogy felelősen, szabályosan és a környezetet kímélve járt el.
Fotók: Nagy Bogi